Samsung öppnar VR-filmstudio i New York

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Samsung öppnar VR-filmstudio i New York

Det är lätt att glömma att Samsung redan har VR-produkter ute på marknaden. Nu meddelar företaget att de öppnar en filmstudio som ska fokusera helt på att producera VR-innehåll.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2011

Kanske inte helt rekaterat till artikelnmen.. Borde inte befintliga 3D-filmer vara extremt lätta att anpassa till VR-headset och därmed öka på utbudet av film rejält?

Första inlägget i en tråd är sällan relevant när tid har förflutit. Vänligen svara på mitt senaste inlägg i tråden, inte det första, annars blir det kass. http://ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.

Trädvy Permalänk
Teknikorakel 🎮
Andreas Eklöv
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2015

@Ozzed: Det är klart att befintliga filmer kan anpassas för att fungera bättre i VR, men om de inte har spelats in med det i åtanke blir det bara i samma anda som 3D-konverteringarna av filmer. Det vill säga att du får lite interaktivitet i en annars platt filmupplevelse. VR-filmer spelas ju in med 360-kameror, och filmen ska ju utnyttja VR på något sätt så att tittaren får ut något mer av upplevelsen jämfört med vanligt filmtittande. Det kommer nog att finnas en del VR-anpassat filminnehåll på marknaden fram till dess att tillräckligt mycket VR-specifik film har spelats in.

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Samsung Gear VR är helt värdelöst.
Jag provade en sådan med en Galaxy S6 med 1440p skärm.
Man ser rutnätet på displaymatrisen väldigt tydligt, upplösningen är alldeles för låg.

Efter bara någon minut så blev jag illamående.
Upplevelsen var jättetråkig. Det kändes helt dött. Det blev ingen inlevelse eller immersion som helst.
Det var som att ha på sig en hjälm med en skärm framför ögonen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jun 2008

Något som jag tror skulle vara häftigt är om man kunde "sitta" i filmen. Att kunna välja vad jag vill fokusera blicken på. Huvudrollsinnehavarna sitter vid bardisken och håller sin dialog, jag kan vrida blicken och se vem som kommer in genom dörren.

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: MSI Gaming M7, GPU: Asus 1080 Ti
CPU: Intel i7 6700@4.5Ghz, Ram: 2x8GB Corsair DDR4
Chassi: Fraktal design R5, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: Samsung 850, 500GB, Disk 2: Crucial mx, 500GB,PSU: EVGA G2 750w

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåneland
Registrerad
Mar 2005
Skrivet av rektor:

Samsung Gear VR är helt värdelöst.
Jag provade en sådan med en Galaxy S6 med 1440p skärm.
Man ser rutnätet på displaymatrisen väldigt tydligt, upplösningen är alldeles för låg.

Efter bara någon minut så blev jag illamående.
Upplevelsen var jättetråkig. Det kändes helt dött. Det blev ingen inlevelse eller immersion som helst.
Det var som att ha på sig en hjälm med en skärm framför ögonen.

Och ändå har de den högsta upplösningen av alla VR headseten på marknaden.. Hur dåliga är då inte de andra?

OnTopic:
Personligen hoppas jag att de börjar sälja den här till ett juste pris. Då ska ni få se på fart i VR filmvärlden.
Bara att montera på hjälmen eller vad man nu vill visa.
http://thinktankteam.info/beyond/

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Jan 2016
Skrivet av Ozzed:

Kanske inte helt rekaterat till artikelnmen.. Borde inte befintliga 3D-filmer vara extremt lätta att anpassa till VR-headset och därmed öka på utbudet av film rejält?

Det går utmärkt titta på 3d film, blir som en stor skärm ungefär.

Skrivet av rektor:

Samsung Gear VR är helt värdelöst.
Jag provade en sådan med en Galaxy S6 med 1440p skärm.
Man ser rutnätet på displaymatrisen väldigt tydligt, upplösningen är alldeles för låg.

Efter bara någon minut så blev jag illamående.
Upplevelsen var jättetråkig. Det kändes helt dött. Det blev ingen inlevelse eller immersion som helst.
Det var som att ha på sig en hjälm med en skärm framför ögonen.

Det låter konstigt, inte ens google cardboard är "helt värdelös" så det låter konstigt att gear vr skulle vara det.

Skrivet av Nautilus011:

Något som jag tror skulle vara häftigt är om man kunde "sitta" i filmen. Att kunna välja vad jag vill fokusera blicken på. Huvudrollsinnehavarna sitter vid bardisken och håller sin dialog, jag kan vrida blicken och se vem som kommer in genom dörren.

Det är väl hela poängen med VR filmer, om du har en cardboard testa demos från jaunt tex:
http://www.jauntvr.com/content/

Trädvy Permalänk
Teknikorakel 🎮
Andreas Eklöv
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2015

@Nautilus011: Det är ju så riktig VR-film fungerar när den har spelats in med 360-kameror så att tittaren befinner sig mitt i händelserna och kan titta runtomkring sig själv. En traditionell film som inte spelats in i VR blir som @nodule är inne på en stor skärm inne i VR-headsetet, ungefär som att du sitter i en biosalong där filmen spelas på bioduken.

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ligg: Rulla: Spela Död
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av rektor:

Samsung Gear VR är helt värdelöst.
Jag provade en sådan med en Galaxy S6 med 1440p skärm.
Man ser rutnätet på displaymatrisen väldigt tydligt, upplösningen är alldeles för låg.

Efter bara någon minut så blev jag illamående.
Upplevelsen var jättetråkig. Det kändes helt dött. Det blev ingen inlevelse eller immersion som helst.
Det var som att ha på sig en hjälm med en skärm framför ögonen.

Det där låter som min upplevelse med Cardboard. Lite som att titta i en kikare, inte i närheten av känslan att vara där. Jag utgår från att Rift/Vive är bättre, annars förstår jag inte hypen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2015
Skrivet av Halldin:

Det där låter som min upplevelse med Cardboard. Lite som att titta i en kikare, inte i närheten av känslan att vara där. Jag utgår från att Rift/Vive är bättre, annars förstår jag inte hypen.

Vive/rift har en FoV på ungefär 100-110 grader (diagonalt), beroende på om man har glasögon eller inte. Människans FoV är ungefär 170-180 grader horisontellt och 135 grader vertikal. Alltså så kommer även Vive/Rift att kännas som att glo igenom ett par skidglasögon. Men FoV och Upplösning är absolut inte allting som VR har att erbjuda. Jag äger en Gear VR och tänker inte alls på field of view:n. Däremot så kan jag rätt så ofta påminnas om upplösningen och att pixlarna är rätt så synliga, men det stör mig inte så värst. Man kan lätt urskilja små detaljer trots det. Visst, man kan inte se individuella porer på skådespelaren i netflix, och text kan vara lite oklar ibland. Men you get by.

Grejen är att man inte får ha för höga förväntningar av VR denna omgång, det är absolut inte perfekt och det är en lång väg dit.

MSI 980 TI, i7 6700 3,4 GHz, 16 GB RAM
1440p 60Hz, HTC Vive 90Hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ligg: Rulla: Spela Död
Registrerad
Jan 2002

Ingen som testat någon nyare variant av Rift/Vive och även GearVR och kan uttala sig om skillnaden i upplevelse?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tellus
Registrerad
Dec 2004
Skrivet av Halldin:

Ingen som testat någon nyare variant av Rift/Vive och även GearVR och kan uttala sig om skillnaden i upplevelse?

Som jag förstått så är Vive en totalupplevelse som går att göra mera av om man dedikerar lite utrymme, Rift ger det mesta av upplevelsen sittandes, medan Gear VR är helt mobil och kompletterar de båda, för de som lätt vill ta med sig sin rymd när de inte är hemma.

När det kommer till rutnät, så lider de alla av det, men hjärnan filtrerar bort det efter en stund. Men problemet finns där och inte ens 4K kommer lösa det, då linserna förstorar 5 gånger om jag förstått rätt. Som att granska mobilen genom en standardlupp.

Vid 16K kommer det problemet att vara eliminerat och helt försumbart vid 8K.

Hoppar man på tåget nu får man räkna med ett tydligt rutnät och låg skärpa. Upplevelsen att hamna i en annan värld består och vad de flesta väljer att fokusera på. Som sagt så lär man sig att "se förbi" rutnätet om man inte aktiv tänker irritera sig på det utan försöker leva sig in i upplevelsen.

Ett tips är verkligen att köpa hem googles cardboard och testa om man lever på gränsen med sitt beslut. Den låter dig se "problemet" och samtidigt känslan att befinna dig i en annan värld. Det senare är lätt värt 200 för den finurliga kartongbiten. Självklart får man ha i åtanke att Rift är en extremt förfinad upplevelse av det, men då vet man lite var det handlar om.

Alla reagerar lite olika och det är verkligen nått jag rekommenderar alla att testa själva, bilda inte beslut på vad andra säger.

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Jan 2016

Förstår inte riktigt varför man ska fixera sig vid pixlar, koncentrera er på innehållet istället.

@Halldin, det finns reviews som jämför, de flesta säger att Vive och Oculus är mer immersive och sweclockers redaktion säger själva i sina artiklar att det inte finns något märkbart rutnät i cv1.

Dessutom ger ju trackingen en helt annan upplevelse, som att kunna böja sig ner och titta eller titta runt hörn i spel. Till skillnad från cardboard och gear vr där man inte kan göra det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Jul 2009

Finner det oerhört tråkigt att Sweclockersredaktionen inte har gjort något test på Samsung Oculus Gear VR 2!! Ellerhur @JonasT @emilakered?

Det känns som dom satsat och varit med från början. Testat allt från HTC Vive, Oculus DK1-2 + konsumentversionen.

Hade varit oerhört intressant att få läsa vad dom tycker om Oculus egna mobilversion.

Själv har jag bara testat DK1. Igår köpte jag mig ett Gear VR 2 för 1290 att stilla min nyfikenhet.

Jag blev väldigt imponerad av mjukvaran med Oculusbutiken och allt runt omkring. Håller helt med om att upplösningen är låg men jag antar att den inte är lägre än varken HTC's eller Rift:en då det sitter en skapligt högupplöst panel på min S6. Viktigt också med hörlurar för att få bättre inlevelse.

Klart jag kan lägga upp en egen review här men det är väl inte mitt jobb? Samtidigt har jag inte mycket att jämföra med...

Klart bättre än cardboards iaf!

Trädvy Permalänk
Redaktör, 99
Plats
Sollentuna
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av wirefire:

Finner det oerhört tråkigt att Sweclockersredaktionen inte har gjort något test på Samsung Oculus Gear VR 2!! Ellerhur @JonasT @emilakered?

Det känns som dom satsat och varit med från början. Testat allt från HTC Vive, Oculus DK1-2 + konsumentversionen.

Hade varit oerhört intressant att få läsa vad dom tycker om Oculus egna mobilversion.

Själv har jag bara testat DK1. Igår köpte jag mig ett Gear VR 2 för 1290 att stilla min nyfikenhet.

Jag blev väldigt imponerad av mjukvaran med Oculusbutiken och allt runt omkring. Håller helt med om att upplösningen är låg men jag antar att den inte är lägre än varken HTC's eller Rift:en då det sitter en skapligt högupplöst panel på min S6. Viktigt också med hörlurar för att få bättre inlevelse.

Klart jag kan lägga upp en egen review här men det är väl inte mitt jobb? Samtidigt har jag inte mycket att jämföra med...

Klart bättre än cardboards iaf!

Vi har testat Gear VR på Sweclockers systersajt 99mac och jag delar väl i stort dina upplevelser. Fungerar mycket bra (som du säger hörlurar är viktigt för upplevelsen) och det finns mycket potential i det här.

är redaktör på 99.se. Macanvändare sedan barnsben, men använder mestadels IOS nu för tiden. Är också galen i prylar, spel och Star Trek.