Har IT-kille blåst mig och min familj?

Permalänk
Medlem

Attan man blir skämd på oseriösa reparatörer har själv arbetat på databutik som tekniker har inte varigt med att lämna ut en sån dyr reparation och butiken jag arbetade på tog inte betalt för saker som inte funka den smällen fick butiken ta.

Första jag reagera på att dom inte gjorde en diagnos koll på vad som kunna vara defekt utan verka vilt gissa sig fram.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Attan man blir skämd på oseriösa reparatörer har själv arbetat på databutik som tekniker har inte varigt med att lämna ut en sån dyr reparation och butiken jag arbetade på tog inte betalt för saker som inte funka den smällen fick butiken ta.

Det där är något jag ofta funderar på. Många branscher har hamnat i ett läge där de verkar ha svårt att diagnosticera (en del) fel, och när det väl kommer till service & reparation, så gör man så gott man kan, och skjuter därefter från höften, gissar sig helt enkelt fram baserat på tidigare erfarenheter, och hoppas på ett bra resultat. Och när serviceverkstan sen inte lyckats laga felet står de där med kostnader, som de fortfarande vill ha betalt för, och vänder sig till kunden.
Åkeriets lastbilar råkar ut för det hur ofta som helst. Man byter en skitgrej, för att sen byta nästa, och nästa, allt medan räkningen bara blir högre och högre. När det kommer till affärer med privatpersoner har man något av ett konsumentskydd som ser till att kostnaderna inte löper iväg för mycket, men när det gäller företag finns inte sådana regler. Så service-verkstan lägger glatt över hela kostnaden på kunden, och man ska vara glad om man ens får en goodwill gest att ta med sig till framtiden...
De utbytta delarna som det bevisligen inte var något fel på, eftersom felet kvarstod, de får man fan aldrig...
B!

Edit
I det här läget verkar inte det här fallet speciellt svårtdiagnosticerat, men felbeskrinvningen kan ju ha varit missvisande, vad vet jag.
/Edit

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Jag är IT servicetekniker, vi kostar ca 600-700:- timmen + Windows + hårddiskar kostar med.
Allt hänger ju på vad dom har för timpeng, hur länge han var där och vad för material han sålde?

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |