Jobbat 100%, får lön för 75%. Lagligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppendixSE:

Nej. Typ alla tjänstemän har förtroendearbetstid.

Nej, så är det verkligen inte. På vissa företag fungerar det kanske så, inte i allmänhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Själv har jag varit med i facket de senaste 15-20 åren och kommer fortsätta med det. Ifall du anser att fackförbunden är "legaliserade maffia" så har du lyckligtvis inte stött på de legaliserade brottslingar som driver vissa företag. Två gånger har facket hjälpt mig med att få min ön efter att ha blivit bedragen av oseriösa (t.o.m rent kriminella människor) "företagare".

Du för säga vad du vill om den fackliga verksamheten, men jag antar att din misstro mot den grundar sig i att du fötts med silversked i munnen, d.v.s en arbetsmarknad där du faktiskt får skälig ersättning och en bra arbetsmiljö...vem har du det att tacka för tror du, om inte facken?

Ha! Jag har varit arbetslös, bostadslös och utan pengar att köpa mat för. Jag har slitit åt bemanningsföretag där jag knappt tjänade nog att överleva. Jag har haft det värre än du någonsin kan tänka dig. Hela min familj är "arbetarklass" och jag själv sliter varje dag. Men facket kan dra åt helvete. ***bort/moderator***

Ovårdat språk /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av IshethZenunim:

Ha! Jag har varit arbetslös, bostadslös och utan pengar att köpa mat för. Jag har slitit åt bemanningsföretag där jag knappt tjänade nog att överleva. Jag har haft det värre än du någonsin kan tänka dig. Hela min familj är "arbetarklass" och jag själv sliter varje dag. Men facket kan dra åt helvete.

ja facket är att kasta pärlor till svinen.. den största löneförhöjningen får du när du går ur facket..

du har även utan fack rätt till den generella höjningen som avtalet ger.. samt at företaget rensar ut en oavsett vad facket säger (om de vill alltså)

Permalänk
Medlem
Skrivet av captur605:

ja facket är att kasta pärlor till svinen.. den största löneförhöjningen får du när du går ur facket..

du har även utan fack rätt till den generella höjningen som avtalet ger.. samt at företaget rensar ut en oavsett vad facket säger (om de vill alltså)

Varifrån kommer den "generella höjningen", från himlen?

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur du räknar, 100% i 3 veckor? 75% resten? Har du jobbat 175% en månad eller? Eller menar du 100% i 3 veckor som 3st 40h veckor?

Kan du skriva timmarna du jobbat så kan vi ju räkna på hur många % du har gjort en månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av captur605:

ja facket är att kasta pärlor till svinen.. den största löneförhöjningen får du när du går ur facket..

du har även utan fack rätt till den generella höjningen som avtalet ger.. samt at företaget rensar ut en oavsett vad facket säger (om de vill alltså)

Så din lösning är alltså att klaga på den som fixar bättre villkor åt dig samtidigt som du åker snålskjuts på dina arbetskamrater?
Det låter inte så hållbart i längden.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Avstängd

@Staropramen:

funkat bra för mig i 20 år.. dessutom kan man väl tala för sig själv..

tex genom att prestera på jobbet o inte sitta o sova sig igenom arbetsdagen..

***bort/moderator***

§8 /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Så du tror att en "skälig ersättning och bra arbetsmiljö" grundar sig ifrån vad facken gjort?

Nej, jag tror att det är arbetsgivare med vinstintresse som skapat det snarare än organiserade arbetare. Eller var det tvärt om...hmmm.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Nej, jag tror att det är arbetsgivare med vinstintresse som skapat det snarare än organiserade arbetare. Eller var det tvärt om...hmmm.

Fast har har du en personal som trivs och gör ett bra jobb, så genererar det mer pengar. Det är inte hållbart om personalen inte lirar som den ska, och det vet du.

MEN, jag förstår om folk vill gå med.

Det tråkiga med facken, är att de hellre ser att hela verksamheten går i konkurs än låta företaget överleva, tyvärr.

Att ringa facket det första man gör brukar sällan sluta bra, då Facket skall bråka om allt, bokstavligen

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Fast har har du en personal som trivs och gör ett bra jobb, så genererar det mer pengar. Det är inte hållbart om personalen inte lirar som den ska, och det vet du.

MEN, jag förstår om folk vill gå med.

Det tråkiga med facken, är att de hellre ser att hela verksamheten går i konkurs än låta företaget överleva, tyvärr.

Att ringa facket det första man gör brukar sällan sluta bra, då Facket skall bråka om allt, bokstavligen

Såklart att det finns gott om företag som har en perfekt harmoni mellan arbetare och arbetsgivare. Jag pratar mer om de företagare som skiter in sina arbetares välbefinnande och enbart är intresserad av att dra in pengar till sig själva. Det är lätt att titta på vad historien har att berätta om sådana, eller att titta närmare på arbetssituationen i länder världen över. Idag så har vi ett arbetsklimat där jobbet är en plats man faktiskt kan trivas på, och ofta gör det. Jag säger inte att allt är fackets förtjänst, men att väldigt mycket av den bra arbetsmiljön/lönerna vi har idag existerar för att arbetare gick ihop och organiserade sig.

Fackförbunden skiljer sig säkert väldigt mycket, och en del är (har jag hört) i vissa fall onödigt besvärliga mot mindre företag. Å andra sidan så finns det gott om oseriösa "företagare" som utnyttjar folk med slavliknande förhållanden, vanligast de som lurar hit folk från andra länder med tomma löften...där kan vi snacka om "maffia", ifall de varit organiserade vill säga.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Hedersmedlem

***Uppmaning***

Vänligen återgå till topic, vill man diskutera fackförbund/politik går det bra att skapa en tråd i ÖÄ.
/moderator

Skrivet av Hazelberg:

Hej!

Började i december på ett nytt jobb, vilket inleddes med utbildning på 100% i tre veckor. Själva tjänsten är på 75%, så kontraktet jag skrev på hade en viss månadslön specificerad. Nu en månad senare när jag får min lönespecifikation ser jag att jag endast fått månadslönen som var specificerad för 75%, och inget alls extra för att jag jobbade 100% i tre veckor.

Kan detta vara korrekt och lagligt? Jag tänkte självklart att jag skulle få betalt för de timmarna jag var på jobbet, speciellt eftersom man dessutom var tvungen att gå in och rapportera hur många timmar man jobbat varje dag (även fast jag ej har timlön).

Inte direkt konsumenträtt, men tänker att ni som hänger i de här delarna av forumet kanske har koll på detta.

Mvh David

Edit: Kanske bör tillägga att jag är anställd via bemanningsföretag, kanske förändrar situationen något!

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...