Söker nyare flygsimulator med bra support.

Permalänk
Medlem

Söker nyare flygsimulator med bra support.

Har varit lite inaktuell på simulatorsidan och söker nu efter ett modernt lir som inte var släppt för över 5 år sedan. Flerspelarläge över nätet är en självklarhet och bra support för kontroller är livsviktigt. Har tänkt att lira med gasreglage, joystick och pedaler. Sista liret var il-2 sturmovik 1946 och jag förväntar mig lite tekniska framsteg i grafisk återgivning.

Permalänk
Medlem

XPlane, fsx och prepar3d har praktiskt taget de alternativ du har att välja mellan. Vet inte vilken som är bäst för dina behov så googla lite själv.

Permalänk
Medlem

X-Plane, det har den mest realistiska och avancerade modelleringen av aerodynamik.

Permalänk
Medlem

De vettiga valen för den seriösa flygsimmaren är enligt mig FSX eller Prepar3D.

Prepar3D har den stora fördelen att själva spelet fortfarande utvecklas av utvecklaren och är du villig att betala 199$ (Academic version för 59$ har en digital vattenstämpling/watermark) skulle jag personligen köra på denna. FSX är dock, trots sin ålder, långt ifrån dött och för en tiondel av priset för Prepar3D fortfarande ett mycket bra köp. Det finns en myriad av fantastiska tillägg till FSX som kan få till och med dagens maskiner att behöva kämpa med grafiken, jmf. t.ex. denna video eller denna. Även till Prepar3D finns en uppsjö av add-ons om än ännu inte lika många som till FSX.

Nu vet jag inte vad du vill "flyga" men om du vill flyga jet är PMDG:s flygplans tillägg/simulatorer fantastiska.

Active Sky Next är en mycket bra vädermotor.

REX Essential PLUS with OverDrive är mycket fina texturer.

Aerosoft erbjuder många fina scenerier/flygplatser.

Ovanstående är enbart ett smakprov av alla tillägg som finns till Prepar3D och FSX. Även om nyss nämnda är betaltillägg finns det även gott om gratis tillägg.

Vill du spela "online" med ATC etc. är Vatsim att rekommendera.

Permalänk
Medlem

Prepar3D 3.0 är för tillfället den nyaste och modernaste simulatorn, men FSX SE bra den också.
Bägge har sin grund i FSX och är mer eller mindre kompatibla med varandra

För bägge gäller det dock att man får investera en slant i div tillägg från tredje part för att få dessa uptodate

Tillägg som behövs som minimum tycker jag är mesh, grundstrukturer, himmel och väder samt ett eller flera plan.

Det ryktas om att Dovetail arbetar på en helt ny version av FSX SE med helt ny grafikmotor (unreal4) med släp 2016/2017

Permalänk
Medlem

Trådskaparen angav IL2 Sturmovik som ett exempel, och då misstänker jag att han vill ha lite action.
Då är DCS verkligen att rekommendera, en handlfull flygplan som klassas som moduler finns att köpa. Det finns både äldre WWII flygplan och modernare stridsflyglan. Några par intressanta helikoptrar finns också.

DCS har en community. Joina Masterarms vettja (dock krävs det intresse och energi att förstå sig på och lära sig flygplanen).

www.digitalcombatsimulator.com

Själv kör jag för tillfället X-Plane och flyger Saab 340A samt Boeing 732. Väntar ivrigt på IXEG:s 737-300 som kommer att släppas inom några veckor (eller ett par månader, vem vet), som är hypad att klå PMDG:s detaljrikedom.

Anledningen till jag inte kör FSX är pga dess slut av utveckling. Prepar3D vill jag undvika pga deras användaravtal. X-Plane föll därför till mitt val som består av en öppen community, och jag är mycket nöjd än så länge.

Tills DCS väntar jag på en ryktad Viggen simulator.
I denna sim har jag mest flygit ingående med DCS-A10, vilket är en fantastiskt djupgående simulation av flygplanet och dess avancerade system.

Permalänk
Medlem

Om du vill ha militärflyg så finns det väll endast dcs att välja?
Och om du är sugen på passagerarflyg så skulle jag köpt prepar3d. Har fsx:se just nu och skulle så gärna vilja prepar3d men vill inte köpa om ett plan för 700 bara för att få några fler fps. Vet inte om jag ångrar mitt köp av fsx:se eller pmdg.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arghuleh:

Trådskaparen angav IL2 Sturmovik som ett exempel, och då misstänker jag att han vill ha lite action.
Då är DCS verkligen att rekommendera, en handlfull flygplan som klassas som moduler finns att köpa. Det finns både äldre WWII flygplan och modernare stridsflyglan. Några par intressanta helikoptrar finns också.

DCS har en community. Joina Masterarms vettja (dock krävs det intresse och energi att förstå sig på och lära sig flygplanen).

www.digitalcombatsimulator.com

Själv kör jag för tillfället X-Plane och flyger Saab 340A samt Boeing 732. Väntar ivrigt på IXEG:s 737-300 som kommer att släppas inom några veckor (eller ett par månader, vem vet), som är hypad att klå PMDG:s detaljrikedom.

Anledningen till jag inte kör FSX är pga dess slut av utveckling. Prepar3D vill jag undvika pga deras användaravtal. X-Plane föll därför till mitt val som består av en öppen community, och jag är mycket nöjd än så länge.

Tills DCS väntar jag på en ryktad Viggen simulator.
I denna sim har jag mest flygit ingående med DCS-A10, vilket är en fantastiskt djupgående simulation av flygplanet och dess avancerade system.

Läste TS inlägg lite slarvig och utgick mer från rubriken men visst har du rätt, vill TS ha något som liknar IL2 Sturmovik lär DCS vara bättre.
Vad är det i Prepar3D:s användaravtal som fått dig att välja bort dem? Biten om att spelet inte är för "entertainment purposes"?

Skrivet av Foxmaner:

Om du vill ha militärflyg så finns det väll endast dcs att välja?
Och om du är sugen på passagerarflyg så skulle jag köpt prepar3d. Har fsx:se just nu och skulle så gärna vilja prepar3d men vill inte köpa om ett plan för 700 bara för att få några fler fps. Vet inte om jag ångrar mitt köp av fsx:se eller pmdg.....

I feel your pain! Även fast jag rekommenderade Prepar3D äger jag faktiskt inte spelet själv utan sitter lite i samma sits som dig med PMDG 737 till FSX...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fastback:

Läste TS inlägg lite slarvig och utgick mer från rubriken men visst har du rätt, vill TS ha något som liknar IL2 Sturmovik lär DCS vara bättre.
Vad är det i Prepar3D:s användaravtal som fått dig att välja bort dem? Biten om att spelet inte är för "entertainment purposes"?

I feel your pain! Även fast jag rekommenderade Prepar3D äger jag faktiskt inte spelet själv utan sitter lite i samma sits som dig med PMDG 737 till FSX...

Gillar verkligen 737 och vad dom gjort med det men skulle varit så skönt med te.x en aerosoft airbus som fungerar för både fsx och prepar3d och billigare i grunden.... Och blev intresserad av prepar3d typ en vecka efter jag köpt pmdg. Och när man skickade ett snällt mejl till dom och undrade om man kunde byta en vecka efter köpet fick man något dumdrygt tillbaks.... Så just nu när jag köper addons så måste dom fungera till båda så att övergången inte blir värre än den redan är

Permalänk
Medlem

Arma 3 när det gäller helikopter är kul om du vill ha lite aktion.

Är inte så insatt i hur bra "fixed-wing" simuleringen är i Arma 3 dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pudeln:

Arma 3 när det gäller helikopter är kul om du vill ha lite aktion.

Är inte så insatt i hur bra "fixed-wing" simuleringen är i Arma 3 dock.

Arma fungerar ju knappt med joystick. Finns andra spel såsom dcs som man vill ha bra action med helikoptrar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fastback:

Jo, i stort var det användaravtalet som skrämde mig. Dessutom hade jag hört väldigt mycket gott om X-Plane med dess aerodynamik. Kan inte uttala mig om vilken av dessa skulle vara mest givande. Men jag är väldigt nöjd med X-Plane. Det som saknas är flygplan av PMDG:s kvalitet.

Dock kommer det en DC6 så småningom till X-Plane gjorda av PMDG.
(http://www.avsim.com/topic/463714-03mar15-pmdgs-first-product...).

IXEG:S 737-300 är något som jag ser riktigt fram emot.
(http://ixeg.net/).

SAAB 340A, som jag har, var jag skeptiskt till början men är förvånansvärt nöjd över det flygplanet.
(http://www.x-aviation.com/catalog/product_info.php/take-comma...)

I övrigt är FlyJSim:s 732 riktig god den också, har haft många underbara flygtimmar med denna kärra och man lär sig verkligen VOR/NDB navigation. Den saknar FMC och GPS, men det finns en CIVA plugin man kan köpa. Det är en enskild person som gjort detta flygplan och supporten är kanske inte världens bästa.
http://www.flyjsim.com/

Sen har vi Flighfactors Boeing 757 och 767, men dessvärre tycker jag inte om dessa flygplan, för mycket datorer och automatik.

RotateSims: MD-80 är en riktig fin visuell skapelse, dock som synd var är cockpiten långt ifrån fullt simulerad. Men det är ett atmosfäriskt flygplan vill jag säga.