Permalänk
Medlem

Ny skärm, 2560x1440

Hej

Jag har funderat ganska länge på att köpa en ny skärm. Just nu sitter jag på en full HD skärm som kommer från Asus som är en ganska billig. Jag funderar på en 1440 skärm för jag vill ha lite högre upplösning men min dator räcker inte riktigt till att driva runt spel i 4k så jag tycker 1440 är en bra mellan upplösning.

Jag har tittat på dessa två skärmar:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3122964

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2940400

Jag vet inte om den senare är värda sina extra 700kr. Jag är ingen kräsen person, jag spelar mest och det skulle vara trevligt att läsa hemsidor i lite högre upplösning.

Vilken tror ni är bäst?

Med vänlig hälsning/ Gundeboy

Permalänk
Medlem

Du vill inte spara in och få 144hz ?
annars ser dom bra ut beroende på vad dom ska vara till.
Om det är viktigt är den ena 23,8 tum och den andra 25

Permalänk
Permalänk
Medlem

Sitter på 2 stycken p2416d och jag är nöjd, dock måste jag varna dig att om du tänker köra windows 10 så är det ingen bra ide. Vet inte vad som är fel men många program blir helt suddiga och får inte bättre utan sämre egenskaper i windows 10.

Gränsnittet i steam, chrome och firefox ser suddiga ut, har inte provat så många fler program. Spel är däremot inte suddiga så jag har inte orkat bry mig då jag bara kör spel i windows. Jag har ett 390x som grafikkort.

Det verkar vara ett problem med 2560x1440p skärmar som är mindre än 27" vad jag har förstått. Irriterande är det iaf och det kanske kommer någon fix med redstone.

Visa signatur

Byter hårdvara alltför ofta.... Mest troligt sitter jag på en dator med någon linuxdist på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saizz:

Du vill inte spara in och få 144hz ?
annars ser dom bra ut beroende på vad dom ska vara till.
Om det är viktigt är den ena 23,8 tum och den andra 25

Att de var olika stora i tum såg jag på prisjakt men om man tittar på Dustin som du länkade är det endast höjden som skiljer och den kan man väl ändra. Det ser så ut på bilden tycker jag.

Såg att den dyrare hade 100 000 mer färger, är det nått man märker när man surfar och spelar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krillezz:

Sitter på 2 stycken p2416d och jag är nöjd, dock måste jag varna dig att om du tänker köra windows 10 så är det ingen bra ide. Vet inte vad som är fel men många program blir helt suddiga och får inte bättre utan sämre egenskaper i windows 10.

Gränsnittet i steam, chrome och firefox ser suddiga ut, har inte provat så många fler program. Spel är däremot inte suddiga så jag har inte orkat bry mig då jag bara kör spel i windows. Jag har ett 390x som grafikkort.

Det verkar vara ett problem med 2560x1440p skärmar som är mindre än 27" vad jag har förstått. Irriterande är det iaf och det kanske kommer någon fix med redstone.

Aha det värkar inte bra. Jag kör endast windows så då kanske jag får tänka om. Jag har ett 280x så det är ju också amd så det lär ju bli lika dant för mig.

Permalänk

Sitter med Dell skärmen, lätt det bästa datorköpet jag har gjort.

Visa signatur

HAF 912 – i7 2600k(Stock) – 8GB RAM – GTX 760 2GB – 128GB SSD/1TB HD
Asus Zenbook UX305FA – 3200 x 1800 <3
Dell U2515H – DT250 – Logitech G400 – QPAD MK50 – Roccat Sense – Blue Snowball Ice
D40X – iPhone 5S

Permalänk
Medlem

@Krillezz:

Gällande suddigheten. Kan det vara så att windows 10 skalar om det grafiska gränssnittet? Gå in i inställningar/system/visningsalternativ (för windows 10). Där har du ett reglage du kan justera. Står markören längst till vänster (d.v.s. på ett värde av 100% vilket betyder ingen skalning av grafiska gränssnittet)?

@gundeboy:

Personligen så tror jag att båda skärmarna du väljer mellan är bra. De har båda ips och är högupplösta. Kan dock vara värt att granska dem i en affär innan köp då 1440p på 23-25 tum låter som att text och annat kan bli för litet på skärmen. 27 tum på 2560*1440 fungerar dock utmärkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krillezz:

Sitter på 2 stycken p2416d och jag är nöjd, dock måste jag varna dig att om du tänker köra windows 10 så är det ingen bra ide. Vet inte vad som är fel men många program blir helt suddiga och får inte bättre utan sämre egenskaper i windows 10.

Gränsnittet i steam, chrome och firefox ser suddiga ut, har inte provat så många fler program. Spel är däremot inte suddiga så jag har inte orkat bry mig då jag bara kör spel i windows. Jag har ett 390x som grafikkort.

Det verkar vara ett problem med 2560x1440p skärmar som är mindre än 27" vad jag har förstått. Irriterande är det iaf och det kanske kommer någon fix med redstone.

Låter väldigt konstigt om tummen på skärmen skulle spela någon roll. Windows gör ingen skillnad på tum, utan bara på upplösning. Min 13,3" med 4K ser större ut än min 24" 1080p i skärmhanteraren.

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

@Krillezz:

Gällande suddigheten. Kan det vara så att windows 10 skalar om det grafiska gränssnittet? Gå in i inställningar/system/visningsalternativ (för windows 10). Där har du ett reglage du kan justera. Står markören längst till vänster (d.v.s. på ett värde av 100% vilket betyder ingen skalning av grafiska gränssnittet)?

@gundeboy:

Personligen så tror jag att båda skärmarna du väljer mellan är bra. De har båda ips och är högupplösta. Kan dock vara värt att granska dem i en affär innan köp då 1440p på 23-25 tum låter som att text och annat kan bli för litet på skärmen. 27 tum på 2560*1440 fungerar dock utmärkt.

Okej. Men om det blir för litet är det väl bara att ändra i de inställningar du nämner till Krillezz?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

@Krillezz:

Gällande suddigheten. Kan det vara så att windows 10 skalar om det grafiska gränssnittet? Gå in i inställningar/system/visningsalternativ (för windows 10). Där har du ett reglage du kan justera. Står markören längst till vänster (d.v.s. på ett värde av 100% vilket betyder ingen skalning av grafiska gränssnittet)?

@gundeboy:

Personligen så tror jag att båda skärmarna du väljer mellan är bra. De har båda ips och är högupplösta. Kan dock vara värt att granska dem i en affär innan köp då 1440p på 23-25 tum låter som att text och annat kan bli för litet på skärmen. 27 tum på 2560*1440 fungerar dock utmärkt.

Fortfarande suddigt efter att ändrat skalningen från 125% till 100%, konstigt då jag inte upplever det när jag använder xfce4 i linux. Själva desktopen ser bra ut i windows, bara vissa program som ser oskarpa ut.

Visa signatur

Byter hårdvara alltför ofta.... Mest troligt sitter jag på en dator med någon linuxdist på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krillezz:

Fortfarande suddigt efter att ändrat skalningen från 125% till 100%, konstigt då jag inte upplever det när jag använder xfce4 i linux. Själva desktopen ser bra ut i windows, bara vissa program som ser oskarpa ut.

I den här tråden diskuterar de samma sak. De värkar ha någon lösning

http://www.tenforums.com/general-discussion/9087-windows-10-d...

Permalänk
Medlem

@gundeboy:

Ja, exakt man kan ändra så att allt blir större så som jag beskrev det innan.

Permalänk

@Krillezz:

Högerklicka på programet i fråga t.ex steam, välj egenskaper och klicka sen på kompatibilitets-fliken. Bocka i ''Inaktivera skalning vid hög DPI'', starta om programet.

@gundeboy:
Jag sitter på 2 st Dell U1215H och de är helt fantastiska! Mycket bättre färger än de gamla VA skärmarna jag hade innan. Snygga är de också...

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

@gundeboy:

Ja, exakt man kan ändra så att allt blir större så som jag beskrev det innan.

aha då äre inget problem att vissa saker kan bli lite små. nice

Permalänk
Medlem

@gundeboy:

Ska du spela på den så är 100hz+ och låg ms (gärna 1ms).
Sen är inte alltid mera pixlar bättre men vill du ändå ha en så rekommenderar jag att spara ihop mera pengar.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Spara till en Asus PG279Q, bästa skärmen jag haft
Kanske hade lite tur med min också eftersom man läst en hel del om folk som haft mycket blb och ips glow..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus PRIME Z590-P - CPU: Core i7 10700 - Kylare: Noctua NH-D14
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

@gundeboy:

Ska du spela på den så är 100hz+ och låg ms (gärna 1ms).
Sen är inte alltid mera pixlar bättre men vill du ändå ha en så rekommenderar jag att spara ihop mera pengar.

men jag kör mycket lol och lite bf4. På lol är det väl inte så mycket bättre med en 100Hz+ skärm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimpur:

Spara till en Asus PG279Q, bästa skärmen jag haft
Kanske hade lite tur med min också eftersom man läst en hel del om folk som haft mycket blb och ips glow..

Skickades från m.sweclockers.com

Den är säkert bra men lägga mer på skärmen än vad dator är värd känns lite sådär

Permalänk
Medlem
Skrivet av gundeboy:

Den är säkert bra men lägga mer på skärmen än vad dator är värd känns lite sådär

Har ingen aning om dina komponenter, gissade att du hade ganska nya delar när du ska kliva upp på 1440p som är ganska tungdrivet i spel

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus PRIME Z590-P - CPU: Core i7 10700 - Kylare: Noctua NH-D14
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av gundeboy:

men jag kör mycket lol och lite bf4. På lol är det väl inte så mycket bättre med en 100Hz+ skärm?

Det är en himla skillnad i flyt, testa någon av dina polares 144hz'are och du kommer förstå vad jag menar.. natt och dag

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimpur:

Har ingen aning om dina komponenter, gissade att du hade ganska nya delar när du ska kliva upp på 1440p som är ganska tungdrivet i spel

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har en 4690k och ett 280x. så det är väl sådär. Men är beredd på att dra ner på texturerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Det är en himla skillnad i flyt, testa någon av dina polares 144hz'are och du kommer förstå vad jag menar.. natt och dag

Jag får ta o göra det och se om jag är fel ute