Bahnhof IP-telefoni - Hur sätter man upp det?

Permalänk
Medlem

Bahnhof IP-telefoni - Hur sätter man upp det?

Hej!

Har fiber och bredband+IPtelefoni från Bahnhof.
Ska försöka förklara lite kort om hur jag har kopplat in allting.

ASUS RT-AC66U kopplad till mediakonverter för bredband. Använder denna för WiFi samt trådlös bryggning till en annan router som jag sedan kör LAN via min PC.

Har nu fått en Tilgin HG2332 router med stöd för SIP. Denna är alltså min router för IPtelefoni. Har kopplat in WAN > en port i Mediakonverter. Till Tilgin routern har jag då kopplat in en ethernetkabel från LAN till min nya VoIP telefon (själva basstationen) och sedan "Phone 1" porten även den till basstationen till telefonen.

Min plan är att i efterhand stänga av WiFi på Tilgin routern, men det skippar vi just nu.

Nu när allting är kopplat (korrekt?) så ska det alltså gå att ringa? Startar telefonen och går in på Inställningar > Telefoni > VoIP-assistent - Den vill frågar då om vilken IP-konto jag ska välja.. Väljer tex IP1 - då får jag e fråga:
" Har du en kod för automatisk konfigurering?"
Det har jag inte fått någon information om.. Ska man ha det?
- Klickar på NEJ.
"Välj ditt land"
- Sverige.
"Välj leverantör"
- Nu finns inte Bahnhof här?

Där tar det slut.. Någon som kan hjälpa mig? Får ta och ev. ringa Bahnhof support imorgon, även om de är helt okunniga om det mesta.

Kunde för ett tag ringa via "Fasta linjen" med telefonen men dock så kunde jag inte ta emot samtal. Efter att ha lekt med inställningarna så kan jag inte ringa heller. Men det är väl inte via den Fasta linjen jag ska gå ändå.

Permalänk
Vila i frid

Modern IP-telefoni ska bara behöva ha uPnP påslaget i routern för att det skall fungera. Om inte, ge telefonen en statisk IP på t.ex. 192.168.1.66 (och reservera dess MAC-adress i routern för den IP-adressen) och gör port forward 5060 till den.

Läs även tråden http://www.sweclockers.com/forum/trad/1335702-bahnhof-ip-tele...

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite. Har fiber från netatonce med ip telefoni. Har faktiskt aldrig upplevt en sämre tjänst måste jag säga. Tog mängder av timmar innan man fick det att fungera och sedan var det småstruligt men funktionellt några månader för att sedan sluta fungera helt. Nu har den inte funkat på 2 månader och jag har varit i kontakt med deras kundservice otaliga gånger utan resultat.Går helt enkelt inte få igång det igen. Dom har skickat nya telefonidosor, switchrar osv men utan resultat. Har varit medhjälplig men nu lägger jag fan inte ned mer tid på det hela. Jag har köpt sladdar, switchrar och lagt ned otaliga timmar men nu får det fan vara bra. Dock så har jag familj och barn så jag vill väldigt gärna ha en fast telefon.
Bahnhof finns tillgänglig som fiberoperatör. Är det värt att satsa på deras ip-telefoni? Eller är det en massa strulande och grejande med dom också? Orkar liksom inte hålla på en vända till utan nu får det banne mig funka riktigt från start.

Permalänk
Medlem

looks like Bahnhof no longer gives sip-settings. They want me to use their tilgin router for voip purpose. But I prefer to use my own sip client. Does somebody know, how I can get the config info? Their support refuses to give it. Is there a way to read it from the Tilgin router?

Permalänk
Medlem

I don't know what policy Bahnhof has of today. When I helped someone set up SIP with Bahnhof in January all information could be found on the paper or PDF with the headline "Kundspecifik information". However I believe it was stated when ordered that the customer wished to use their own hardware. In the document mentioned above it says: "Telefonnumret är aktiverat på följande enheter: Egen SIP-box, konfigurera den med följande information:" followed by: SIP-användarnamn, SIP-lösenord and SIP-server.

Also Bahnhof says in their FAQ to open the following ports:

Skrivet av Bahnhof:

De portar som ska vidarebefordras är:
69 – UDP
5060 – 5080 TCP och UDP
9000 – 14000 UDP
50000 – 60000 UDP

Permalänk
Medlem

@pemt512:
thanks for your answer. Thats exactly what I'd need. I am fed up with those locked triple play boxes which can only be configured remotely by the operator using TR-069. I already had a Thomson box from Telia, with the result, that I couldn't use my fastnät phone for 2 years. You have to buy the boxes but you dont own them concerning access. Additionally it looks like there are 2 classes of users in bahnhof case. At least they offered me a box switched to bridge mode with sip-client operational only. In that case I would have to take the analog signal from Tilgin and feed it into my Fritz!box - which makes absolutely no sense. Tilgin would probably block the above sip- ports for using other sip-numbers in the fritzbox.
Another way would be sniffing the traffic between the tilgin and the fiber box in order to find out the sip-user/pass and server information. That means another unused triple-play box laying around. I'll soon have a museum.
Now I am just thinking of giving up using fastnät and use mobile phone only. too bad.

Permalänk
Medlem

There are other providers of sip telephony, Ask when order if they can give out the sip credentials so you can use your own solution instead.

If they can`t give out the information and try to lock you in their boxes,then you better search for Another more helpful provider.

I use a small operator independent from my isp and they gave me acess to my sipbox adminstration pages. I have also my sip credentials so i can set up sipclient in my cellphone.

Permalänk
Medlem

I have a working ASUS RT-AC66U router with a gigaset 530 connected to it and all working.

No port forwarding used. (I also have uPNP turned off, contrary to an earlier post).

I changed the standard ports to some high-numbered ports according to these instructions:
http://www.gigaset.com/fileadmin/legacy-assets/NAT_troublesho...

In the router I have

WAN -> Nat Passthrough -> SIP Passthrough -> Disabled

I recall that I used this thread
#15031816
and followed what "theuserman" says there (no port forwarding needed).

Permalänk
Medlem

Thanks for all the answers and tips.
I checked different VOIP operators and found no solution. Either they dont answer or they need swedish Personnummer or they dont offer real prepaid (prepaid account where they take monthly fee its not really prepaid, even if I could use it for phone calls I´d have to pay for all these months I am not in the summerhouse).
Maybe a little bit OT but my possible solution: I get myself one of those gsm-gateways (quite cheap on ebay) where you can connect old analog telefones. Using a swedish Kontant mobile sim card I get what I am looking for: real prepaid and the possibility of using kind of fastnät phone for local and emergency calls too. (in my case I will connect it to the fritzbox phone input). Hope it works ...

Permalänk
Medlem

An update of interest to people thinking about what routers might work: retired my old Asus N66 router and bought a badass Lynksys EA9500. This is not a good router for tinkering - no custom firmware possibility and limited customisation possibility. I was not expecting to be able to get the phone working, but to my surprise I just plugged it in and it worked.