Säga upp mitt abonnemang och byta operatör hur göra?

Permalänk
Inaktiv

Säga upp mitt abonnemang och byta operatör hur göra?

Har Comviq men vill byta till en annan operatör. Hur går jag till väga utan att förlora mitt nummer?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Be din nya operatör att flytta med numret.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Precis de brukar du få välja när du ska teckna ditt nya abonnemang om du vill flytta med ditt nuvarande nummer.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Kolla dock först hur lång uppsägningstid du har annars kan du få betala dubbelt ett tag!

Säg att du har tre månader uppsägningstid på ditt nuvarande abonnemang.
1. Säg upp det
2. Vänta cirka två månader (ej mer än tre!)
3. Teckna nytt och säg att du vill ha med ditt gamla nummer
4. Profit!

Har du bara en månad uppsägningstid (tecknat efter maj (?) 2014 och vissa operatörer innan dess), vinner du bara lite på att vänta. Du kan du direkt teckna nytt med ditt gamla nummer. Din nya operatör kommer då dessutom avsluta ditt gamla abonnemang åt dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Har Comviq men vill byta till en annan operatör. Hur går jag till väga utan att förlora mitt nummer?

Tack på förhand!

Du har 1 månads uppsägningstid, så antingen meddelar du Comviq att du vill säga upp ditt abonnemang och ca 2 veckor senare lägger du en beställning hos din nya operatör, eller så lägger du bara en beställning hos din nya operatör och så fixar dom med allt, du kommer då få en slutfaktura från Comviq

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LemonIllusion:

Be din nya operatör att flytta med numret.

Skrivet av bärplockaren:

Precis de brukar du få välja när du ska teckna ditt nya abonnemang om du vill flytta med ditt nuvarande nummer.

Skrivet av R4:

Kolla dock först hur lång uppsägningstid du har annars kan du få betala dubbelt ett tag!

Säg att du har tre månader uppsägningstid på ditt nuvarande abonnemang.
1. Säg upp det
2. Vänta cirka två månader (ej mer än tre!)
3. Teckna nytt och säg att du vill ha med ditt gamla nummer
4. Profit!

Har du bara en månad uppsägningstid (tecknat efter maj (?) 2014 och vissa operatörer innan dess), vinner du bara lite på att vänta. Du kan du direkt teckna nytt med ditt gamla nummer. Din nya operatör kommer då dessutom avsluta ditt gamla abonnemang åt dig.

Skrivet av jnsson:

Du har 1 månads uppsägningstid, så antingen meddelar du Comviq att du vill säga upp ditt abonnemang och ca 2 veckor senare lägger du en beställning hos din nya operatör, eller så lägger du bara en beställning hos din nya operatör och så fixar dom med allt, du kommer då få en slutfaktura från Comviq

Det är enligt Comviq noll månader uppsägningstid utav vad jag får ut från deras sida. Ska man sätta den nya operatören att ta över t ex tre dagar innan den nya fakturan kommer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Det är enligt Comviq noll månader uppsägningstid utav vad jag får ut från deras sida. Ska man sätta den nya operatören att ta över t ex tre dagar innan den nya fakturan kommer?

Nej. Du kan lägga en beställning när du vill. Sedan väntar du ca 1.5 månad EFTER att flytten är gjord. Då ringer du till Comviq och då kommer du få en kreditfaktura, där dom betalar tillbaka den delen av månaden som du inte längre hade något abonnemang hos dom. Så gjorde dom med mig, när jag gick över till Tele2

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jnsson:

Nej. Du kan lägga en beställning när du vill. Sedan väntar du ca 1.5 månad EFTER att flytten är gjord. Då ringer du till Comviq och då kommer du få en kreditfaktura, där dom betalar tillbaka den delen av månaden som du inte längre hade något abonnemang hos dom. Så gjorde dom med mig, när jag gick över till Tele2

Okej det går jag med på men varför skulle jag vänta 1.5 månad för att säga upp mitt Comviq abbonemang? Nu är ju Comviq och Tele2 samma koncern så det kan skilja sig där. Jag tänker inte byta till Tele2 i det här fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Okej det går jag med på men varför skulle jag vänta 1.5 månad för att säga upp mitt Comviq abbonemang? Nu är ju Comviq och Tele2 samma koncern så det kan skilja sig där. Jag tänker inte byta till Tele2 i det här fallet.

Jag menar att EFTER att du har gått över till din nya operatör så ska du vänta i 1.5 månad för att nästa faktura, den där du ska bli krediterad, ska sammanställas, alltså ska du inte vänta med att säga upp ditt abonnemang/beställa hos din nya. Och detta gäller oavsett vilken operatör du byter till, jag tog bara mitt som exempel. Du förstod det fel, läs det jag skrev förut igen så förstår du nog hur jag menar

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jnsson:

Jag menar att EFTER att du har gått över till din nya operatör så ska du vänta i 1.5 månad för att nästa faktura, den där du ska bli krediterad, ska sammanställas, alltså ska du inte vänta med att säga upp ditt abonnemang/beställa hos din nya. Och detta gäller oavsett vilken operatör du byter till, jag tog bara mitt som exempel. Du förstod det fel, läs det jag skrev förut igen så förstår du nog hur jag menar

Så mitt nummer flyttas över det datumet den nya operatören angiver om jag flyttar med numret. Kommer Comviq att registrera det då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Så mitt nummer flyttas över det datumet den nya operatören angiver om jag flyttar med numret. Kommer Comviq att registrera det då?

Ja, så länge din beställning godkänns hos din nya operatör så kommer numret flyttas med. Nekar Comviq att numret för flyttas kommer inte beställningen att godkännas. Lite mer än en månad efter att flytten har genomförts så kontaktar du Comviq för att få kreditfakturan insatt på ditt konto

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Vet inte hur många nummerporteringar jag gjort genom åren, telekomoperatörerna är bra på att skylla ifrån sig på varandra..

Visa signatur

Intel Core i9-10900K | ASUS ROG Strix Z490-F | ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | Fractal Design Define 7 Mid Tower | Corsair Force Series MP600 1TB | LG 27GL850 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon114264:

Det är enligt Comviq noll månader uppsägningstid utav vad jag får ut från deras sida. Ska man sätta den nya operatören att ta över t ex tre dagar innan den nya fakturan kommer?

Vad som gäller när man tecknar nya abonnemang idag är ointressant, du måste titta vad som gällde när du tecknade ditt abonnemang...antingen om det går att få fram den informationen genom att logga in på deras hemsida eller om du tittar i ditt abonnemangsavtal. Eller så ringer du kundtjänst och frågar.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon114264:

Har Comviq men vill byta till en annan operatör. Hur går jag till väga utan att förlora mitt nummer?

Tack på förhand!

Jag har alltid bara hört av mig till den nya operatören jag velat använda och sagt att jag vill byta till dem och ta med mig ett nr. Sedan har de skött resten. Det kan nog vara klokt att hålla koll på fakturorna så att man inte betalar för saker som man inte ska.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Vad som gäller när man tecknar nya abonnemang idag är ointressant, du måste titta vad som gällde när du tecknade ditt abonnemang...antingen om det går att få fram den informationen genom att logga in på deras hemsida eller om du tittar i ditt abonnemangsavtal. Eller så ringer du kundtjänst och frågar.

När Comviq ändrade till att inte ha någon uppsägningstid så ändrade dom det på alla abonnemang som var tecknade före det datumet också

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig