Note 2 vill inte starta, konstig skärm

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Sep 2011

Note 2 vill inte starta, konstig skärm

Halloj! Skriver detta åt min mor men har försökt att få ut all vettig information om problemet

Hon var ute på promenad och lyssnade på radio (troligtvis podcast eller något) och sedan när hon kom in skulle hon stänga av radion men skärmen svarade inte.

1. Då tog hon ur/satte i batteriet och startade om mobilen där den då fastnade i "Samsung Galaxy Note 2"-skärmen.

2. Hon tog ur/satte i batteriet och satte den på laddning en timme. Denna gång kom istället massa grå ränder med röda, gröna och blå pixlar upp. (Se bild)

3. Då tog hon ur batteriet och lät det ligga ett tag tills jag kom hem men jag får samma problem som hon får.

4. Har försökt banka till den i toppen och botten för att se om någon grafikkontakt var glapp men utan resultat (väldigt vanligt på iphones, knep jag lärde mig när jag jobbade som tekniker.)

Information jag lyckats få fram (när samma problem ställdes på androidforums:

• Kan starta mobilen i download-läge och får en riktig skärm (se bild), kan dock inte avbryta ur denna meny.

• Kan INTE starta mobilen i recovery.

• Hör INGET ljud när jag försöker starta den normalt.

• Ingen vattenskadedetektor har utlösts. Inte vid batterikontakten på telefonen, batteriets verkar ha försvunnit samt ingen skada på mobilens andra detektor.

• Hon har definitivt inte någon customROM på minnet eller liknande.

Vad kan man göra? Mobilen är troligtvis ca 2 år gammal, köpt på Netonnet. Är det nån idé att skicka in den på service/garanti?
Hon gillar mobilen och det känns onödigt att köpa ny när de nya är så dyra. Och från jobbet får hon bara iPhone så hon vill ha en riktigt mobil privat

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tranemo
Registrerad
Feb 2014
Skrivet av Pentav:

Halloj! Skriver detta åt min mor men har försökt att få ut all vettig information om problemet

Hon var ute på promenad och lyssnade på radio (troligtvis podcast eller något) och sedan när hon kom in skulle hon stänga av radion men skärmen svarade inte.

1. Då tog hon ur/satte i batteriet och startade om mobilen där den då fastnade i "Samsung Galaxy Note 2"-skärmen.

2. Hon tog ur/satte i batteriet och satte den på laddning en timme. Denna gång kom istället massa grå ränder med röda, gröna och blå pixlar upp. (Se bild)

3. Då tog hon ur batteriet och lät det ligga ett tag tills jag kom hem men jag får samma problem som hon får.

4. Har försökt banka till den i toppen och botten för att se om någon grafikkontakt var glapp men utan resultat (väldigt vanligt på iphones, knep jag lärde mig när jag jobbade som tekniker.)

• Kan starta mobilen i download-läge och får en riktig skärm (se bild), kan dock inte avbryta ur denna meny.

• Ingen vattenskadedetektor har utlösts. Inte vid batterikontakten på telefonen, batteriets verkar ha försvunnit samt ingen skada på mobilens andra detektor.

Vad kan man göra? Mobilen är troligtvis ca 2 år gammal, köpt på Netonnet. Är det nån idé att skicka in den på service/garanti?
Hon gillar mobilen och det känns onödigt att köpa ny när de nya är så dyra. Och från jobbet får hon bara iPhone så hon vill ha en riktigt mobil privat

http://i.imgur.com/OZkmZHU.jpg
http://i.imgur.com/j9PSaKZ.jpg
http://i.imgur.com/ZnwGEj2.jpg

Det verkar som ett problem i mjukvaran. Kan man återställa mobilen genom bootloadern? Annars prova om du kan roota mobilen

Skickades från m.sweclockers.com

i7 4790 | CRYORIG H7 QUAD LUMI | MSI GTX 1070 | Msi Z87-G45 | Corsair 16 GB | Fractal R4 | 1 TB WD Blue + 850 Evo 250 GB |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södertälje
Registrerad
Feb 2005
Skrivet av Pentav:

http://i.imgur.com/OZkmZHU.jpg
http://i.imgur.com/j9PSaKZ.jpg
http://i.imgur.com/ZnwGEj2.jpg

Flasha stockrom? Är det ett mjukvarufel så lär det lösas.

Skrivet av gylldevik:

Det verkar som ett problem i mjukvaran. Kan man återställa mobilen genom bootloadern? Annars prova om du kan roota mobilen

Nope. Då han inte kan boota recovery. Att roota gör inget heller.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av gylldevik:

Skrivet av tcntad:

Flasha stockrom? Är det ett mjukvarufel så lär det lösas.

Fick även svar på SweDroid där killen som råkat ut för samma sak fick lämna in och få moderkortet utbytt..
Vi ska kolla med Netonnet då garantin bara gick ut för en månad sen. Om det inte går bra hos dom får jag väl försöka flasha och kolla om det är mjukvaran. Hur flashar man lättast?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södertälje
Registrerad
Feb 2005
Skrivet av Pentav:

Fick även svar på SweDroid där killen som råkat ut för samma sak fick lämna in och få moderkortet utbytt..
Vi ska kolla med Netonnet då garantin bara gick ut för en månad sen. Om det inte går bra hos dom får jag väl försöka flasha och kolla om det är mjukvaran. Hur flashar man lättast?

In på sammobile. Registrera dig.
Sök efter mjukvaran mha modellnummer (i9500 för galaxy s45)
Välj NEE (Norden, olåst)
Ladda ned senaste
Instruktioner finns längre ner på sidan:)

Basically;
Download mode på telefonen
Odin, läs in ***.tar.md5 som AP
Flash

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av tcntad:

In på sammobile. Registrera dig.
Sök efter mjukvaran mha modellnummer (i9500 för galaxy s45)
Välj NEE (Norden, olåst)
Ladda ned senaste
Instruktioner finns längre ner på sidan:)

Basically;
Download mode på telefonen
Odin, läs in ***.tar.md5 som AP
Flash

Tackar, kommer prova detta ifall vi får bakslag från netonnet.
Om jag kommer ihåg rätt ska den där filen man laddar ner ligga i root på mobilen?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södertälje
Registrerad
Feb 2005
Skrivet av Pentav:

Tackar, kommer prova detta ifall vi får bakslag från netonnet.
Om jag kommer ihåg rätt ska den där filen man laddar ner ligga i root på mobilen?

Nope. Packa upp zipfilen till datorn och kör Odin.