Samsung vägrar betala Copyswede – tas upp i Svea hovrätt

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Samsung vägrar betala Copyswede – tas upp i Svea hovrätt

Elektronikjätten Samsung vägrar betala kassettavgift till Copyswede och nu framgår att fallet tas upp i Svea hovrätt, knappt två veckor innan Dokumentären om Copyswede ser dagens ljus.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2013

Go Samsung! Krossa dessa vidriga, äckliga typer parasiter!

Main || Intel Core i7 980X @ 4.12GHz || ASUS Rampage III Gene || Corsair Vengeance 6x4GB @ 1800MHz || EVGA GTX 780 Reference || Creative Sound Blaster ZxR || 2x Intel 530 240 GB || Western Digital Blue WD10EZEX 1000 GB || ASUS VG248QE (no G-sync) ||
Laptop || Lenovo Thinkpad X220 4291-37G ||
Project: Pentium Clockbox || Intel Pentium G3258 ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nacka
Registrerad
Sep 2013

"Dum och Dummare"
Så jävla klockrent Jacob!

4930k | R9 290 CF | Gskill Ares 2133MHz 16GB | Asrock x79 Extreme4-m | Corsair AX1200i | Parvum s2.0 Extended | EK Supremacy EVO | EK-FC Original CSQ Nickel | 360+240 | EK D5+EK-D5 X-RES 140
Bygglogg: Chandra | by lowngcawt
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Aug 2001
Skrivet av lowngcawt:

"Dum och Dummare"
Så jävla klockrent Jacob!

Finns inga dum och dummare, bara dummast och det är Copyswede.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sölvesborg
Registrerad
Nov 2009

Heja Samsung!
Stå på er!
Dessvärre tror jag att det är kört för Samsung.
Det krävs en ändring i lagen, eller att Samsung hotar att lämna Sverige.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2009

Hoppas de tar in sina tyngsta advokater som sätter sig på Copyswede som tomater. Krossa dem!!!

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av ThomasLidstrom:

Heja Samsung!
Stå på er!
Dessvärre tror jag att det är kört för Samsung.
Det krävs en ändring i lagen, eller att Samsung hotar att lämna Sverige.

Tror tyvärr ändring är enda sättet... :=/

Skrivet av jonnti:

Hoppas de tar in sina tyngsta advokater som sätter sig på Copyswede som tomater. Krossa dem!!!

O du tror de har använt B laget med trainees i tingsrätten?

Problemet är inte att Copyswede har rätt, utan att lagarna är idiotiskt skrivna, så att CopySwede kan vänta dem till att passa sitt tänk, med äldre folk som domstolarna trots allt är fyllda med. Dessa har ingen aning om hur mycket av detta fungerar idag, förutom det som presenteras för dem i just en domstol. Hade du haft 18 åringar som dömt hade de skrattat CopySwede från domstolen.

Vi får se... TV-licensen blev rätt gjort iaf, men jag vete F om detta blir rätt gjort.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Nov 2010

Det är vi folket som har röstat på partier som tycker att utsugare som Copyswede är bra.
Så folket har fått den skit som de vill ha och detta kallas för demokrati.

i7 7700K & Ryzen 1800X. Båda har 64GB ram, 500 GB 960 Evo m.2. Grafikkort är något jag hittade i en container..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2001

Samsung supporter här. Go Samsung. Köper era produkter. Även om ni förlorar målet så +1000 i SweClockers-Cred för att ni kämpar. Fortsätt så.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2015

@Johan86c:

Du har rätt min vän.
bästa vore direktdemokrati. Men människor är lata för att rösta och kämpa för något sådant, sedan så brukar många av nya lagarna godkännas utan att ens folk vet om det. Ansvarslös folk = lättare för eliten att roffa åt sig ännu mera makt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
GBG
Registrerad
Jul 2003

Nästa SSD får bestämt bli SSD som tack för att de kämpar för oss. (och sig själva, iofs..)

Speldator : 3570K OC - mItx i ett Node- 16GB fläskig ram - MSI 750ti
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Umeå
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Paddanx:

Tror tyvärr ändring är enda sättet... :=/

O du tror de har använt B laget med trainees i tingsrätten?

Problemet är inte att Copyswede har rätt, utan att lagarna är idiotiskt skrivna, så att CopySwede kan vänta dem till att passa sitt tänk, med äldre folk som domstolarna trots allt är fyllda med. Dessa har ingen aning om hur mycket av detta fungerar idag, förutom det som presenteras för dem i just en domstol. Hade du haft 18 åringar som dömt hade de skrattat CopySwede från domstolen.

Vi får se... TV-licensen blev rätt gjort iaf, men jag vete F om detta blir rätt gjort.

Hela målet bygger på vad Samsungs produkter ÄR ÄMNADE FÖR. Alltså att påstå att de är speciellt ämnade för privatkopiering är bara ett bevis på okunskap. Både från de domstolar som faktiskt dömer Samsung och från Copyswede.

Skrivet av SunTzu88:

@Johan86c:

Du har rätt min vän.
bästa vore direktdemokrati. Men människor är lata för att rösta och kämpa för något sådant, sedan så brukar många av nya lagarna godkännas utan att ens folk vet om det. Ansvarslös folk = lättare för eliten att roffa åt sig ännu mera makt.

Direktdemokrati är vackert på pappret men väldigt svårt i teorin. Inte ens Schweiz har rakt igenom direkt demokrati utan omröstningar sker bara vid riktigt viktiga beslut eller vid beslut som gäller samhället de bor i specifikt. Och då krävs det dessutom att en politiker tar upp frågan... Vilket inte verkar ha hänt ännu.

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2005
Skrivet av Johan86c:

Det är vi folket som har röstat på partier som tycker att utsugare som Copyswede är bra.

Men sådant sägs ju inte i förväg alla gånger. Hur ska då väljarna veta vad fan politikerna hittar på när de väl är i makten?

▪ i7-6700K ▪ Asus Z170-A ▪ 16GB 2800MHz ▪ Gainward GLH 1080 ▪ 400GB NVMe ▪ Win 10 Pro ▪

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012

Ser gärna personligen att Samsung och Sony med mera bara lämnar Sverige helt och hållet till följd av detta. Kanske får någon högt uppsatt nisse någonstans att tänka om.

Jag har för mycket prylar, så min signatur blev för lång. Så den fick inte vara kvar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Piteå
Registrerad
Sep 2009

Hejja Samsung. Hoppas ni kan sätta stopp för det här vansinnet!!

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Jan 2002

Go Samsung!

Citera eller Svara för respons! •
Pixel Artist - Öppen för förslag på beställningsjobb! PM'a mig. • Mer på Instagram
YouTube - Gör lite såsaker här ibland, unboxing, drönar/go-pro saker och dyl. •

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
#Archlinux
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av enbom:

Men sådant sägs ju inte i förväg alla gånger. Hur ska då väljarna veta vad fan politikerna hittar på när de väl är i makten?

Copyswede är inget nytt, sedan har I stort sagt alla partier haft samma ståndpunkt när det gäller detta. Sedan vad partier säger är en sak, vad de gör är en annan dock har det varit samma linje för alla i Riksdan sedan urminnes tider. Räcker att titta hur FRA behandlades innan valet och efter av större delen av partierna som likt Patriot Act nu försöker stärka ännu mer i panik pga "terrorism".

Avlyssningsdebatten visar att folk verkligen tror att Sverige är någon form av utopi och korruptionsfritt.

Arch - Makepkg, not war -||- Asus Crosshair Hero VI -||- GSkill 16GiB DDR4 15-15-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 1600x @ 4.1GHz -||- nVidia MSI 970 Gaming -||- Samsung 850 Pro -||- EVEGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- Asus Xonar Essence STX -||- Sennheiser HD-650 -||
Arch Linux, one hell of a distribution.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2007

Tvistas det verkligen om huruvida mobiler och surfplattor är särskilt avsedda (!) för privatkopiering? Ord kan inte beskriva den dumhet som måste ligga bakom om så är fallet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av Tumnus:

Hela målet bygger på vad Samsungs produkter ÄR ÄMNADE FÖR. Alltså att påstå att de är speciellt ämnade för privatkopiering är bara ett bevis på okunskap. Både från de domstolar som faktiskt dömer Samsung och från Copyswede.

Är du en papegoja eller?

Läs igen vad jag skrivit. Jag förstår problemet, och håller med, men jag säger att med tanke på hur domstols personal är till åldern, deras insikt i hur modern mobiltelefon används av "20 åringen" inte är garanterat det du och jag ser, gör att CopySwede kan vända lagen åt att de "är" ämnade för det.

With other words... u need not shoot me... im on your side here!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2013

Oavsett vad lagen säger så är inte smarta telefoner ämnade för privatkopiering. Synd bara att det verkar vara så många inkompetenta (köpta?) domare

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2009

gillar reklamen som visas till:

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2009
Skrivet av Johan86c:

är väl bara piratpartiet som var emot det där.
så finns ju inte direkt mycket val till det om man inte vill att mainpoint av svenska politiken ska handla om piratkopiering

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Some Days, You Just Can't Get Rid of a Bomb!
Registrerad
Aug 2008

Alltså vilka jävla hönshjärnor, drop dead copyswede. Att göra något olagligt tänker jag inte försöka mig på absolut inte, men att kasta lite hundskit genom brevinkastet måste väl ändå vara berättigat? Vart fan har dessa tomtar levt någonstans de senaste 20 åren?
Usch, blir så jävla trott på denna inskränkta inkompetenta, inavlade, oskiljaktiga jäkla företag.

Skickades från m.sweclockers.com

Some Days, You Just Can't Get Rid of a Bomb!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2004

Hur det än går får Samsung bra PR så det är nog win-win för dem.

[Intel 6700K @ 4500MHz]--[MSI Core Frozr L]--[MSI Z170 Gaming M5]--[Corsair 16GB 2666MHz DDR4]--[MSI 1080Ti Gaming X @ 2038/12006MHz]--[EVGA Supernova G2 850W]--[Fractal Design Define S]--[Windows 10 x64]--[Acer X34A]--[Corsair Strafe RGB MX Silent]--[Mionix Naos 7000]--[HyperX Cloud II]--[Creative Gigaworks T20]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2016

Får man tänka på copytight skyddade verk man köpt?.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2013

Behöver en ny telefon, tänkte köpa oneplus men det här avgör saken. Go Samsung!

Main: R9 390 Nitro, 4690K @ 4 GHZ, NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte Z97X Gaming 3, Fractal Design Define S, 1 TB, Fractal Design 650W, samsung 840 evo 120gb, windows 10
Equipment: Benq xl2411t Tesoro durandal ultimate G1NL, steelseries rival, Qpad qh 90.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Okt 2008
Skrivet av Tumnus:

Problemet beror främst på tolkningen av "särskilt ägnad", från tidigare rättsfall.

Tyvärr tolkas det i praktiken som "kan användas till", vilket alla normalt funtade icke toppvridna personer begriper är totalt ologiskt. Det vore extremt intressant att få veta varför den tolkningen överhuvudtaget har gjorts, då den helt självklart är direkt felaktig. Det luktar lobbyism/särintressen/jäv om det.

1800X, 1080 SLI, 4K

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2004

Sagt det tidigare, säger det igen: Tingrätt är lekstuga och populistiskt. Hovrätt numera har experter de kallar in vid sådana här mål. Hela debaklet med tv-licens gjorde lite annan nytta också. Jag tror på friande dom. Hursomhelst blir det det i nästa instans.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Umeå
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av backfeed:

Problemet beror främst på tolkningen av "särskilt ägnad", från tidigare rättsfall.

Tyvärr tolkas det i praktiken som "kan användas till", vilket alla normalt funtade icke toppvridna personer begriper är totalt ologiskt. Det vore extremt intressant att få veta varför den tolkningen överhuvudtaget har gjorts, då den helt självklart är direkt felaktig. Det luktar lobbyism/särintressen/jäv om det.

Ja. Och med det argumentet borde ju folk dömas för fortkörning så fort de köper en ny bil. För bilen kan ju användas till att köra för fort eller tom. streetracing.

Ibland undrar man vad det egentligen är för okunniga som driver detta lands domstolar. Juridik kan de antagligen men att ta till någon som vet mer om saker ifråga verkar vara utanför deras låda liksom..

Skrivet av Clint Eastwood:

Sagt det tidigare, säger det igen: Tingrätt är lekstuga och populistiskt. Hovrätt numera har experter de kallar in vid sådana här mål. Hela debaklet med tv-licens gjorde lite annan nytta också. Jag tror på friande dom. Hursomhelst blir det det i nästa instans.

Är det inte i tingsrätten som det sitter politiker utsedda av riksdagspartierna? Ibland så väljer partier att utnämna folk utan någon som helst kvalifikation.

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Jan 2016

Tycker Samsung borde ta bort alla sina produkter från den Svenska marknaden ett tag, och därmed uppmuntra andra som är under Copyswedes piska att göra detsamma.

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M