Dator stängs av utan förvarning, ej värmerelaterat.

Permalänk
Medlem

Dator stängs av utan förvarning, ej värmerelaterat.

Hej Sweclockers!

Sökt igenom forumet men inte hittat det jag söker, men jag behöver er hjälp då jag inte är fantastiskt kunnig.
Min dator stängs av, helt utan förvarning, ingen bluescreen eller någonting. Den bara slocknar som att någon rycker kontakten.
Det är inte värmerelaterat, det har jag redan kollat.

SYSTIN 37c
CPUTIN 28c
AUXTIN 24c
Intel Core 38-41c (fyra kärnor)
ST250DM000 27c
AMD RADEON 42c

Utan min gissning är att det kan vara nätaggregatet som krånglar. Men det är ett Crosshair TX750 som har fungerat bra så länge jag använt det, köpte datorn av en kompis så kan inte svära på hur gammalt det är.
När datorn stängt av sig själv är det bara att sätta igång den igen, behöver inte dra ut kablar eller något utan det är bara att trycka igång den som inget hänt, det händer när jag spelar, eller när datorn helt enkelt står på utan några processer eller belastning av något slag.
Kortslutning? Fan vet jag. Vet ni vad det kan bero på?

De specs jag kan hitta:
Windows 7 Home Premium
Intel(R) Core(TM) 2 Quad CPU Q9550 @2,83GHz 2,83GHz
8 Gb RAM
AMD Radeon HD 5570

Behöver ni något mer?

Mvh Ny på forumet. Tack på förhand. /Morneium.

Permalänk
Medlem

Nätagget(Corsair TX750 750W) är från -08 så de är mycket möjligt att de kan det vara de som håller på att ge sig.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279AQDM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

@bärplockaren:

Okej, kan vara rimligt, det var ju inte speciellt nytt då. Hur mycket pengar bör man spendera på nytt nätagg? Är student och har inte överdrivet med pengar. Finns det något annat jag bör byta ut om jag ändå ska byta ut nätagget?

Kan det vara något annat?

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd flyttad*

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av morneium:

@bärplockaren:

Okej, kan vara rimligt, det var ju inte speciellt nytt då. Hur mycket pengar bör man spendera på nytt nätagg? Är student och har inte överdrivet med pengar. Finns det något annat jag bör byta ut om jag ändå ska byta ut nätagget?

Man bör väl lägg runt 1000-lappen på ett agg.

Vad gör du med datorn, spel/bildbehandling?
Kanske köpa GPU eller SSD disk, rent spontant men de beror som sagt på vad du sysslar med.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279AQDM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av morneium:

@bärplockaren:

Hmm... normalt skulle jag försöka kolla med garanti mm, men med tanke på åldern på systemet så kan vi nog lätt räkna med att det är 5+ år gammalt.

Troliga är, ja.. nätagget. De är långlivade och bra, men 8 år är inte fy skam för ett nätaggregat. Dock med tanke på just systemet, icke överklockad Q9550, HD5570 så kan jag inte se hur agget knappt ens lastas. Mao, det kan mycket väl vara moderkortet också som håller på att ge upp, mer ovanligt men ditt system är som sagt lätt 7+ år gammalt.

Är det någon skillnad på om du lastar systemet eller inte?
Om du laddar ner tex OCCT testprogram och kör dens powersupply test, får du problem då?

Har du möjlighet att låna ett agg (räcker gott o väl med ett 450-500W) från en vän i några dagar? Bara så du kan köra tester och försöka framkalla felet.

Har du tillgång till en multimeter? Om så, pröva mät på en molex kontakt och se vad för spänningar du har (testa både idle och last i datorn, typ 3DMark eller OCCT). Du bör ha ca 5V mellan röd och svart och ca 12v mellan gul och svart. Avviker de mer än 5% så har du hittat boven.

Håller bärplockaren med att man helst ska satsa när man köpa nytt agg (köpa kvalitet), men med tanke på att datorn inte direkt är strömslukare, eller att du badar i pengar så kanske det är fel att göra på så gammal rigg.
Först hade jag iaf försökt med test agg, för det mest sura är om det är moderkortet och du köper ett nytt agg till ingen nytta.

Permalänk
Medlem

@Paddanx @bärplockaren:

Ja, ska se om jag kan låna ett nätagg kanske. Någon mentometer har jag tyvärr inte, men har en kompis som är duktig på datorer som kommer ikväll och ska se om han kan hitta boven. Det verkar inte spela någon roll om det är belastat eller ej, händer oftast när jag spelar (men det är också typ det enda jag gör när jag använder datorn) nu lät jag datorn stå medan jag var borta två timmar, utan några program igång eller what so ever, men när jag kom tillbaka nu var den död. Så något djävulstyr är det. Återkommer ikväll om min vän hittar problemet, annars tack för hjälpen och läser någon ny som har någon idé, please, be my guest! Det är bara att skriva.