Hjälp med att installera Ubuntu Dualboot Windows 10 på Sony Vaio Pro Ultrabook

Permalänk
Medlem

Hjälp med att installera Ubuntu Dualboot Windows 10 på Sony Vaio Pro Ultrabook

Hej alla!

Jag har i snart 2 dagar försökt få ubuntu att fungera på min laptop men det krånglar konstant. Datorn är en Sony Vaio Pro Ultrabook, och den hade Windows 8 förinstallerat, som sedan uppdaterades till 8.1, och sedan uppdaterades igen till Windows 10. Anledningen till att jag är så specifik är för att det tydligen ofta är problem med att installera Linux på OEM-datorer :/

Jag har följt den här guiden : http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=2227580
Det som går fel är sista steget - efter att jag startar om Windows bootar den som vanligt till Windows 10 istället för att visa Grub.
Något annat som "går fel" är att jag -inte- kan vara i UEFI för att komma in i Ubuntu, jag måste ha Legacy som boot mode, då jag inte kan boota från USB direkt i BIOS (det står typ "Unable to boot from external device"). Jag har stängt av Secure Boot och Fast Boot, och satt External Device över Internal Harddrive i boot-ordningen.

Så det jag gjort är:
1. "Optimizea" min hårddisk med Windows 10 disk manager (antar att det är samma sak som defragmentering, för jag ser inget annat)
2. Partionera min disk med EaseUS partition master, jag har avlagt en på 20gb till Ubuntu.
3. Stänga av datorn och boota med assist-knappen. Gå in i BIOS och ändra boot-mode till Legacy. Bootar om, varpå den säger "No operating system found" (som förväntat). Boota om igen, och då går den in i Linux från USB:n.
4. Väljer "Use Live Ubuntu".
5. Trycker på "Install Ubuntu"
6. Gör -exakt- som det står i guiden jag länkade, alla partitioner är skapade och finns. Formaterar även partitionerna innan jag försöker installera.
7. Bootar om. Bootar med assist-knappen, går in i BIOS och ändrar tillbaks bootmode till UEFI. Bootar om igen.
8. Kommer in i Windows 10. Skriver in kommandot i CMD (jag kör CMD som administratör)
9. Bootar om.

Och som sagt kör den då Windows, istället för att visa Grub. Har ingen aning om vad det är som är fel här. Har försökt att formatera om partitionen och installera Ubuntu på nytt, with no luck. Kanske värt att notera är att Ubuntu-installationen syns (det står att på min "Ubuntu partition" används 4 gb) så det är ju installerat iallafall.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Om du inte kan boota med UEFI gör du något fel. Använd Rufus för att skapa installationsmediat och välj UEFI som partitionstabell och FAT32 som filsystem (eller skriv som dd-avbild).

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Hur många partitioner har du? Om jag inte minns fel hanterar Grub max fyra st primära partitioner.
På min Asus hade jag 4st partitioner på det förinstallerade Windows 8.1. Det fanns en partition som skulle vara D: för Windows, jag tog bort den och skapade en ny partition för Ubuntu på den och det fungerade för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

Hur många partitioner har du? Om jag inte minns fel hanterar Grub max fyra st primära partitioner.
På min Asus hade jag 4st partitioner på det förinstallerade Windows 8.1. Det fanns en partition som skulle vara D: för Windows, jag tog bort den och skapade en ny partition för Ubuntu på den och det fungerade för mig.

Där sa du något...det verkar som om jag har 14 (!!) partitioner på min HDD

Kanske är det som är felet. Oklart varför det är så många - snabb googling säger att de är till för "recovery" och att "they should not be deleted".

Permalänk
Medlem

Hur har du skapat USB-minnet som du startar Ubuntu med? Jag har för mig att för att kunna köra dual-boot med Windows 8 och nyare kan du inte köra legacy mode. Om du läser guiden igen så är secure boot aktiverat.
Vet ej hur det är med partitionerna och GRUB, men att det bara stöder max 4 primära partitioner låter troligt om partitionstabellen är MBR. Nu är disken i GPT, så det borde inte vara ett problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)