Samsung Galaxy S7 får specifikationer i läckt prestandatest

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Samsung Galaxy S7 får specifikationer i läckt prestandatest

Specifikationerna för Samsungs kommande flaggskepp Galaxy S7 läcker ut, och om uppgifterna stämmer ser det ut som att företaget lyssnat till en del av kritiken mot föregångaren.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2013

1440p är så onödigt på så liten skräm, drar bara mer ström.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sweden
Registrerad
Dec 2008

Få se vad som stämmer sen. Man glömer ju dom gamla mobilernas rykten så man kan få en jämförelse hur långt ifrån sanningen det var (fast är ju olika som släpper rykten och inte alltid lika mycket dom läcker innan släpp).

Hade Samsung inte frångått plast och bytbart batteri hade jag kunnat tänks mig en sådan, om det går att köra custom utan typiska Samsung buggar.

Hårdvaran och skärm är oftast bra på deras mobiler.

Skickades från m.sweclockers.com

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2007
Skrivet av seraj5:

Ett ord: Gear VR.

Sen ser jag personligen skillnad på 1080p och 1440p även vid vanligt användande.

Trevligt att de har tagit tillbaks minneskortet i alla fall. Utbytbart batteri är ingen dealbreaker för mig, men jag hoppas verkligen kapaciteten har ökat. De kan gärna öka tjockleken så kameralinsen inte sticker ut så får dem även plats med ett större batteri.

CPU Core i7 6700K @ 4.5GHz GPU EVGA GTX 980 Ti @ 1232/7912 RAM Crucial 2133MHz DDR4 32GB MOBO Asus Z170-A
CHASSI Fractal Design Define S SKÄRM Dell U2713HM 27" SSD Samsung 850 EVO 1TB PSU Corsair AX 850W

Trädvy Permalänk
Datavetare
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2011

"Det är inte häpnadsväckande bra resultat, men detta kan komma att ändras i takt med att Samsung polerar mjukvaran."

Upplevd prestanda när man använder produkten och prestanda i t.ex. webbläsare och liknande kommer garanterat att bli bättre allt eftersom programvaran mognar. Geekbench resultatet lär knappast ändras speciellt mycket då Geekbench överhuvudtaget inte använder några anrop mot systemet, det är en modern variant av Dhrystone, d.v.s. ett rent syntetiskt benchmark som har relativt lite med hur enheten presterar i "riktiga" program.

Ta Apples uttalande om att Ipad pro är snabbare än 80% av de PC som såldes 2014. Visade sig att rent tekniskt ljuger man inte om hastighetsmåttet definieras till "poäng i Geekbench". PC World testade att köra en rad plattor, inklusive en del Windows-plattor med Atom, Core M och ULV Core i5. Geekbench var det enda benchmark där Ipad pro var i nivå med Core M, i "riktiga" program var den typiskt närmare Atom och andra ARM-baserade plattor än Core M.

Av allt att döma kommer Snapdragon 820 modellen vara den man vill ha. Qualcomm har till slut fattat att i stort sett noll program man kör på en telefon har nytta av fyra kärnor, än mindre av åtta: d.v.s. Apple har haft rätt hela tiden. I Snapdragon 820 sitter i.o.f.s. 4 st Kryo CPUer, men det handlar om två st högt klockade kärnor och två lågt klockade byggda med lågläckage transistorer, samma tanke som ARMs big.LITTLE men det är (om ryktena stämmer) fyra kärnor med samma mikroarkitektur i Snapdragon 820 vilket då förenklar designen av OS-scheduler.

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2008

En mobilartikel på SweClockers; Snart väller det in kommentarer hur onödigt det är med högupplösta displayer och hur dålig batteritid det ger.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av Yoshman:

"Det är inte häpnadsväckande bra resultat, men detta kan komma att ändras i takt med att Samsung polerar mjukvaran."

Upplevd prestanda när man använder produkten och prestanda i t.ex. webbläsare och liknande kommer garanterat att bli bättre allt eftersom programvaran mognar. Geekbench resultatet lär knappast ändras speciellt mycket då Geekbench överhuvudtaget inte använder några anrop mot systemet, det är en modern variant av Dhrystone, d.v.s. ett rent syntetiskt benchmark som har relativt lite med hur enheten presterar i "riktiga" program.

Ta Apples uttalande om att Ipad pro är snabbare än 80% av de PC som såldes 2014. Visade sig att rent tekniskt ljuger man inte om hastighetsmåttet definieras till "poäng i Geekbench". PC World testade att köra en rad plattor, inklusive en del Windows-plattor med Atom, Core M och ULV Core i5. Geekbench var det enda benchmark där Ipad pro var i nivå med Core M, i "riktiga" program var den typiskt närmare Atom och andra ARM-baserade plattor än Core M.

Av allt att döma kommer Snapdragon 820 modellen vara den man vill ha. Qualcomm har till slut fattat att i stort sett noll program man kör på en telefon har nytta av fyra kärnor, än mindre av åtta: d.v.s. Apple har haft rätt hela tiden. I Snapdragon 820 sitter i.o.f.s. 4 st Kryo CPUer, men det handlar om två st högt klockade kärnor och två lågt klockade byggda med lågläckage transistorer, samma tanke som ARMs big.LITTLE men det är (om ryktena stämmer) fyra kärnor med samma mikroarkitektur i Snapdragon 820 vilket då förenklar designen av OS-scheduler.

Tack för utförlig genomgång!

Dator: Intel i7 930 3,8GHz @ 1,2v, 6GB Corsair XMS3 1600Mhz @ 1440MHz 7-7-7-20-1, Gigabyte GA-X58A-UD7, Intel X25-M G2 80GB, Samsung Spinpoint F3 1TB, Corsair Hydro Series H50 (Push-Pull), Fractal Design Define R2, Corsair HX 850W, DELL U2410

Kamera: Nikon D80, Nikon 50/1,4G, Nikon 18-55/3.5-5.6G VR, Nikon 70-300 f/4.5-5.6G VR

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jun 2008

Ej utbytbart batteri är absolut en dealbreaker för mig. Jag har min mobil många år. Använde min samsung GS 2 fram till några år sedan. Har nog köpt två nya batterier till den allt eftersom batterikapaciteten minskar efter all användning och alla laddningar.

Blev därför en Samsung galaxy J5 förra hösten.

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: MSI Gaming M7, GPU: Asus 1080 Ti
CPU: Intel i7 6700@4.5Ghz, Ram: 2x8GB Corsair DDR4
Chassi: Fraktal design R5, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: Samsung 850, 500GB, Disk 2: Crucial mx, 500GB,PSU: EVGA G2 750w

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Terra
Registrerad
Aug 2011

1440P på en mobilskärm!!!!!1 lulwtf!

Seriöst: Inte dåligt men jag väntar till S8 och hoppas på något mer spännande, böjbar eller genomskinlig eller något annat vore kul!

[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB Corsair Vengeance DDR3 1600Mhz | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 + 2 x Scythe GT 1850rpm | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW | Sony 46" LCD Full HD | HTC Vive ]
[ Huawei P20 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2001

Bara jag som tycker utvecklingen börjar stagnera på mobilsidan också, likt som på pc sidan? I alla fall i upplevd prestanda, skillnaden mellan Iphone 5s, 6, och 6s är inte enorm. (har haft alla tre) men skillnaden från iphone 4, 4s och 5 var gigantisk.

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||Gigabyte GTX 970||850EVO 500GB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av xpanterx:

1440P på en mobilskärm!!!!!1 lulwtf!

Seriöst: Inte dåligt men jag väntar till S8 och hoppas på något mer spännande, böjbar eller genomskinlig eller något annat vore kul!

Finns redan 4k skärmar till mobiler.

Stationär:Asrock P67 Extreme 4 | i5 2500K@4.5Ghz | Asus GTX 970 black Överklockad | Samsung Evo 960 1TB, 2x WD blue 5TB | 8GB Corsair XMS3 + 8GB Hyper x Fury | EVGA Supernova G2 750W Gold | Silverstone FT02
Laptop: Dell XPS 15 2017
Mobil: Oneplus 6 128GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nyköping
Registrerad
Mar 2009
Skrivet av kdrag:

Ett ord: Gear VR

Huh?

Trädvy Permalänk
Master of Overkill
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av seraj5:

Fettt nice med 2560x1440 på telefon, hade 1080 på ifånen fy fan va mycket skönare 1440p är.

CASE Hex Gear R80 CPU 8700k @5.2GHz GPU GTX 1080 RAM G.Skill Trident Z RGB 4266MHz CL19 @ 3733 CL14 + 128GB Corsair Dominator Platinum PSU EVGA T2 1600W SSD 900p 280GB PCI, 860 Pro total 8TB Headphones DT990 250Ω Screen ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz G-SYNC Asus 32" Curved ROG Swift XG32VQ FREE-SYNC
Motherboard MSI Z370 GODLIKE GAMING -One Board to Rule Them All Watercooling 360+480 Hardware Labs Black Ice SR2 White 8 Port

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Okt 2008

"Istället för att använda plastmaterial [...] används istället [...] metall. Bättre material [...]"

Eller sämre. Metall är ett synnerligen opassande materialval för skalet till en telefon. Det och att batteriet inte längre kan kommas åt gjorde att jag valde en S5 framför S6, och i framtiden blir det heller ingen Samsung för mig om de inte slutar med detta (vilket de knappast gör förrän om Apple gör det).

1800X, 1080 SLI, 4K

Trädvy Permalänk
Datavetare
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av BrottOchStraff:

Bara jag som tycker utvecklingen börjar stagnera på mobilsidan också, likt som på pc sidan? I alla fall i upplevd prestanda, skillnaden mellan Iphone 5s, 6, och 6s är inte enorm. (har haft alla tre) men skillnaden från iphone 4, 4s och 5 var gigantisk.

Den har stagnerat, av samma anledning som på PC. Apples mobil CPUer har, för typiska mobilappar som kan köras nästa 100% ur CPU-cache, idag ofta samma IPC som Intels Core-modeller. Att man hamnar på väldigt snarlik IPC nivå är inte en slump utan en konsekvens av att vissa maskinkodsinstruktioner producerar utdata som används som indata av andra, man har helt enkelt nått väldigt nära den nivån där det inte finns mer parallellism att extrahera ur varje enskild instruktionsström.

Precis som skrivbords-PC kör mobiler/pekplattor interaktiva program, sådana program skalar typiskt extremt dåligt med CPU-kärnor. Hur man upplever farten i sådana enheter beror till största del på hur lite tid det är mellan att man säger åt enheten att göra något till dess att respons kommer, något som nästan uteslutande beror av enhetens enkeltrådprestanda.

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2004
Skrivet av Naxos:

En mobil artikel på SweClockers; Snart väller det in kommentarer hur onödigt det är med högupplösta displayer och hur dålig batteritid det ger.

Vad är en mobil artikel för någonting? Kan jag ta den med mig? Flyttas den konstant? Jag förstår inte?

Rampage V Extreme | i7 5930K @ 4.6GHz vCore 1.30 V | GTX 1080 ti |
2x Dell u3014 | Samsung 950 PRO 512GB | 32GB DDR4 3000MHz | Synology DS1513+ @ raid6 with 5x WD SE 3TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2011

Utbytbart batteri, minneskortsplats och vattentålighet är ett krav från min sida. Sen gör det inget om telefonen är i plast heller för den delen. Finns ingen praktisk nytta med glas och metallhölje. Jag tycker det känns lite "finansvalp" om det typ.. Nej min S4 får nog hänga med ett tag till.

MEN dock ska de ha plus om det verkligen är sant att de fortsätter utveckla kameran. Mer ljus behövs ju, särskillt såhär års

Första inlägget i en tråd är sällan relevant när tid har förflutit. Vänligen svara på mitt senaste inlägg i tråden, inte det första, annars blir det kass. http://ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av acana79:

Vad är en mobil artikel för någonting? Kan jag ta den med mig? Flyttas den konstant? Jag förstår inte?

Ja, om inte en brun hårig sjuk sköterska hinner före.

Första inlägget i en tråd är sällan relevant när tid har förflutit. Vänligen svara på mitt senaste inlägg i tråden, inte det första, annars blir det kass. http://ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2001

För liten, och för lite LG.
Så länge det fins telefoner med lätt utbytbart batteri så väljer jag dem. Så länge som metallen är aluminium och inte stål så ser jag inte materialet som bättre än moderna plastmaterial.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2004

Ser fram emot att byta ut min HTC One m7 iår. Borde bli ett rejält lyft med snapdragon 820, quick charge 3.0 och ny version av Android.
Får försöka hitta nån tillverkare som släpper uppdateringar längre än 2 år efter den börjat säljas då nästa telefon antagligen kommer att kännas rätt så snabb efter 2 år.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2007
Skrivet av Frisell:

Gear VR är ett virtual reality headset där man använder mobilens skärm och processorkraft. Headsetet använder två linser som förstorar bilden avsevärt för att ge en bred bild med ett synfält på ungefär 90 grader. När man förstorar bilden så mycket börjar pixlarna synas ganska tydligt, vilket betyder att högre upplösning är att föredra.

CPU Core i7 6700K @ 4.5GHz GPU EVGA GTX 980 Ti @ 1232/7912 RAM Crucial 2133MHz DDR4 32GB MOBO Asus Z170-A
CHASSI Fractal Design Define S SKÄRM Dell U2713HM 27" SSD Samsung 850 EVO 1TB PSU Corsair AX 850W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Huddinge/Stockholm
Registrerad
Jan 2015

Blir mer och mer lik iPhone Kommer dock aldrig ha samma användarvänlighet ;/ Så jag håller mig till min iPhone 6s några år till som jag gjorde med min 4s.

Dator 1: | i7 7700k | MSI GTX 1080 Gaming X | MSI Z270 Gaming pro carbon | Corsair LPX DDR4 16 GB | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jomala
Registrerad
Nov 2010

Same shit more money (Y)

Asus Strix Z270G Gaming - Core i5-7600K - Asus Rog 1070ti - Phanteks TC14S Black Slim - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - WD Purple IntelliPower 2TB - FRACTAL DESIGN Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 6

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2013

Instämmer

@Ozzed: håller med dig här min S5 får duga tillsvidare för mig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av xcluzive:

Blir mer och mer lik iPhone Kommer dock aldrig ha samma användarvänlighet ;/ Så jag håller mig till min iPhone 6s några år till som jag gjorde med min 4s.

På vilket sätt är den lik iphone egentligen? iphone 6s är gammal som gatan jämfört med specifikationerna på den här.
Det är typiskt Apple-fanboys att trolla i kommentarerna med löjliga uttalanden.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristianstad
Registrerad
Jan 2004

Om jag nu ska gissa på att utvcklingen kommer gå ännu långsammare på mobilfronten de kommande åren så måste jag nog säga att ej utbytbart batteri verkligen är en dealbreaker med denna.
Jag sitter fortfarande med min galaxy S3a och det känns helt enkelt inte som den hänger med riktigt längre så börjar bli dags att uppgradera, förutsätter dock att jag kommer ha nästa telefon längre än denna om inget revolutionerande händer.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Dec 2005

gäsp.. Trodde det skulle komma fler spännande telefoner i år likt LG V10 och Samsung edge förra året. Men blir väl bara uppdaterade varianter. Får se vad iphone 7 bjuder på för nått.
Min iphone 5 håller än och laddningen håller 1 dag så har ingen panik att byta.
Kom igen nu tillverkarna överraska mig !

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2007
Skrivet av xcluzive:

jag tycker iPhones är jobbiga att använda, så begränsade...

XB271HU|OLED55C7|Define C|Focus+ 850W|Crosshair VI Hero|Ryzen 1700X@3.9GHz|NH-D14|Flare X 16GB@3466MHz|GTX 1080Ti|960 PRO 1TB|WD Gold 12TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2007
Skrivet av tintinj:

På vilket sätt är den lik iphone egentligen? iphone 6s är gammal som gatan jämfört med specifikationerna på den här.
Det är typiskt Apple-fanboys att trolla i kommentarerna med löjliga uttalanden.

iPhone 6s hårdvara är inte direkt gammal eller utdaterad förutom möjligen upplösningen.

[I7 8700k] [ASUS Prime z370-A ] [FD Celsius S24] [Corsair 16gb DDR4 3200MHz CL14] [Asus GTX980TI Strix] [Samsung 850 PRO 256gb] [3TB hdd] [EVGA Supernova G2 650w] [Silverstone Fortress FT02] [Windows 10 pro 64-bit] [Asus Rog Swift PG278Q + 2x Dell 2715H]
Mobil: [iPhone X]
Konsol: [Nintendo Switch Mario edition]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bohus
Registrerad
Mar 2004

Samsung är smarta. Först försöker de sälja gamla mobiler med ny skärm. Det funkade tillomed s5. Den "floppade" och Samsung fick tänka om. Då tillverkade de s6 i metall och glas, men tog bort SD kortplats och utbytbart batteri.
Nu lägger de tillaka SD kort möjligheten och på nästa års modell kommer troligtvis utbytbart batteri tillbaks.
Av en " ny" sak fick de sälja 3 generationer. Det enda som skiljer s8 från s5 (om den får utbytbart batteri) är materialet den tillverkas i.

Silverstone | ASUS Z170 PRO GAMING ATX | Intel Core i5 6600K Skylake @ 4500 Mhz | Corsair H75 Hydro cooling |Asus Geforce GTX 970 med NZXT Kraken g10 kylning | Corsair 8GB (2x4GB) DDR4 2133Mhz Vengeance LPX | PS Corsair TX850W | SSD 3x Samsung 850 EVO 120/250GB/500 GB | Samsung c32hg70 144hz | Logitech g603 wireless gamingmouse| Logitech g613 wireless gaming keyboard| Corsair Vengance 2000 Headset| Samsung Galaxy Note 8|LG OLED 55B7v, Nintendo Switch, Microsoft Surface Pro.