Nintendo NX kan bli stationär och bärbar – kan skippa optisk media

Permalänk
Skrivet av LAMeduck:

900p år 2016? Va?

Det har säkerligen att göra med bl.a. batteritid. Surfa lite på telefonen ett tag å batteriet är torrt rätt fort. Spelande är betydligt mer beräkningsintensivt och drar därför mer ström.

Men Nintendo har ju aldrig satsat på prestanda i första hand utan snarare spelglädje.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av thorsama:

Att 3e parts tillverkare inte vill producera spel till ett företag är företagets fel, inte 3e parts tillverkarnas.

Om de inte tjänar tillräckligt så låter de bli helt enkelt, om det beror på att systemet är svårutvecklat/mindre populärt/för dyra licensieringspengar (Nintendos del av kakan vid försäljning). Ett alternativ är väl om Sony/Ms har valt att muta ~95% av alla utvecklare, som ni förstår är det en omöjlighet.

Kan ju ta upp som exempel alla videor på YouTube som Nintendo vill ha sin beskärda del utan intäkterna ifrån.

Nintendo är bra duktiga på att begränsa sig själva.

Håller inte med dig. Tredjepartarna lovade stöd och titlar men stödet började försvinna redan vid lanseringen av Wii U, ett år innan lanseringen av PS4 och Xbox One. Vid tidpunkten var inte ens soecifikationerna officiellt kända för de två kommande konsollerna.

Wii U kom knappt ut i butik ens. Nintendo får inte göra om misstaget att lita på dessa igen för lanseringstitlar och första tiden efter NX-lanseringen.

Förhoppningsvis kommer tredjepartarna komma med ett bättre stöd med denna konsoll men samtidigt är Nintendo det förmodligen enda spelföretag som ensam klarar av att driva en spelplattform och dessutom själv få ut titlar till den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Avsaknad av bevis är inte heller bevis. Inte för att någon säger det, men bara för att dra en liknelse till ett talesätt.

Att inga läckor/rykten talar om en optisk läsare får mig snarare att tro på en optisk läsare, då jag annars antagit att dessa rykten uttryckligen skulle handla om att den var borta. Jag menar, det är väl, bevisligen, ett ganska stort nyhetsvärde i det.
Därför tänker jag själv spekulera i att någon form av optisk media fortfarande är trolig. Den tynande men fortfarande existerande bransch som sysslar med distribution av dessa står väl för viss påtryckning. Men med det sagt så är väl Nintendo det av alla företag som är minst troligt att lyssna på vad andra vill.
Sedan var det ju ett tag sedan jag hade koll på saker som utvecklingsplattformar så jag vet inte vad alla olika parter skulle ha för insyn i detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

annars kan dom väl sälja spel på sd-kort

Permalänk
Medlem

Vid närmare eftertanke är nog 900p inte så dumt ändå. Min tanke var att det gällde upplösningen på TVn, men om det är på skärmen på kontrollen/den bärbara delen så är det ju riktigt bra faktiskt. Om det sedan renderas i 1080p när den kopplas till den stationära delen vore det ännu bättre. Upplösningen på Vita har jag upplevt som ganska bra, och den var ju inte ens halv HD. Den var dessutom gjord från början för att man skulle kunna koppla den till en TV och ge en 1080i-signal ut. Okänt om det renderades högre då, kanske inte. Finns en mystery port för det på original-Vitan (1000-modellerna), men Sony ditchade Vitan och släppte aldrig den kabeln.

Men vi får väl se. (lite till @anon5930 )

Skrivet av Herr Andersson:

Kretskort i plasthölje spelen var väldigt dyra att tillverka och vem förutom Nintendo fans vill betala 899kr för ett spel?

Skrivet av Commander:

Dock om de inte klämmer in massa hårdvara i själva spelen så lär det vara ganska billigt, sen om slutpriset blir dyrt beror på som sagt vad Nitendo vill konkurrera mot. Dock har de bara nostalgi spel kvar så lär väl släppa ännu en gång hela sin spelkatalog från 90 talet istället för att komma med något nytt för en gångs skull.

Skrivet av biorrith:

Då ja, men hur dyrt kan det vara med SD-kort på 32gb idag?

Skrivet av loevet:

@Zotamedu: Absolut, det var inget antagande om att deras icke-medlemskap i BDA innebär att NX inte har optisk media, det var bara en reflektion över sambandet med nyheten om minneskortstekniken som kan peka på att det kan vara så. Att optisk media inte har nämnts någonstans i de läckor som har skvallrat om konsolens olika egenskaper är väl det starkaste tecknet på att den saknar optisk läsare, men så länge som det inte är officiell information som läcker ut är allt spekulativt. Det ska bli intressant att se vad NX blir, spel som distribueras digital eller på minneskort till handeln blir ett trendbrott mot konkurrenterna, men samtidigt skulle det krävas stora minneskort för att hysa de större HD-spelen som produceras numera. Alldeles för höga priser för fysiska spel kan vara det som talar mot en konsol utan optisk media. Ett spel som kräver ett minneskort på 64 GB har mycket sämre marginaler än ett spel som klarar sig med 16 GB, sådana skillnader existerar inte för optisk media.

Skrivet av Tigerhamster:

Avsaknad av bevis är inte heller bevis. Inte för att någon säger det, men bara för att dra en liknelse till ett talesätt.

Att inga läckor/rykten talar om en optisk läsare får mig snarare att tro på en optisk läsare, då jag annars antagit att dessa rykten uttryckligen skulle handla om att den var borta. Jag menar, det är väl, bevisligen, ett ganska stort nyhetsvärde i det.
Därför tänker jag själv spekulera i att någon form av optisk media fortfarande är trolig. Den tynande men fortfarande existerande bransch som sysslar med distribution av dessa står väl för viss påtryckning. Men med det sagt så är väl Nintendo det av alla företag som är minst troligt att lyssna på vad andra vill.
Sedan var det ju ett tag sedan jag hade koll på saker som utvecklingsplattformar så jag vet inte vad alla olika parter skulle ha för insyn i detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Vid en snabb titt på minneskortpriser idag kan man få UHS-I-klassade SDHC-kort på 16GB för 40-80 kronor, och då är farten också 40-80MB/s. För 32GB är priset runt 100 kronor.

Som jämförelse är läshastigheten för blu-ray-skivor på PS4 och Xbone 18MB/s (4x).

Det är alltså fullt realistiskt att matcha skivor i både kapacitet och hastighet. Nintendo lär garanterat pressa priset på minnena och köra med minsta möjliga marginal på både hastighet och kapacitet. Utvecklarna lär tvingas komprimera spelen en del, det har ju varit vanan till största del från Nintendos håll.

Är det någon som vet vad BD-skivor kostar att producera idag? Jag gissar att minneschippen kostar 2-5 gånger högre, vilket är mycket så, men fortfarande en acceptabel del av totalpriset för ett spel. Spelen lär ju ligga på proprietära minneskort, så ur Nintendos ögon vinner de fullständig kontroll över formatet, alltså snudd på eliminerar piratkopiering och homebrew, vilket Nintendo alltid har värdesatt väldigt högt. Och just av denna sista anledning tror jag att Nintendo väldigt gärna använder (proprietära) minneskort som lagrinsmedium för spel istället för skivor. För nerladdningar får man köpa en annan sorts (proprietära) minneskort att spara på. Precis som på PS Vita. Och det fungerar bevisligen.

Ju mer jag tänker på det, desto mer övertygad blir jag att Nintendo tänker kopiera Sonys ursprungliga idé med PS Vita, fast gå hela vägen och satsa fullt på det.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Jag tror helt klart minneskort a la 3DS (fast större utrymme) duger utmärkt i en konsoll. Hoppas dock handkontrollen utan knappar inte har något med NX att göra.

Tycker egentligen (New) 3DS duger utmärkt några år till, men om NX är väl integrerade men ändå separat fungerande stationär och bärbar konsol kan det bli mycket intressant.
Skulle gärna sett att den bärbara har skönt grepp, många fysiska knappar, lagom upplösning (högre än dagens 3DS, men mycket mer behövs inte) och gärna 3D-funktionen nu när new 3DS fått den att fungera så bra.

Sen bör den stationära vara aningen kraftigare än konkurrenterna för att slippa nyare nintendo-fördomar om svag prestanda. Integrationen borde vara spel som fungerar på båda (men ser klart bättre ut på den stationära) och där man kan utnyttja den bärbara för att förbättra upplevelsen, men även spela med vanlig kontroll om man vill.

Bakåtkompatibilitet brukar jag uppskatta mycket, men tror det kan bli problem då 3DS/DS-stöd i princip kräver dubbelskärm och Wii/Wii U-stöd kräver optisk media (och för Wii fjärrkontrollsstöd).

Skrivet av Gibbe:

Vid närmare eftertanke är nog 900p inte så dumt ändå. Min tanke var att det gällde upplösningen på TVn, men om det är på skärmen på kontrollen/den bärbara delen så är det ju riktigt bra faktiskt. Om det sedan renderas i 1080p när den kopplas till den stationära delen vore det ännu bättre. Upplösningen på Vita har jag upplevt som ganska bra, och den var ju inte ens halv HD. Den var dessutom gjord från början för att man skulle kunna koppla den till en TV och ge en 1080i-signal ut. Okänt om det renderades högre då, kanske inte. Finns en mystery port för det på original-Vitan (1000-modellerna), men Sony ditchade Vitan och släppte aldrig den kabeln.

Men vi får väl se. (lite till @anders190 )

Vid en snabb titt på minneskortpriser idag kan man få UHS-I-klassade SDHC-kort på 16GB för 40-80 kronor, och då är farten också 40-80MB/s. För 32GB är priset runt 100 kronor.

Som jämförelse är läshastigheten för blu-ray-skivor på PS4 och Xbone 18MB/s (4x).

Det är alltså fullt realistiskt att matcha skivor i både kapacitet och hastighet. Nintendo lär garanterat pressa priset på minnena och köra med minsta möjliga marginal på både hastighet och kapacitet. Utvecklarna lär tvingas komprimera spelen en del, det har ju varit vanan till största del från Nintendos håll.

Är det någon som vet vad BD-skivor kostar att producera idag? Jag gissar att minneschippen kostar 2-5 gånger högre, vilket är mycket så, men fortfarande en acceptabel del av totalpriset för ett spel. Spelen lär ju ligga på proprietära minneskort, så ur Nintendos ögon vinner de fullständig kontroll över formatet, alltså snudd på eliminerar piratkopiering och homebrew, vilket Nintendo alltid har värdesatt väldigt högt. Och just av denna sista anledning tror jag att Nintendo väldigt gärna använder (proprietära) minneskort som lagrinsmedium för spel istället för skivor. För nerladdningar får man köpa en annan sorts (proprietära) minneskort att spara på. Precis som på PS Vita. Och det fungerar bevisligen.

Ju mer jag tänker på det, desto mer övertygad blir jag att Nintendo tänker kopiera Sonys ursprungliga idé med PS Vita, fast gå hela vägen och satsa fullt på det.

Flashminnen kostar inte mer än några enstaka dollar för 32-64 Gb att köpa in så det är inte alls omöjligt att det blir liknande kasetter som 3DS fast med mer utrymme. 3DS-spelen säljs ju billigt så tror inte tillverkningskostnaden är alltför hög.
Minnespriser:
http://en.chinaflashmarket.com/Priceboard.Aspx
http://www.dramexchange.com/
Kanske inte räcker till alla spel utan lite eftertanke vid skapandet, men tillräckligt för mycket.

Jag varken tror eller hoppas inte nintendo gör Sonys misstag med proprietära lagringsmedium. Dom verkar smartare än så med 3DS och Wii U. Proprietära lagringsmedium fungerade på den tiden då utrymmet inte behövde vara särskilt stort (PS1/PS2), inte nu när spel köps online.
Tror det är smartare att sälja med inbyggd utbytbar HDD i olika storlekar (basic/premium) så är de vanliga användarna nöjda som den är och mer högljudda storspelare (en ganska liten målgrupp som syns mycket) kommer inte heller klaga

Permalänk
Entusiast
Skrivet av loevet:

@Zotamedu: Absolut, det var inget antagande om att deras icke-medlemskap i BDA innebär att NX inte har optisk media, det var bara en reflektion över sambandet med nyheten om minneskortstekniken som kan peka på att det kan vara så. Att optisk media inte har nämnts någonstans i de läckor som har skvallrat om konsolens olika egenskaper är väl det starkaste tecknet på att den saknar optisk läsare, men så länge som det inte är officiell information som läcker ut är allt spekulativt. Det ska bli intressant att se vad NX blir, spel som distribueras digital eller på minneskort till handeln blir ett trendbrott mot konkurrenterna, men samtidigt skulle det krävas stora minneskort för att hysa de större HD-spelen som produceras numera. Alldeles för höga priser för fysiska spel kan vara det som talar mot en konsol utan optisk media. Ett spel som kräver ett minneskort på 64 GB har mycket sämre marginaler än ett spel som klarar sig med 16 GB, sådana skillnader existerar inte för optisk media.

Fast kostnaden för ett minneskort är en liten del av kostnaden av spelet. Bulkpriserna ligger på några tior styck för relevanta storlekar. 16 GB SD-kort ligger på ca $2. Som det ser ut nu stödjer inte PS4 BD-XL så ett spel på 64 GB går inte att distribuera medans minneskort klarar högre än så. Finns ju dock teorier om att det faktiskt sitter en BD-XL-läsare i den men att det saknas mjukvarustöd av någon anledning och att Sony i framtiden kan välja att låsa upp den funktionaliteten. Kostnaden för det fysiska mediat lär ju inte vara alltför stora jämfört med övriga kostnader kopplade till distribution av fysisk media. Sen om det stämmer att den kommer rendera i 900p och sedan skala upp så kan man ju spara en del plats på texturer som inte behöver vara lika högupplösta. Det är ju det som är fördelen med konsoler, man vet exakt förutsättningarna och kan optimera mot det. Fast det verkar som en del större utvecklare inte orkar göra det.

Så ett steg tillbaks till solidstate-lagring för spel vore ett trendbrott jämfört med PS och Xbox men det är inte helt långsökt. Det har länge spekulerats om att flash kommer ta över från optisk media när det kommer till spel. Grejen är att spel inte är lika priskänsliga och du har en del fördelar med flash såsom mindre fysiskt format och möjlighet att faktiskt skriva data till samma enhet som spelet finns på så du slipper extra minneskort för sparade filer med mera. Det har även diskuterats hur länge film kommer spridas på 12 cm skivor.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24