Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011

Prismatchning

En grej jag noterat efter att ha bott i staterna ett tag är att det är väldigt få butiker som erbjuder någon prismatchning här hemma i Sverige. Varför är det så? Vad skiljer marknaden så pass att det fenomenet är så sällsynt här?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2015

Även om det inte skyltas med det gör många butiker det om man säger till.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2004

Bra fråga. Trodde El-giganten och Mediamarkt hade det men tydligen inte (hittade iaf inget på respektive hemsida).

[Intel 6700K @ 4500MHz]--[MSI Core Frozr L]--[MSI Z170 Gaming M5]--[Corsair 16GB 2666MHz DDR4]--[MSI 1080Ti Gaming X @ 2038/12006MHz]--[EVGA Supernova G2 850W]--[Fractal Design Define S]--[Windows 10 x64]--[Acer X34A]--[Corsair Strafe RGB MX Silent]--[Mionix Naos 7000]--[HyperX Cloud II]--[Creative Gigaworks T20]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Nov 2001

Vi har nog helt enkelt andra mönster i vår konsumtion, plus att konkurrensen är enorm i USA. Jag upplever oss inte som egentligen speciellt prismedvetna, kedjor som GameStop osv fortsätter att sälja spel av just sådana anledningar.

Exempelvis Bauhaus har ju prismatchning, men frågan är hur ofta det nyttjas, gissningsvis inte allt för ofta.

För ett år sedan skulle jag köpa bilbarnstol och hittade butikens stol för 500:- mindre i en annan butik, i samma stad (på Prisjakt). Jag frågade om de prismatchade, vilket de surt meddelade att det gjorde de minsann inte. Då tackade jag för mig.

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 16GB RAM (2666 MHz), Gainward GTX 1080 GLH, Corsair AX1200 PSU
Tillbehör: Acer Predator XB270HUDb (1440p, 144Hz, G-sync), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red), HTC Vive
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Nov 2001
Skrivet av Mocka:

Bra fråga. Trodde El-giganten och Mediamarkt hade det men tydligen inte (hittade iaf inget på respektive hemsida).

Jag frågade om ett headset på Elgiganten under mellandagsrean, CDON var 300:- billigare, och då matchade Elgiganten det priset, inget snack om saken alls.

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 16GB RAM (2666 MHz), Gainward GTX 1080 GLH, Corsair AX1200 PSU
Tillbehör: Acer Predator XB270HUDb (1440p, 144Hz, G-sync), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red), HTC Vive
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2010

elgiganten och mediamarkt har iallafall varje gång jag påpekat att de är dyrare än en konkurent gett mig samma pris som hos de andra företaget.

Define R4 - ASUS Maximus VII Ranger Z97 - i5 4690K - Adata 16GB XPG Inet Edt. - Samsung Evo 850 250GB - MSI GTX 780 TwinFrozr GAMING - Corsair AX 760W 80+ Platinum - Win 8.1 64bit - BenQ 24" XL2420Z

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2004
Skrivet av Thursday:

Jag frågade om ett headset på Elgiganten under mellandagsrean, CDON var 300:- billigare, och då matchade Elgiganten det priset, inget snack om saken alls.

Jag har själv prismatchat i butik både på MM och Elgiganten men den sistnämnda var rätt längesedan. Kanske något som bara görs i butik och kan även variera från butik till butik.

[Intel 6700K @ 4500MHz]--[MSI Core Frozr L]--[MSI Z170 Gaming M5]--[Corsair 16GB 2666MHz DDR4]--[MSI 1080Ti Gaming X @ 2038/12006MHz]--[EVGA Supernova G2 850W]--[Fractal Design Define S]--[Windows 10 x64]--[Acer X34A]--[Corsair Strafe RGB MX Silent]--[Mionix Naos 7000]--[HyperX Cloud II]--[Creative Gigaworks T20]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
#Archlinux
Registrerad
Jun 2007

Ägs inte alla dessa av samma bolag mer eller mindre? (Siba, Netonnet och Computer City), medans (Pixmania, The Phone House, Elgiganten och Webhallen innan Komplett tog det) och sedan (Mediamarkt, Saturn) men minns att det var någon koppling mellan dessa sedan men kanske är jag ute och cyklar.

Arch - Makepkg, not war -||- Asus Crosshair Hero VI -||- GSkill 16GiB DDR4 15-15-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 1600x @ 4.1GHz -||- nVidia MSI 970 Gaming -||- Samsung 850 Pro -||- EVEGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- Asus Xonar Essence STX -||- Sennheiser HD-650 -||
Arch Linux, one hell of a distribution.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2015
Skrivet av nakphud:

elgiganten och mediamarkt har iallafall varje gång jag påpekat att de är dyrare än en konkurent gett mig samma pris som hos de andra företaget.

Ringde kundservice på mediamarkt igår just om detta , och de matchar inte priser längre . men som sagt i butiken kanske det kan funka , beror nog på vara och pris , alltså är det en flera tusen kronors affär så är nog dem inte omöjliga.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av Commander:

Ägs inte alla dessa av samma bolag mer eller mindre? (Siba, Netonnet och Computer City), medans (Pixmania, The Phone House, Elgiganten och Webhallen innan Komplett tog det) och sedan (Mediamarkt, Saturn) men minns att det var någon koppling mellan dessa sedan men kanske är jag ute och cyklar.

Ja alltså som konsument är det en enorm svaghet med dessa kartellbildningar, och Riksbanken ogillar bristen på konsumtion..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2010
Skrivet av DWDW:

Ringde kundservice på mediamarkt igår just om detta , och de matchar inte priser längre . men som sagt i butiken kanske det kan funka , beror nog på vara och pris , alltså är det en flera tusen kronors affär så är nog dem inte omöjliga.

Ja, var i butik detta funkat för mig.

Define R4 - ASUS Maximus VII Ranger Z97 - i5 4690K - Adata 16GB XPG Inet Edt. - Samsung Evo 850 250GB - MSI GTX 780 TwinFrozr GAMING - Corsair AX 760W 80+ Platinum - Win 8.1 64bit - BenQ 24" XL2420Z

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2002

Av egen erfarenhet så erbjuder en stor del av företagen på prisjakt prismatchning om man tar sig orken att påpeka det.

5820K 4,3 GHz OC | MSI X99S Gaming 9 AC | Asus GTX 1060 6GB | Corsair Vengeance wLED DDR4 3200MHz CL16 4x16GB | Samsung NVMe SM961 1TB | IRONWOLF 10TB | EVGA SuperNOVA P2 1000W | Asus ROG Swift PG348Q | 2 x Dell U2714H | Dell U2312HM | Corsair K65 MX Speed Rapidfire RGB | SteelSeries Rival 500 | Bose Companion 5 | LITEON BLURAY BD-R 12X | Noctua NH-U14S PnP | Fractal Design Define XL R2 | WIN 10 Pro 64-bit | 3Dmark Fire:

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av FallenKnight:

En grej jag noterat efter att ha bott i staterna ett tag är att det är väldigt få butiker som erbjuder någon prismatchning här hemma i Sverige. Varför är det så? Vad skiljer marknaden så pass att det fenomenet är så sällsynt här?

Många elektronikbutiker verkar ha någon form av prisgaranti men annars verkar det inte ha slagit igenom så mycket i Sverige.

Skrivet av Mocka:

Elgigantens prisgaranti
http://www.elgiganten.se/cms/hos-elgiganten/kundgarantier/

Mediamarkt hittar jag inte heller något för däremot.

Corsair Vengeance LPX 2x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011

@gaminggirl: Vilka känner vi till utöver Elgiganten? Varken Dustin, Webhallen, Komplett, Netonnet, CDON eller Teknikmagasinet har någon efter eftersökningar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av FallenKnight:

@gaminggirl: Vilka känner vi till utöver Elgiganten? Varken Dustin, Webhallen, Komplett, Netonnet, CDON eller Teknikmagasinet har någon efter eftersökningar.

Verkar ha ändrats en del sedan jag kollade sist, det var väldigt utbrett där tidigare i alla fall. Däremot hittar jag massor på böcker, resor, hotell, bilreparationer och annat.

Corsair Vengeance LPX 2x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
blekinge
Registrerad
Dec 2003

Mailar man och frågar så brukar det inte vara några problem, eller frågar personalen om det är i en fysisk butik.

Landator: Q6600 @ 4ghz | 4gb Ballstix pc8500 | ASUS p5k-vm Matx | Asus 8800GT 512 | 150gb raptor | WD 250gb | 2x500gb seagate | Tagan 480w | Aplus micro-atx chassi | Samsung 226BW | Audigy ZX 5.1 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2008
Skrivet av Mocka:

Dom hade det åtminstone förra året då jag nyttjade det, elgiganten sänkte priset på en mus jag köpte. Dock tror jag bara att det gället fysiska butiker.
Det verkar förövrigt inte vara en tjänst som butikerna gärna skyltar med då det antagligen hela tiden skulle rusa in folk som skulle prismatcha allt ifrån tandborsthuvuden till filmer eller annat som inte är alltför dyrt om man säger så.

Skickades från m.sweclockers.com

He was truly the Bright Night