Crytek satsar på virtuell verklighet i akademin med VR First

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Crytek satsar på virtuell verklighet i akademin med VR First

Spelutvecklaren Crytek har efter en tids svårigheter kommit på fötter igen, och VR har fått mycket fokus. Nu meddelar företaget ett nytt initiativ där spelmotorn Cryengine blir gratis för akademiskt syfte.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2014

Låter mycket intressant

Skickades från m.sweclockers.com

CPU:Intel i5 4670k RAM:16gb Corsair 1333mhz(tagna från tidigare burk) GPU:XFX R9 290 DD MB: Asus z87A SSD: Adata sp900 256gb HDD: WD red 3tb(lagring) Chassi: Fractal design define R2 XL PSU: Corsair RM650 CPU Kylning: Noctua NH-U12P SE2

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Man hör mycket prat om CryEngine, Unity och Unreal Engine.

Men inte lika mycket om id Tech 4 och id Tech 5. Detta trots att id Tech 4 är open source.
Är det för att id Software bara säger "hej vi har en spelmotor" medan andra företag med motorer mer satsar på försäljning, marknadsföring, community, dokumentation, support, och bytta verktyg och integrering?

Sen finns det en rysk spelmotor vid namn Unigine som verkar extremt kompetent och ligga i teknisk framkant. Men den hör man inte så mycket om heller. Varför då?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av rektor:

Man hör mycket prat om CryEngine, Unity och Unreal Engine.

Men inte lika mycket om id Tech 4 och id Tech 5. Detta trots att id Tech 4 är open source.
Är det för att id Software bara säger "hej vi har en spelmotor" medan andra företag med motorer mer satsar på försäljning, marknadsföring, community, dokumentation, support, och bytta verktyg och integrering?

Sen finns det en rysk spelmotor vid namn Unigine som verkar extremt kompetent och ligga i teknisk framkant. Men den hör man inte så mycket om heller. Varför då?

Angående Unigine har jag hört att betalningsmodellen inte är så tilltalande för mindre spelskapare och de större har oftast egen motor. Unity och Unreal Engine producerar ju spel i mängder då de har modeller som tilltalar mindre utvecklare också. CryEngine har väl också varit lite svårjobbad som jag förstått det.

Håller dock med om att det hörs väldigt lite om Bethesdas tekniker förutom vid specifika spelsläpp (Fallout, Elder Scrolls) och subgenren ID-Tech har jag inte tänkt på sen Rage tror jag..

EDIT: Sen är multiplattformskompatibilitet något eftersträvansvärt idag, vet inte var Unigine ligger där..

Storburk: i7 2600K@4,0 GHz, ASUS P8P67 Pro-M, FD Define Mini, CMH212+, CM M2 Silent 720W, 16 GB, R9 290X MSI Lightning, SSD + HDD - HTPC: i3 4330T, 4 GB, SSD, XFX HD7850, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Trädvy Permalänk
Teknikorakel 🎮
Andreas Eklöv
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2015

@rektor: Angående Id Tech 4 så beror det till stor del på att den motorn inte var särskilt väl lämpad för så många olika typer av spel, trots att den licensierades var det inte många som hoppade på tåget. Den har inte varit särskilt välanvänd efter att den blev open source heller.

Id Tech 5 började användas först efter att de blev en del av Zenimax, och därefter används den enbart internt. Det har varit ett gäng Zenimax-spel som använder den, utöver Rage så The Evil Within och några till. Samma sak lär väl gälla för Id Tech 6.

Angående Unigine så har jag inte läst några uttalanden från utvecklare om den. Jag skulle kunna gissa mig till att dess utvecklarverktyg och subsystem inte är i närheten så mogna som de i Unreal Engine, eller lättanvända som Unity. När Unreal Engine, Unity och Cryengine finns gratis tillgängliga för studenter och är mogna som spelmotorer finns det få argument för att ge sig på en inte lika mogen spelmotor, hur tekniskt kompetent den än må vara.

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas