Nätagg luktar bränt inte damm

Permalänk

Nätagg luktar bränt inte damm

Jag har nyligen uppgraderat detta:
-12 GB ram ddr3
-Corsair CX750M 750W
-AMD A4 - 6300 - 3.7GHz, Dual Core
-240 GB ssd
-1 TB hårddisk
-kasst moderkort
-Sapphire Radeon NITRO R7 370 4GB GDDR5

Nya delar.
Ett moderkort: Gigabyte GA-Z97P-D3
En processor : intel i5 4690k
Ett chassi: Fractal design Define R4

När jag skulle starta datorn luktade det inte så bränt men sedan när jag satte på fallout 4 så blev lukten värre och efter någon timmes spelande så stängdes datorn av.

Är det svagt nätagg?
Och isåfall kan man strypa cpun och gpun så att jag slipper köpa starkare nätagg?

Vad händer om jag spelar medans det luktar bränt?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joseph460:

Jag har nyligen uppgraderat detta:
-12 GB ram ddr3
-Corsair CX750M 750W
-AMD A4 - 6300 - 3.7GHz, Dual Core
-240 GB ssd
-1 TB hårddisk
-kasst moderkort
-Sapphire Radeon NITRO R7 370 4GB GDDR5

Nya delar.
Ett moderkort: Gigabyte GA-Z97P-D3
En processor : intel i5 4690k
Ett chassi: Fractal design Define R4

När jag skulle starta datorn luktade det inte så bränt men sedan när jag satte på fallout 4 så blev lukten värre och efter någon timmes spelande så stängdes datorn av.

Är det svagt nätagg?
Och isåfall kan man strypa cpun och gpun så att jag slipper köpa starkare nätagg?

Vad händer om jag spelar medans det luktar bränt?

varför fortsätter du köra om det luktar bränt? du riskerar bara fördärva komponenterna mera. Lukta ordentligt och känn efter vart lukten kommer ifrån. Byt nätdel om det är den som luktar, 750W räcker gott och väl, beroende tillverkare. Till och med 500w räcker beroende tillverkare.

Permalänk
Hedersmedlem

Ytterligare ett offer för Corsair CX? Du ska aldrig fortsätta använda datorn om något luktar bränt. Det är den yttersta bekräftelsen på att någonting är sönder och du kommer bara orsaka mer skada om du inte gör något.

Kolla noga upp vad det är som luktar och se om du kan se något. Skulle det vara nätagget så får du hoppas att resten av datorn fortfarande fungerar.

Permalänk

@Alle22: Nu när du sa de så kände jag lukten ifrån Gpun, vad ska jag göra åt de?

Permalänk
Medlem

Börja med att konstatera vad det är som luktar bränt!

Ett 750W ska inte ha några som helst problem med att driva dina saker, även ett OK 500W agg har inga problem alls med dessa, så det är inte fråga om för lite watt här

Men agget kanske sjunger på sista verser och då hjälper ju det inte att strypa nått då det förr eller senare så smäller det helt, och då är det nog inte bara agget som går hädan utan kanske tar med sig halva eller hela datorn i fallet.

Hur gammalt är agget?
Om det är agget som orsakar den brända lukten och gör så datorn stänger av sig så byt agg omgående, behövs inget 750w heller sikta på ett bra 500-650w agg istället och av bättre kvalitet.

Kolla dock upp även att du har rätt antal distanser på rätt ställen, + inte kör med fuladaprar till grafikkort osv

EDIT:

Skrivet av joseph460:

@Alle22: Nu när du sa de så kände jag lukten ifrån Gpun, vad ska jag göra åt de?

Hur varm blir kortet? samt har du garanti kvar på det? kör du några adaptrar för strömförsörjning? ser strömkablarna bra ut?

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@joseph460: Plocka ut GPU, visuellt inspektera det.
Ser du något fel på kortet?

  • Ja - Testa om du kan starta och köra datorn utan GPU.
    - - - Startar utan GPU:n? Lämna in på garanti.

  • Nej? Inspektera alla andra komponenter.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joseph460:

@Alle22: Nu när du sa de så kände jag lukten ifrån Gpun, vad ska jag göra åt de?

starta datorn utan gpu eller om du har något annat som kanske drar mindre?

Permalänk
Skrivet av Alle22:

starta datorn utan gpu eller om du har något annat som kanske drar mindre?

Jag ska testa med att byta kylpasta se om det slutar lukta bränt efter de.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joseph460:

Jag ska testa med att byta kylpasta se om det slutar lukta bränt efter de.

Skickades från m.sweclockers.com

hoppas du inte driver, men byt grafikkortet mot ett annat eller kör utan.

Permalänk
Avstängd

Är ju svårt att säga exakt vad problemet men gissningen är att du har ett kasst agg men brukar gå att sniffa sig fram till problem delar som gått varmt då dom luktar bränt och 750w agg ska klara det utan minsta problem när datorn utan oc med maximal load på cpu + gpu kanske maxxar runt 300w

men luktar det bränt går nått åt helvete för varmt och man ska stänga av och lokalisera problemet för annars kommer du steka saken som går varmt med stor sanorlikhet

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

@Alle22: @DavidtheDoom: @Lord vasagos: PROBLEM SOLVED det var bara att byta kylpasta och få bort allt damm för nu funkar den som vanligt igen

Permalänk
Permalänk
Avstängd
Skrivet av joseph460:

@Alle22: @DavidtheDoom: @Lord vasagos: PROBLEM SOLVED det var bara att byta kylpasta och få bort allt damm för nu funkar den som vanligt igen

Om det luktar bränt så låter det konstigt att kylpasta varit problem då både cpu + gpu har ganska låg max temperatur innan den slår i från och är inte omöjligt att lukten kommer ifrån dom men dålig kontakt brukar inte skapa så hög värme att det luktar och oftast är det agg som kan gå så varmt om t.e.x fläkten dött eller är dammig som fan annars brukar det vara någon form av kortslutning men då brukar det ryka lite med

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Moderkortsdistanser kan vara förödande...

Permalänk
Hedersmedlem

Du hade tur att datorn lever över huvud taget, när den dör igen kommer den nog inte göra det. Du borde leta upp vad det är som luktar bränt, annars kan jag bara dra slutsatsen att du egentligen inte vill ha datorn alls.

Permalänk
Medlem

Kan även vara de nya fläktarna (cpu + chassi) som luktar lite bränt i början när de blir av med överflödig olja. Det förklarar ju dock inte varför datorn stängde av sig.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG