Vilka anslutningar/fittings ska jag ha?

Permalänk
Medlem

Vilka anslutningar/fittings ska jag ha?

Hejsan!

Ska bygga en egen custom loop för första gången, har lagt ihop ett bra paket men jag kör fast med vilka anslutningar jag ska använda. Jag kommer köra med solid tubing. Ja, det kanske låter lite dumt eftersom det är min första custom loop men jag har kollat på väldigt många guides och även böjt rör hemma utan att sätta in det i en dator bara. Nu till saken, jag kommer att använda mig av dessa http://www.coolerkit.se/shop/ek-hd-petg-tube-6361p.html, så vilka anslutningar ska jag använda mig av? På Inet har jag hittat dessa http://www.inet.se/produkt/5331278/anslutning-ek-hdc-fitting-... som inte ska vara några problem. Tyvärr så finns det bara 2 i lager. Men på coolerkit finns dessa http://www.coolerkit.se/shop/ek-hd-adapter-4018p.html, det jag inte hänger med på där är att dem heter adapters, ska det inte vara "fittings"? Om jag köper dem från coolerkit behöver jag köpa något mer till det? Kanske lite rörigt ment jag hoppas ni förstår vad jag menar. Tack för svar i förhand!

Mvh
Markus

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV ATX | EVGA 750 G2 | Gigabyte Z170x-Gaming 5 | i7 6700K | EVGA GTX 980 Ti | Corsair Vengeance LPX 16GB 2666MHz |

Permalänk
Medlem

Enklast pm försäljaren efter som du ska använda akrylrör i bygget tänk på att du kommer behöva vinklar med

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk

En fråga bara varför inte PETG tube?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av DrSnaggles:

En fråga bara varför inte PETG tube?

Oj, jag har länkat fel. Det ska vara PETG så klart

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV ATX | EVGA 750 G2 | Gigabyte Z170x-Gaming 5 | i7 6700K | EVGA GTX 980 Ti | Corsair Vengeance LPX 16GB 2666MHz |

Permalänk

@smakus: hehe låter bra

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag mailade coolerkit i går men får inget svar från dem. Någon som kan förklara för mig vad jag behöver?

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV ATX | EVGA 750 G2 | Gigabyte Z170x-Gaming 5 | i7 6700K | EVGA GTX 980 Ti | Corsair Vengeance LPX 16GB 2666MHz |

Permalänk
Medlem

Du behöver ju adaptern så du får en gänga (G1/4).
Det du länkat på Inet är samma sak d.v.s slang/rör -> G1/4.

I vattenblocken/pumpar/kopplingar/ etc så är det samma gänga sen(trippelkolla)

Glöm inte att fasa ändarna på rören (0.5mmx45 grader), annars finns risk att o-ringarna går sönder -> Läckage -> inte bra

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

Du behöver ju adaptern så du får en gänga (G1/4).
Det du länkat på Inet är samma sak d.v.s slang/rör -> G1/4.

I vattenblocken/pumpar/kopplingar/ etc så är det samma gänga sen(trippelkolla)

Glöm inte att fasa ändarna på rören (0.5mmx45 grader), annars finns risk att o-ringarna går sönder -> Läckage -> inte bra

De är inte riktigt samma sak, HDC fittings är Compression fittings och HD fittings är Push-in.
Jag kan bara rekommendera Compressions eftersom de håller rören mycket bättre och det innebär en mindre risk för läckor.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Okej, tack så mycket!

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV ATX | EVGA 750 G2 | Gigabyte Z170x-Gaming 5 | i7 6700K | EVGA GTX 980 Ti | Corsair Vengeance LPX 16GB 2666MHz |