Facebook Popup (Virus) /Hjälp

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2007

Facebook Popup (Virus) /Hjälp

https://gyazo.com/bba99eb687d5e6ccdcef093cd2ff686c

Fick en bild av min flickvän. Tydligen så får hon upp denna titt som tätt. Någon som har koll på vad det är för något och hur man får bort detta?

Mvh

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
\\Localhost
Registrerad
Mar 2006

luktar som scam.

ladda för tusan inte ner något och installera inget som bara poppar upp sådär.
speciellt inte genom webläsaren eller facebook.

Seriösa antivirus gör inte reklam i mobiler genom popups som täcker hela skärmen.

men prova för säkerhet skull att scanna telefonen med något antivirus och se om det hittar något.
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.avast.andro...
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.antivirus
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.eset.ems2.g...
https://play.google.com/store/apps/details?id=org.malwarebyte...

Asus Z97-A, I7 4790K @4.8GHz 1.29V, 24Gb ram, 2x GIGABYTE GTX 970 WindForce 3X OC @ 1511Mhz/7246Mhz.
[Lista] De bästa gratisprogrammen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södertälje
Registrerad
Feb 2005

Ni ser att det är en webbsida va? och inte en app på enheten som sökt genom telefonen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2010

Det där är ju bara en webbsida som försöker imitera gränssnittet i Android. Med andra ord är det nog ingen fara så länge hon inte faktiskt klickat på någon av knapparna eller någon länk.

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus R9 290 OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |
NAS 40TB: 8x3TB RAIDz2 | 4x4TB RAIDz1 | ASRock C2550D4I | 32GB ECC RAM | FreeNAS |
LJUD: M-Audio BX8 D2 | ATH-M50 | Focusrite Scarlett 2i2 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2002

Problemet e att dagens AV klarar inte av sånt där. Då programmen inte gör något egentligen. Mer än att visa en bild på något. Och när du trycker på ok/installera så har du tur kan AV stoppat. Annars är det kört. Då du godkänner något. Och det är först då du får skiten.

[size="1"]*signatur raderad*, referrallänkar behöver vi inte gömma i signaturer (§8 marknadsföring)[/size] Till MOD: Ditt smartskafft, man gömmer inte något som är helt synligt!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2007
Skrivet av Rouge of Darkness:

luktar som scam.

ladda för tusan inte ner något och installera inget som bara poppar upp sådär.
speciellt inte genom webläsaren eller facebook.

Seriösa antivirus gör inte reklam i mobiler genom popups som täcker hela skärmen.

men prova för säkerhet skull att scanna telefonen med något antivirus och se om det hittar något.
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.avast.andro...
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.antivirus
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.eset.ems2.g...
https://play.google.com/store/apps/details?id=org.malwarebyte...

Skrivet av tcntad:

Ni ser att det är en webbsida va? och inte en app på enheten som sökt genom telefonen.

Skrivet av morxy49:

Det där är ju bara en webbsida som försöker imitera gränssnittet i Android. Med andra ord är det nog ingen fara så länge hon inte faktiskt klickat på någon av knapparna eller någon länk.

Skrivet av fragwolf:

Problemet e att dagens AV klarar inte av sånt där. Då programmen inte gör något egentligen. Mer än att visa en bild på något. Och när du trycker på ok/installera så har du tur kan AV stoppat. Annars är det kört. Då du godkänner något. Och det är först då du får skiten.

Tack för era svar.

Frågan är hur vi ska gå vidare. Hon försäkrar mig att hon inte har klickat på detta. Tydligen så dök denna popup upp efter hon hade klickat på någon länk från någon humanitär rättsorganisations länk. Det kan vara ett samband eller bara en ren tillfällighet.

Hon funderade på att spara ner det viktigaste från mobilen och sedan köra en systemåterställning. Om ni tycker att hon bör ladda ner följande antivirusprogram så kan jag be henne göra det men annars vet jag inte då jag har svårt att definiera vad det är som orsakar detta och vad som vore det lämpligaste att göra än att behöva be henne göra något sådant drastiskt som att återställa hela mobilens infrastruktur.

Vi är tacksamma för era svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2002

@qb0t:
Har aldrig haft några sånna problem med min telefon så det får någon annan svara på även om det kan vara en bra ide att kanske spara ned det viktigaste och sedan köra om allt. Om hon inte tryckt på nått så bör det räcka med att stänga ner det. Kommer det upp igen så ligger det något på telefonen som gör att det kommer tillbaka och då e det väl bäst att fabriksåterställa allt. Det inkluderar att formatera ev minnekort också.

[size="1"]*signatur raderad*, referrallänkar behöver vi inte gömma i signaturer (§8 marknadsföring)[/size] Till MOD: Ditt smartskafft, man gömmer inte något som är helt synligt!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av qb0t:

Tack för era svar.

Frågan är hur vi ska gå vidare. Hon försäkrar mig att hon inte har klickat på detta. Tydligen så dök denna popup upp efter hon hade klickat på någon länk från någon humanitär rättsorganisations länk. Det kan vara ett samband eller bara en ren tillfällighet.

Hon funderade på att spara ner det viktigaste från mobilen och sedan köra en systemåterställning. Om ni tycker att hon bör ladda ner följande antivirusprogram så kan jag be henne göra det men annars vet jag inte då jag har svårt att definiera vad det är som orsakar detta och vad som vore det lämpligaste att göra än att behöva be henne göra något sådant drastiskt som att återställa hela mobilens infrastruktur.

Vi är tacksamma för era svar!

Låter som att det antingen är en skum organisation, eller så har de valt en kass reklamleverantör till sin hemsida.

Rekommenderar att hon inte besöker hemsidan igen.

| MB: EVGA Z170 FTW | CPU: i7 6700k | GPU: EVGA GTX 1060 | RAM: Corsair 16GB DDR4 2400MHz CL14 | PSU: Cooler Master V850 | Chassi: Fractal Design Define R4 | Lagring: Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2007
Skrivet av fragwolf:

@qb0t:
Har aldrig haft några sånna problem med min telefon så det får någon annan svara på även om det kan vara en bra ide att kanske spara ned det viktigaste och sedan köra om allt. Om hon inte tryckt på nått så bör det räcka med att stänga ner det. Kommer det upp igen så ligger det något på telefonen som gör att det kommer tillbaka och då e det väl bäst att fabriksåterställa allt. Det inkluderar att formatera ev minnekort också.

Skrivet av BrutalSwede:

Låter som att det antingen är en skum organisation, eller så har de valt en kass reklamleverantör till sin hemsida.

Rekommenderar att hon inte besöker hemsidan igen.

Jag tar det som att man kan formatera minneskortet med hjälp av mobilen.

Det var en person som hade länkat en adress till röda korsets ungdomsförbunds hemsida, när man klickar på länken så blir man omdirigerad innan rku's sida har hunnit laddat klart till en annan sida om att vinna en iPhone mobil och strax därefter omdirigeras man automatiskt vidare till nästa -se huvudinläggets länkadress.

Ingen har reagerat på hennes kommentar när hon påpekade denna popup vilket kan upplevas lite konstigt. *Uppdatering*
Tydligen så har det inkommit lite feedback och det visar sig att ingen annan än hon själv har råkat ut för detta. Vilket ger signaler på att det kanske inte var länken som hon klickade på som aktiverade detta utan något någon annanstans strax där innan.

En sak som är säker är att så fort hon ska gå via en extern länk via "endast" Facebook appen så dyker popupen upp.

Facebook appen är nerladdad via Androids Play marknad.

Hon avinstallerade Facebook appen och använder Facebook via den inbyggda webbläsaren numera.

Något säger mig att det något som har satt sig i appen. Någon som är bra på googla, ska själv googla vidare på det här och får återkomma. Lutar mot att spara ner det viktigaste och dra en systemåterställning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2002

@qb0t:
Mycket skit kommer från FB då det är 100 tals miljoner som använder det. Man ska aldrig trycka på länkar som folk skickar ut. Även om det är från personer man känner. Men fördelen med att göra det via mobilen är att den inte är lika "skadlig" som ex en PC. Det kan vara så att hon tryckt på en länk "för mycket" jämfört med de andra som inte upplever några problem. Eller att hon har något program som inte de andra har. Eller äldre version av ex fb appen. Prova att installera om appen igen och prova. Men undvik som sagt att trycka på länkar. Speciellt de där uppenbara skiten "vem-ser-du-ut-som, din-favvo-färg" etc. Allt sånt ska man inte trycka på. Länkar som går till ex aftonbladet Bör vara hyffsad säkra.

Japps när du väljer fabriksåterställning så ingår alternativet "formatera minneskort". F ö så är det inte ovanligt att det poppar upp rutor när man surfar med en mobil. Men så länge man stänger ned dem å inte trycker på länkarna så är man rätt säker.