Tänkt att starta eget datorbyggningsföretag.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Frösön
Registrerad
Okt 2015

Tänkt att starta eget datorbyggningsföretag.

Har tänkt att starta ett eget företag för att bygga folks datorer. Jag tänker då att de antingen skickar vilka delar de vill ha eller säger hur mycket de vill spendera på en dator och att jag föreslår delar, och att de då betalar för datordelarna och en avgift på typ ca 1000 kr, och jag sedan skickar datorn när den är färdig. Jag kan definitivt bygga datorer, men hur ska jag få dem att tro på det? Några tips?

Jag har tänkt att sätta ut lappar på stan och kanske på skolan.

I can't type and explain. What do I look like ? A Thread?

CPU: Intel Core i5 4690k
GPU: ASUS GTX 1080 8GB
RAM: DDR3 16 GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2013

Hemsida där du visar upp bilder på tidigare datorer du byggt, beskriver ditt ändamål samt lägger upp priser och villkor m.m. Sprid hemsidan till vänner via något socialt media (Facebook), lägg ut annonser på Tradera, Blocket och var allmänt aktiv med detta. Glöm inte heller att registrera ditt företag!

Main || Intel Core i7 980X @ 4.12GHz || ASUS Rampage III Gene || Corsair Vengeance 6x4GB @ 1800MHz || EVGA GTX 780 Reference || Creative Sound Blaster ZxR || 2x Intel 530 240 GB || Western Digital Blue WD10EZEX 1000 GB || ASUS VG248QE (no G-sync) ||
Laptop || Lenovo Thinkpad X220 4291-37G ||
Project: Pentium Clockbox || Intel Pentium G3258 ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Frösön
Registrerad
Okt 2015

Jag har tänkt att jag ska skriva ut några kontrakt också så att det är garanterat att de får datorn och att jag har lämnat över den.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Jul 2001

Finns det ens någon marknad för detta?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2009
Skrivet av MrToxic:

Har tänkt att starta ett eget företag för att bygga folks datorer. Jag tänker då att de antingen skickar vilka delar de vill ha eller säger hur mycket de vill spendera på en dator och att jag föreslår delar, och att de då betalar för datordelarna och en avgift på typ ca 1000 kr, och jag sedan skickar datorn när den är färdig. Jag kan definitivt bygga datorer, men hur ska jag få dem att tro på det? Några tips?

Jag har tänkt att sätta ut lappar på stan och kanske på skolan.

Förstår inte hur du ska få det att gå ihop när inet, komplett osv gör det och billigare.

Moderkort: MSI Z270 M3 Gaming CPU: I7 7700K (4,9)
RAM: Corsair Vengeance LED 16GB DDR4 3200 MHz Kylning: Corsair H100i Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :MSI GTX 1070 Gaming X 8GB Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: NZXT H440 Rött Monitor: Acer XB271H G-Sync
Tangentbord: Steelseries Apex M800 Mus: SteelSeries Rival 700

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2013

Du kan ju annars alltid köra med faktura, så kan de bestrida den om de inte får det de beställt!

Main || Intel Core i7 980X @ 4.12GHz || ASUS Rampage III Gene || Corsair Vengeance 6x4GB @ 1800MHz || EVGA GTX 780 Reference || Creative Sound Blaster ZxR || 2x Intel 530 240 GB || Western Digital Blue WD10EZEX 1000 GB || ASUS VG248QE (no G-sync) ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Frösön
Registrerad
Okt 2015
Skrivet av robbankentor:

Förstår inte hur du ska få det att gå ihop när inet, komplett osv gör det och billigare.

De skickar väll bara datordelar och man får bygga själv? Jag kan sänka priset dramatiskt om det behövs, men jag tänker att ca 1000 kr borde vara ganska resonligt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Frösön
Registrerad
Okt 2015
Skrivet av Icte:

Du kan ju annars alltid köra med faktura, så kan de bestrida den om de inte får det de beställt!

Jag har tänkt att skriva ut några kontrakt och jag funderar också att köra på faktura.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2013
Skrivet av MrToxic:

De skickar väll bara datordelar och man får bygga själv? Jag kan sänka priset dramatiskt om det behövs, men jag tänker att ca 1000 kr borde vara ganska resonligt.

Nja, Inet har ju montering för 799 kr:
http://www.inet.se/produkt/9990387/montering-och-test-av-dato...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av MrToxic:

En av de första saker man måste göra när man startar företag är att undersöka marknaden och se om det ens är möjligt. Du kan ju börja med att kolla upp dina framtida konkurrenter och se vad de har att erbjuda och fundera på om du kan matcha det. Tänk så här; varför skulle de använda sig av dig än t.ex. Inet?

Ett företag kan lyckas om man täcker upp något som saknas i en viss målgrupp. Vilken målgrupp ska du rikta dig till? Hur mycket är dessa villiga att betala? Vad finns det för alternativ?

Tyvärr så är skruva datorer som litet enmansföretag dömt att misslyckas. Det du kan satsa är din tid, och du kanske kan dra in lite pizzapengar i bästa fall. Det finns en marknad när det kommer till detta och det är service. Det är många privatpersoner som har problem med sina datorer och där kan du täcka ett behov. Dock kommer du inte kunna leva av det då felsökning och reparation av hårdvara/mjukvara är så tidskrävande så ska du ta ut en timpenning som är lönsam för ditt företag så kommer man snabbt upp i kostnaden för en ny dator och då går folk hellre till mediamarkt och plockar upp en.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011

Om du ska göra det här, gör det som hobby och se till att inte dra på dig en massa fasta kostnader . Jag har väldigt svårt att tro att det går att leva på den typen av verksamhet idag. Under 90 -talet var det relativt vanligt förekommande med lokala datorskruvare men de försvann av en anledning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
~/
Registrerad
Mar 2008

Tror du ska satsa lokalt då, med annonser i lokaltidningen att du finns i närheten för support och goda råd.

AMD Ryzen 5 2600X, Asus ROG Strix B350-I, 16GB Corsair Vengeance LP 2400MHz, Nvidia GeForce GTX 970, Fractal Design Nano S, EVGA Supernova G2 650W.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Nov 2008

Skulle rekommendera dig att inte försöka, förmodligen bättre betalt på Donkan.
Den enda marginalen jag ser att du har över konkurrenterna är mindre lagliga windows kopior och möjligtvis överclocking som istället kan vara extremt tidsödande.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Frösön
Registrerad
Okt 2015
Skrivet av d_m_r:

Om du ska göra det här, gör det som hobby och se till att inte dra på dig en massa fasta kostnader . Jag har väldigt svårt att tro att det går att leva på den typen av verksamhet idag. Under 90 -talet var det relativt vanligt förekommande med lokala datorskruvare men de försvann av en anledning.

Jag är 15 år och planerar att få ihop lite pengar, så det är inget jag kommer försöka att leva på.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Frösön
Registrerad
Okt 2015
Skrivet av Icte:

Kanske sänker priset till 500?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Frösön
Registrerad
Okt 2015
Skrivet av d_m_r:

Jag går på gynasiet nu, så jag har tänkt att ha det som hobby och dra ihop lite extra pengar. Bara 500 i månaden hade hjälpt mig mycket.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Götet
Registrerad
Okt 2013

Ta 1000kr men BYGG HEMMA HOS FOLK. Då kan du räkna det som hushållsnära tjänst och kunden kan göra RUT-avdrag. Då blir det i slutändan billigare än Inet.

Som bonus så får kunden beställa hem delar till sig själv o ta alla risker som som det innebär (ooch tro mig, beställer du ofta så är det problem nån gång, t.ex trasigt i leveransen etc etc. Få vill inte du ha reklamationsbördan).

Skickades från m.sweclockers.com

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mitt i Skåne
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av talonmas:

Ta 1000kr men BYGG HEMMA HOS FOLK. Då kan du räkna det som hushållsnära tjänst och kunden kan göra RUT-avdrag. Då blir det i slutändan billigare än Inet.

Som bonus så får kunden beställa hem delar till sig själv o ta alla risker som som det innebär (ooch tro mig, beställer du ofta så är det problem nån gång, t.ex trasigt i leveransen etc etc. Få vill inte du ha reklamationsbördan).

Skickades från m.sweclockers.com

Detta låter som ett vettigt alternativ.

Define R5 Titanium | EVGA SuperNOVA 750 G2 | ASRock Z77 Extreme4 | Intel i5 3750k @ 4Ghz | Cooler Master 212 Evo | 16GB Corsair XMS3 PC12800 | Gigabyte GTX1070 | Intel SSD 530 120Gb | Asus VG248QE | Win 7 Ultimate x64

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mariestad
Registrerad
Apr 2011

Brukade hjälpa en äldre dam med sin dator hon brukade betala 300kr för väldigt mycket jobb.

Sen spred sig ordet så hjälpte jag alla tanter med sina datorer så fick dom betala vad dom ville.

Ibland tjänade jag upp emot 5000kr månaden. Men då jobbade jag heltid också så det var mycket slit och släng och en dålig lön i sammanhanget men förhoppningsvis fick man väl lite god karma i livet.

Dock tog jag inget betalt utan hjälpte för att vara snäll och det var bara min hobby men vissa av dom tvingade på en pengar och man fick inte tacka nej. (Dock en del rika tanter som säkerligen kunnat betalat en förmögenhet om man var oärlig.)

Mobo: X99-A II Cpu: 5820K Ram: 8x4GB DDR4 GPU1: Asus 1080Ti Strix OC GPU2: Asus 1080Ti Strix OC Psu: Evga G2 1300W SSD: 1TB

Skärm: Acer predator XB321HK 32" 4K G-Sync Dac: Pro-ject USB Box S Amp: Pro-ject Head Box S2 Hörlurar: DT 1770 Pro Ljudkort2:focusrite scarlett 2i2 Mic: Sontronics STC-3X Mus: Rival 700 Musmatta: Xtrfy Heaton Hard Pad Tangentbord: HP OEM USB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2008

Och vad händer när du råkar ha sönder något? Eller om något är trasigt redan från början och "kunden" kräver det av dig?

Gör det åt vänner och bekanta för några hundralappar hit eller dit, men gör det inte till något företag. Det är för stora risker för lite för lite vinst.

i7 6700K - EVGA 980 Ti SC+ - Acer XB271HU / Qnix 2710
EVGA Supernova G2 850 - Samsung 850 EVO 500 GB - ASUS Z170 Pro Gaming
Fidelio X2 - Blue Snowball

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2016

Jag har drivit eget inom den branschen i snart 6 år nu, och tror du kan ha det som en extra inkomst om du siktar mer på service som nämndes tidigare, men det kan ta sin tid att få folks förtroende och speciellt om du ska göra hembesök, folk släpper inte in vem som helst hemma, många är försiktiga idag, vilket är förståeligt efter allt som hänt och händer...

RUT kan du tyvärr glömma, men antagligen kommer RIT i augusti, som är motsvarigheten till RUT fast då för IT-tjänster i hemmet

Glöm bara inte att tänka igenom prissättningen en extra gång, då det gärna ska bli lite kvar till dig själv också. Som regel kan man säga att om du tar 100kr betalt, har du 40kr kvar efter moms, skatt... Så om du sänker ditt pris till 500kr har du med andra ord 200kr kvar, för allt jobb med att bygga ihop datorn och installera Windows, drivrutiner osv.

När RIT kommer blir det såklart lite mer prisvärt för kunden då han/hon bara betalar hälften av arbetskostnaden och resten får du av Skatteverket.

Lycka till med allt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sweden
Registrerad
Dec 2008

Håller med resten.

Tänkt i liknande bannor, men inte värt det. Dessutom är stationära datorer i var mans hem dött koncept (kör laptops eller surfplattor idag).

Det skulle vara i så fall support till billigt pris (virus problem och liknande).

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
~/
Registrerad
Mar 2008

När jag var 15 (1995) gick jag i samma tankar. Var till och med hos överförmyndaren i kommunen och fick OK att starta företag. Men det blev aldrig av. Ångrar mig ibland att jag inte tog chansen... Så gör ett försök - det är mitt råd.

Har en del gamla damer och herrar som ringer mig här i byn när de behöver hjälp. Brukar få hemmagjord sylt, kakor, choklad m.m. som betalning. Mycket trevligt...

AMD Ryzen 5 2600X, Asus ROG Strix B350-I, 16GB Corsair Vengeance LP 2400MHz, Nvidia GeForce GTX 970, Fractal Design Nano S, EVGA Supernova G2 650W.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2009
Skrivet av Lordkiller:

Brukade hjälpa en äldre dam med sin dator hon brukade betala 300kr för väldigt mycket jobb.

Sen spred sig ordet så hjälpte jag alla tanter med sina datorer så fick dom betala vad dom ville.

Jag tror detta är enda sättet du har en chans att få några som faktiskt vill anlita dig, särskilt när du är så ung. Hjälp någon i närområdet eller någon kompis och hoppas att ordet sprids.

Som flera sagt är det knappt någon marknad för det du tänkt göra, särskilt inte som enmannaföretagare.

Citera för svar!

CPU: i7-6700K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS Z170-A. Minnen: HyperX Fury Black DDR4 8GB 2666MHz. GPU: ASUS GTX 1080 Strix Gaming (8G). SSD: Corsair Force LE 240GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 400C + Be Quiet! Shadow Wings 2 PWM.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av MrToxic:

Jag går på gynasiet nu, så jag har tänkt att ha det som hobby och dra ihop lite extra pengar. Bara 500 i månaden hade hjälpt mig mycket.

Du menar att du ska börja på gymnasiet, eller har du hoppat upp en klass?

5820K 4,3 GHz OC | MSI X99S Gaming 9 AC | Asus GTX 1060 6GB | Corsair Vengeance wLED DDR4 3200MHz CL16 4x16GB | Samsung NVMe SM961 1TB | IRONWOLF 10TB | EVGA SuperNOVA P2 1000W | Asus ROG Swift PG348Q | 2 x Dell U2714H | Dell U2312HM | Corsair K65 MX Speed Rapidfire RGB | SteelSeries Rival 500 | Bose Companion 5 | LITEON BLURAY BD-R 12X | Noctua NH-U14S PnP | Fractal Design Define XL R2 | WIN 10 Pro 64-bit | 3Dmark Fire:

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Aug 2003

Det där är nog rätt lönlöst då folk hellre köper en färdigbyggd pc idag från en välkänd firma.

Corsair Carbide 200R chassi med 2x120mm
i3-4370 @ 3,8GHz, 8GB DDR3
Asus Geforce GTX 1050 Ti 4GB
Windows 8.1 64Bit

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Frösön
Registrerad
Okt 2015

@muSashi: går 1an i gymnasiet nu, el och energi.