Permalänk
Medlem

Besatt vattenburet element

Hej,

När det var kallt för några v sedan och det stora elementet i mitt vardagsrum blev halvljummet hur man än vred på termostaten så skruvade jag loss denna genom insexskruven den sitter fast med. Således blev piggen på elementet inte intryckt mer och elementet blev tämligen varmt. Provade att skruva på termostaten igen då och då blev det ljummet igen. Metallringen på elementet med siffror står på 6/7 hur man än vrider termostaten när den sitter på.

Nu är det ej lika kallt ute så jag skruva tillbaka termostaten men nu fortsätter det blossa på max. Lite svårt att se om piggen trycks in och lite svårt att hålla den intryckt utan termostaten. Går piggen inte in får jag skaffa ny termostat men tänkte fortsätta hoppas att den gör det och skruva på metallringen på elementet för att ställa ner styrkan först...denna kan dras fram och tillbaks, två lägen, men det går inte att skruva på den. Ska man med tång ta i när den är framdragen eller när den är i "neutralläge", dvs det bakre?

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk

Piggen tvingas väl ändå in när du försöker att sänka värmen?
De där jävlarna brukar krångla en hel del om de inte motioneras men då vill man oftast att den ska komma utåt.

Kör du utan termostathuvudet och utan ett litet täcklock för piggen så kan vissa element trycka ur piggen helt och hållet ifall den får för sig att fungera igen = vattenskador.

De gånger mina element inte fungerar så dunkar jag lite löst på piggen utan termostat och väntar några timmar men då vill man gå från kall till varm.
Annars brukar det vara luft men är hela elementet varmt så är det inte det heller.