Överklockad 2500k throttlar vid stresstest

Permalänk
Medlem

Överklockad 2500k throttlar vid stresstest

Har problem med att jag inte har lyckats lösa problemet att den throttlar från 45 multiplier till 42 till och från med några sekunders mellanrum när jag stresstestar den för att kolla stabilitet.

Testar med IntelBurnTest v 2.54
MSI Z68-GD55 moderkort
Använder mig utav CPU-Z för att övervaka processorn och HWMonitor för temperaturer och Power (13W min, 110W max).

Har testat att rota i alla inställningar som jag kan hitta. Turbo Boost och allt sådant är avstängt.
Har testat att höja och sänka vcore massvis med gånger, allt emellan 1,26V och 1,4V.
Coretemp var som max uppe på 71 grader, vid 1,4vcore.
Brukar ligga runt 68 grader max vid 100% last.

Limit CPUID Maximum
Power Technology
C1E Support
EIST
C-State (C6, Auto, osv)
OverSpeed Protection
Spread Spectrum
Internal PLL Overvoltage
Execute Disable Bit
Intel Virtualization Tech

Windows energi inställningar gjorde ingen skillnad heller.
Även kollat över alla andra inställning som minnena, lagringen och boot. Allting ska stämma.
Har dessutom bara fått upp den i 105 gflops som max.
Mer info på riggen finns i signaturen.

Skulle vara väldigt tacksam för hjälp och tack på förhand.

Amius

Permalänk
Medlem

@amius: Ta bilder på allt i Bios.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

@SCORPIUS Hade inget USB-minne för att ta screenshot. Kunde inte spara på min externa hårddisk heller.

Permalänk
Medlem

Ser ingen sådan funktion hos dig, jag hade dock samma problem på 2500k och det löste sig när jag satte turbon på fixerad vcore-offset istället för automatisk. Höjde även taket på tillåten wattförbrukning en liten bit.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!