Smidigaste sättet att koda på RPI?

Permalänk
Medlem

Smidigaste sättet att koda på RPI?

Har lekt med min pi ett tag men tycker inte att jag lyckas få till någon smidig utvecklingsmiljö. Varje gång jag ska göra något måste jag koppla in den till min monitor, hämta tangentbord&mus och laddare för att kunna använda den inbygda IDE:n. Jag kan som jag har förstått även koda via SSH, men jag känner att jag behöver en grafik IDE som verktyg för att komma någonstans. Kan man på något sätt ansluta över det lokala nätverket och "remote" koda pi:n från min stationära? Javisst kan jag koda på min stationära och sedan föra över filerna, men det gör det ganska tungjobbat det med.

Hur gör ni? Och har någon ett tips på hur jag kan göra?

Permalänk
Medlem

Visst går det om du vill jobba grafisk

VNC är ett sådant som visar RPi grafiska på en annan dator
https://www.raspberrypi.org/documentation/remote-access/vnc/

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCazz:

Visst går det om du vill jobba grafisk

VNC är ett sådant som visar RPi grafiska på en annan dator
https://www.raspberrypi.org/documentation/remote-access/vnc/

Detta har jag testat, men det går väldigt långsamt tyvärr.

Något jag hittat är detta; https://learn.adafruit.com/webide/installation

Men kan inte få det att fungera, en del repositories som de använder finns inte längre så kan inte få hem alla paket.

Permalänk
Medlem

Jo att det går långsamt är ju det då det grafiska tar en hel del men om du inte vill jobba textbaserad så är det inte så lätt.
Jag jobbar enbart textbaserad programmering på bäret.

En sätt är annars köra Debian x86 på virtualbox och sedan flytta över filerna när du ska testa skarp.
Fast ska du köra GPIO så går inte det heller.

Permalänk

Om du bara ska koda så kan du ju koda och kompilera på en vanlig dator och sedan via usb sitcka föra över programmet till rpin och köra det där.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Sapphire R9 280

Permalänk
Medlem

Vet inte vad IDEer klarar, men jag delar bara ut filerna från Pin med Samba och sedan öppnar filerna direkt i Notepad++.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Alltså kör du Raspbian? då är det bara fjärrstyra (windows inbyggda) med xrdp på PI:n
funkar fint för mig, dock liten fördröjning men inte så farligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Alltså kör du Raspbian? då är det bara fjärrstyra (windows inbyggda) med xrdp på PI:n
funkar fint för mig, dock liten fördröjning men inte så farligt

Aldrig hörttalas om xrdp förr, men har testat med VNC förr och var en del delay, men xrdp är kanske bättre?

Dessvärre verkar det nog som att detta förblir den smidigaste lösningen för mig. Då jag är ny på att programmera behöver jag helst testa min kod varannan rad jag skriver och att då lägga över filer med usb eller via samba stup i kvarten tar för lång tid.

Permalänk
Medlem

Du behöver ju inte lägga upp filerna i samba utan dela ut en katalog i Linux och sedan mappa upp den i windows datorn.
Sedan redigerar du filerna i windows datorn, spara och kör sedan i bäret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCazz:

Du behöver ju inte lägga upp filerna i samba utan dela ut en katalog i Linux och sedan mappa upp den i windows datorn.
Sedan redigerar du filerna i windows datorn, spara och kör sedan i bäret.

Kan ju funka! Är nog något jag ska kika närmare på.

Prövar förresten lite med VNC och delayen är inte så hemskt som jag minns den, men all text är väldigt suddig. Spelar ingen roll vilken upplösning jag kör i. Använder Full hd upplösning och 16 bit färgdjup; " vncserver :1 -geometry 1920x1080 -depth 16"

Så, satte precis upp en samba share så jag når dem direkt i utforskaren i windows. Kan koda i idle, spara på sharen och sedan köra dem direkt på pin. Funka jättebra!

Permalänk
Medlem

Var ett litet tag sen jag höll på. Men jag använde mig att Notepad++ på datorn för att skriva kod. RPi:n var ansluten till nätet och filerna når jag via WinSCP. Sen kör jag igång mina python script via PuTTY

Jättesimpelt när du är igång, men inget grafiskt gränssnitt!

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Medlem

Vad bra att det löste sig.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ASUSG15:

Var ett litet tag sen jag höll på. Men jag använde mig att Notepad++ på datorn för att skriva kod. RPi:n var ansluten till nätet och filerna når jag via WinSCP. Sen kör jag igång mina python script via PuTTY

Jättesimpelt när du är igång, men inget grafiskt gränssnitt!

Det finns annars möjlighet att köra SFTP i notepad++ till Pin, då ser du också alla filer. Det är så jag kör med min kod iaf och finner det rätt smidigt. Nu är notepad++ ingen fullutrustad IDE men för mina projekt har det varit tillräckligt iaf.

Sen kör jag cygwin och SSHar till Pi för att köra, finner det smidigare än putty.

Permalänk
Medlem

Jag kodar på min huvudburk i geany och för över filen med scp när jag vill provköra.
Typ:

scp filnamn.py pi_användare@ip_adress_till_pi:/sökväg_till_mål

Fungerar bra för mig iaf, är ju inte så pilligt att trycka pilupp och enter i terminal varjegång man vill föra över.
Kräver ju givetvis att pajen är uppkopplad mot nätet.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

Kör du till exempel sublime kan du installera ett sftp plugin och editera filerna remote. Andra alternativ är att du delar ut ett utrymme där du kodar. Du kommer behöva ha ett skal (tex via ssh) öppet mot din RPi där du testar koden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trexake:

Kör du till exempel sublime kan du installera ett sftp plugin och editera filerna remote. Andra alternativ är att du delar ut ett utrymme där du kodar. Du kommer behöva ha ett skal (tex via ssh) öppet mot din RPi där du testar koden.

Klart bästa lösningen, sitta på arbetsstationen med 10 flikar i sublime för alla kod-filer/configs etc. och bara editera, ctrl + s, alt+tab och f5 i webbläsaren, refresh i mjukvaran eller andra puttyfönstret för att köra/starta om programmet.

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem

Jag kör VNC från en Macpook Pro till RPi. Tycker det funkar helt okej. Aningen segt dock att köra en grafisk IDE på RPi (kör Monodevelop själv). Man ska ju komma ihåg att det inte är världens snabbaste dator. Tycker dock själv att fördelarna med en grafisk IDE gentemot att bara använda en texteditor överväger segheten, speciellt om man inte har kodat jättemycket i sina dar.

Visa signatur

Macbook Pro (mid 2009) | Playstation 4 | Wii | Panasonic PX70

Permalänk
Medlem

Jag kör det mesta via SSH och Pytty och använder nano för att redigera och skapa filer.
Händer att jag använder Notepad++ och deras inbyggda SFTP för att hämta, redigera och spara på bäret automatisk.

Permalänk
Medlem

Jag brukar öppna filen via FileZilla (edit) på "vanliga" datorn och när filen sedan är sparad så frågar FileZilla om den ska ladda upp den nya versionen vilket jag då svarar ja på.

Men kanske att det är smidigare att öppna i editorn via någon ftp-plugin så som många verkar göra