Svenska staten förbereder internet-filtrering

Permalänk
Medlem

Som jag förstår det faller det tillbaka på beskattning av spelverksamhet, dvs för att kunna kräva blockering av en ip-adress måste det först fastslås att det handlar om spelverksamhet som inte har licens för att verka i Sverige, och därefter kan det alltså bli en fråga om blockering.
Med det sagt så menar jag inte att det är ett bra förslag, tvärtom är det ett uselt förslag i min mening, men ett av rekvisiten kommer vara att det är i Sverige olicensierad spelverksamhet, så det kommer inte gå att använda till annat.
Det betyder förvisso inte att det sedan kan komma andra lagar eller förslag som på liknande sätt vill begränsa friheten, och därför är det principiellt viktigt i min mening att det här inte blir av, men anledningen till att de prövar ytterligare en gång är för att det handlar om statens skatteintäkter.

Permalänk
Medlem

Vad betyder denna blockering - att ISPn måste slänga alla paket till den ip addressen? Dvs att en VPN skulle räcka.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aloysius:

Det är ju inte en konspirationsteori utan det är väl helt självklart att de vill ha ett ramverk och en infrastruktur för att kunna stänga vilka hemsidor de vill, när de vill. Om ISP:er vet att det är lagligt för myndigheter att skicka en lista på hemsidor som måste blockas, så kommer de inte att kunna klaga när samma myndigheter sen vill blocka regimkritiska eller obekväma sidor.

Det är väl visst en konspirations-teori... tills den är bekräftad till 100%.
Att det dock förmodligen är precis såhär har inte med saken att göra. Det är fortfarande en teori tills det är bevisat.

Permalänk
Hedersmedlem

Inte för jag personligen bryr mig så mycket om olika spelföretag men att ens försöka att införa strypningar på detta sätet är ju inte deras smartaste drag.
Vill jag ju påstå att det inte är så svårt att gå runt sådana spärrar om man vill.

Min åsikt är iaf om man låter detta gå igenom så kommer det ju bara bli mer och mer saker som kommer bli censurerade i framtiden.
Tillslut så kommer man behöva en proxy för varje hemsida man skall kolla på

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk

Mesh nät

Skrivet av bl0m1:

Min åsikt är iaf om man låter detta gå igenom så kommer det ju bara bli mer och mer saker som kommer bli censurerade i framtiden.
Tillslut så kommer man behöva en proxy för varje hemsida man skall kolla på

Eller så skapar vi ett eget Meshnät som vi inte släpper in makthavarna i så kan de ha sitt nät för sig själva.

Visa signatur

Mest prylar när han dör vinner!
Core i7 920, 12GB DDR3 PC12800, ASUS RAMPAGE II GENE X58, NOCTUANH-C12P-SE14, Nvidia Geforce GTX 1060 6GB, Fractal Design R2, 1 X INTEL SSD DC S3700 100GB, 2 X INTEL SSD DC S3700 200GB, Phillips 328P6VJEB/00 (32" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Som jag skrev i den andra tråden:

"Vägen till helvetet är belagd med goda avsikter" kan nog passa in här.

Väl formulerat. Om förlaget blir genomfört, kan jag inte se hur nyttan skulle uppväga nackdelarna. Faran för en "slippery slope" är överhängande och inte värt risken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Sluta titta på TV, problem solved!

Så man ska sluta titta på TV för att lösa problemet? Bra tänkt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BasiqfuXX:

Eller så skapar vi ett eget Meshnät som vi inte släpper in makthavarna i så kan de ha sitt nät för sig själva.

Det finns ju ish redan i form av tor projektet, det är ju samma förbindelser som används dock så är ju allt anonymt.

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Jo, det försöktes det med med Etanol. Så vi skövlade regnskog, ordnade slavarbetare och odlade betor, anlitade gigantiska tankrar som fraktade detta halvvägs runt planeten, och tada... Miljövänligt bränsle

Vi kan inte ta bort energikällan. Går bara inte. Då kan du lika gärna starta 3:e världskriget för folk går till krig för dessa energikällor redan idag. Vi kan dock byta ut den mot andra, om det går, och när det går. Men vi måste acceptera att vi inte kan genom tvång göra perfektion.

Vad vi dock kan göra är att använda varenda liten energimängd så effektivt som möjligt. Vi har gjort detta på lampor tex, där LED verkligen nu börjar göra skillnad. Vi har gjort det på kylskåp, tvättmaskiner mm där de har enegiklass. Vi har gjort det på nätaggregat, TV aparater mm som har en energikrav och klass på sig. Vi har gjort det genom att återvinna så mycket av vårt avfall i detta land så att vi har faktiskt brist på sopor. Tro de eller er så importerar vi sopor till förbränning från Tyskland och Polen.

Men att få dem att effektivisera vägnät, trafik, ljussignaler, tåg trafik osv... då plötsligt försvinner logiken från personerna och de tror vi alla ska gå 10 mil till jobbet. Kommer aldrig att ske så länge alternativ finns, oavsett pris. Men man kan minska påverkan av det genom att göra det snabbare och bättre att åka kollektivt, inte genom att beskatta allt och alla som sätter en fis på tvären i sin bil, utan genom att ta bort behovet av den så mycket det bara går.

Med det sagt, elbilar fick förr i denna stad både parkera gratis, köra in via gator som bara bussar annars fick och mycket mer. Detta gav en fördel att titta på det sättet. Men allt detta verkar ha saktats ner igen, och man är åter till att baskatta och beskatta som om det löser ett enda problem...

Nu är inte min poäng att göra en miljödebatt här, utan att exakt samma tänk görs med internet, sprit och spel mm. Man vill ha kontroll över något som inte går att kontrollera utan att tvinga folk att göra saker mot sin vilja. Och gör du det så hittar folk andra vägar runt problemet, oavsett om det är rödljus man måste köra i 50 för att slippa eller VPN man måste använda för att spela spel.

Vi tar in hel del från Norge med Billigare för norrmännen att ha hit det för förbränning.

Har ca 10 min till jobbet och elbil vore perfekt bara så dyrt att köpa dock än.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Sverige klassas oftast som det grönaste landet i världen. USA, Kina, Saudiarabien, Brasilien m.fl är länder som skadar naturen mest. Det kvittar om vi blir 100% grön och återanvänder allt, vi kommer ändå inte kunna rädda denna planet ensam. Det handlar om ett lagspel, och så länge dessa länder skiter fullständigt i miljön så betyder det vi gör inte ett piss.

Svenska staten har dock kunnat tjäna pengar på mycket på att vara ekosmart. Exempelvis så får vi pengar för att ta emot skräp från andra länder. Skräp som vi exempelvis använder som biobränsle för att värma upp våra hushåll. Om alla länder vore som Sverige så hade vi inte haft några bekymmer med miljön, men det är en dyr omställning, och länder som är i behov av billig och smutsig energi och/eller som säljer mycket olja har helt enkelt inte råd att göra denna omställning då deras ekonomi är för beroende utav det.

Sverige kan visa på hur gott miljöarbete ska kombineras med positiv tillväxt. Lyckas vi med detta och får ut budskapet, kan vi rädda välden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Det är väl i sak inget konstigt, Svensk idrott bekostar de utländska bolagens vinster genom att dessas vinster, till skillnad från Svenska Spel inte tillfaller idrotten utan går ner i fickorna på ägarna. Det är problematiskt att de Svenska sportklubbarna på detta vis finansierar andra bolags verksamhet utan att ha något för det.

Jag tror de flesta av oss skulle bli tämligen purkna om ett annat bolag livnärde sig på det vi gjorde utan att ge oss ersättning.

Om man spelar på Premier League, NHL eller andra sporter då?
Hur påverkar detta svenska spel och deras "fina insatser" för den svenska idrotten?

Jag förstår inte ditt resonemang alls, bingolotto stödjer väl svensk idrott.

Dessutom har Svenska Spel / Staten monopol på spel i Sverige, detta vill man inte lyfta.
Hur ska då andra kunna "bidra"? Unibet har vid flera tillfällen tryckt på.

Det är ett hyckleri utan dess like.

Unibet ftw.

Skrivet av seraj5:

Man får väl sluta att lösa problemen genom att lösa symptomen, vi borde gå till roten av problemet istället, syftar på bensin i synerhet.

Vad ska vi göra med bensinen? Sluta transportera oss? Höja skatterna lite till? Har ju bara en av världens största skattetryck redan, men lite till går nog, särskilt med alla nya "svenska medborgare" som kommer bidra med en massa vackert de kommande åren.

Hyckleri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Om man spelar på Premier League, NHL eller andra sporter då?
Hur påverkar detta svenska spel och deras "fina insatser" för den svenska idrotten?
Jag förstår inte ditt resonemang alls, bingolotto stödjer väl svensk idrott.
Dessutom har Svenska Spel / Staten monopol på spel i Sverige, detta vill man inte lyfta.
Hur ska då andra kunna "bidra"? Unibet har vid flera tillfällen tryckt på.
Det är ett hyckleri utan dess like.

Svenska Spel pytsar in förutom skatten runt 70 miljoner kronor i direkta pengar till idrottsklubbar och till det så kommer sponsringen. Jag förstår inte varför det skulle vara så uppseendeväckande att den verksamhet som faktiskt krävs för att finansiera spelbolagen finansieras av spelbolagen åtminstone till viss del.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Som jag skrev i den andra tråden:

"Vägen till helvetet är belagd med goda avsikter" kan nog passa in här.

Exakt. Om förslaget går igenom och alla operatörer har ett filtreringssystem så kommer det börja användas för annat, för att göra oss säkrare med att offra friheter. Jag tror förslaget kommer gå igenom för politiker ser sig som herrar som vallar "sitt" boskap. Politikers lösning på korruption är att centralicera makten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Svenska Spel pytsar in förutom skatten runt 70 miljoner kronor i direkta pengar till idrottsklubbar och till det så kommer sponsringen. Jag förstår inte varför det skulle vara så uppseendeväckande att den verksamhet som faktiskt krävs för att finansiera spelbolagen finansieras av spelbolagen åtminstone till viss del.

Säger inte att Sv.Spel / staten inte gör något, men det vore väl förjävligt om staten inte "pytsade" tillbaka lite för idrotten?
70 miljoner är en piss i Östersjön! Sv.Spel gick +4,7 miljarder SEK. Efter skatter.

http://www.allabolag.se/5564601812/bokslut
Som sagt, det är ett hyckleri.

70 millar är mycket för dig och mig, men när detta ska fördelas ut till alla föreningar etc så är det ingenting, särskilt inte med tanke på vinsterna.
Sv.Spel är staten till 100%. Självklart vill de förhindra andra spelbolag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Så man ska sluta titta på TV för att lösa problemet? Bra tänkt.

Skämtade lite, men delvis sant, det är väldigt mycket skit på TV och mycket kan man ändå se online. Antingen får du betala eller så får du ta reklamen så enkelt är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Säger inte att Sv.Spel / staten inte gör något, men det vore väl förjävligt om staten inte "pytsade" tillbaka lite för idrotten?
70 miljoner är en piss i Östersjön! Sv.Spel gick +4,7 miljarder SEK. Efter skatter.

http://www.allabolag.se/5564601812/bokslut
Som sagt, det är ett hyckleri.

70 millar är mycket för dig och mig, men när detta ska fördelas ut till alla föreningar etc så är det ingenting, särskilt inte med tanke på vinsterna.
Sv.Spel är staten till 100%. Självklart vill de förhindra andra spelbolag.

Det här vad det handlar om, statens intäkter. Det är enda skälet till att de är så intresserade att få igenom det här, kan inte monopolet upprätthållas så vill de få igenom licenskrav och spärr av allt annat.
Så tanken är inte att tillåta censur av internet i grund och botten, men blir det här av, så är marken bruten, och då öppnar det för censur även av annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Jo, det försöktes det med med Etanol. Så vi skövlade regnskog, ordnade slavarbetare och odlade betor, anlitade gigantiska tankrar som fraktade detta halvvägs runt planeten, och tada... Miljövänligt bränsle

Vi kan inte ta bort energikällan. Går bara inte. Då kan du lika gärna starta 3:e världskriget för folk går till krig för dessa energikällor redan idag. Vi kan dock byta ut den mot andra, om det går, och när det går. Men vi måste acceptera att vi inte kan genom tvång göra perfektion.

Vad vi dock kan göra är att använda varenda liten energimängd så effektivt som möjligt. Vi har gjort detta på lampor tex, där LED verkligen nu börjar göra skillnad. Vi har gjort det på kylskåp, tvättmaskiner mm där de har enegiklass. Vi har gjort det på nätaggregat, TV aparater mm som har en energikrav och klass på sig. Vi har gjort det genom att återvinna så mycket av vårt avfall i detta land så att vi har faktiskt brist på sopor. Tro de eller er så importerar vi sopor till förbränning från Tyskland och Polen.

Men att få dem att effektivisera vägnät, trafik, ljussignaler, tåg trafik osv... då plötsligt försvinner logiken från personerna och de tror vi alla ska gå 10 mil till jobbet. Kommer aldrig att ske så länge alternativ finns, oavsett pris. Men man kan minska påverkan av det genom att göra det snabbare och bättre att åka kollektivt, inte genom att beskatta allt och alla som sätter en fis på tvären i sin bil, utan genom att ta bort behovet av den så mycket det bara går.

Med det sagt, elbilar fick förr i denna stad både parkera gratis, köra in via gator som bara bussar annars fick och mycket mer. Detta gav en fördel att titta på det sättet. Men allt detta verkar ha saktats ner igen, och man är åter till att baskatta och beskatta som om det löser ett enda problem...

Nu är inte min poäng att göra en miljödebatt här, utan att exakt samma tänk görs med internet, sprit och spel mm. Man vill ha kontroll över något som inte går att kontrollera utan att tvinga folk att göra saker mot sin vilja. Och gör du det så hittar folk andra vägar runt problemet, oavsett om det är rödljus man måste köra i 50 för att slippa eller VPN man måste använda för att spela spel.

Ganska komiskt faktiskt, ugnarna måste ju vara igång hela tiden i sådana extrema temperaturer (800C eller något är det va?) så det är en massa länder som vi får sopor ifrån, sedan används energin för att värma våra bostäder.

I alla fall är din poäng helt rätt. Staten skall inte existera för att diktera vad vi får surfa på (med vissa undantag, illegala droger, vapen, barnporr m.m.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Säger inte att Sv.Spel / staten inte gör något, men det vore väl förjävligt om staten inte "pytsade" tillbaka lite för idrotten?
70 miljoner är en piss i Östersjön! Sv.Spel gick +4,7 miljarder SEK. Efter skatter.

http://www.allabolag.se/5564601812/bokslut
Som sagt, det är ett hyckleri.

70 millar är mycket för dig och mig, men när detta ska fördelas ut till alla föreningar etc så är det ingenting, särskilt inte med tanke på vinsterna.
Sv.Spel är staten till 100%. Självklart vill de förhindra andra spelbolag.

Det är ett konstigt resonemang du för, Svenska Spel bidrar till svensk idrottsverksamhet. De utländska spelbolagen gör det inte. Visst kan vi tvista om storleken på summan men 70 miljoner är alltid mer än 0 kronor.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Det är ett konstigt resonemang du för, Svenska Spel bidrar till svensk idrottsverksamhet. De utländska spelbolagen gör det inte. Visst kan vi tvista om storleken på summan men 70 miljoner är alltid mer än 0 kronor.

Syftet med Svenska Spel är inte att bidra till idrotten, syftet är att dra in pengar till staten. Det är vad den här utredningen handlar om.
Dessutom står och faller inte svensk idrott på något sätt med vad den får från Svenska Spel, det finns annan sponsring och andra sponsorer för det första, dessutom kommer det in pengar på annat beroende på vad det är för idrott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ampen:

Syftet med Svenska Spel är inte att bidra till idrotten, syftet är att dra in pengar till staten. Det är vad den här utredningen handlar om.
Dessutom står och faller inte svensk idrott på något sätt med vad den får från Svenska Spel, det finns annan sponsring och andra sponsorer för det första, dessutom kommer det in pengar på annat beroende på vad det är för idrott.

Det är väl inte så konstigt det heller? Spelmissbruk är ett problem och så länge vi har en välfärdsstat så måste betalningen för konsekvenserna komma någonstans ifrån, varför skulle vissa bolag vara undantagna emedan andra stå för kosingen?
Jag har inte hävdat att Svenska Spel är till för idrotten, eller för den delen för staten. Vad jag påpekat är att utländska bolags bidrag är obefintligt och detta har lyfts av bland annat travsporten.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Det är väl inte så konstigt det heller? Spelmissbruk är ett problem och så länge vi har en välfärdsstat så måste betalningen för konsekvenserna komma någonstans ifrån, varför skulle vissa bolag vara undantagna emedan andra stå för kosingen?
Jag har inte hävdat att Svenska Spel är till för idrotten, eller för den delen för staten. Vad jag påpekat är att utländska bolags bidrag är obefintligt och detta har lyfts av bland annat travsporten.

Ja, men det är inte med omtanke av idrotten, det är inte med omtanke om spelmissbruk, det är med omtanke om pengarna. Att de bidrar till idrotten t.ex. är politik, för att rättfärdiga existensen. 4,7 miljarder till staten, 70 miljoner till idrotten. De hade lika gärna kunnat skippa 70 miljoner till idrotten, skickat allt till staten, och staten hade kunnat lägga till 100 miljoner till de bidrag de lämnar till idrotten istället. Å andra sidan hade Svenska Spel inte funnits på landslagströjor då, minskad exponering, vilket hade varit marginellt bättre för spelmissbrukarna då, men det minskar intäkterna, så det håller inte. Osv. Hur det än vrids och vänds, så faller välfärds- och bidragsargumenten, av det enkla skälet att det inte är vad det handlar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seraj5:

Jag tänker inte skriva min åsint angående detta. Dock tycker jag att det är synd att vår regering inte tar upp viktigare saker tex vår miljö.

Tänker inte skriva hur trångsynt ditt inlägg är. Dock borde du begripa att vår regering inte hanterar en fråga i taget.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ampen:

Ja, men det är inte med omtanke av idrotten, det är inte med omtanke om spelmissbruk, det är med omtanke om pengarna. Att de bidrar till idrotten t.ex. är politik, för att rättfärdiga existensen. 4,7 miljarder till staten, 70 miljoner till idrotten. De hade lika gärna kunnat skippa 70 miljoner till idrotten, skickat allt till staten, och staten hade kunnat lägga till 100 miljoner till de bidrag de lämnar till idrotten istället. Å andra sidan hade Svenska Spel inte funnits på landslagströjor då, minskad exponering, vilket hade varit marginellt bättre för spelmissbrukarna då, men det minskar intäkterna, så det håller inte. Osv. Hur det än vrids och vänds, så faller välfärds- och bidragsargumenten, av det enkla skälet att det inte är vad det handlar om.

Jag ser ingen anledning till varför det ska behövas moraliseras det statliga ägandet, oavsett vad för tankar man har kring det så kvarstår faktum att de utländska bolagen i dagens läge varken betalar skatt eller bidrar till Svensk idrottsverksamhet. Det gör emellertid Svenska Spel. Man kan också se det från ett marknadsperspektiv och då ser vi att vissa aktörer inte skattar för sin verksamhet emedan Svenska Spel gör det, en sådan osund konkurrens är helt oförenligt med marknadsekonomin.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slap:

Det här är en fantastiskt dålig idé, Håkan Hallstedt kommer förhoppningsvis inse rätt snabbt att detta förslag inte är genomförbart. Censur hör inte hemma i vårt land, staten ska aldrig få bestämma vilka sidor vi får besöka.

undrar om detta bryter eu's nydklubbade nätneutralitet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Vi tar in hel del från Norge med Billigare för norrmännen att ha hit det för förbränning.

Har ca 10 min till jobbet och elbil vore perfekt bara så dyrt att köpa dock än.

Heh, visste inte att norrmännen hade sopor över de med

Själv har jag ca 20-25 minuter genom staden. Jag har flera gånger testet tåg, buss osv i 1-2 veckor. Men när jag kommer sent, trots att jag har 2-3 alternativ "efter" som borde komma i tid, och dessutom behöver bil i jobbet för att hämta//inhandla/leverera saker så har jag gett upp med kommunalt tills de får ordning på tidtabeller och prioriteringar. När en buss med 30+ passagerare ska vänta på att 2-3 gående och 2-3 cyklister ska före så undrar man... hur prioriteras det?
Bussen släpper ut avgaser varje gång den ska stanna, den har en tidtabell att hålla och betydligt fler som är beroende på att den är i tid än de som skulle över gatan, som absolut inte kan vänta, trots att det inte skadar miljön om de gör.
Detta är lite problem tänk det förstår jag, men politikerna kan ibland inte förstå vad konsekvenserna blir av vad de beslutar, vilket är lite samma problem som filtreringen. Konsekvenserna är allt...

Jag gjorde iaf vad min ekonomi tillät och skaffa en hybrid iaf. Har inte råd med el-bil, annars hade jag gärna skaffat, så länge den kan täcka mitt behov. Med hybriden är jag iaf nere på typ 25-30 liter bensin per månad för min pendling och allt (ca 65mil på 36 liter tankning)

Skrivet av freevorn:

Sverige kan visa på hur gott miljöarbete ska kombineras med positiv tillväxt. Lyckas vi med detta och får ut budskapet, kan vi rädda välden.

Gillar din optimism, men du måste förstå skala för att förstå problemet.
Där finns städer på flera ställen i världen som har hela vårt lands befolkning i en enda stad.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_metropolitan_areas_by_p...
Vi pratar om städer som tex London, Paris, New York och Tokyo för att nämna några. Vissa av dem har tom mer än dubbla populationen mot hela vårt land.

Så oavsett hur bra något fungerar i detta land, oavsett hur miljövänliga vi är så är det bokstavligt talat som att pissa i ett hav när du badar. Det må göra det lite varmt och skönt i några sekunder, men ingen lär märka det i långa loppet.

Sen att man inte ska sluta försöka är en annan sak
Det är väl därför politikerna gör dessa konstiga saker, både miljö, lagar och förbud. De försöker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Jag ser ingen anledning till varför det ska behövas moraliseras det statliga ägandet, oavsett vad för tankar man har kring det så kvarstår faktum att de utländska bolagen i dagens läge varken betalar skatt eller bidrar till Svensk idrottsverksamhet. Det gör emellertid Svenska Spel. Man kan också se det från ett marknadsperspektiv och då ser vi att vissa aktörer inte skattar för sin verksamhet emedan Svenska Spel gör det, en sådan osund konkurrens är helt oförenligt med marknadsekonomin.

klart bolagen betalar skatt, de gör det bara inte i Sverige. Det innebär att i ett marknadsekonomiskt perspektiv så är det ett förslag som syftar till att upprätthålla monopol, och det är vad som är oförenligt med marknadsekonomi. Marknadsekonomi handlar om just konkurrens, och eftersom det som det är nu inte är något av de större spelbolagen som mig veterligt inte betalar skatt så är förutsättningarna lika eller liknande, skillnaden är bara till vilket land de betalar skatt.
Tekniken sätter möjligheten för statligt monopol för spel ur spel (ordvitsigt), och det gynnar inte staten, däremot är jag rätt säker på att det gynnar konsumenterna, i det här fallet spelare då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buulaa:

undrar om detta bryter eu's nydklubbade nätneutralitet?

Ja, jag har också funderat lite på hur det blir med det regelverk som rör EU. Är fler bitar som kan vara värt att titta på, t.ex. om det skulle hindra den fria konkurrensen för bolag att verka inom EU osv. Jag antar att licensen i fråga skulle betalas även av svenska spel, men eftersom det är statligt ägt så betyder det bara att staten betalar staten = 0, så det kan nog ses som något som drabbar bolag från andra länder inom EU orättvist etc. Finns en del utslag i EU-domstolen som behandlar de här bitarna, men får kika på det igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ampen:

klart bolagen betalar skatt, de gör det bara inte i Sverige. Det innebär att i ett marknadsekonomiskt perspektiv så är det ett förslag som syftar till att upprätthålla monopol, och det är vad som är oförenligt med marknadsekonomi. Marknadsekonomi handlar om just konkurrens, och eftersom det som det är nu inte är något av de större spelbolagen som mig veterligt inte betalar skatt så är förutsättningarna lika eller liknande, skillnaden är bara till vilket land de betalar skatt.
Tekniken sätter möjligheten för statligt monopol för spel ur spel (ordvitsigt), och det gynnar inte staten, däremot är jag rätt säker på att det gynnar konsumenterna, i det här fallet spelare då.

? Jag förstår uppriktigt inte hur du får: Lika villkor på samma marknad = Monopol.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

Jahapp, internetcensur ala Kina.

Idag spelbolagen, i morgon "hatsiter" som avpixlat och flashback..

Nästa vecka utländska medier som "sprider falsk propaganda"...

Sen höjer de skatten för att internetcensuren medfört ökade kostnader...

Visa signatur

I7 920 @ 4,2GHz, Gigabyte GA-X58A-UD7, 6 GB Coirsair XMS 7-7-7-20-1, Noctua D-14, Gigabyte 9800GT, Coirsair 650W, Egenmoddat Chassi med 290mm frontfläktar, 2 st 120mm top fläktar och 1 90mm fläkt där bak.

Permalänk
Avstängd

Internet ska vara fritt tillgängligt för alla. Punkt slut. Era jävla girigbukar! Jag såg vad ni gjorde där!

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)