Gjorde jag något olagligt?

Permalänk
Medlem

Man kan göra en anmälan till polisen om vad som helst, däremot är det inte troligt att det blir någon uppföljning förutom i mycket mycket enkla fall. Om du faktiskt har hotat chefen i mailet så kan det nog räknas som ett färdiglöst fall och då kan du nog få böter för olaga hot. Sålänge du inte är anställd inom länstyrelsen så kommer inte mailet att synas för framtida jobbsökningar. Är du det så kan du nog räkna med att det föralltid kommer att lagras i deras register så då får du helt enkelt söka jobb någon annanstans än inom länsstyrelsen...

Allt som allt låter det inte så allvarligt. Däremot kan du ju räkna med att inte kunna använda nuvarande jobb som referens i CV. Är du smart säger du absolut inte upp dig. Sålänge du inte har en provanställning så är du i överläge inför förhandlingar om uppsägning/avgång. Du kan lätt förhandla till dig några månaders lön i avgångsvederlag och skrivet kontrakt på att din chef enbart får lov att ge goda referenser i utbyte mot att du inte jobbar kvar hela din 6 månaders uppsägningstid, detta är väldigt väldigt vanligt.

Permalänk
Medlem

Vi vet ingenting. Det är det ärliga svaret.

Sweclockers keyboardwarriors borde lugna ner sig lite och fundera på om det är vettigt att ge rådgivning i ett juridiskt ärende. TS har bara gett oss lösryckta delar av vad han hade sagt till chefen och med det som grund kan vi omöjligen avgöra om det skulle kunna finnas någon risk för juridiska påföljder.

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SoilBleed:

...att det är så som målsäganden säger.

Du kanske skall ta och googla lite vad bevis egentligen är.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sheep:

Vi vet ingenting. Det är det ärliga svaret.

Sweclockers keyboardwarriors borde lugna ner sig lite och fundera på om det är vettigt att ge rådgivning i ett juridiskt ärende. TS har bara gett oss lösryckta delar av vad han hade sagt till chefen och med det som grund kan vi omöjligen avgöra om det skulle kunna finnas någon risk för juridiska påföljder.

Med den inställningen kan man ju inte diskutera någonting överhuvudtaget.

Permalänk
Skrivet av hakd:

Det fungerar inte så, det ska bevisas och kunna styrkas vem som satt i andra änden.
Som jag sa neka neka neka, du är oskyldig till motsatsen är bevisad vilket är mycket svårt för dom.

Bevisfrågan beror på brottet. Ju allvarligare brott desto starkare bevis krävs.
Med det som utgångspunkt så kan man fråga Gottfrid Svartholm vad han tycker om saken.

Skrivet av Ozzed:

Jag tror inte att det kan väckas åtal. Saxat från åklagarmyndigheten:

Förolämpning

För att brottet förolämpning ska falla under allmänt åtal, dvs. kan åtalas av åklagare, krävs för vuxna personer att det för det första är fråga om någon av tre specifika situationer:

förolämpning mot en person i samband med hans eller hennes myndighetsutövning,
förolämpning mot någon med anspelning på hans eller hennes ras, hudfärg, nationella eller etniska ursprung eller trosbekännelse, eller
förolämpning mot någon med anspelning på hans eller hennes sexuella läggning.

Allmänt åtal innebär i princip att åklagare får väcka åtal utan att offret själv har anmält händelsen.

Skrivet av VresiBerba:

Du kanske skall ta och googla lite vad bevis egentligen är.

Ja, varför bry sig om yrkeserfarenhet. Själv har jag bara tio års erfarenhet av domstolar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sheep:

Vi vet ingenting. Det är det ärliga svaret.

Sweclockers keyboardwarriors borde lugna ner sig lite och fundera på om det är vettigt att ge rådgivning i ett juridiskt ärende. TS har bara gett oss lösryckta delar av vad han hade sagt till chefen och med det som grund kan vi omöjligen avgöra om det skulle kunna finnas någon risk för juridiska påföljder.

Har ju sagt precis vad som har hänt, har sagt vad jag kallade honom, o jag har sagt varför jag kallade honom så, vad mer behöver du veta?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Intel Core i5-3570K 3.4GHz. CPU Fläkt: Xigmatek Aegir. Moderkort: Asus P8Z77-V Pro. Grafikkort: Gigabyte Nvidia GTX 680 Windforce X3 RAM: G.Skill Ripjaws x 1600Mhz. Chassi: Cooler Master HAF X. Nätaggregat: FSP Aurum 700W 80-Plus Gold. Hårddisk: Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB SATA-3. Mus: Saitek Cyborg R.A.T 7. Tagentbord: Saitek Cyborg V7. Musmatta: Champion Black. Monitor: LG IPS225V Ca 10700:- för datorn utan tillbehör

Permalänk
Medlem
Skrivet av sladhued:

Var kan jag vända mig då?

tack!

Jag vet faktiskt inte, facket kan nog hjälpa dig på traven.

Skrivet av Commander:

Fast då krävs det bevis mm? Har svårt att tro att man kan få skadestånd när det blir ord mot ord.

Ja men kanske finns mail eller sms. Annars kan det väl bli trovärdighet och andra omständigheter, såsom att han tackat nej till andra jobb kanske. Jag har en vän som fick ersättning på liknande vis, men vet inte vad hon hade för bevis som vart till hennes fördel.
Det var ganska stora summor, nästan 200.000kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange75:

Ett muntligt avtal är som en text skriven med osynlig penna. Har du inget vittnen eller har fått det skrivit på papper betyder det noll.
Det vet jag själv då min fru och jag skulle köpa vårt första hus , vi fick reda på att vi hade vunnit budgivningen " muntligt avtal " bara för att en dag senare få reda på att ett nytt bud lagts.
Tråkigt att höra att din " chef " gör en sån tabbe , sen att man blir förbannad är en mänsklig rättighet. Dock va det dumt att skriva så men jag kan förstå dig.
Lycka till med jobb sökandet.
Mvh / Mange

Fast oavsett om ni hade haft vittnen och annan bevisning när det kom till anekdoten om ert första husköp så betyder inte ett löfte om att ni vunnit budgivningen ett dugg eftersom det inte uppfyller formkravet för fastighetsköp.
Så även om muntliga avtal i de flesta fall är bindande så är de inte alltid bindande och det kan vara bra att veta.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SoilBleed:

Ja, varför bry sig om yrkeserfarenhet. Själv har jag bara tio års erfarenhet av domstolar.

Och din yrkeserfarenhet säger alltså att en "anmälan mot random folk" [sic] är bevis i sig självt? Vad bevisar det, frågar jag igen då?

Permalänk
Skrivet av VresiBerba:

Och din yrkeserfarenhet säger alltså att en "anmälan mot random folk" [sic] är bevis i sig självt? Vad bevisar det, frågar jag igen då?

Det ger ett plus i kanten för trovärdigheten såklart.
Det kommer från bilden av att en person som inte har någonting gemensamt med en annan, inte gör en anmälan mot denne "bara för att". Att genomgå processer som domstolar och polisförhör är tillräckligt dramatiskt för att inte anmäla oskyldiga individer.

Det är oftast så att två parter inte är sams när de kommer till domstolen men i övrigt så kan det användas fritt. Precis på samma sätt som när de motiverar domskäl med att målsägande har lämnat "ett trovärdigt intryck". Motiveras ska det och det kanske inte alltid är det lättaste så det finns lite standardmeningar som är återkommande.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SoilBleed:

Det ger ett plus i kanten för trovärdigheten såklart.

Jo, självklart, men bevis är det ju inte, det var liksom dit jag ville komma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SoilBleed:

Bevisfrågan beror på brottet. Ju allvarligare brott desto starkare bevis krävs.
Med det som utgångspunkt så kan man fråga Gottfrid Svartholm vad han tycker om saken.

Allmänt åtal innebär i princip att åklagare får väcka åtal utan att offret själv har anmält händelsen.

Ja, varför bry sig om yrkeserfarenhet. Själv har jag bara tio års erfarenhet av domstolar.

Skrivet av Bozzeta:

Har GM uppsåt att begå brottet och inte utryckligen gett sitt samtycke till att andra ska ha rätt att använda hans internetuppkoppling kan domstolens mycket väl tillämpa olika beviskrav. Naturligtvis underlättar det i form av säkring av bevis så som utrustning men det finns flera fall där GM hävdat att förövare tagit över hans dator, men domstolen har funnit det osannolikt så som i många av fallen där GM begått övergrepp mot barn över nätet. Det du skriver är en mycket förenklad bild av sanningen. Du kan inte neka dig till frihet alltid.

Jag känner flera idioter än jag borde erkänna, många av dessa säljer mycket skit på nätet.
Gång på gång går dessa "tomtar" fria för det går inte bevisa vem som suttit vid datorn, vem som har gjort vad mm.

Så skulle jag hota någons chef på hans trådlösa så är han inte automatiskt skyldig, det fungerar bara inte så.
Det ska gå att styrka vem som satt vid datorn, vem som skrev hotet och om personen i fråga inte har gjort liknande tidigare och nekar kan jag nästan garantera att han går fri.

Brått begångna vid nätet är absolut svårast att döma folk för, det räcker inte med ett motiv och ett IP nummer.
OT, pusta ut och neka.. Det är allt du behöver göra

EDIT: Största tabben busarna gör är att erkänna, då behövs inte samma typ/mängd av bevis.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sheep:

Vi vet ingenting. Det är det ärliga svaret.

Sweclockers keyboardwarriors borde lugna ner sig lite och fundera på om det är vettigt att ge rådgivning i ett juridiskt ärende. TS har bara gett oss lösryckta delar av vad han hade sagt till chefen och med det som grund kan vi omöjligen avgöra om det skulle kunna finnas någon risk för juridiska påföljder.

Fast vi svarar givetvis endast på det som TS skriver... Att sitta och luska ut hypotetiska variabler som vi inte blivit informerade om är knappast något vi kan ägna oss åt. Ska vi strunta i att råda en person att koppla in sladden i nätagget för att det skulle kunna vara så att han sitter med datorn i badkaret, men inte skrev det?
Lägger man upp en tråd så får man lov att vara medveten om att svaren man får helt baseras på det man skriver. Begreppet keyboard warrior får du nog dessutom ta och kolla upp.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Fast vi svarar givetvis endast på det som TS skriver... Att sitta och luska ut hypotetiska variabler som vi inte blivit informerade om är knappast något vi kan ägna oss åt. Ska vi strunta i att råda en person att koppla in sladden i nätagget för att det skulle kunna vara så att han sitter med datorn i badkaret, men inte skrev det?
Lägger man upp en tråd så får man lov att vara medveten om att svaren man får helt baseras på det man skriver. Begreppet keyboard warrior får du nog dessutom ta och kolla upp.

Sant. Den biten är faktiskt helt okomplicerad.

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk
Medlem
Skrivet av sladhued:

Har ju sagt precis vad som har hänt, har sagt vad jag kallade honom, o jag har sagt varför jag kallade honom så, vad mer behöver du veta?

Skickades från m.sweclockers.com

För originalfrågan, inget. Mitt fel, jag syftade på fel sak i mitt svar.

Om det värsta du gjorde var att kalla han idiot och svin så är det ingen fara, det finns inga legala påföljder för detta. Du borde dock ha sansat dig och frågat honom något i stil med "...men du sa ju till mig att jag skulle få jobbet...", om han bekräftar detta så hade du haft bra stöd för att han hade lurat dig.

Man får självklart inte lova någon ett jobb och sedan bryta detta. Det finns dock massvis med varianter på den situationen som gör att det blir lite svårt att döma "chefen" i det här fallet utan att veta vad som faktiskt lovades.

För sido-diskussionerna om vad du borde göra samt vad som skulle hänt om du redan var anställd:

*Hur lovade han dig jobbet? (när, på vilket sätt, fanns det någon annan där, sa han verkligen specifikt att jobbet var ditt, etc.)
*Vad skrev du i ditt mail till honom? (spelar mindre roll, men för metadiskussionen om vad man kan få sparken för så är det intressant)

Att sparka någon i Sverige som har en fast tjänst är svårt. Man kan dock få sparken för olämpligt beteende eller underprestation. Det mesta som kan påvisas göra skada för företaget är sådant man kan få sparken för. (Det låter även ganska rimligt, eller?)

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant