Överförde till fel kontonummer, nu vägrar han lämna tillbaka pengarna

Permalänk
Medlem

Överförde till fel kontonummer, nu vägrar han lämna tillbaka pengarna

Hejsan, Jag känner någon som skulle betala sin faktura (det var en faktura från företag till företag) så han/hon råkade överföra pengarna till fel kontonummer. Och vi fick reda på att det var ett företag som pengarna gick till. Vi ringde honom och sa om vad som hände och han bara la på telefonen när vi bad honom att lämna tillbaka pengarna. Sen skrev vi till honom och han svarade jag kan inte prata just nu. Och vi har nu försökt få tag på honom via mobiltelefon fast han svarar aldrig. Vi har också skickat flera medlande på Iphone (Imessage) och det visas att han har läst den men han svarar inte. Han vägrar alltså lämna tillbaka pengarna. Vad ska vi göra och hur kan man lösa detta problem? Vi har polisanmält händelsen sen november fast inget hände! Vad kan man göra och finns det någon lag man kan gå efter?

MvH
anomi15

Permalänk
Medlem

Pratat med banken?

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Finns inget skydd tyvärr när man för över till bankkonto. Enda man kan göra är som sagt polisanmälan och sen dra det vidare.

Permalänk
Avstängd

Ja läser man på juridik sajter så verkar praxis vara att pengarna ska tillbaka men eftersom det inte finns några lagar på området så verkar det som man måste få det prövat om man inte kan komma överens vilket inte verkar ha fungerat.

http://lawline.se/answers/10817
http://www.minilex.se/a/condictio-indebiti

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Pratat med banken?

Den sa att det var konstigt gjort av honom, de skulle skicka ett brev där de informerar honom om vad som hände och att han ska försöka betala det så fort so möjligt det hände alltså i november då.

Permalänk
Medlem

Lite nyttig läsning.
http://www.konsumenternas.se/betala/olika-betalformer/betalni...

Betalning av misstag

Kontakta alltid din bank när du upptäcker att du av misstag har fört över eller betalat pengar till fel konto. Detsamma gäller om du har fått in pengar på ditt konto som du inte känner igen. Du har inte rätt att använda pengar du av misstag fått in på ditt konto.

Fått in pengar på ditt konto
Har du fått in pengar på ditt konto av misstag har du inte rätt att använda dem. Endast i undantagsfall kan en mottagare ha rätt att behålla pengar som hamnat på kontot av misstag. Det förutsätter i så fall att du var i god tro, det vill säga att du inte insåg, eller inte ens borde ha insett, att pengarna inte var avsedda för dig. Dessutom ska du ha hunnit förbruka pengarna. Sådana situationer är ovanliga.

När du upptäcker att du har fått pengar på ditt konto av misstag bör du snarast kontakta din bank för att få information om vem som satt in pengarna. Banken kan hantera det på samma sätt som när du själv gjort en felbetalning.

Satt in pengar på någon annans konto

Har du satt in pengar på någon annans konto av misstag, exempelvis för att du skrivit fel kontonummer i internetbanken eller förväxlat ett bankgironummer, ett plusgironummer eller ett mobilnummer när du använder Swish, ska du kontakta din bank direkt. Banken kan hjälpa dig med att ta reda på vart pengarna har skickats. Du kan behöva svara på några kontrollfrågor för att banken ska kunna avgöra att betalningen skett av misstag.

Att det är en felaktig betalning är en förutsättning för att banken ska kunna lämna ut uppgifter om mottagaren till dig. Banken kan även kontakta mottagaren och uppmana denna att göra en återbetalning till ditt konto. Däremot kan inte banken hämta tillbaka pengarna. Gör inte mottagaren en återbetalning måste du själv driva saken mot den personen.

Återkalla en betalning
Har du lämnat en betalningsorder till banken och upptäckt att till exempel kontonumret var fel går det ofta inte att återkalla betalningen. Grundregeln är att du inte får återkalla en betalning som du gett banken order om.

Dold text
Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Finns inget skydd tyvärr när man för över till bankkonto. Enda man kan göra är som sagt polisanmälan och sen dra det vidare.

Skrivet av plygv92:

Ja läser man på juridik sajter så verkar praxis vara att pengarna ska tillbaka men eftersom det inte finns några lagar på området så verkar det som man måste få det prövat om man inte kan komma överens vilket inte verkar ha fungerat.

http://lawline.se/answers/10817
http://www.minilex.se/a/condictio-indebiti

Tack för svaret! Vet faktist inte finns det möjlighet att polisen inte kan göra något åt det?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Anomi151:

Tack för svaret! Vet faktist inte finns det möjlighet att polisen inte kan göra något åt det?

Nej det är en stämning du måste göra:
http://www.domstol.se/Tvist/Stamningsansokan/

Om det sedan går din väg och han fortfarande inte betalar så får du gå till kronefogden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Lite nyttig läsning.
http://www.konsumenternas.se/betala/olika-betalformer/betalni...

Betalning av misstag

Kontakta alltid din bank när du upptäcker att du av misstag har fört över eller betalat pengar till fel konto. Detsamma gäller om du har fått in pengar på ditt konto som du inte känner igen. Du har inte rätt att använda pengar du av misstag fått in på ditt konto.

Fått in pengar på ditt konto
Har du fått in pengar på ditt konto av misstag har du inte rätt att använda dem. Endast i undantagsfall kan en mottagare ha rätt att behålla pengar som hamnat på kontot av misstag. Det förutsätter i så fall att du var i god tro, det vill säga att du inte insåg, eller inte ens borde ha insett, att pengarna inte var avsedda för dig. Dessutom ska du ha hunnit förbruka pengarna. Sådana situationer är ovanliga.

När du upptäcker att du har fått pengar på ditt konto av misstag bör du snarast kontakta din bank för att få information om vem som satt in pengarna. Banken kan hantera det på samma sätt som när du själv gjort en felbetalning.

Satt in pengar på någon annans konto

Har du satt in pengar på någon annans konto av misstag, exempelvis för att du skrivit fel kontonummer i internetbanken eller förväxlat ett bankgironummer, ett plusgironummer eller ett mobilnummer när du använder Swish, ska du kontakta din bank direkt. Banken kan hjälpa dig med att ta reda på vart pengarna har skickats. Du kan behöva svara på några kontrollfrågor för att banken ska kunna avgöra att betalningen skett av misstag.

Att det är en felaktig betalning är en förutsättning för att banken ska kunna lämna ut uppgifter om mottagaren till dig. Banken kan även kontakta mottagaren och uppmana denna att göra en återbetalning till ditt konto. Däremot kan inte banken hämta tillbaka pengarna. Gör inte mottagaren en återbetalning måste du själv driva saken mot den personen.

Återkalla en betalning
Har du lämnat en betalningsorder till banken och upptäckt att till exempel kontonumret var fel går det ofta inte att återkalla betalningen. Grundregeln är att du inte får återkalla en betalning som du gett banken order om.

Dold text

Tack för svaret! Vet faktist inte finns det möjlighet att polisen inte kan göra något åt det?

Permalänk
Medlem

@Anomi151: Vilka belopp handlar det om?

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

@Anomi151: Vilka belopp handlar det om?

Ca 9200Kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av plygv92:

Nej det är en stämning du måste göra:
http://www.domstol.se/Tvist/Stamningsansokan/

Om det sedan går din väg och han fortfarande inte betalar så får du gå till kronefogden.

Ok tack för hjälpen, men är jätte besviken på att det finns folk som beter sig så.

Permalänk
Medlem

Företaget som fått pengarna har ju inget att vinna på att inte lämna tillbaka summan, de kan ju inte gärna använda pengar de inte har rätt till. Redovisningen kommer inte heller stämma.

Vet dock av egen erfarenhet att det kan bli ett rent h-vete att få tillbaka pengar som gått över till fel mottagare. Jag skulle skicka en slant till min mor, hade kontonumret lagrat hos min bank sedan en tidigare överföring, och tänkte inte mer på det. Dock visade det sig att hon naturligtvis avslutat alla konton hos den banken jag skickade till, men självklart gick det utmärkt att överföra dit ändå. Pengarna hamnade i en slags ingenmanskonto. Kontaktade mottagande bank, de kunde bekräfta att summan gått in men jag kunde inte få tillbaka pengarna trots att ingen ägde mottagande konto längre. Banken jag skickat ifrån kunde inte heller göra något. Den enda lösningen var att min mamma som inte längre hade kvar sitt konto jag skickat till, kontaktade mottagande bank och bekräftade hela historien. Först då kunde jag få tillbaka pengarna så jag kunde föra dom till rätt konto.

Vilken himla tur att jag åtminstone skickat till ett konto som hon haft, tänk om det varit en siffra fel i kontonumret så det gått till någon okänd och om det handlat om ett större belopp.

Visserligen den som överför som har ansvaret men rent fördj------ att bankerna kan göra på så här vis när det är helt uppenbart att ett fel begåtts.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Avstängd

@MadMantiz Problemet, kan jag tänka mig, är att vem som helst skulle kunna påstå att fel begåtts och få tillbaka pengar som betalts för varor etc. Så därför måste ju någon prövning ske men den delen borde ju kunna skötas av banken.

@Anomi151
Vad sa förresten polisen? Eller lades det bara ned i vanlig ordning?

Permalänk
Medlem

@MadMantiz: Fast pengarna har inte gått till företaget som skulle ha det utan till en privatperson om jag förstått det rätt.
Gjorde också ett inlägg där jag tänkte att det var företag > företag men var tvungen att läsa om och då klarna det upp

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

@MadMantiz: Fast pengarna har inte gått till företaget som skulle ha det utan till en privatperson om jag förstått det rätt.
Gjorde också ett inlägg där jag tänkte att det var företag > företag men var tvungen att läsa om och då klarna det upp

Hmm.. du kan ha rätt. Jag tolkade det som att de skulle skicka till ett företag men det visat sig gått till ett annat.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

@MadMantiz Problemet, kan jag tänka mig, är att vem som helst skulle kunna påstå att fel begåtts och få tillbaka pengar som betalts för varor etc. Så därför måste ju någon prövning ske men den delen borde ju kunna skötas av banken.

Jo det har du en poäng i. Man känner sig bara så maktlös när ens pengar är helt i händerna på en bank som är så ovillig att hjälpa till. Fördelen med det är ju förstås att man tänker sig för extra i fortsättningen, jag lärde mig klart en läxa

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Avstängd

Jag gjorde det felet en gång när jag köpte en maskin på blocket. Åkte ner till killen, lastade på maskinen. Jag hade fått ett kontonummer via mail av han som jag skulle överföra pengarna till, innan jag åkte ner. Så jag hade adderat detta konto som en betalningsmottager före jag åkte ner. 15000 kr kostade maskinen. Använde hans dator loggade in på min internetbank.
Jag hade flera olika betalningsmottagare. Jag läser upp kontonumret jag valt. "Är detta ditt kontot". Han svara "ja".

flyttade över pengarna till detta konto jag fått av han.
Han kollar, nope inga pengar. Sedan inser vi att han inte hade det kontot. Vart det gick visste inte heller jag.

Jag fick flytta över 15000 kr till.
Hemma inser jag att kontot går till en kille jag köpt ett grafikkort av på tradera för 5 år sedan.
Jag har inte hans adress, namn eller något kvar alls.

Sedan åkte jag till Swedbank och pratade med dem nästa dag.
De sa följande. "Vi får inte lämna ut vem som äger kontot du flyttat pengarna till."

Hur kan man polisanmäla någon som man inte vet vem det är?
Som tur var kunde jag hitta en backup en hårddisk jag hade gjort för 5 årsen, dra ut en dump på outlooks epost och hittade mailet han skickat mig.
Så jag mailade han och han hade samma e-postadress kvar. Han ringde mig, och vi bestämde så han fixade tillbaka pengarna.
Enligt banken, så har du ingen rätt alls att få några pengar tillbaka om du flyttar fel. Och de behöver inte tala om vem som äger kontot.

Permalänk
Medlem

Hej!
testa detta. ring den banken som mottagaren har och säg att du har fört in pengar till kontonr xxx och du har gjort fel och vill ha pengarna tillbaka till ditt kontonr yyy. Banken får ej lämna ut personuppgifterna och är tvungen att ringa personen åt dig. Låt banksnubben sköta snacket och de kan även ta ut pengarna från den kunden och flytta tillbaka till dig.
De flesta människor pratar annorlunda mot dig / banken.