Tänkt att starta eget datorbyggningsföretag.

Permalänk

Tänkt att starta eget datorbyggningsföretag.

Har tänkt att starta ett eget företag för att bygga folks datorer. Jag tänker då att de antingen skickar vilka delar de vill ha eller säger hur mycket de vill spendera på en dator och att jag föreslår delar, och att de då betalar för datordelarna och en avgift på typ ca 1000 kr, och jag sedan skickar datorn när den är färdig. Jag kan definitivt bygga datorer, men hur ska jag få dem att tro på det? Några tips?

Jag har tänkt att sätta ut lappar på stan och kanske på skolan.

Visa signatur

We all got a chicken-duck-woman-thing waiting for us

CPU: Intel Core i7 10700K
GPU: Nvidia GTX 1080
RAM: DDR4 16 GB

Permalänk
Medlem

Hemsida där du visar upp bilder på tidigare datorer du byggt, beskriver ditt ändamål samt lägger upp priser och villkor m.m. Sprid hemsidan till vänner via något socialt media (Facebook), lägg ut annonser på Tradera, Blocket och var allmänt aktiv med detta. Glöm inte heller att registrera ditt företag!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk

Jag har tänkt att jag ska skriva ut några kontrakt också så att det är garanterat att de får datorn och att jag har lämnat över den.

Visa signatur

We all got a chicken-duck-woman-thing waiting for us

CPU: Intel Core i7 10700K
GPU: Nvidia GTX 1080
RAM: DDR4 16 GB

Permalänk
Medlem

Finns det ens någon marknad för detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrToxic:

Har tänkt att starta ett eget företag för att bygga folks datorer. Jag tänker då att de antingen skickar vilka delar de vill ha eller säger hur mycket de vill spendera på en dator och att jag föreslår delar, och att de då betalar för datordelarna och en avgift på typ ca 1000 kr, och jag sedan skickar datorn när den är färdig. Jag kan definitivt bygga datorer, men hur ska jag få dem att tro på det? Några tips?

Jag har tänkt att sätta ut lappar på stan och kanske på skolan.

Förstår inte hur du ska få det att gå ihop när inet, komplett osv gör det och billigare.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Du kan ju annars alltid köra med faktura, så kan de bestrida den om de inte får det de beställt!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Skrivet av robbankentor:

Förstår inte hur du ska få det att gå ihop när inet, komplett osv gör det och billigare.

De skickar väll bara datordelar och man får bygga själv? Jag kan sänka priset dramatiskt om det behövs, men jag tänker att ca 1000 kr borde vara ganska resonligt.

Visa signatur

We all got a chicken-duck-woman-thing waiting for us

CPU: Intel Core i7 10700K
GPU: Nvidia GTX 1080
RAM: DDR4 16 GB

Permalänk
Skrivet av Icte:

Du kan ju annars alltid köra med faktura, så kan de bestrida den om de inte får det de beställt!

Jag har tänkt att skriva ut några kontrakt och jag funderar också att köra på faktura.

Visa signatur

We all got a chicken-duck-woman-thing waiting for us

CPU: Intel Core i7 10700K
GPU: Nvidia GTX 1080
RAM: DDR4 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrToxic:

De skickar väll bara datordelar och man får bygga själv? Jag kan sänka priset dramatiskt om det behövs, men jag tänker att ca 1000 kr borde vara ganska resonligt.

Nja, Inet har ju montering för 799 kr:
http://www.inet.se/produkt/9990387/montering-och-test-av-dato...

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrToxic:

De skickar väll bara datordelar och man får bygga själv? Jag kan sänka priset dramatiskt om det behövs, men jag tänker att ca 1000 kr borde vara ganska resonligt.

En av de första saker man måste göra när man startar företag är att undersöka marknaden och se om det ens är möjligt. Du kan ju börja med att kolla upp dina framtida konkurrenter och se vad de har att erbjuda och fundera på om du kan matcha det. Tänk så här; varför skulle de använda sig av dig än t.ex. Inet?

Ett företag kan lyckas om man täcker upp något som saknas i en viss målgrupp. Vilken målgrupp ska du rikta dig till? Hur mycket är dessa villiga att betala? Vad finns det för alternativ?

Tyvärr så är skruva datorer som litet enmansföretag dömt att misslyckas. Det du kan satsa är din tid, och du kanske kan dra in lite pizzapengar i bästa fall. Det finns en marknad när det kommer till detta och det är service. Det är många privatpersoner som har problem med sina datorer och där kan du täcka ett behov. Dock kommer du inte kunna leva av det då felsökning och reparation av hårdvara/mjukvara är så tidskrävande så ska du ta ut en timpenning som är lönsam för ditt företag så kommer man snabbt upp i kostnaden för en ny dator och då går folk hellre till mediamarkt och plockar upp en.

Permalänk
Medlem

Om du ska göra det här, gör det som hobby och se till att inte dra på dig en massa fasta kostnader . Jag har väldigt svårt att tro att det går att leva på den typen av verksamhet idag. Under 90 -talet var det relativt vanligt förekommande med lokala datorskruvare men de försvann av en anledning.

Permalänk
Medlem

Tror du ska satsa lokalt då, med annonser i lokaltidningen att du finns i närheten för support och goda råd.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera dig att inte försöka, förmodligen bättre betalt på Donkan.
Den enda marginalen jag ser att du har över konkurrenterna är mindre lagliga windows kopior och möjligtvis överclocking som istället kan vara extremt tidsödande.

Permalänk
Skrivet av d_m_r:

Om du ska göra det här, gör det som hobby och se till att inte dra på dig en massa fasta kostnader . Jag har väldigt svårt att tro att det går att leva på den typen av verksamhet idag. Under 90 -talet var det relativt vanligt förekommande med lokala datorskruvare men de försvann av en anledning.

Jag är 15 år och planerar att få ihop lite pengar, så det är inget jag kommer försöka att leva på.

Visa signatur

We all got a chicken-duck-woman-thing waiting for us

CPU: Intel Core i7 10700K
GPU: Nvidia GTX 1080
RAM: DDR4 16 GB

Permalänk
Skrivet av Icte:

Kanske sänker priset till 500?

Visa signatur

We all got a chicken-duck-woman-thing waiting for us

CPU: Intel Core i7 10700K
GPU: Nvidia GTX 1080
RAM: DDR4 16 GB

Permalänk
Skrivet av d_m_r:

Om du ska göra det här, gör det som hobby och se till att inte dra på dig en massa fasta kostnader . Jag har väldigt svårt att tro att det går att leva på den typen av verksamhet idag. Under 90 -talet var det relativt vanligt förekommande med lokala datorskruvare men de försvann av en anledning.

Jag går på gynasiet nu, så jag har tänkt att ha det som hobby och dra ihop lite extra pengar. Bara 500 i månaden hade hjälpt mig mycket.

Visa signatur

We all got a chicken-duck-woman-thing waiting for us

CPU: Intel Core i7 10700K
GPU: Nvidia GTX 1080
RAM: DDR4 16 GB

Permalänk
Medlem

Ta 1000kr men BYGG HEMMA HOS FOLK. Då kan du räkna det som hushållsnära tjänst och kunden kan göra RUT-avdrag. Då blir det i slutändan billigare än Inet.

Som bonus så får kunden beställa hem delar till sig själv o ta alla risker som som det innebär (ooch tro mig, beställer du ofta så är det problem nån gång, t.ex trasigt i leveransen etc etc. Få vill inte du ha reklamationsbördan).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Ta 1000kr men BYGG HEMMA HOS FOLK. Då kan du räkna det som hushållsnära tjänst och kunden kan göra RUT-avdrag. Då blir det i slutändan billigare än Inet.

Som bonus så får kunden beställa hem delar till sig själv o ta alla risker som som det innebär (ooch tro mig, beställer du ofta så är det problem nån gång, t.ex trasigt i leveransen etc etc. Få vill inte du ha reklamationsbördan).

Skickades från m.sweclockers.com

Detta låter som ett vettigt alternativ.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk

Brukade hjälpa en äldre dam med sin dator hon brukade betala 300kr för väldigt mycket jobb.

Sen spred sig ordet så hjälpte jag alla tanter med sina datorer så fick dom betala vad dom ville.

Ibland tjänade jag upp emot 5000kr månaden. Men då jobbade jag heltid också så det var mycket slit och släng och en dålig lön i sammanhanget men förhoppningsvis fick man väl lite god karma i livet.

Dock tog jag inget betalt utan hjälpte för att vara snäll och det var bara min hobby men vissa av dom tvingade på en pengar och man fick inte tacka nej. (Dock en del rika tanter som säkerligen kunnat betalat en förmögenhet om man var oärlig.)

Visa signatur

-Ny Mainrigg kommer inom framtiden.

Permalänk
Medlem

Och vad händer när du råkar ha sönder något? Eller om något är trasigt redan från början och "kunden" kräver det av dig?

Gör det åt vänner och bekanta för några hundralappar hit eller dit, men gör det inte till något företag. Det är för stora risker för lite för lite vinst.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Jag har drivit eget inom den branschen i snart 6 år nu, och tror du kan ha det som en extra inkomst om du siktar mer på service som nämndes tidigare, men det kan ta sin tid att få folks förtroende och speciellt om du ska göra hembesök, folk släpper inte in vem som helst hemma, många är försiktiga idag, vilket är förståeligt efter allt som hänt och händer...

RUT kan du tyvärr glömma, men antagligen kommer RIT i augusti, som är motsvarigheten till RUT fast då för IT-tjänster i hemmet

Glöm bara inte att tänka igenom prissättningen en extra gång, då det gärna ska bli lite kvar till dig själv också. Som regel kan man säga att om du tar 100kr betalt, har du 40kr kvar efter moms, skatt... Så om du sänker ditt pris till 500kr har du med andra ord 200kr kvar, för allt jobb med att bygga ihop datorn och installera Windows, drivrutiner osv.

När RIT kommer blir det såklart lite mer prisvärt för kunden då han/hon bara betalar hälften av arbetskostnaden och resten får du av Skatteverket.

Lycka till med allt

Permalänk

Håller med resten.

Tänkt i liknande bannor, men inte värt det. Dessutom är stationära datorer i var mans hem dött koncept (kör laptops eller surfplattor idag).

Det skulle vara i så fall support till billigt pris (virus problem och liknande).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

När jag var 15 (1995) gick jag i samma tankar. Var till och med hos överförmyndaren i kommunen och fick OK att starta företag. Men det blev aldrig av. Ångrar mig ibland att jag inte tog chansen... Så gör ett försök - det är mitt råd.

Har en del gamla damer och herrar som ringer mig här i byn när de behöver hjälp. Brukar få hemmagjord sylt, kakor, choklad m.m. som betalning. Mycket trevligt...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordkiller:

Brukade hjälpa en äldre dam med sin dator hon brukade betala 300kr för väldigt mycket jobb.

Sen spred sig ordet så hjälpte jag alla tanter med sina datorer så fick dom betala vad dom ville.

Jag tror detta är enda sättet du har en chans att få några som faktiskt vill anlita dig, särskilt när du är så ung. Hjälp någon i närområdet eller någon kompis och hoppas att ordet sprids.

Som flera sagt är det knappt någon marknad för det du tänkt göra, särskilt inte som enmannaföretagare.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrToxic:

Jag går på gynasiet nu, så jag har tänkt att ha det som hobby och dra ihop lite extra pengar. Bara 500 i månaden hade hjälpt mig mycket.

Du menar att du ska börja på gymnasiet, eller har du hoppat upp en klass?

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Det där är nog rätt lönlöst då folk hellre köper en färdigbyggd pc idag från en välkänd firma.

Permalänk

@muSashi: går 1an i gymnasiet nu, el och energi.

Visa signatur

We all got a chicken-duck-woman-thing waiting for us

CPU: Intel Core i7 10700K
GPU: Nvidia GTX 1080
RAM: DDR4 16 GB