Permalänk
Medlem

Hjälp mig att välja skärm

Jag har en benq2200hd (tror jag den heter) alltså en 4-5 år gammal 1080p skärm för runt tusenlappen, alltså inte världens bästa.

Jag har ett GTX 970. Är det "onödigt" att köpa en 1440p skärm?
Jag spelar ju mest strategy och slowpaced saker så en 144hz skärm verkar ju inte vara för mig.

Nån som kan rekommendera en hyfsat billig 1080 eller 1440p skärm?

EDIT: Jag vet inte heller om man ska ha 24 eller 27tum. Känner att min nuvarande skärm är lite för liteb ibland då jag kollar på film från sängen (3,5m) från huvudet. Vad tror ni?

Permalänk
Medlem

@obscure:

Budget?
vad är hyffsat billig för dig?

sitter själv på 27+34 tum och känner att det är bra (man blir fort van då man byter upp sig och plötsligt känns det ''normalt'')
men då jag gick från 22-->24 var känslan WOW gigantisk bild
men nu känns 24 litet då jag är van men 27 tum 2560x1440+ 34 tum 3440+1440
så länge du köper en större blir det nog bra men skulle nog satsa på 27tum om du har plats för det då du ligger några meter från den då du ser på film
men 27-32 tum bildyta är nog vad du letar

Edit: snabbsökte på inet och hittade en benq på 32 tum 1440 vilket kan vara stort då du spela men perfekt då du ser på film
http://www.inet.se/produkt/2340842/benq-32-bl3200pt#/recensio...

så gäller att hitta din sweetspot vad som passar för dig i båda tillfällena

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem

@obscure:

Hade nog kollat på en Dell Ultrasharp, men det beror som sagt helt på vad du har för budget

Visa signatur

Anton

Permalänk
Medlem

@antonbj:

Nånstans mellan 2 och 2,5 jag vet inte dock om man hittar nåt hyffsat med det.

Kommer skärmens upplösning göra skillnad även i saker som drivs i lägre upplösning. Jag gissar på att bilden bara dras ut. Eller är det bara kontrast och den där härvan som spelar in?

Permalänk
Medlem

@obscure:

Du kan få en Dell Ultrasharp ny för 2900kr, tror det låg en sådan ute på marknaden för några dagar sen. Då är det 25"

Kommer skärmens upplösning göra skillnad även i saker som drivs i lägre upplösning. Jag gissar på att bilden bara dras ut. Eller är det bara kontrast och den där härvan som spelar in?

Det beror såklart vilken upplösning du har valt, du kan fortfarande köra skärmen i 1980x1080, men varför man skulle vilja det vet jag ej. Eller missförstod jag kanske frågan nu?
IPS(Ultrasharp) har väl bättre färgåtergivning och kontrast än LED, sen om det är något du märker av vågar jag inte uttala mig om.

Visa signatur

Anton

Permalänk
Medlem

@antonbj: alltså om man kollar på en 1080o film på skrivbordsupplösning 1440 så blir det väl inte bättre bild?

Permalänk
Medlem

ttp://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3160957
Bra eller anos?

4k förvissio men inte mycke dyrare