Permalänk
Medlem

Förlängningssladd till UPS?

Hej,
Sitter och tvivlar lite på vad jag skall göra.
Har precis köpt en UPS CyberPower PFC Sinewave CP1500EPFCLCD http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1680322 som jag skall ha till min Server jag skall bygga rätt snart.
Saken är att vi bor i en rätt liten lägenhet och har bestämt mig för att ställa servern i ett ventilerat skåp jag byggt på jobbet i köket.
Men där jag tänkt placera datorn är 5 meter till närmaste uttag.
Så är det ok eller inte att använda en 5 meter förlängningssladd fram till UPSen och vad för sort i så fall?

/Kenjo

Permalänk
Avstängd

Det är naturligtvis helt okej. Inga problem alls. Du kan valfritt välja lång förlängningssladd till UPSen eller från UPS till dator. Eller bådadera.

Du ska använda en kabel som har rätt typ av kontakter. Om du inte hittar och får köpa lösa kontakter på t.ex. Kjell.com, så välj en kabel med ordentlig grovlek. De vanliga kontakterna för dator, osv, är gjorda för en märkström på 15A. Ju grövre kabel mellan UPS och förbrukare (dator, etc), desto mindre förluster, men det är inte kritiskt på något sätt.

Första bästa förlängningskabel med rätt kontakter duger.

Edit: Tänk på att en UPS med sinusvåg ut är mindre effektiv än en med modifierad sinus. Och för just en dator spelar det ingen som helst roll förutom på vissa exotiska typer av aktiv PFC. Sinusvåg är aldrig fel, kan aldrig skada apparaten, men ger större förluster som är onödiga för just PC-agg och andra primärswitchande nätagg med passiv PFC eller med en bra aktiv PFC (eller helt utan PFC). Däremot, elektriska motorer och traditionella transformatorer presterar sämre med modifiera sinusvåg (som är ett "fint" sätt att säga "bloody jäkla fyrkantsvåg med nollgenomgång").

Permalänk
Medlem

@MBY:
Tackar för snabbt svar och lektionen!
Får inhandla kabel imorgon.

/kenjo