Permalänk
Medlem

Problem med lång DVI-D kabel

Har en 10 meter DVI-D kabel kopplad till min plasma-tvn. Började få röda pixlar, ramdom flimmer på bilden då jag använde denna.
Trodde kabeln var sliten så jag köpte en ny och det var då samma problem med denna förutom att det var mindre pixelfel. Gick tillbaks med kabeln och fick en ny. Inga problem alls med nya DVI-D kabeln då jag kopplar den till plasmatvn, men testade att koppla den till min datorskärm för skojs skull och fick då en massa pixelfel(röda pixlar). Testade då en 5 meters DVI-D kabel till datorskärmen och då var det inga problem.

Enligt supporten på Inet så kan det bli fel då man kör med mer än 5 meter på kabeln. Inte mycket mer att göra? Är väl bara att byta ut den igen om den skulle börja krångla till plasma-tvn igen?

Några tankar om detta?

Datorskärm: TFT Samsung 27'' P2770FH DVI,HDMI,DB15 Rose Black
Plasma-tv: Pioneer PDP-5000EX

Mvh

Permalänk
Bildexpert 📺

Specen för DVI är max 5 meter för singel link. Allt annat hänger på omständigheterna. Källan, kabeln, mottagaren och den miljö kabeln löper igenom.

Med HDMI har specen varierat en del och den praktiska övre gränsen är flytande. Men handlar det om 1080p i 60 Hz bör du kunna komma runt 15+ meter så länge kabeln håller god kvalitet.

Har TV:n HDMI och du har HDMI på grafikkortet så kör den vägen. Finns väldigt sällan anledningar till att gå över DVI för långa längder.

Edit: Förtydligade rubriken
Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Specen för DVI är max 5 meter för singel link. Allt annat hänger på omständigheterna. Källan, kabeln, mottagaren och den miljö kabeln löper igenom.

Med HDMI har specen varierat en del och den praktiska övre gränsen är flytande. Men handlar det om 1080p i 60 Hz bör du kunna komma runt 15+ meter så länge kabeln håller god kvalitet.

Har TV:n HDMI och du har HDMI på grafikkortet så kör den vägen. Finns väldigt sällan anledningar till att gå över DVI för långa längder.

Okej. Men det hjälper väl inte med dual link? då jag bara kör 1080P 60Hz. Anledningen till att jag kör DVI är att tvn inte tar hdmi till just datorn. Vilket är väldigt skumt då den har 3 hmdi in men 1 dvi in anpassat för just PC anslutning..

Permalänk
Bildexpert 📺

Dual link hjälper inte någonstans/saknar effekt. Det blir bara mer koppartrådar som inte är kopplade till något.

Du ska kunna köra HDMI till Pioneeren, finns inget konstigt där och Pioneer PDP-5000EX ska kunna pixelmappa signalen. DVI-anslutningen och dess "PC-anpassning" handlar troligtvis om situationer som var aktuell för 10 år sedan då 1920x1080 på TV-apparater var dyrt, ovanligt och svårt att åstadkomma. Då kanske man ville köra 1024x768 eller liknande från sin PC och det fungerar sällan över dåtidens HDMI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Dual link hjälper inte någonstans/saknar effekt. Det blir bara mer koppartrådar som inte är kopplade till något.

Du ska kunna köra HDMI till Pioneeren, finns inget konstigt där och Pioneer PDP-5000EX ska kunna pixelmappa signalen. DVI-anslutningen och dess "PC-anpassning" handlar troligtvis om situationer som var aktuell för 10 år sedan då 1920x1080 på TV-apparater var dyrt, ovanligt och svårt att åstadkomma. Då kanske man ville köra 1024x768 eller liknande från sin PC och det fungerar inte över HDMI.

okej. Testade att koppla med hdmi för några år sen och då fick jag ingen signal eller svart bild på tvn.. Kanske går att ställa in något då? Får kolla med Pioneer om jag ska testa nån mer gång.