Permalänk
Medlem

Projekt Z-40

Fick lite delar över när jag byggde renderings burken så varför inte hitta på något kul.
Tanken är att det ska bli ett litet kraft paket, men inom rimlig budget.
Jag ville med detta bygge prova att bygga ett kompakt system med vattenkylning, efter lite research så fastnade jag för Corsair 250D chassit. Det som verkligen är viktigt för mig är många så många cuda kärnor som möjligt på ett kort.
Gärna ett Titan-Z, men så länge får ett gammalt 780ti duga.(Det var ju det här med budget)
Normalt när jag arbetar med design och inredning är jag rätt stram i mitt formspråk, men nu tänkte jag ta ut svängarna.
Designen bygger på gamla hederliga Ford Gt40, bara älskar den färgkombinationen.

Byggloggen blir lite annorlunda, jag kommer rita igenom allt i 3d och rendera längs resans gång.
Det ni får se är helt enkelt designprocessen, som sedan går över i produktion.
Modellerat med Rhino 3D 5.0 renderat med Octane Render

Delarna nedan
Chassi: Corsair 250D
Moderkort: MSI Z97I AC mITX
CPU: Ännu inte bestämt mig
PSU: Corsair RM1000
Minne: Corsair Vengeance DDR3 16gb 1866Mhz
Gpu: Msi Gtx 780ti
Vattenkylning: Ännu inte bestämt mig men senast körde jag Ek vilket jag gillade

250D Custom_1 by ulf Almfeldt, on Flickr

250D Custom_2 by ulf Almfeldt, on Flickr

250D Custom_3 by ulf Almfeldt, on Flickr

250D Custom_6 by ulf Almfeldt, on Flickr

250D Custom_7 by ulf Almfeldt, on Flickr

250D Custom_8 by ulf Almfeldt, on

Permalänk
Medlem

Dina bilder syns inte...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@breakman:

mm jag upptäckte det med när jag la upp det i natt och fick inte till det.
en ska försöka nu igen.
Och nu funkar bilderna

Permalänk
Medlem

Häftigt chassi

Visa signatur

Project Nix

Vill ni beställa 3Dskrivna produkter så kontakta Print It 3D
Print It 3D UF

Permalänk
Medlem

hade kallat den för GULF :P, nice som fasiken. äckligt nice alltså

å så gt40 då

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

@Zizzk:

Tackar, vi får se vart det slutar.

Permalänk
Medlem

@DST:

Mm Gulf fans med som namn, det är ju trotts allt Gulf Färgsättning.
Men sen tänkte jag GT40-Z40(Titan Z)

Men vi får se, jag har inget Titan Z ännu.

Permalänk
Medlem

mm Z-40 låter lite ballare än GULF, det har du rätt i. men glöm inte att se till så du får mer down force å försök få till så låg tyngdpunkt så det har bra väghållning

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Ooh intressant!
Dock är jag inte jätteförtjust i TITAN Z-texten på fönstret. Känns inte alls som det passar in i resten av designen. Kanske skulle fungera bättre med något annat typsnitt men tror nästan det blir snyggast utan.

Visa signatur

I7 4790k 4.0Ghz Corsair H105 | ASUS VII Hero | EVGA GTX 780Ti Classified | 16 GB HyperX Fury | Seagate 450GB | WD 3TB | Corsair Obsidian 750d | EVGA Supernova G2 850W | EIZO Foris FG2421 | Filco Ninja Majestouch 2 TKL MX-Brown | Logitech G502

http://Friskyttarna.eu

Permalänk
Medlem

@Qnott:

Ja visst kan det bli intressant.
Kan hålla med dig det jag var ute efter först var mycket luft in(Stor text)
Sen skulle jag fylla på med någon form av mönster.
Nu lite osäker kan gilla det svarta på andra sidan blir lite som originalets luftintag.
Ska även prova med klarglas/Acryl och svart gummilist då får an känslan av glasruta alla 60tal.

Men nu ska jag försöka fokusera lite på insidan så får vi helheten.

Permalänk

Gillar färgerna skarpt!

Permalänk
Medlem

Ska bli otroligt spännande att följa din process.

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem

Tycker den översta bilden ser bäst ut, mera cleant typ. Men är det bara jag som får den översta bilden att se ut som en sur gubbe om man ser det orangea strecket som en näsa, chassits utformning i botten som en sur mun och dom två fyrkanterna i övre hörnen som ögon. Söndags flum på hög nivå

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimpolino:

Gillar färgerna skarpt!

Skrivet av Gyhlen:

Ska bli otroligt spännande att följa din process.

Skrivet av FlashTec:

Tycker den översta bilden ser bäst ut, mera cleant typ. Men är det bara jag som får den översta bilden att se ut som en sur gubbe om man ser det orangea strecket som en näsa, chassits utformning i botten som en sur mun och dom två fyrkanterna i övre hörnen som ögon. Söndags flum på hög nivå

Tack för kommentarer tycker det här var riktigt roligt.
"FlashTec" håller med att det första var lite stilrenare, men nu ska jag försöka gå all in álla GT40 60tal.
Försöka få det Cleant men med den rätta känslan. Lutar mot matta gummislangar kan inte bli mer bil känsla.
Men men vi får se vad det blir i slutändan. :9

Permalänk
Medlem
Skrivet av wydaddy:

"FlashTec" håller med att det första var lite stilrenare, men nu ska jag försöka gå all in álla GT40 60tal.
Försöka få det Cleant men med den rätta känslan. Lutar mot matta gummislangar kan inte bli mer bil känsla.
Men men vi får se vad det blir i slutändan. :9

60-tals GT40-stuk vore naaajs (även om en 250D egentligen är lite för kantig för att passa... OK, den är låg nog åtminstone!)

Matta gummislangar är nog helt rätt för vattenkylningen...

Sleevingen kanske man kan inspireras av avgasrören? I originalet så är det grått eller kromat ormbo som liksom omfamnar och flätar in sig kring aktern på motorn (Prova bildgoogla på "gt40 exhaust" så ser du vad jag menar!)

En annan grej: skulle man kunna göra en såndär liten skjutbar sidolucka på plexit som på sidorutan på bilen?

Supergrymt vore om man kunde hitta eller på annat sätt ordna till tumskruvar som ser ut ungefär som centrumbultarna på hjulen! (så kallade "knock offs": man slog med slägga på nån av de där tre "vingarna" på centrumbulten för att få av däcken snabbt!)

Andra typiska grejer på GT40 (och delvis andra 60-tals racers) som man kan ta inspiration från:

- Bulan på taket så att man får plats med hjälmen under.
- "Kylarutblåset" som sitter fram uppepå "huven".
- Dörrarna är djupt inskurna i taket (dock inte måsvingedörrar).
- Backspeglar långt fram på flyglarna (som de flesta 60-tals bilarna).
- Luftintagen på sidorna.
mm...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

@Roger W:

Många bra tankar..

Har själv kollat lite på sidorutorna, inte skjutbar men utanpåliggande med nitar.

Permalänk
Medlem

Nu lite mer uppdateringar

Då har jag skissat lite mer hittade Icemodz som såg ut att ha riktigt fina kablar.
Det får det nog lov att bli. Frågan är vad som händer med ventilationen om jag sätter igen sidofönstret, men då Gpu ska vattenkylas borde det inte vara något problem. kommer montera en 240 rad och en 120 rad i botten med nytt hål, så då kommer det in luft där.
Men mer skissande så får vi vart allt får plats.

Corsair 250D Custom Z-40 by Wydaddy, on Flickr]

Corsair 250D Custom Z-40_detail by Wydaddy, on Flickr]

Permalänk
Medlem

Sleeving mm

Mer detaljer

Corsair Dominator vore grymt, men då jag redan har ett par Corsair Vengance får dom duga.
Det är ju det här med budget.

Corsair 250D Custom Z-40_detail 2-2 by Wydaddy, on Flickr

Permalänk
Medlem
Skrivet av wydaddy:

Har själv kollat lite på sidorutorna, inte skjutbar men utanpåliggande med nitar.

Normalt inte min favvo med nitar på fönster, men i detta fall passar det utmärkt

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Grymt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming/Allround Dator: I7 4790k, Gigabyte windforce 3X 2gb GTX 760, CX500, H440, MSI Z97 Gaming 5, Hyper 212 Evo
Laptop 1. Asus k73e: intel core i5 2410m HD3000 bästa laptopen jag haft/använt synd bara att den börjar visa 4 år av släpandes till kompisar :(
Laptop 2. EN TV43CM: A6-4400m Platta: Surface pro 1

Permalänk
Proffsmoddare

Läckert färgtema! Stort gilla på detta projekt!

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Normalt inte min favvo med nitar på fönster, men i detta fall passar det utmärkt

utanpåliggande glas med nitar är inte riktigt min favvo heller men nu funkar det tycker jag.

Skrivet av ShatteredXs:

Grymt!
Skickades från m.sweclockers.com

Tackar tackar

Skrivet av timpelay:

Läckert färgtema! Stort gilla på detta projekt!

ja jag gillar färgtemat, med. Kul att du gillade det hela du har en del fina mods du med.

Men sen har vi det här med verklighet Vs Renderingar, fläktar ska ju på radiatorn såklart då var det inte så mycket plats kvar.
Men nu är det provmontering av det delar jag har och sen rita vidare från hur sakerna får plats.

Permalänk
Medlem

Mer bilder

Så då har jag börjat provmontera lite och insåg att mina nyköpta Corsair fläktar bara var att glömma.
25mm fanns helt enkelt inte, fick ersätta med tunna 12mm tjocka fläktar, då bör jag fortfarande få ner kablarna mellan moderkortet och radiatorn.
Men det blir på bekostnad av Hårddiskburarna som inte kommer få plats.

Vill verkligen försöka få till en slätt insida på fronten, möjligen någon form av inblås(Hålbild)
Så ska försöka få till 120mm radiatorn i botten och kapa hål och montera en 12mm tjock fläkt som jag kommer montera under chassit.

Så att med detta fastställt så var jag tvungen att rendera lite mer för att se hur det skulle kunna se ut.
Ska skicka bilder till lite olika kabelmoddare och se vad dom har för tips för att få till den här looken.
Kabelkammar i aluminium har jag inte sett någonstans, så jag får nog göra dom själv. Eller, tips någon?

Men ett par saker har jag kommit fram till med mina renderingar.
1: Jag måste verkligen köra på Sleevade sladdar, ett kort tag tänkte jag hoppa över det.
2: Måste nog skaffa nya ram minnen även om jag redan har fungerande.. Dom där Corsair Dominator är som gjorda för den här burken.

Så nu kommer jag överge renderandet och börja bygga så får vi se vart det landar. Fram med vinkelslipen och provmontera sen får jag se hur jag ska göra med lacken. Det vore ju fint att pulverlacka allt nu när man även kan pulverlacka plast.
Frågan är bara vad det kan tänkas att kosta för att pulverlacka ett lite datorchassi med ställkostnader etc.
Vet från det dagliga jobbet att ställkostnader är det som kostar, så det får nog bli sprutmålning.

Corsair 250D Custom Z-40 front top by Wydaddy, on Flickr

Corsair 250D Custom Z-40 topp ready by Wydaddy, on Flickr

mobo ready by Wydaddy, on Flickr

Permalänk
Medlem

Verkar som det finns andra som håller på med samma tema just nu:
http://www.bit-tech.net/modding/2016/04/07/bit-tech-modding-u...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

@wydaddy: Väldigt snyggt! Själv tycker jag att texten och klistermärkena förstör lite!

Permalänk
Medlem

@Roger W:

Kul att se att fler gillar Gulf temat, sen måste jag säga att jag föredrar Gt-40.
Han ligger dock före mig i byggtid i alla fall.
Mitt projekt har fått ligga lite på is, men ska snart ta tag i det igen.

Permalänk
Medlem

@Dinosawrex:

JA vi får se vad som kommer med i slutändan...
Nu är alla delarna på plats, så den ska snart demonteras för att påbörja lack mm.

Permalänk
Medlem

jag är kär.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

Färgtemat <3 Ska bli kul att följa!