Hjälp! Rotel-förstärkare och 300 watts högtalare ljudproblem

Permalänk

Hjälp! Rotel-förstärkare och 300 watts högtalare ljudproblem

Jag har en gammal Rotel förstärkare och högtalare som jag kopplade in med en sladdjävel från biltema. Nu är det så att även om jag inte har något annat inkopplat, ingen volym på förstärkaren så brummar det nåt så in i helvete. Är det fel på förstärkaren eller är det fel sladd???

Permalänk
Rekordmedlem

Menar du ett slutsteg ? Vad är inkopplat på dess ingång ? Är ingången kortsluten och det brummar är det nått galet, är ingången inte ansluten eller flyter på nått annat sätt så kortslut den och testa igen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

menar du att kabeln skulle brumma? intressant teori där.

Permalänk

prova att koppla ur alla ljudingångar och om det brummar ändå är det förstärkaren som är sliten invändigt ev filterkondensatorer och grejjor som börjat kan ha blivit dåliga.

om det slutar när alla ingångar är urkopplade är det en annan enhet som orsakar det.

inte en chans att det är sladdens fel iaf.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Vad är det för sladd du köpt? Hur och vad har du kopplat till förstärkaren? Vad är det för slags högtalare du använder?

Ju mer detaljerat du beskriver din situation, desto större chans att någon kan hjälpa dig.

Permalänk

@mrqaffe: Jag är inte teknisk alls så jag förstår knappt vad du menar med att kortsluta xD
Vet inte vad jag ska skriva så ni förstår bättre. Det är en gammal förstärkare/receiver med ingångar för "A och B" högtalare. Högtalarna är på 4 ohm. Ingenting är inkopplat förutom förutom kablarna till högtalarna. Man borde väl inte behöva göra mer än så. Har använt samma högtalare och receiver för flera år sedan och då funkade det helt ok. Det är enbart kablarna som är nya.

Permalänk
Skrivet av Finkelzvin:

Vad är det för sladd du köpt? Hur och vad har du kopplat till förstärkaren? Vad är det för slags högtalare du använder?

Ju mer detaljerat du beskriver din situation, desto större chans att någon kan hjälpa dig.

Jag antar att det heter skarvsladd. Står bara "Speaker cable". Jag har skarvat och dragit kablarna från rött till rött och svart till svart så det borde vara rätt. Jag har ett par proson v series 300 watt och 4 ohm. På receivern så har jag "knappar" som jag kan trycka in så att högtalarna får kontakt, och när jag gör detta så brummar det något otroligt högt utan att ha någon volym alls på. Vet ej vad jag kan förklara mer..

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

prova att koppla ur alla ljudingångar och om det brummar ändå är det förstärkaren som är sliten invändigt ev filterkondensatorer och grejjor som börjat kan ha blivit dåliga.

om det slutar när alla ingångar är urkopplade är det en annan enhet som orsakar det.

inte en chans att det är sladdens fel iaf.

Jag har ingenting inkopplat förutom kablarna till högtalarna. Säkert förstärkaren som det är galet med.

Permalänk
Skrivet av rmd:

menar du att kabeln skulle brumma? intressant teori där.

Ja, stoppar man in kabeln riktigt lång in i örat så brummar den. Håller med. Väldigt intressant.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kissobajslowski:

@mrqaffe: Jag är inte teknisk alls så jag förstår knappt vad du menar med att kortsluta xD
Vet inte vad jag ska skriva så ni förstår bättre. Det är en gammal förstärkare/receiver med ingångar för "A och B" högtalare. Högtalarna är på 4 ohm. Ingenting är inkopplat förutom förutom kablarna till högtalarna. Man borde väl inte behöva göra mer än så. Har använt samma högtalare och receiver för flera år sedan och då funkade det helt ok. Det är enbart kablarna som är nya.

Har man en icke ansluten ingång på en förstärkare så vet du inte om förstärkaren brumar eller om den förstärker det brum som kommer in via ingången, du måste alltså ansluta nått på ingången så att den inte ligger öppen såvida det inte är enormt mycket brum/brus så att man inte behöver tveka på att något är trasigt.
Endera kopplar du in nån signalkälla eller så kortsluter du ingången dvs kopplar ihop de båda polerna i rca kontakten, jag citerar mig själv från en annan tråd

Skrivet av mrqaffe:

Jag har färdiga byglade kontakter just för felsökning, men har du inte det så får du koppla ihop det på nått sätt, man kan tex ta en rca kabel och trycka ihop hanarna i ena änden så här:
http://forumbilder.se/CGDLT/1kortsluten-rca-2013-12-12-13-09-45-963.jpg
Då blir alla ledarna i andra änden hopkopplade.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe: Jag tror faktiskt att det är något sjukt fel för att grannarna hör nog ljudet om det är på.. jag trycker bara in knappen lite så den får kontakt och blir själv rädd för ljudet pga att det är så sjukligt högt!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kissobajslowski:

@mrqaffe: Jag tror faktiskt att det är något sjukt fel för att grannarna hör nog ljudet om det är på.. jag trycker bara in knappen lite så den får kontakt och blir själv rädd för ljudet pga att det är så sjukligt högt!

Oberoende av hur volymkontrollen står ? Är det kraftigt brum så är det oftast nått fel i nätdelen, det behöver inte vara kondensatorerna utan det kan också uppstå rejäla oljud om likriktaren är trasig så att det inte blir helvågslikriktning.

Visa signatur

Permalänk

@mrqaffe: Volymratten står på noll. Det kan nog nästan vara vad som helst för receivern är från 70-80 talet någon gång! Jag förstår mig inte på skiten så jag antar att jag köper en ny om det inte skulle vara lätt för en tekniskt hjärndöd människa att fixa. Tack för dina svar och jag välkomnar fler! Jag förstod nämligen inte så mycket av vad du beskrev..haha.

Permalänk
Medlem

Det är nog en kondensator som gått sönder

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Oberoende av hur volymkontrollen står ? Är det kraftigt brum så är det oftast nått fel i nätdelen, det behöver inte vara kondensatorerna utan det kan också uppstå rejäla oljud om likriktaren är trasig så att det inte blir helvågslikriktning.

jo men kolla efter dåliga kondingar är en bra början på felsökningen iaf.

se fel på likriktare och andra kretsar kräver mer att man måste mäta fram felen och många fel som kan uppstå går inte se med en enkel multimeter utan kräver att man mäter med ett ocilioskop(stavning?).

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

jo men kolla efter dåliga kondingar är en bra början på felsökningen iaf.

se fel på likriktare och andra kretsar kräver mer att man måste mäta fram felen och många fel som kan uppstå går inte se med en enkel multimeter utan kräver att man mäter med ett ocilioskop(stavning?).

Ja att kunna se vågformer gör saker enklare när man ska felsöka, en multimeter kan vara lite "grov" ibland.

Visa signatur