FiskClockers - Allt om fiske! 🐟

PermalÀnk
●
Skrivet av Simon^L:

Vad tycker abborren om forsande vatten sÄ hÀr Ärs? Fiskar i skellefteÄ hÀr (frÄn bryggan i mitten), vÀldigt nÀra ett vattenkraftverk och vattnet rör sig rÀtt mycket just nu pÄ vÄren, blir det svÄrare att fiska dÄ? Har varit ute tvÄ gÄnger och dragit jigg lÀngs botten (ca 2-3m djupt) frÄn brygga och det enda jag lyckats fÄ upp var en krÀfta.

Har med testat och fiska mycket i Än utanför mig men inga hugg fast jag sett fisk aktivt vid ytan. SÄ funderat pÄ att dra lite Popper fiske

Visa signatur

-"Robots are the future".

Marknadsreferenser:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1079311/sok?searchid=f...

PermalÀnk
Medlem
●

Snaaaart Àr ÄbyÀlven/byskeÀlven igÄng hÀr i norr sÄ man fÄr börja svinga flugspöet igen ! <3

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Simon^L:

Vad tycker abborren om forsande vatten sÄ hÀr Ärs? Fiskar i skellefteÄ hÀr (frÄn bryggan i mitten), vÀldigt nÀra ett vattenkraftverk och vattnet rör sig rÀtt mycket just nu pÄ vÄren, blir det svÄrare att fiska dÄ? Har varit ute tvÄ gÄnger och dragit jigg lÀngs botten (ca 2-3m djupt) frÄn brygga och det enda jag lyckats fÄ upp var en krÀfta.

Tittar jag pÄ kartan just dÀr du zoomat in sÄ ser jag tvÄ platser dÀr jag hade försökt att hitta fisken och det Àr de tvÄ bakvatten som finns en liten bit upp i Än. Nedersta just vid svÀngen och den andra en liten bit ovanför. Att finna abborre mitt i strömmande vatten kan vara svÄrt och de hÄller gÀrna till nÀra strömmande men dÀr de kan vila sig i lugnare vatten. Det Àr förmodligen dÀr du Àven finner mest bytesfisk.

Skitfiske

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Dlin89:

Snaaaart Àr ÄbyÀlven/byskeÀlven igÄng hÀr i norr sÄ man fÄr börja svinga flugspöet igen ! <3

LÄter gött. En annan har en 16 mil tills nÀrmsta vettiga laxÀlv... siigh

Visa signatur

Asus Rog Strix X299 -E - Intel i7 7740x - Noctua NH-D15 - Kingston HyperX Fury 16GB DDR4 3200MHz - Asus RTX 2070 Rog Strix OC - Corsair RM850I - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Fractal Design Define R5 - MSI Optix G273QFK - Hyper X Cloud II

PermalÀnk
Medlem
●
Skrivet av BlÀjd:

LÄter gött. En annan har en 16 mil tills nÀrmsta vettiga laxÀlv... siigh

Uhhh vad drygt jag har 20 minuter till byske

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Powerjimmy:

Den kÀnns spot on faktisk och medium action sÄ blir lite som flugfiske att stilla fisken.
FÄtt gÀddor pÄ över 2kilo och de va en bra kamp haha.
Men abborre Àr jÀvligt roligt fiske med denna combo Àven smÄ borrar
Funderat pÄ ett Westin streetstick med

Vore skoj med nÄgot liknande faktiskt. Kastar mest 10-15g dock

Visa signatur

Grubblare

PermalÀnk
●

#drwiz de Àr ju bara att testa. Dock har jag sett att savage gear black savage spöet jag anvÀnder finns inte mpnga kvar av.

Visa signatur

-"Robots are the future".

Marknadsreferenser:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1079311/sok?searchid=f...

PermalÀnk
Medlem
●
Skrivet av Implor:

@gruvan88: Jag har kommit fram till att "start up" tiden Àr viktigast att fÄ kort.

AlltsÄ tiden att faktiskt ta sig ut pÄ sjön och börja fiska.

BÀsta Àr bÄt vid brygga och dÀrefter bÄt pÄ trailer.

Med kajaken hade man typ 15min start up tid.

Först skulle den av frÄn takrÀcket och slÀpas till vattnet. Sedan skulle man tillbaka till bilen och hÀmta gear. Var ju minst 1-2 vÀndor.

DÄ var dags att "kitt" kajaken med spö, ekolod, packning osv.

NÀr man var klar sÄ Àr det samma procedure i omvÀndordning. :(.

Slutar att man lÀgger 20-30min pÄ skit. SvÀrfar gör det rÀtt med bÄt trailer. LÀgger ner bÄten i Àlven. parkerar bilen och han Àr redo och fiska. Gissar det tar 3 minuter :).

FörstÄr tanken. Bara fÄ ned den ifrÄn taket pÄ bilen Àr lite bökigt. Men har försökt göra allt sÄ smidigt det bara gÄr sÄ man slipper det. Har kajaken en vÀnda. Innan jag drar ned den till sjön sÄ har jag de mesta pÄ kajaken sÄ jag slipper gÄ ofta. Men fortfarande sÄ tar det 15 min. Brukar dock stÀlla mig och se hur vattnet ser ut innan ocksÄ. Men som din svÀrfar har det Àr drömmen.

Skickades frÄn m.sweclockers.com

Visa signatur

Black sheep

PermalÀnk
Medlem
●
Skrivet av BlÀjd:

LÄter gött. En annan har en 16 mil tills nÀrmsta vettiga laxÀlv... siigh

Var i byskeĂ€lven brukar du stĂ„? Är skeĂ„bo och ska börja med att jaga med flugspöet i sommar.

Skickades frÄn m.sweclockers.com

Visa signatur

Black sheep

PermalÀnk
Medlem
●
Skrivet av Simon^L:

Vad tycker abborren om forsande vatten sÄ hÀr Ärs? Fiskar i skellefteÄ hÀr (frÄn bryggan i mitten), vÀldigt nÀra ett vattenkraftverk och vattnet rör sig rÀtt mycket just nu pÄ vÄren, blir det svÄrare att fiska dÄ? Har varit ute tvÄ gÄnger och dragit jigg lÀngs botten (ca 2-3m djupt) frÄn brygga och det enda jag lyckats fÄ upp var en krÀfta.

Fick inte allt för lÄngt dÀr du stÄr o fiska en borde pÄ 1,2 kg förra sommaren. Men det var pÄ en sjupkant ifrÄn bÄt. Min erfarenhet Är vÀl att dÀr de Àr störmt Àr det svÄrare att fÄ dem

Skickades frÄn m.sweclockers.com

Visa signatur

Black sheep

PermalÀnk
Medlem
●
Skrivet av Henrik-W:

Jag kör en sÄdan Jula-kajak sedan 2016 och det rÀcker lÀngre Àn man tror. För min del sÄ Àr det skillnaden mot att tvingas stÄ pÄ land eller komma utanför vassen. Har funderat pÄ om jag skall uppgradera till nÄgot större och mer vÀlutrustat men jag gillar att den Àr liten och smidig. LÀgger hellre mer pengar pÄ annan utrustning just nu.

Tycker jula kajaken Àr vÀldigt prisvÀrd. Man har som allt och den Àr vÀldigt smidigt. Sen Àr priset grymt bra. Hade jag inte fÄtt min felfrie lite 10 billigt sÄ hade jag kört med jula kajak med.

Skickades frÄn m.sweclockers.com

Visa signatur

Black sheep

PermalÀnk
Medlem
●
Skrivet av Ink7:

Körde runt Molde förra sommaren i juli, mest frÄn land. Men jvlar va kul det va att fiska makrill! Som att fÄ vÀrldens ilsknaste iller pÄ linan, magiskt.
Skeddrag ca 45mm i silver och blÄtt.

Skickades frÄn m.sweclockers.com

Makrill skulle finnas dÀr jag ska i sommar. SÄ blir inte mindre pepp. Hur var set med jiggar? NÄgot du provade?

Visa signatur

Black sheep

PermalÀnk
Medlem ★
●

Bra öringsfiske i vÄr. 4 pass varav ett bompass. Saldo hitintills 2*1.8kg, 2*1kg samt 1*2.98kg.

Skickades frÄn m.sweclockers.com

PermalÀnk
Medlem ★
●

@gruvan88: Okej det lÄter ju lovande, har inte fÄtt i bÄten Àn pga massa snö kvar men snart sÄ!

PermalÀnk
Medlem ★
●

@tintinj: Ska definitivt testa att fiska dÀr men fÄr nog lugna mig lite dÄ i princip hela udden i svÀngen dÀr Àr översvÀmmad just nu

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Simon^L:

@tintinj: Ska definitivt testa att fiska dÀr men fÄr nog lunga mig lite dÄ i princip hela udden i svÀngen dÀr Àr översvÀmmad just nu

Gott! Fotografera gÀrna fisketuren och rapportera hur det gÄr

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av gruvan88:

Hur Àr det med Norgefisket hÀr pÄ trÄden? Ska ivÀg över midsommar till Ä pÄ lofoten och blir första gÄngen jag provar pÄ Norgefiske.

Tar emot tips och rÄd.
Vad har ni för beten?

Brukar om jag har möjlighet att Äka till Saltströmmen, som ligger strax nedanför Bodö. Ligger ju strax under Lofoten...
VÀldigt roligt fiske, dÄ tidvattnet sugs in och ut genom en trÄng passage och bildar vattenvirvlar/malströmmar.
PÄ grund av den trÄnga passagen, sÄ blir det vÀldigt strömt och fisken sugs med, sÄ man kan fÄ lite av varje.
Under kriget sÄ gick tyska krigsskepp under dÀr...

http://www.fiskejournalen.se/etikett/saltstrommen/

Visa signatur

Hemma hos mig Àr det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
BĂ€rbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

PermalÀnk
●

Blev bjuden att hÀnga med i en sjö och fiska hÀr i skÄne.
Sjön va helt frÀmmande för mig sÄ gick vÀl sÄdÀr:

https://www.youtube.com/watch?v=ou0M6ZYAZ4g

Stavningsfel
Visa signatur

-"Robots are the future".

Marknadsreferenser:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1079311/sok?searchid=f...

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av p.lindblom:

Min sambo, som aldrig fÄtt napp förut och som köpte sina första egna drag i torsdags, kontrade med att landa en asp pÄ 5kg. Den högg pÄ en Heddon Lucky 13 X2500 Black Shiner. Fiskarna fick simma vidare efter fotografering och vÀgning.
http://i.imgur.com/DB4TcXB.jpg

Sambons otroliga nybörjartur verkar hÄlla i sig. Förra helgen drog hon upp sina tvÄ första gÀddor och idag var det dags igen. Den hÀr gÄngen vevade hon hem en 105 cm lÄng gÀdda pÄ 7,86 kg och slog dÀrmed mitt PB med nÀstan 2 kg. Draget var samma som hon fÄtt samtliga fiskar pÄ. GÀddan högg bara nÄgra meter frÄn bÄten, under ett flera sekunder lÄngt vevstopp dÄ vi stod och pratade. DessvÀrre var hon alldeles för rÀdd för fisken för att posera med den, sÄ det överlÀt hon Ät mig.

PermalÀnk
Medlem ★
●

Har vi nÄgon hÀr som brukar fiska uppe i IndalsÀlven? FrÀmst Litsbygdens FVO.

Visa signatur

Grubblare

PermalÀnk
Medlem ★
●

Drog in pÄ biltema och köpte deras jerkbaits i Papegoja och AborrfÀrgen för att testa jerka för första gÄngen. Slutade med den hÀr bjÀssen pÄ 105 cm, ska nÀmna att det hÀr Àr andra gÀddan i mitt liv. Den första fick jag förra helgen.

Jag försökte inte ens vÀga den dÄ mina lilla vÄg maxar vid 4kg...

PermalÀnk
Medlem ★
●

Vad Àr era favorit wobblers vid trolling av gös ? Har mest kört bomber b25a tror jah dem heter deep varianten funkar vÀldigt bra för mig. Men vÄre kul Ä testa nÄgot nytt Ä vilka fÀrger ?

Skickades frÄn m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
NĂ€tagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av pompa_kumla:

Vad Àr era favorit wobblers vid trolling av gös ? Har mest kört bomber b25a tror jah dem heter deep varianten funkar vÀldigt bra för mig. Men vÄre kul Ä testa nÄgot nytt Ä vilka fÀrger ?

Skickades frÄn m.sweclockers.com

Kör med lite mer ytgÄende Bombers pÄ kvÀllen, nÀr jag fiskar gös. Mest anvÀnder jag denna fÀrg..

http://www.olssonsfiske.se/fiskeredskap/drag-beten/varumarken...

Visa signatur

Hemma hos mig Àr det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
BĂ€rbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

PermalÀnk
Medlem
●
Skrivet av Simon^L:

Drog in pÄ biltema och köpte deras jerkbaits i Papegoja och AborrfÀrgen för att testa jerka för första gÄngen. Slutade med den hÀr bjÀssen pÄ 105 cm, ska nÀmna att det hÀr Àr andra gÀddan i mitt liv. Den första fick jag förra helgen.
https://i.imgur.com/1V1Ph7h.jpg
Jag försökte inte ens vÀga den dÄ mina lilla vÄg maxar vid 4kg...

Varför slog du ihjÀl den? Om inte sÄ ska man inte lÀgga dem direkt pÄ marken - förstör deras slemskydd

Synd pÄ snygg gÀdda

Skickades frÄn m.sweclockers.com

PermalÀnk
Medlem
●

Jag tÀnkte nu ihelgen att testa att fiska i meÄforsen enligt mina kollegor sÄ ska det vara bra harr fiske dÀr sÄ fÄr se vad jag tycker

Visa signatur

CPU -->I7-3820
GPU -->2 x Nvidia680 GTX
OS --> Fedora

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av shank966:

Varför slog du ihjÀl den? Om inte sÄ ska man inte lÀgga dem direkt pÄ marken - förstör deras slemskydd

Synd pÄ snygg gÀdda

Skickades frÄn m.sweclockers.com

GÀddfile Àr rÀtt gott ifall det Àr en mindre gÀdda, upp till 2 kg brukar bli rÀtt fint pÄ grillen dÄ dem inte Àr sÄ trÀiga i smaken

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | NĂ€tverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

PermalÀnk
Medlem
●
Skrivet av FireFox:

GÀddfile Àr rÀtt gott ifall det Àr en mindre gÀdda, upp till 2 kg brukar bli rÀtt fint pÄ grillen dÄ dem inte Àr sÄ trÀiga i smaken

Absolut, man fÄr ju sjÀlvklart ta upp fisk, men en pÄ 105cm Àr precis som du sÀger inte toppen att Àta.... mÄnga smÄ gÀddor frÄn en sÄdan madam vid leken. Sedan ibland dör en gÀdda för att krokar etc tar illa, det Àr olyckligt men förstÄs en konsekvens av att vi fiskar

Skickades frÄn m.sweclockers.com

PermalÀnk
Medlem ★
●

@shank966: Den svalde kroken rĂ€tt rejĂ€lt och var sjĂ€lv sĂ„ fick lĂ€gga ner den för att fĂ„ ut kroken, men den simmade vidare. Om du har tips pĂ„ bĂ€ttre metoder att kroka loss fĂ„r du gĂ€rna dela med dig. Är som sagt rĂ€tt ny pĂ„ det hĂ€r.

PermalÀnk
Medlem
●

Trevlig trÄd jag Àlskar fiska regnbÄgslax, bÀcköring samt abborre ( Abbe ) som jag brukar kalla dom.

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Simon^L:

@shank966: Den svalde kroken rĂ€tt rejĂ€lt och var sjĂ€lv sĂ„ fick lĂ€gga ner den för att fĂ„ ut kroken, men den simmade vidare. Om du har tips pĂ„ bĂ€ttre metoder att kroka loss fĂ„r du gĂ€rna dela med dig. Är som sagt rĂ€tt ny pĂ„ det hĂ€r.

Om man inte vill ha kvar fisken i sin gummerade hÄv som Àr i bra storlek för gÀdda sÄ Àr det bra att köpa en sÄ kallad avkrokningsmatta som man har med sig i packningen.

Den lÀgger man sedan gÀddan pÄ, hÄller den med ett bra stadigt gÀlgrepp och anvÀnder en lÄngskaftad tÄng (finns att köpa i de flesta fiskebutiker) som Àr gjord för grövre fisk.

Man hÄller gÀddan i gÀlgreppet med en stödjande hand under magen sÄ att ryggen böjs sÄ lite som möjligt. Man Àr Àven sÄ snabb som man kan, ibland kan linor trassla in sig och annat krÄngla som tar tid men man fÄr försöka skynda sig.

Vill man fotografera sÄ kan det vara bra att ha förberett eller planerat i förhand hur man ska göra, och ha nÄgot sÀtt att stÀlla in kameran pÄ timer (det brukar finnas pÄ de flesta mobiler och nÀstan garanterat pÄ en vanlig kamera) och ha kameran pÄ en hÄllare eller ett stativ.

Är man osĂ€ker pĂ„ nĂ„got av ovanstĂ„ende sĂ„ finns det mesta pĂ„ youtube och annars kan man skriva ett PM till mig om man har frĂ„gor.

Det viktigaste för oss fiskare Àr enligt mig att man hanterar fisken som man fÄngar pÄ rÀtt sÀtt beroende pÄ vad man ska göra. Om man Àmnar att slÀppa tillbaka fisken sÄ ska man se till att ha allt planerat innan man fÄngar fisken, med rutin och vana sÄ görs det per automatik men alla Àr vi ju nybörjare.

Ska man ta hem fisken att Àta (kattmat finns i lokala butiken, fiskare fÄngar inte mat till kattskrÀllen) sÄ har man en sÄ kallad "priest" som Àr en tung och hÄrd 'pinne' som ofta Àr lite bredare nÄgra centimeter lÀngst ut och har ett handtag som man hÄller i. Man dödar fisken direkt nÀr man fÄtt upp den (man lÄter den inte sprattla omkring i bÄten eller pÄ marken) med ett eller nÄgra ordentliga slag över nacken.

Det Àr inte raketforskning, det Àr egentligen sunt förnuft tillsammans med erfarenhet och rutin. Man leker inte i onödan med levande djur sÄ att de lider och ska man döda dem sÄ gör man det snabbt och med sÄ lite lidande som möjligt.