Permalänk
Medlem

Installera windows på skylake [USB]

Tjenare!

Har riktigt frustrerande problem med att installera windows på min nya skylake build.
Försöker nämligen installera via usb minne och jag lyckas boota ifrån stickan men när jag kommer till hdd select där man skapar partitioner och dyl så är listan tom och det kommer upp en ruta där jag ska lägga in drivrutiner??

Prövat olika images ***bort/moderator*** windows 8.1 samt windows 10 ( officiell image från ms)

Inget går.

Har försökt sätta usb på legacy mode också..

Någon som har den blekasta aning om vad som kan vara fel?

Uppskattar alla tips ni kan kasta i min väg.

Mvh

Specs:
Moderkort: ASrock z170 extreme 4
Cpu: i7 6700k
Ram: Corsair ddr4 2400mhz
Hdd: samsung 850 250gb (
^ Ovanstående är de nya delarna
GPU: gtx 680 (tills nästa månad)

§7
Permalänk
Medlem

Testa att köra stickan i en USB 2.0 port.
Jag hade samma problem som dig, tyvärr hjälpte inte ens att köra från 2.0 för mig, så det slutade med att jag fick koppla in en tillfällig DVD-läsare tillslut.

Fick hjälp här på Swec med massa guider att bädda in drivrutinen osv, men det gick fortare att bara ta en gammal DVD-läsare, och köra skiva.

Permalänk
Medlem

Du har inte satt RAID läge för hårddiskarna i BIOS?
Detta kräver extra drivare för att se HDDs. Bättra att sätta det på AHCI läge.

Ang USB problem så bör 8.1 / 10 kunna installeras utan problem på dessa moderkort, så jag tror inte det borde vara problemet, så länge som den gör UEFI boot iaf.

Permalänk
Visa signatur

"Victorious warriors win first and then go to war, while defeated warriors go to war first and then seek to win."

Permalänk
Medlem

Har dessvärre enbart enbart 3.0 portar, hårddiskarna står inte i raid läge.
Men för mig kan jag nog inte välja AHCI, har för mig det var raid Enable eller Disable.
Överväger att åka till maxi idag och inhandla mig en dvd skiva för att pröva.

Jag har prövat alla möjliga sorters inbäddningar i imagefilerna men ingenting har velat sätta igång installationen för mig tyvärr.
Jag hittade en uråldrig gammal windows 7 skiva i alla frustration och då hittade jag hårddiskar osv, men när man kom till steget "windows filer expanderas" så fastnade den på 0% o kom aldrig vidare därifrån.

Satt o googlade i flera timmar igår men de flesta verkar bara ha detta problemet när de ska installera w7 på en skylake processor.

Sitter på jobbet nu så kan inte pröva riktigt men om ni dröser på med en massa tips så ska jag försöka svara så gott jag kan och pröva massa saker när jag kommer hem

felskrivning*
Permalänk

@hindh: Borde vara så att RAID Disable = AHCI

Visa signatur

"Victorious warriors win first and then go to war, while defeated warriors go to war first and then seek to win."

Permalänk
Medlem

@QuantumPersuader: Tänkte likadant så den står på disable just nu

Permalänk
Avstängd

Jag är ju ganska novis , men ska inte ditt kort ha usb 2.0 !
http://www.inet.se/produkt/1902888/asrock-z170-extreme4?utm_s...
Är kanske inte det du menar , när du säger att du bara har 3.0?

Ska själv uppgradera till Skylake , så alla tänkbara problem och lösningar är jag intresserad av ,där av min nyfikenhet!

Permalänk
Medlem

@DWDW:

Tror de syftar på att man kan göra 3.0an bakåtkompatibel eller något.
Blå port betyder väl 3.0?
6st 3.0
2st 3.1
Har iallafall prövat majoriteten av portarna..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hindh:

@DWDW:

Tror de syftar på att man kan göra 3.0an bakåtkompatibel eller något.
Blå port betyder väl 3.0?
6st 3.0
2st 3.1
Har iallafall prövat majoriteten av portarna..
http://www.goldfries.com/images/hwreviews/2015/asrockz170e4/asrock_08.jpg

Ja , verkar som inets spec är fel!
Här är från Asrock:
http://www.asrock.com/mb/Intel/Z170%20Extreme4/

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad i enlighet med §7 (piratkopiering)*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

@Kent: Ber så hemskt mycket om ursäkt, var ett tag sen jag hängde här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hindh:

Tjenare!

Har riktigt frustrerande problem med att installera windows på min nya skylake build.
Försöker nämligen installera via usb minne och jag lyckas boota ifrån stickan men när jag kommer till hdd select där man skapar partitioner och dyl så är listan tom och det kommer upp en ruta där jag ska lägga in drivrutiner??

Prövat olika images ***bort/moderator*** windows 8.1 samt windows 10 ( officiell image från ms)

Inget går.

Har försökt sätta usb på legacy mode också..

Någon som har den blekasta aning om vad som kan vara fel?

Uppskattar alla tips ni kan kasta i min väg.

Mvh

Specs:
Moderkort: ASrock z170 extreme 4
Cpu: i7 6700k
Ram: Corsair ddr4 2400mhz
Hdd: samsung 850 250gb (
^ Ovanstående är de nya delarna
GPU: gtx 680 (tills nästa månad)

Vilket av valen ovan tog du när du fick frågan?

Permalänk
Medlem

Orsaken till problemet är att Skylake har endast support för USB 3.0 kontroller och Windows 7 har ej support för USB 3.0 native.
Även om du använder dig av en USB 2.0 port kommer det ej fungera.

Intel har dock en workaround för detta med hjälp av följande verktyg:
Windows-7-USB-3-0-Creator-Utility

Verktyger lägger till USB 3.0 drivrutinen i installations mediat.

EDIT: Och nu läste jag att det handlade om Windows 10 och ej Windows 7.

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Underligt. Har själv installerat Win10 från USB och det fungerade felfritt. Har för mig jag köpte en USB 3.0 sticka som jag körde i en av 3.0 portarna. Minns inte riktigt UEFI inställningarna men kan inte tänka mig att jag ställde in något speciellt utöver det som var default.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

@FFD: Clean install på en helt ny hdd så det finns inga alternativ där för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DWDW:

Ja , verkar som inets spec är fel!
Här är från Asrock:
http://www.asrock.com/mb/Intel/Z170%20Extreme4/

Inte nödvändigtvis, Intel specificerar vad som finns på Chipsetet. Men moderkorttillverkaren väljer vad de vill använda och hur de vill implementera det.
Kan mycket väl vara så att USB 2.0 portarna sitter på moderkortet som ett uttag istället.

Skrivet av bayhazed:

Orsaken till problemet är att Skylake har endast support för USB 3.0 kontroller och Windows 7 har ej support för USB 3.0 native.
Även om du använder dig av en USB 2.0 port kommer det ej fungera.

Intel har dock en workaround för detta med hjälp av följande verktyg:
Windows-7-USB-3-0-Creator-Utility

Verktyger lägger till USB 3.0 drivrutinen i installations mediat.

EDIT: Och nu läste jag att det handlade om Windows 10 och ej Windows 7.

Lite så jag tänkte först också, tills jag såg Win 8.1/10. Dock är det ett mycket bra tips du har gett och jag tänker "stjäla" detta

@hindh Eftersom du såg det med Windows 7 installen så undrar jag om du inte gör leagacy boot fortfarande. Hade du gjort UEFI så hade inte fått det alls via Win 7, då den måste ha legacy läge på USB bara för att kunna ens ha mus+tangentbord.

Tittar man på manualen så har de instruktioner på hur Win 7 kan installeras med drivare till USB 3 och allt. ftp://europe.asrock.com/Manual/Z170%20Extreme4.pdf (sidan 59).

Men om vi hoppar tillbaka till Win 8.1/10 och manualen ovan igen så ser jag på sidan 81, att du där kan välja SATA Mode Selection: AHCI.
Är det här du inte kan välja?
Notera även M.2 kontakten: Den kan stänga av vissa Sata portar till M.2.
Eftersom det är en standard Sata SSD du försöker installera till så måste något vara galet om du inte ser den.

På sid 87 så har du ju USB legacy/UEFI läge, och detta ska stå Disable och port 60/64 emulation, disable om du ska köra Win 8/10.

Sen sidan 98 så undrar jag hur din CSM läge är ställd? Helst ska du stänga av all leagacy boot på sidan, speciellt Storage delen.

Permalänk
Medlem

@Paddanx: Under windows 7 installationen så funkade inte musen, Bara tangentbordet (ps/2)

Ska kolla på allt detta du skrivit när jag kommer hem. Tack så hemskt mycket för tipsen!

Permalänk
Medlem

Har du provat med en annan usbsticka? hade liknande problem tidigare själv när jag skulle formatera sist. Fungerade fint med diverse linux distar men windows vägrade och visade sig att det var usbstickan som det var fel på. Lyckades till och med döda en hårddisk innan jag upptäckte vad det var då installationen hängde sig.

Visa signatur

Asus Z97 Pro Gamer | 4690k@4,5 ghz | 8GB Corsair XMS3 1600 CL8@2000 CL9 | EVGA 980ti FE | 2x280mm radiatorer | Samsung 850 Evo 500gb | EVGA G2 1000W | Func MS3 R2 | Tt eSports Meka G1 | Samsung S24D390 60hz@75hz |

Permalänk
Medlem

Löst!

"Löste" problemet genom att använda en cd-skiva istället.
Vet inte riktigt hur man ska lyckas med usb men cd skiva funkade utmärkt iallafall.

Lämnar inlägget kvar eftersom andra kan råka ut för samma problem, är nog ganska många som kommer få problem med skylake nu i början. Tack så mycket för hjälpen alla inblandade!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hindh:

"Löste" problemet genom att använda en cd-skiva istället.
Vet inte riktigt hur man ska lyckas med usb men cd skiva funkade utmärkt iallafall.

Lämnar inlägget kvar eftersom andra kan råka ut för samma problem, är nog ganska många som kommer få problem med skylake nu i början. Tack så mycket för hjälpen alla inblandade!

Var det samma imagefil som du hade gjort usb stickan med?

På mitt asus moderkort så följde det med instruktioner för hur man skulle gå tillväga med usb minnen. Typ ha asus skivan i medans man installerade eller kopiera en mapp från skivan till usb stickan innan man installerade.

Skickades från m.sweclockers.com