Elite Dangerous skippar inledningsvis Oculus Rift och fokuserar på Steam VR

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Elite Dangerous skippar inledningsvis Oculus Rift och fokuserar på Steam VR

Med två stora VR-aktörer på marknaden finns risken för att spelmarknaden ska bli fragmenterad. Nu går utvecklarna bakom Elite: Dangerous ut med att de fokuserar på Steam VR.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jun 2008

Känns som det finns stor risk för att VR inte kommer slå igenom. Med tanke på dom priser så lär knappat mer än en handfull köpa fler än ett VR set.

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: MSI Gaming M7, GPU: Asus 1080 Ti
CPU: Intel i7 6700@4.5Ghz, Ram: 2x8GB Corsair DDR4
Chassi: Fraktal design R5, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: Samsung 850, 500GB, Disk 2: Crucial mx, 500GB,PSU: EVGA G2 750w

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mark
Registrerad
Dec 2010

Om det skulle vissa sig att pengar har bytt händer så kommerr jag inte ha någonting att göra med varken valve eller Elite någonsin igen.

Intel 2500K . Radeon 6950 2Gb . Fractial Design R3 . Vengeance 8GB 1600Mhz . Kingston SSDnow 120GB
4TB . Fractial Design 500W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Landskrona
Registrerad
Nov 2005

Det här är nog bara början.
Att vara early adopter är lite av en risk för sånt här. Eventuellt står vi med en aktör kvar så småningom eller att de utvecklar en standard till nästa generation. Fram tills dess riskerar man att äga en produkt som blir "värdelös" rätt snart.

Värdet i att köpa första generationen ligger väl snarare i att få vara först på bollen och leka.

Trädvy Permalänk
Skribent
Mathias Blomberg
Plats
Linköping
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av Nautilus011:

Känns som det finns stork risk för att VR inte kommer slå igenom. Med tanke på dom priser så lär knappat mer än en handfull köpa fler än ett VR set.

Absolut inte 2016 men om priserna går ner i framtiden så är det mycket möjligt.
Men sådana här splittringar hjälper ju inte precis...

Skickades från m.sweclockers.com

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair AX 850W] ≈ [ASUS Geforce GTX 1080 Strix] ≈ [Intel Core i5 8600K@4,8 GHz] ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [Corsair Vengeance LPX 16GB@3,0 GHz] ≈ [ASUS TUF Z370-Plus Gaming] ≈ [Samsung 860 EVO 500 GB] ≈ [Intel 520 180 GB] ≈ [Samsung HD103SJ 1 TB] ≈ [ASUS Xonar Essence STX] |
Skrivmaskinen: Lenovo G50-80 Min förlängning av mig själv: Samsung Galaxy S8 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2012

Går ju köra Elite Dangerous redan idag genom Steam VR på en Oculus DK2 med 0.8 drivare. Gjorde jag senast i går. Så helt inkompatibelt är det inte i fall man har och satsar på Oculus.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011

"Elite Dangerous skippar Oculus Rift" lite klickbait endå får jag säga för "skippar" gör dom ju inte.

Datorlåda:CaselabsMerlinSm8.Moderkort:MSI Z170a X Titanium.CPU:6700K.GPU:1080.RAM:32GB 3200mhz Corsair.PSU:EVGA G2850W.SSD:950 Pro RAID0,850evo.Kylning: Alphacool 360+480PP, Swiftech RES,EK block Cpu,Gpu,1D5.Tagentbord:Pok3r.Hörlurar:HD800s,ATH R70X+ Grace M9XX.Skärmar: Asus PG348Q.Datormus: Zowie FK1+.Matta:Qpad:UC90.Mic:Blue Jeti

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2001

" Right now, we've chosen to focus on SteamVR. We haven't cut an exclusivity deal with any VR manufacturer, and we're still working with Oculus on Rift support." Andreas...Hur får du detta till att Elite Dangerous skippar Oculus Rift? Dessutom har de ju redan support för utvecklingskit som släppts hittills?

I love Science Fiction!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Jun 2011

Nu tycker inte jag heller att det låter som att de "skippar" Oculus Rift, mer som att de ger stöd för eventuella extrafinesser som Steam VR kan tänkas ge. Sen är det som redan påpekats en väldigt liten marknad för VR just nu, inte många som kommer köpa de dyra enheterna som kommer nu. Så om ett par år kommer nog Elite ha stöd för alla större aktörer är min gissning.

Storburk: i7 2600K@4,0 GHz, ASUS P8P67 Pro-M, FD Define Mini, CMH212+, CM M2 Silent 720W, 16 GB, R9 290X MSI Lightning, SSD + HDD - HTPC: i3 4330T, 4 GB, SSD, XFX HD7850, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011

Det här stämmer ju inte överhuvudtaget. David Braben säger det själv:

"There is no deal to release #EliteDangerous on #SteamVR first. We continue to work closely with #Oculus. Ignore the #Clickbait."

https://twitter.com/DavidBraben/status/690534295887282176

Lite bättre research nästa gång?

Förtydling + Citat
Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2004

Elite Dangerous skippar Oculus Rift och fokuserar på Steam VR

Den som bestämt sig för att satsa på Oculus Rift ska dock inte tappa hoppet helt. I en uppföljande kommentar berättar Zac Antonaci att de fortsatt samarbetar med Oculus och att stöd för deras Rift-headset inte ska uteslutas.

va? nu får ni bestämma er.

fan vad SweC har gått nedför sedan sammarbetet (uppköp?) av fz.se, verkligen åt fel håll..

alla hatar barack obama.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Nov 2001

Hmm, SteamVR har väl ändå stöd för Oculus Rift? Jag har nog inte sett något som tyder på att VR-marknaden kommer bli fragmenterad, tvärt om verkar alla intresserade av att så inte ska bli fallet...

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 16GB RAM (2666 MHz), Gainward GTX 1080 GLH, Corsair AX1200 PSU
Tillbehör: Acer Predator XB270HUDb (1440p, 144Hz, G-sync), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red), HTC Vive
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Galactica
Registrerad
Feb 2005

Swebladet.

Trädvy Permalänk
Teknikorakel 🎮
Andreas Eklöv
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2015
Skrivet av krilleeee:

"Elite Dangerous skippar Oculus Rift" lite klickbait endå får jag säga för "skippar" gör dom ju inte.

Skrivet av ArtMan:

" Right now, we've chosen to focus on SteamVR. We haven't cut an exclusivity deal with any VR manufacturer, and we're still working with Oculus on Rift support." Andreas...Hur får du detta till att Elite Dangerous skippar Oculus Rift? Dessutom har de ju redan support för utvecklingskit som släppts hittills?

Skrivet av Videoapan:

Nu tycker inte jag heller att det låter som att de "skippar" Oculus Rift, mer som att de ger stöd för eventuella extrafinesser som Steam VR kan tänkas ge. Sen är det som redan påpekats en väldigt liten marknad för VR just nu, inte många som kommer köpa de dyra enheterna som kommer nu. Så om ett par år kommer nog Elite ha stöd för alla större aktörer är min gissning.

Skrivet av Fireflash91:

Det här stämmer ju inte överhuvudtaget. David Braben säger det själv:

"There is no deal to release #EliteDangerous on #SteamVR first. We continue to work closely with #Oculus. Ignore the #Clickbait."

https://twitter.com/DavidBraben/status/690534295887282176

Lite bättre research nästa gång?

Skrivet av kaXe:

Elite Dangerous skippar Oculus Rift och fokuserar på Steam VR

Den som bestämt sig för att satsa på Oculus Rift ska dock inte tappa hoppet helt. I en uppföljande kommentar berättar Zac Antonaci att de fortsatt samarbetar med Oculus och att stöd för deras Rift-headset inte ska uteslutas.

va? nu får ni bestämma er.

fan vad SweC har gått nedför sedan sammarbetet (uppköp?) av fz.se, verkligen åt fel håll..

Det fanns inte plats för att ta upp alla detaljerna i rubriken, det jag syftade på där var att de skippar officiellt stöd för Oculus Rift inledningsvis, hade blivit en lång rubrik om jag tagit med allt där I artikeltexten klargör jag att de inte utesluter fullt stöd längre fram. De jobbade själva aktivt på stöd för Oculus Rift fram till SDK version 0.6, därför finns det demonstrationer av spelet tillsammans med just Oculus Rift från tidigare.

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Trädvy Permalänk
Teknikorakel 🎮
Andreas Eklöv
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2015

@Thursday: Ja här är det Frontier som själva ska fokusera på officiellt stöd för Steam VR och HTC Vive Pre med Elite: Dangerous, så det har ju inte med stöd mellan Steam VR och Oculus Rift att göra. Det kommer nog säkerligen att gå att spela spelet med Oculus Rift, men helhetsupplevelsen är kanske inte lika optimerad där som för HTC Vive Pre.

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007

trodde jag hade surfat in på aftonbladet av misstag.....

Vad har hänt med sweclockers? Senaste tiden har de inte kollat upp nyheterna de lägger upp..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå/Västerbotten
Registrerad
Aug 2010

Vad är det som skiljer tillverkarnas tekniker förutom själva displayen och utformningen av headsetets.

Dem flesta jag känner till använder sig av någon form av ljuskänslig kristaller som reflekterar information om headsetets position i förhållande till mottagaren på skrivbordet.

Har varje tillverkare skrivit egen mjukvara för att behandla den informationen? Borde inte vara speciellt svårt att enas om en standard för behandla den typen av signaler.

Lite som att alla joysticks och rattar på marknaden oavsett utformning fungerar i alla spel och plattformar.

GPU EVGA GTX 780 Ti SLI Moderkort ASUS RAMPAGE IV BLACK EDITION CPU 4930K 4.6Ghz
Minne Dominator 16GB 2133 CL9 Nätagg Corsair AX 1200i Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm XL2720T120Hz Hårddisk 2st Samsung SSD PRO 256GB Kylning 1800x500KC3 husradiator, EK Blocks
Överklockningstråden
. http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/1254074-officiel...

Trädvy Permalänk
Testpilot
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2002

På tal om fragmentering. Eftersom VR är någonting hel nytt, d.v.s. att det inte finns något gediget beprövat "best practices" eller större erfarenhet i branschen så vet ingen exakt hur man ska utforma VR spel på bästa sätt.

Med detta sagt tror jag att, som på mobilspel-sidan när den var ung, att indieutvecklare som testar massa olika spelstilar, tekniker, utföranden, kontrollschema m.m. vilket större utvecklare inte har råd att göra med sina stora titlar; kommer att skapa vägen för VRs framtid.

Dessa indieutvecklare kommer i största del använda Unrealengine och Unity som har stöd för flera VR headsets så fragmentering från och av indie för VR kommer inte att finnas antagligen. Samtidigt tror jag inte på att fragmenteringen av och från större utvecklare på VR sidan kommer att ha någon stor inverkan, iaf inte så länge mindre spelbolag och indie driver VR.

Trädvy Permalänk
Teknikorakel 🎮
Andreas Eklöv
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2015

@Spawnbadboy: Vad är det du inte tycker att vi har kollat upp? Den här nyheten baseras på ett uttalande från utvecklarna själva.

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Götet
Registrerad
Okt 2013
Skrivet av loevet:

Det fanns inte plats för att ta upp alla detaljerna i rubriken, det jag syftade på där var att de skippar officiellt stöd för Oculus Rift inledningsvis, hade blivit en lång rubrik om jag tagit med allt där I artikeltexten klargör jag att de inte utesluter fullt stöd längre fram. De jobbade själva aktivt på stöd för Oculus Rift fram till SDK version 0.6, därför finns det demonstrationer av spelet tillsammans med just Oculus Rift från tidigare.

Din förklaring är typ definitionen av click bait. Kapa halva nyheten och förklara resten i artikeln. M.a.o man måste klicka för att få veta vad det handlar om.

"Göran Persson körde full..." av glädje inför sitt nya barnbarn.

Skickades från m.sweclockers.com

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Trädvy Permalänk
Teknikorakel 🎮
Andreas Eklöv
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2015

@talonmas: Det var definitivt inte menat som click bait, jag ville bara sätta ihop en rubrik som förmedlar informationen utan att bli ohållbart lång. Men jag kan köpa att den kan misstolkas och vi modifierade den så att den förmedlar att de skippar stödet initialt.

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Nov 2001
Skrivet av loevet:

@talonmas: Det var definitivt inte menat som click bait, jag ville bara sätta ihop en rubrik som förmedlar informationen utan att bli ohållbart lång. Men jag kan köpa att den kan misstolkas och vi modifierade den så att den förmedlar att de skippar stödet initialt.

Personligen tycker jag att något i stil med "Elite Dangerous fokuserar inledningsvis på SteamVR" eller liknande hade varit ännu bättre. Men det kanske bara är jag.

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 16GB RAM (2666 MHz), Gainward GTX 1080 GLH, Corsair AX1200 PSU
Tillbehör: Acer Predator XB270HUDb (1440p, 144Hz, G-sync), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red), HTC Vive
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Dec 2007

Jag trodde de olika VR-lösningarna bara var en annorlunda form av bildåtergivare!? Varför inte lösa problemet via grafik-drivrutinerna eller är det massa annat som rörelsespårning som stökar till det?

Varför måste hårdvaran vara så specifikt anpassad till mjukvaran, är inte det ett recept på misslyckande?

Eller är det något jag inte förstår/missförstått?

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av ZAIZAI:

Jag trodde de olika VR-lösningarna bara var en annorlunda form av bildåtergivare!? Varför inte lösa problemet via grafik-drivrutinerna eller är det massa annat som rörelsespårning som stökar till det?

Varför måste hårdvaran vara så specifikt anpassad till mjukvaran, är inte det ett recept på misslyckande?

Eller är det något jag inte förstår/missförstått?

De leverar skräddarsydd mjukvara för sina headsets för att kompensera förvrängning av både bild och ljusskala som följer av linserna, samt även mjukvara för spårning (och förutsägning ) av huvudrörelser och ge feedback på detta till spelet.

Trädvy Permalänk
Teknikorakel 🎮
Andreas Eklöv
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2015

@Thursday: Vi uppdaterade rubriken för att återspegla detta i stil med det du föreslog. Jag får ta på mig det, såg inte att rubriken kunde vara missledande när jag skrev den men det är bara korrigera och tänka på till nästa gång.

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Trädvy Permalänk
Teknikorakel 🎮
Andreas Eklöv
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2015

@ZAIZAI: Samtliga VR-headsets fungerar enligt samma grundläggande principer, men hur utvecklare utnyttjar deras funktioner och speciella egenskaper baseras på utvecklarkiten (SDK:s). En utvecklare som har tagit fram stöd för ett VR-headset behöver bara anpassa det för att kunna köra det i grundläggande form på ett annat headset. Men för ett att verkligen dra nytta att dess speciella egenskaper så kräver det mer arbete, och det är väl det Frontier har valt att inte göra med Oculus Rift (inledningsvis). Sedan är det säkerligen så att spelutvecklare som jobbar hårt mot diverse deadlines ogärna lägger energi på två olika plattformar utan satsar på en och gör jobbet bra där, för att sedan lägga till stöd för konkurrenten när spelet lanserats med väl fungerande VR-stöd.

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Dec 2007
Skrivet av Ixos:

De leverar skräddarsydd mjukvara för sina headsets för att kompensera förvrängning av både bild och ljusskala som följer av linserna, samt även mjukvara för spårning (och förutsägning ) av huvudrörelser och ge feedback på detta till spelet.

Återigen så borde väl tillverkaren av hårdvaran lösa detta, eller?

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Apr 2009

Spelar folk fortfarande denna 'krascha ditt rymdskepp inuti en rymdstation och dö' simulator?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2010
Skrivet av Herr Andersson:

Spelar folk fortfarande denna 'krascha ditt rymdskepp inuti en rymdstation och dö' simulator?

Du menar Euro Space Truck Simulator 3016?

W10 Pro N | i7 6700K @ 4.7 GHz | NH-D15 | GTX 980 Ti HOF | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000Mhz CL15 | Samsung 850 EVO 500GB | 3x HDD ~8TB | Define S | EVGA 750W G2 | Logitech g502 | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz
» Youtube: https://www.youtube.com/c/Phreec

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av johanandersson:

Om det skulle vissa sig att pengar har bytt händer så kommerr jag inte ha någonting att göra med varken valve eller Elite någonsin igen.

Problemet om man skulle börja bojkotta Valve är att det är många spel man inte skulle få möjligheten att spela (på laglig väg dvs).

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.