Svenska staten förbereder internet-filtrering

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

I en ideal värld, ja.
Men i verkligheten är ansvar betydligt mer viktigt än konkurrens när vi pratar kritiska saker. I en privat marknad så drivs allt av pengar, och kan man spara några kronor på att ignorerar problem/fel så gör man det i hopp om att ingen märker, eller att "någon annan lösr det." Detta har skett med, bankerna i EU, Tågspåren i hela Sverige (underhållet iaf) och delar av sjukvården.

Visst blir det bättre på pappret, men i praktiken så är en balans mellan statligt ansvar som styr en privat verksamhet troligen bättre än något av de andra två alternativen. För någon måste kunna ta ansvar, och se till att dessa privata aktörer sköter sig, annars kommer man få problem.

Dina exempel är dock inte ett exempel på privata aktörer. Bankerna i EU har kunnat handla som de gjort eftersom de har haft vetskapen att vad de än gör kommer staten rädda dom. De har blivit en pseudo-statlig verksamhet. Det är lite samma sak med tågspåren, upphandlingen har varit "ta hand om spåren i år med dessa pengar" vilket inte heller är ett lysande exempel på en privat verksamhet. Det är en privat aktör som tävlar om verksamhet enlogt en viss specifikation och om de löser den eller inte har föga relevans för aktörens lönsamhet. Dom får sina pengar lik förbannat. Statligt styrda privata aktörer är det värsta av två världar.

Vi har redan ett rättssystem som håller efter att aktörer inte handlar oansvarigt. När det däremot är en privat aktör som handlar efter statligt direktiv har ansvaret helt plötsligt försvunnit.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av hybris6:

Jahapp, internetcensur ala Kina.

Idag spelbolagen, i morgon "hatsiter" som avpixlat och flashback..

Nästa vecka utländska medier som "sprider falsk propaganda"...

Sen höjer de skatten för att internetcensuren medfört ökade kostnader...

Precis det som kommer ske om denna lag går igenom. Dom börjar smått och succesivt ökar begränsningen av internet.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Efta:

Dina exempel är dock inte ett exempel på privata aktörer. Bankerna i EU har kunnat handla som de gjort eftersom de har haft vetskapen att vad de än gör kommer staten rädda dom. De har blivit en pseudo-statlig verksamhet. Det är lite samma sak med tågspåren, upphandlingen har varit "ta hand om spåren i år med dessa pengar" vilket inte heller är ett lysande exempel på en privat verksamhet. Det är en privat aktör som tävlar om verksamhet enlogt en viss specifikation och om de löser den eller inte har föga relevans för aktörens lönsamhet. Dom får sina pengar lik förbannat. Statligt styrda privata aktörer är det värsta av två världar.

Vi har redan ett rättssystem som håller efter att aktörer inte handlar oansvarigt. När det däremot är en privat aktör som handlar efter statligt direktiv har ansvaret helt plötsligt försvunnit.

Skickades från m.sweclockers.com

Okej, när du säger det så förstår jag vad du menar. Men det går att göra, problemet är just att de får betalt, och blir räddade, inte att det inte går att köra statligt med privata aktörer. Problemet ligger precis som jag sa (och du själv säger) i ansvaret inte finns där.

Antingen får man då acceptera att det går åt H, inte betala dessa nötter som inte gjort jobbet och anställa någon annan till att göra det, eller så måste man sköta det själv sett från staten.
Fungerar liksom inte att en privat firma skulle sköta tex sjukhus. Titta ffs på USA, på hur folk behandlas pga dessa sjukhus som ska gå med vinst. Där jobbar de på att göra reformer som ska låta staten betala grundskyddet för alla, något vi redan har.

Finns ingen privat aktör någonstans som gör något för att det är "rätt att göra" om vi inte prata om det ekonomiska rätta för dem då. Så att sätta dessa till att sköta något av våra samhälles viktigaste funktioner håller inte.

Så vi behöver sluta skydda dessa privata aktörer, rättsligt och allt, och sätta dem i skiten istället. Tar man sig an ett ansvar så ska det också skötas eller få konsekvenser, oavsett privatperson, privat firma eller staten.

Sen samtidigt gör ju staten också en massa dumma beslut, så ingen lösning är perfekt.

Permalänk
Medlem

Va fan är det för nötter som sitter och kommer på den här skiten? Jag förstår fan inte hur någon i ett land som Sverige kan få för sig att vilja censurera saker och ting. Störtlöjligt!

Permalänk
Medlem

@Efta: Helt korrekt, jag säger inte emot något av det du sagt (i posten adresserad till mig vill säga). Jag valde att inte lyfta fram din sista punkt eftersom jag inte ville måla en dystopisk bild, du vet, sådan som vissa sci-fi verk har där världen i framtiden styrs av mega-företag som krigar om makten med fysiskt våld... tja de företagen finns ju redan, de kallas länder, och invånare är en resurs de äger.

Angående privatiseringen så ersätter den inte skatten dock. De privata bolagen får sina priser subventionerade av staten, betalt via skatt. Privatiseringen är till för att lösa problemet växande ineffektivitet precis som du påpekade, inte att sänka skatterna.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk

Egentligen skulle det vara ganska intressant att se vem eller vilka personer som hela tiden ligger bakom förslagen att börja censurera internet oavsett under vilka förespeglingar detta görs och kanske skapa en site nånstans eller en sida på wikipedia där man listar dom samlat och vilka intressen dom representerar om man lyckas snoka fram det.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Skrivet av Stefanp67:

Egentligen skulle det vara ganska intressant att se vem eller vilka personer som hela tiden ligger bakom förslagen att börja censurera internet oavsett under vilka förespeglingar detta görs och kanske skapa en site nånstans eller en sida på wikipedia där man listar dom samlat och vilka intressen dom representerar om man lyckas snoka fram det.

Ofta avslöjar inte politiker vem som är ansvarig.

Fick höra att ingen vill vara ansvarig för beslutet med ipads i stället studiemedel (i en kommun). Kan inte bekräfta om det är 100% sant (hört från en lärare på just en av skolorna som fått detta).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Det här lagförslaget skulle öppna upp för utländska aktörer på den Svenska marknaden, det är det enda som sker. Alla företag inom EU skulle med den här lagstiftning få möjlighet att agera på den Svenska marknaden.

Alla inom EU baserade företag HAR rätt och möjlighet att agera på den svenska marknaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

Eftersom varor och tjänster ska flöda fritt i EU så börjar jag undra om hela grejen ens är laglig åtminstone om det gäller bolag skrivna i och verksamma i EU.

Nej, det är just det. Rent praktiskt hade en sådan här lag kumnat användas mot företag baserade utanför EU, men Sverige kan inte begära en specifik licens av ett företag inom EU för att inte blockera. Jag tror de tänker sig ett upplägg likt det svenska alkoholmonopolet, men de kan inte nu gå in och begränsa en handel som idag inte är begränsad, om jag minns rätt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ampen:

Alla inom EU baserade företag HAR rätt och möjlighet att agera på den svenska marknaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Nepp.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stefanp67:

Egentligen skulle det vara ganska intressant att se vem eller vilka personer som hela tiden ligger bakom förslagen att börja censurera internet oavsett under vilka förespeglingar detta görs och kanske skapa en site nånstans eller en sida på wikipedia där man listar dom samlat och vilka intressen dom representerar om man lyckas snoka fram det.

Det är deras nätverk, personliga kontakter med politiker och företagsägare. Både nationella och internationella. Du kan översätta allt till "eliten/överklassen".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Det har redan visat sig att du inte har koll på juridiken, så kommer inte förvänta mig att du kan EU-rätten heller. För att du tycker "nepp" är det inte vad som gäller dock.
Kom med lagstöd för det i så fall, och visa på att så inte är fallet. Annars är vad du säger oväsentligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ampen:

Det har redan visat sig att du inte har koll på juridiken, så kommer inte förvänta mig att du kan EU-rätten heller. För att du tycker "nepp" är det inte vad som gäller dock.
Kom med lagstöd för det i så fall, och visa på att så inte är fallet. Annars är vad du säger oväsentligt.

För att 'praktiskt' verka inom ett annat EU land så är du fortfarande bunden av de lokala förordningar som gäller i det specifika landet. Därtill så har du politiska tillståndsfrågor som etableringsrätt osv. Allt detta är accepterade inskränkningar i den fria rörligheten.
(Protip: Istället för att hävda att den andre har fel, kräva bevis och vara alltigenom otrevlig för att vinna så kan du försöka föra samtalet med en lite mer civiliserad och sansad ton där du istället för att komma med angrepp sakligt bemöter frågorna.)

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

För att 'praktiskt' verka inom ett annat EU land så är du fortfarande bunden av de lokala förordningar som gäller i det specifika landet. Därtill så har du politiska tillståndsfrågor som etableringsrätt osv. Allt detta är accepterade inskränkningar i den fria rörligheten.
(Protip: Istället för att hävda att den andre har fel, kräva bevis och vara alltigenom otrevlig för att vinna så kan du försöka föra samtalet med en lite mer civiliserad och sansad ton där du istället för att komma med angrepp sakligt bemöter frågorna.)

Du glömde inkludera lagstödet du hänvisar till vad gäller "bunden av lokala förordningar".

Protip är dessutom proffessionellt tips, och vet inte vad du hävdar du är proffessionell inom som är relevant här.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ampen:

Du glömde inkludera lagstödet du hänvisar till vad gäller "bunden av lokala förordningar".
Protip är dessutom proffessionellt tips, och vet inte vad du hävdar du är proffessionell inom som är relevant här.
Skickades från m.sweclockers.com

Lokala förordningar är i sig en del av den svenska lagstiftningen. Nej jag tror allt att vi är färdiga här. Du får gärna avsluta med valfritt försök till förolämpning.

Ajöken.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Lokala förordningar är i sig en del av den svenska lagstiftningen. Nej jag tror allt att vi är färdiga här. Du får gärna avsluta med valfritt försök till förolämpning.

Ajöken.

Återigen så har du inget lagstöd. Du pratar om normgivningsmakten nu menar du?
Du sysslar uppenbart inte med juridik, bara för att jag gör det uppenbart betyder det inte att jag förolämpar dig.
Det har aldrig slagit dig att du, som uppenbart inte sysslar med juridik, faktiskt förolämpat mig som sysslar med juridik rakt igenom hela konversationen, genom att försöka påskina att jag inte förstår lagtolkning eller hur lagar tillämpas?
Men jo, vi är i sanning klara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ampen:

Återigen så har du inget lagstöd. Du pratar om normgivningsmakten nu menar du?
Du sysslar uppenbart inte med juridik, bara för att jag gör det uppenbart betyder det inte att jag förolämpar dig.
Det har aldrig slagit dig att du, som uppenbart inte sysslar med juridik, faktiskt förolämpat mig som sysslar med juridik rakt igenom hela konversationen, genom att försöka påskina att jag inte förstår lagtolkning eller hur lagar tillämpas?
Men jo, vi är i sanning klara

Jojo Vi ses väl om några år när du är färdig, förhoppningsvis så har du släppt sofismen tills dess.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)