Hur använda Ubuntu som dhcp server istället för routern?

Permalänk
Medlem

Hur använda Ubuntu som dhcp server istället för routern?

Jag har en linksys router som jag har två datorer med Ubuntu kopplade till. Jag försöker få till det så att den ena datorn ska agera dhcp server med bind9 istället för routern. Jag har konfigurerat bind och stänger av dhcp i routern. Problemet är att datorerna efter detta tappar uppkopplingen, var ska man börja felsöka?

Permalänk
Medlem

En dum fråga kanske men delas default gateway ut och är satt till routerns ip?

Visa signatur

/dev/null

Permalänk
Inaktiv

BIND är inte en DHCP

@Tallrot: BIND9 är inte en dhcp server. Detta är en DNS server så för att uppnå detta så måste du installerar en DHCP server också. För att detta ska funka optimalt så måste sätta datorn direkt efter din raouter och sedan så alla andra datorer sitta efter din ubuntu server i nätverket

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon198674:

@Tallrot: BIND9 är inte en dhcp server. Detta är en DNS server så för att uppnå detta så måste du installerar en DHCP server också. För att detta ska funka optimalt så måste sätta datorn direkt efter din raouter och sedan så alla andra datorer sitta efter din ubuntu server i nätverket

Fullständigt felaktigt ang placering av datorn då vi pratar om en dhcpserver inte en brandvägg.

Permalänk

Det du behöver är att peka dhcp servern så att den ger en korrekt dns. Kan vara din egen dns internt som skickar requests vidare om de ska ut på internet och givetvis så ska du sätta rätt gateway dvs den ip som din router har. Och precis som du sa stänga av dhcp i din router.

Kontrollera om du öht får en ip i kommandotolken med ipconfig /all om de är Windows testa pinga 8.8.8.8 samt Google.se.
om 8.8.8.8 fungerar! Trevligt du får då rätt gw och du får ip av dhcp.
Om Google.se fungerar! Trevligt du får då också en dns som skickar ut dessa request för undersökning och ger ett svar tillbaka.

Om det inte går att pinga kontrollera att du sätter ett dhcpscope som ligger på samma subnet som din router.

Om din router har 192.168.1.1/24 (nätmask 255.255.255.0), så ska ditt dhcpscope ligga från 192.168.1.2 och framåt och ha en gw 192.168.1.1

Hoppas detta hjälper dig på traven i di felsökning.

//Tobias

Typo
Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk
Medlem

Se denna tråd ang DHCP-server med ubuntu
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1406996-satta-up-en-dhc...

Som DNS-server är det bättre att du använde unbound som hemma-server istället eftersom den är lättare att konfigurera och dessutom har cache.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.