AMD arbetar på optimerade drivrutiner för Rise of the Tomb Raider

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

AMD arbetar på optimerade drivrutiner för Rise of the Tomb Raider

Nvidia kunde skryta med en uppdaterad drivrutin för Rise of the Tomb Raider redan vid spelets lansering. Nu verkar det som att AMD har en uppdatering på gång inom kort.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Skribent
Adam Syrén
Plats
Hemma
Registrerad
Aug 2010

De missar med andra ord lanseringen? Tråkigt.

EVGA GTX 1080 Ti | 4790K @4,8GHz | Fractal Design Celsius S24 | ASUS MAXIMUS VI IMPACT | 16GB DDR3 @2400Mhz | Corsair SF450 | 3TB HDD | 120 & 1050 GB SSD | Fractal Design Define Nano S | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & Philips 50PFT4009/12 | Windows 10 64-bit

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2013

Härligt!! Då vet man att de jobbar på det!

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Jul 2011

Tycker det är så fruktansvärt fel när en spelutvecklare samarbetar mer direkt gällande drivrutiner med ett grafikkortsföretag när det finns två. Det är så klart business men varken spelutvecklaren eller grafikkortsföretaget växer direkt i ens ögon. Hade inte sett några problem ifall t.ex Nvidia jobbade för att få in specifika funktioner som deras kort stöder men när det handlar om att en ska vara före med optimerade drivrutiner så blir man lite ledsen i ögat.

Hoppas AMD kan få ut sina drivrutiner snart och ska bli intressant att se hur stor skillnad dom kommer göra i spelet. Förhoppningsvis gör Sweclockers en uppföljning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av MSIOCGenie:

De missar med andra ord lanseringen? Tråkigt.

Konstig fråga med tanke på att lanseringen var igår och att fixen inte är släppt än.

Det är väl dessutom inget märkligt med tanke på att det är ett Nvidia-spel (Gamewrecks). Amd har ju inte haft en chans att optimera innan release.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2005

Är detta värt en nyhet? Jag menar... Det dyker väl alltid upp drivrutiner optimerade för nya AAA-spel? Förr eller senare.

▪ i7-6700K ▪ Asus Z170-A ▪ 16GB 2800MHz ▪ Gainward GLH 1080 ▪ 400GB NVMe ▪ Win 10 Pro ▪

Trädvy Permalänk
Skribent
Adam Syrén
Plats
Hemma
Registrerad
Aug 2010
Skrivet av dlq84:

Konstig fråga med tanke på att lanseringen var igår och att fixen inte är släppt än.

Det är väl dessutom inget märkligt med tanke på att det är ett Nvidia-spel (Gamewrecks). Amd har ju inte haft en chans att optimera innan release.

Källa på det senare?

Förövrigt ska de ju ha samarbetat även med AMD, exempelvis med PureHair.

EVGA GTX 1080 Ti | 4790K @4,8GHz | Fractal Design Celsius S24 | ASUS MAXIMUS VI IMPACT | 16GB DDR3 @2400Mhz | Corsair SF450 | 3TB HDD | 120 & 1050 GB SSD | Fractal Design Define Nano S | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & Philips 50PFT4009/12 | Windows 10 64-bit

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Norrland
Registrerad
Jan 2002

Hade ju varit bra att nämna anledningen till att AMD inte kan ha optimerade drivare ute till lanseringen. Flera har redan nämnt det men jag nämner det även jag, spelet är en Gameworks-titel vilket blandannat innebär att AMD inte får optimera för spelet innan lansering utan måste göra det först efteråt.

Det sagt, ser fram emot att få spela spelet någon gång. Tanken var att köpa det till min Xbox One innan jul men hade så mycket annat att spela samt andra utgifter att jag sköt på det. Förr eller senare blir det iallafall av, älskade Tomb Raider (2013) trots allt.

Main: Corsair 350D, Ryzen 1700, 32GB RAM, 4,5TB SSD+HDD, GTX 1070 Phoenix GS, XB271HU, U2713HM, HP ZR24w
Spel: R5 Blackout, 6700K, 32GB RAM, 2TB SSD, 1080 Ti Phoenix GS, X34A + Oculus Rift
"HTPC": Ncase M1, 2700K, 16GB RAM, 0,75TB SSD lagring, GTX 1070 Mini, TV
Lenovo 700-15ISK: 6300HQ, 16GB RAM, 2,25TB lagring, 950m 4GB
Switch, Wii U, 3DS, GBA, PS4, PS3, PS2, PSP, PS Vita, Xbox One, Dreamcast

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av MSIOCGenie:

Källa på det senare?

Förövrigt ska de ju ha samarbetat även med AMD, exempelvis med PureHair.

Har ingen formell källa på det, men om det är ett Gamewrecks-spel så vore det ju inte så konstigt om så var fallet, hade inte varit första gången ett Nvidia-spel fungar dåligt på Amd.

TressFX 3.0 (Pure Hair) är ett bibliotek i GPUOpen, det måste därför inte betyda att Amd har haft chans att optimera annat än just håret i Tomb Raider.

Trädvy Permalänk
Datavetare
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av dlq84:

Har ingen formell källa på det, men om det är ett Gamewrecks-spel så vore det ju inte så konstigt om så var fallet, hade inte varit första gången ett Nvidia-spel fungar dåligt på Amd.

TressFX 3.0 (Pure Hair) är ett bibliotek i GPUOpen, det måste därför inte betyda att Amd har haft chans att optimera annan än just håret i Tomb Raider.

Fast mycket tyder på att det inte är Gameworks finesser som HBAO+ som är boven till att spelet relativt sett presterar sämre på GCN än Maxwell jämfört med "normalt". För övrigt användes inte HBAO+ i SweClockers snabbtest. Det stora droppet för GCN ligger mellan "medium" och "high", i "high" slås bl.a. tessellation på vilket inte har med Gameworks att göra utan är en standardfunktion i DX11.

Är det för övrigt något mer än HBAO+ (ShadowWorks) och TXAA (PostWorks) som kommer från Gameworks i denna titel? GCN har inga problem med någon av dessa finesser.

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av Yoshman:

Fast mycket tyder på att det inte är Gameworks finesser som HBAO+ som är boven till att spelet relativt sett presterar sämre på GCN än Maxwell jämfört med "normalt". Det stora droppet för GCN ligger mellan "medium" och "high", i "high" slås bl.a. tessellation på vilket inte har med Gameworks att göra utan är en standardfunktion i DX11.

Är det för övrigt något mer än HBAO+ (ShadowWorks) och TXAA (PostWorks) som kommer från Gameworks i denna titel? GCN har inga problem med någon av dessa finesser.

Det stämmer, dock har det visat sig att spelutvecklare, som jobbat med Nvidia, lagt in Tesselering på ställen där det är helt onödigt. En konspirationsteori är att de gör så för att ge Nvidia fördelar i prestandatester. Men om det är sant eller inte får någon annan avgöra.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skepplanda
Registrerad
Mar 2007

Men finns väl TressFX på XBOX/PS4 (Laras frilla)? Men inte på PC om man råkar sitta på AMD-kort?

Stationär: Raven 02 I Gigabyte z77x-UD5H I 2700K@4,4 NH-D14 I Sapphire 290X Tri-X I 16 Gb Vengeance LP I Viewsonic 22"Wide I Steelseries XAI I Steelseries 6Gv2 I Win10 Pro 64 I Bärbart: Thinkpad X1 Carbon + X200I Mobil: S5

"Bättre bli motbevisad -än förklarad skyldig"

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Norrland
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av dlq84:

Det stämmer, dock har det visat sig att spelutvecklare, som jobbat med Nvidia, lagt in Tesselering på ställen där det är helt onödigt. En konspirationsteori är att de gör så för att ge Nvidia fördelar i prestandatester. Men om det är sant eller inte får någon annan avgöra.

Hehe, Crysis 2 är ju ett bra exempel här: http://techreport.com/review/21404/crysis-2-tessellation-too-...

Extrem tesselering på betongblock exempelvis:

Dold text

Main: Corsair 350D, Ryzen 1700, 32GB RAM, 4,5TB SSD+HDD, GTX 1070 Phoenix GS, XB271HU, U2713HM, HP ZR24w
Spel: R5 Blackout, 6700K, 32GB RAM, 2TB SSD, 1080 Ti Phoenix GS, X34A + Oculus Rift
"HTPC": Ncase M1, 2700K, 16GB RAM, 0,75TB SSD lagring, GTX 1070 Mini, TV
Lenovo 700-15ISK: 6300HQ, 16GB RAM, 2,25TB lagring, 950m 4GB
Switch, Wii U, 3DS, GBA, PS4, PS3, PS2, PSP, PS Vita, Xbox One, Dreamcast

Trädvy Permalänk
Datavetare
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av dlq84:

Det stämmer, dock har det visat sig att spelutvecklare, som jobbat med Nvidia, lagt in Tesselering på ställen där det är helt onödigt. En konspirationsteori är att de gör så för att ge Nvidia fördelar i prestandatester. Men om det är sant eller inte får någon annan avgöra.

Det ironiska här är att det var ATI som för över 10 år sedan började pusha för tesselering, nu när det väl finns som en standardfiness i DX och även börjar användas allt mer (och i Rise of the Tomb Raider används det på många ställen enligt Eurogamer, kolla 6:14 i videon nedan) så verkar man ha försummat just detta då geometrikapaciteten är långt högre i Maxwell för konkurrerande GCN modell.

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jan 2007

@Yoshman: Funderar på vad du menar med Geometrikapacitet?

Det går att hitta svaga punkter i alla kretsar, frågan är varför man väljer att använda det som konkurenten är sämst på in absurdum, finns ingen anledning till att Tesselera något som bara har ett par pixlars storlek, ytterligare.

Tycker inte att det finns mycket till Ironi, Tesseling är något bra så länge det inte missbrukas.

AMD Ryzen 7 1700 | Vega RX 64 | https://valid.x86.fr/ufsz9j | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W | Corsair 600T Graphite vit.
AMD FX8350 | Polaris RX 460 4 GB | https://valid.x86.fr/0q5pkm | Cooler Master V 700W | 32 GB ECC-Minnen.
HTPC | https://valid.x86.fr/ez1zxw |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra Götaland
Registrerad
Maj 2013
Skrivet av anders190:

Hehe, Crysis 2 är ju ett bra exempel här: http://techreport.com/review/21404/crysis-2-tessellation-too-...

Extrem tesselering på betongblock exempelvis:

Denna videon visar på mer.

Ryzen R5 1600 | 1060 Gaming X

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Nov 2009
Skrivet av enbom:

Är detta värt en nyhet? Jag menar... Det dyker väl alltid upp drivrutiner optimerade för nya AAA-spel? Förr eller senare.

Ja, som du nämner är det just "förr eller senare" som är kärnfrågan. Bakgrunden är att Sweclockers valde att presentera en test av Rise of the Tomb Raider med en mängd grafikkort som en stor nyhet då de precis fått en pinfärsk drivrutin optimerad för Tomb Raider från Nvidia, och i samma test använde en icke optimerad drivrutin från AMD.

Det visade såklart hur läget såg ut, och som det ser ut nu, det går inte att förneka. Men eftersom Rise of the Tomb Raider är ett TWIMTBP-spel har ju AMD med största sannolikhet inte haft tillgång till den slutgiltiga versionen av spelet, medan Nvidia har haft det under en längre tid, och då är det ju inte riktigt fair play att publicera en sån stor test. Iaf går det inte att dra några större växlar på det. Bättre att istället vänta med testet tills AMD också fått en rimlig chans att hinna optimera (i den mån det går), såvida de inte segar med att leverera, såklart.

Då hade det varit roligare, mer lärorikt och intressant att se en test med bara Nvidiakort, där man jämfört prestandan i den äldre Nvidiadrivrutinen mot den nya optimerade drivrutinen för att se ev skillnader. I första steget kunde man skippat AMD helt och hållet, eftersom det ändå nu mest blev en del av Nvidias marknadsföring. Nvidia hade ju spelet i sin hand, så att säga.

Den här nyheten kan därför ses mot bakgrund av diskussionen i forumet till den testen. Rent allmänt är jag kritisk mot Day 1-tester av sponsrade spel, vare sig sponsorn är Nvidia eller AMD, det blir ju alltid obalanserat. Från publicistisk synvinkel kan man säkert argumentera om vad som väger tyngst, allmänintresset och ivern att presentera en nyhet med ett nytt spel, kontra risken att vara en del av marknadsföringen för en sponsor? Det är mer den diskussionen som intresserar mig i det här fallet.

Om AMD inte försöker optimera är det en annan sak att "hänga ut" dem, men nu verkar det alltså som att de reagerar inom rimlig tid, och kommer att leverera en ny drivrutin snarare förr än senare. Och då blir ju testen med en gång historia iaf.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2008

Tur att man inte köper grafikkort baserat på prestandan i ett visst spel vid releasedag.

För så dum kan man väl inte vara...

|[●▪▪●]| i5-6600k@4,4GHz >-< GB-Z170X-GM3 >-< 16GB DDR4 >-< MSI GTX 1070 >-< BX100 250GB SSD>--
--< Be Quiet! Pure Rock >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE |[●▪▪●]|

Trädvy Permalänk
Datavetare
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av Ratatosk:

@Yoshman: Funderar på vad du menar med Geometrikapacitet?

Det går att hitta svaga punkter i alla kretsar, frågan är varför man väljer att använda det som konkurenten är sämst på in absurdum, finns ingen anledning till att Tesselera något som bara har ett par pixlars storlek, ytterligare.

Tycker inte att det finns mycket till Ironi, Tesseling är något bra så länge det inte missbrukas.

Väldigt förenklat kan man säga: kretsen kapacitet att trycka trianglar genom pipeline. Det som än mer antyder att det just är det är antalet trianglar detta spel processar är hur nära 390/390X/Fury/FuryX presterar varandra i 1080p/1440p, dessa kort har all samma geometrikapacitet per MHz.

Inget är bra om det missbrukas och i just denna titel verkar ju tesseling användas på ett sätt så det faktiskt tillför något. Sedan är det också något som går att slå av separat, så enkelt att åtgärda.

I DX11 är ju API-designen en stor flaskhals till hur många trianglar man i praktiken kan hantera, enda sättet att riktigt pusha detta är tesseling då trianglar skapas dynamiskt i GPUn (d.v.s. noll overhead från DX APIet). Med DX12/Vulkan blir det möjligt att faktiskt kraftigt öka antal trianglar som används i modellerna, få se vad det betyder för dagens GPUer.

Och visst har alla kretsar svaga punkter, något om helt verkar gå många förbi när de hävdar att Nvidia skiter i Kepler. Den kretsen har svagheter som tyvärr för Keplerägarna har blivit allt mer framträdande i moderna titlar. Det är inget som går att fixa med drivare utan är en konsekvens utav riktningen tekniken i speldesign har tagit.

Microsoft verkar ha åkt på en liknande mina med XboxOne, mängden eDRAM är tillräckligt för 1920x1080 med "forward rendering" men det är för lite idag då nästan alla spel gått över till "deferred rendering", är ingen slump att spelen typiskt kör 1600x900, med den upplösningen behövs strax under 32 MB för de mest bandbredskrävande delarna i "deferred rendering".

Mest kanske detta visar hur totalt hopplöst det är att avgöra vilken krets som är mest "framtidssäker"...

Skrivet av anders190:

Hade ju varit bra att nämna anledningen till att AMD inte kan ha optimerade drivare ute till lanseringen. Flera har redan nämnt det men jag nämner det även jag, spelet är en Gameworks-titel vilket blandannat innebär att AMD inte får optimera för spelet innan lansering utan måste göra det först efteråt.

Vad hittar du information om att det är så? Läser man EULA för GameWorks så finns ingen sådan restriktion, däremot får en speltillverkare inte skicka med GameWorks SDKn till 3:e part men finns inget hinder att skicka med biblioteken i binärform.

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Isla de Muerta
Registrerad
Okt 2009

Börjar bli tragiskt med alla dessa förberedda titlar, vare sig det är Nvidia eller AMD.
Spelet släpps, benchmarking görs och företaget som är förberedd vinner.

Hur många stora sidor gör om testerna när båda lagen har optimerat drivrutinerna ?

CPU: 1600x @ 4Ghz
RAM: 16GB
GPU: 1070 TI

Extremt prispressat monster som uppnår mina krav. Allt är köpt på rea

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Umeå
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av MSIOCGenie:

Källa på det senare?

Förövrigt ska de ju ha samarbetat även med AMD, exempelvis med PureHair.

Detta är dock en meant to be played titel. Vilket betyder att man har ett djupt samarbete med Nvidia och därför ger detta även Nvidia en fördel när det kommer till att skriva drivrutiner. Inte för att det i slutändan gjorde någon skillnad när nya Nvidias drivrutiner verkar ha lett till sämre FPS drop tydligen.

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Origin
Registrerad
Aug 2003
Skrivet av ClintBeastwood:

Tycker det är så fruktansvärt fel när en spelutvecklare samarbetar mer direkt gällande drivrutiner med ett grafikkortsföretag när det finns två. Det är så klart business men varken spelutvecklaren eller grafikkortsföretaget växer direkt i ens ögon. Hade inte sett några problem ifall t.ex Nvidia jobbade för att få in specifika funktioner som deras kort stöder men när det handlar om att en ska vara före med optimerade drivrutiner så blir man lite ledsen i ögat.

Hoppas AMD kan få ut sina drivrutiner snart och ska bli intressant att se hur stor skillnad dom kommer göra i spelet. Förhoppningsvis gör Sweclockers en uppföljning.

AMD har samma möjlighet att göra något. Själv tycker jag detta visar att nVIDIA anstränger sig för att ge en bra upplevelse.

Skrivet av anders190:

Hade ju varit bra att nämna anledningen till att AMD inte kan ha optimerade drivare ute till lanseringen. Flera har redan nämnt det men jag nämner det även jag, spelet är en Gameworks-titel vilket blandannat innebär att AMD inte får optimera för spelet innan lansering utan måste göra det först efteråt.

Det sagt, ser fram emot att få spela spelet någon gång. Tanken var att köpa det till min Xbox One innan jul men hade så mycket annat att spela samt andra utgifter att jag sköt på det. Förr eller senare blir det iallafall av, älskade Tomb Raider (2013) trots allt.

Har du något bevis/källa på att GameWorks påverkar detta spel negativt?

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Sep 2003

Om det nu är tesselleringen så kan ju amd-användare bara dra ner reglaget till något passande som fortfarande ser bra ut i kontrollpanelen.

1: Intel i7-3930K | 32GB Corsair Dominator GT | Asus Rampage IV Extreme x79 | 2 x 1080 GameRock Premium 8GB | 2 x Samsung Pro 840 512GB | Corsair AX1200i | BenQ XL2411 24" / W1070 135" | Bose QC25 | Windows 10 Pro x64 | HTC Vive |
2: Intel Core i7-4700HQ | 32GB RAM | Intel HM87 Express | GTX 780M | 17" | Windows 10 x64 |

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Oslo, Norge
Registrerad
Aug 2008

Er det noen som vet hva f.eks AMD gjør av endring i driverne som skal kunne få spillet til å kjøre bedre enn ellers?

Skulle likt å få vite hva slags optimaliseringer som kan gjøres for å gjøre spill prestanda bedre enn normalt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Rosvik
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av Orici:

AMD har samma möjlighet att göra något. Själv tycker jag detta visar att nVIDIA anstränger sig för att ge en bra upplevelse.

Har du något bevis/källa på att GameWorks påverkar detta spel negativt?

Du gör ett påstående och motsäger det i samma inlägg. GG

3770k @ 4.5ghz delid (pure rock), GTX 1080@2050MHz, 16gig RAM, 256GB 850 Evo, Fractal Design mini, Samsung C34F791WQU.

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jan 2007
Skrivet av Decoman:

Er det noen som vet hva f.eks AMD gjør av endring i driverne som skal kunne få spillet til å kjøre bedre enn ellers?

Skulle likt å vite hva slags optimaliseringer som kan gjøres for å gjøre spill prestanda bedre enn normalt.

Det beror på hur mycket källkod AMD får tillgång till, ibland kan de byta ut delar av spelets kod mot egen som sedan levereras med drivrutinerna.
Misstänker också att de kan analysera anrop mot sina drivruiner, gissa sig till vad spelutvecklaren är ute efter och ta fram en specialoptimerad rutin just mot detta spel.

AMD Ryzen 7 1700 | Vega RX 64 | https://valid.x86.fr/ufsz9j | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W | Corsair 600T Graphite vit.
AMD FX8350 | Polaris RX 460 4 GB | https://valid.x86.fr/0q5pkm | Cooler Master V 700W | 32 GB ECC-Minnen.
HTPC | https://valid.x86.fr/ez1zxw |

Trädvy Permalänk
Datavetare
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2011

@Ratatosk: en drivrutin kan rimligen inte innehålla patchar i form av förändring av själva spelbinärerna, något som skulle krävas om man ska göra förändringar i spelets kod. En sådan förändring skulle haverera så fort man trycker ut nästa patch för spelet. Alla eventuella optimeringar i spelkoden måste levereras som patch för spelet.

I drivrutiner kan man analysera saker som vilken frekvens och vilken typ av anrop som spelet gör via DX11 mot drivers och sedan optimera utifrån det. Är just detta man gjort när man släpper drivare med optimeringar för specifika titlar. Den här typen av optimeringar kan rent tekniskt utföras helt utan att ha källkod till någon del av spelet. Har själv gjort just den här typen av optimeringar i operativsystem, i det läget bryr man sig överhuvudtaget inte om källkoden till de program som körs ovanpå OSet utan det enda man analyserar är hur de använder OS-anropen och från det funderar man vad man kan göra i OSet för att köra just den lasten snabbare.

Är därför skitsnack från AMDs sida att de inte kan optimera titlar som använder Gameworks bara för man inte har tillgång till källkoden. Gameworks använder bara standardfunktioner i DirectX som i sin tur använder underliggande drivare.

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jan 2007

@Yoshman: jag läste något annat, kan möjligtvis vara fel, det handlade om att man ibland kunde byta ut delar av den kod som anropade hårdvaran, kräver som sagt, tillgång till spelets källkod.
Nej det är givetvis inte fråga om en drivrutin när du patchar ett spel, patchen levereras dock med rutinen och av AMD eller Nvidia.

Tycker att du underskattar AMD, det vore ganska naivt av dem att försöka sig på en lögn som enkelt kan avfärdas som "skitsnack".

Det handlar om att de vill få tillgång den större möjlighet att optimera, som de får, om de har tillgång till kjellkåden.

Med risk för att underskatta Nvidia, att få vissa spel att gå dåligt med AMD-kort, borde inte ligga i deras intresse, det stora problemet för både AMD och Nvidia är PC-plattformens popularitet som spelplattform, vad de håller på med nu, riskerar att skjuta PC-spelandet totalt i sank.

AMD Ryzen 7 1700 | Vega RX 64 | https://valid.x86.fr/ufsz9j | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W | Corsair 600T Graphite vit.
AMD FX8350 | Polaris RX 460 4 GB | https://valid.x86.fr/0q5pkm | Cooler Master V 700W | 32 GB ECC-Minnen.
HTPC | https://valid.x86.fr/ez1zxw |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sollentuna
Registrerad
Maj 2007

Det roliga är att i TR 2013 så klagade Nvidia på att ha fått spel och slutgiltig spelkod för sent för att hinna göra optimeringar i tid. Då var det en AMD titel. Man kan göra en massa konspirationsteorier om man vill

i9-7920X @ 4.6 GHz | 32GB DDR4 @ 3200 MHz | ASUS WS X299 PRO | Geforce GTX 1080 Ti FE | 3x500GB SSD

Trädvy Permalänk
Datavetare
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2011

@Ratatosk: Min gissning är att AMDs ingenjörer aldrig hävdat att de måste ha Gameworks källkoden för att optimera, sådana uttalande har garanterat PR avdelningen stått för. Däremot är det ju ett reellt problem om man i vissa lägen får möjlighet att testa/optimera för en titel väldigt kort inpå lansering eller kanske först på lanseringsdagen, men låter i så fall mest som problem i relationen till utvecklaren och/eller brist på resurser.

Tror inte heller Nvidia försöker göra saker i Gameworks som specifikt saboterar för AMD. Sådant skulle läcka, om inte annat när folk byter jobb. Finns ju definitivt ett flöde av personal mellan just dessa två företag. Däremot är det uppenbart att Nvidia aktivt väljer att trycka på saker som deras egna kretsar är starka på, man prioriterar också att lägga till saker där deras senaste krets är stark. Nvidia är ju helt öppen med detta och man har sagt att en stor anledning att man plöjer ner resurser i Gameworks är: "To give developers better access to NV’s advanced rendering capabilities".

Inte så mycket att orda om, de lever trots allt på att sälja nya kort och så länge det går att välja bort saker som fungerar dåligt på t.ex. Kepler och GCN så är det ju i praktiken ett icke-problem. Lär ju komma saker framöver som kräver Pascal, så läge det går att stänga av finns det ju inget att klaga på som ägare av andra kort.

@Teddis: vilket var rent gnäll från Nvidias sida, det som orsakade problemet gick ju att stänga av separat. Nu lyckades man fixa just detta genom att jobba med utvecklaren för att designa en ny DirectCompute "kernel" för TressFX som fungerade bättre på Kepler. D.v.s. i stort sett implementerade man om tekniken för sitt egen krets.

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer