Ordförande i fastigheten vill sätta in inviduella värmemätare

Permalänk
Medlem

Att det är "enkelt" att mäta är ju fullständigt irrelevant när mätresultatet inte ger dig användbara siffror. Då måste man mäta fler saker och korrelera mätningarna. Helt plötsligt växer problemet, det blir dyrare och ev. nettovinst är borta.

En extrakostnad som motiveras av politik och upplysningsambitioner, gällande engergianvändning, vore mer ok om den inte samtidigt medför mer eller mindre orättvisa debiteringar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Fast inomhus sitter man ofta mer still och har mindre varma kläder osv mm. Dålig jämförelse. Det är både viktigt med en bra utformad ventilation och att vara utomhus. Men var man tvungen att välja skulle jag hellre ha en dålig ventilation fast som åtminstone ger mig frisk luft, än tvärtom.

Så länge det inte blir väldigt kallt är inte drag farligt, du blir iaf inte förkyld eller får lunginflammation av det. Jag brukar sätta igång min takfläkt på sommaren ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oeloe2:

Så länge det inte blir väldigt kallt är inte drag farligt, du blir iaf inte förkyld eller får lunginflammation av det. Jag brukar sätta igång min takfläkt på sommaren ex.

Skönt att du kan sätta på den när det passar.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Skönt att du kan sätta på den när det passar.

Vem kan inte sätta på en takfläkt när det passar? En takfläkt cirkulerar bara luft, det sker inget ombyte.

^takfläkt

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Individuella mätare (med individuell debitering av värme) är enbart positiva för de boende eftersom man då kan välja att spara in på värme om man gillar det lite kallare, eller dra på om man tycker det är värt.

Värme och vatten "ingår" alldeles säkerligen inte, om du bor i en bostadsförening, du betalar för den genom månadsavgiften. Och om du är en normal person som gillar ditt boende i intervallet 21-23 så är du säkerligen med och betalar för personen i brf:en som har öppna fönster på vintern därför att det blir så himla varmt inne annars.

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte läst alla inlägg men tänk också på att det kan bli väldigt orättvist.

En hörnlägenhet längst upp i huset med dåligt isolerad vind kan bli svinkall på vintern, en lägenhet på solsidan i mitten av huset kanske inte ens behöver ha värme påslagen.

En mera solidarisk lösning är att alla betalar för tilläggsisolering till vind och isolerglas etc. Sådant höjer dessutom värdet på huset så det är inte alls pengar i sjön. Skriv av det på 10-20 år eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetblack:

Individuella mätare (med individuell debitering av värme) är enbart positiva för de boende eftersom man då kan välja att spara in på värme om man gillar det lite kallare, eller dra på om man tycker det är värt.

Låter väldigt definitivt. Säg mig... Hur mycket mer bör jag betala i uppvärmningskostnad, eftersom jag har 25 grader varmt i hela lägenheten? En tvåa, 56 kvadratmeter, andra våningen av två, i södra Sverige, elen ingår inte i de fasta kostnaderna, utan förbrukningen tillkommer.

Innan du har svarat på ovan, är det rimligt att du inte läser vidare.

Jag har 25 grader varmt, med enbart ett badrummselement på överhuvudtaget, och det står på "ettan" resten av elementen är avstängda. Jag har en elräkning på en dryg tusenlapp i månaden, i en liten tvåa. Man behöver inte vara raketforskare för att lista ut att min uppvärmning kommer från elektroniken, vattensängen, och akvariet, och inte från elementen. Så, varför ska jag betala EXTRA för att det är varmt? Det gör jag ju redan. För inte fan betalar någon annan min el.

Med andra ord, ska det bli "rättvist" att dra uppvärmningskostnaden, för elen ingå i den fasta avgiften. Annars är det bara löjligt att försöka hävda att det är rättvist, praktiskt, och bra.

Dold text
Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Du pratar specifikt om ett system som ibland kallas komfortmätning, där lägenheter får en givare och debiteras enligt den uppmätta temperaturen på den. I ett sådant fall där du bor i en lägenhet som inte klarar att kyla bort tillförd elvärme från apparater skulle du säkert kunna få till dig en deal med föreningen/värden om du kan visa att dina element är kalla och att värmen kommer från andra källor som du själv står för. Detta är lite av ett specialfall och om jag låter definitiv så är det därför att det är definitivt alltid bättre att ha koll på uppvärmningen av ett flerbostadshus än inte. Ska man låta bli att effektivisera uppvärmningen av ditt hus därför att du är en outlier?

Det finns dock andra system där du inte betalar för temperaturen i din lägenhet, utan för energin som tillförs din lägenhet. En givare installeras ofta även vid sådana system. Ett sådant system skulle t.ex. direkt gynna dig, då är det helt plötsligt jätterättvist antar jag?:)

Det TS skriver om låter som ingen av dem, det låter som en teknisk förvaltare som vill ha givare för att bättre kunna ställa in byggnadens uppvärmning och på så vis spara in på energikostnader. Detta skulle kunna avspeglas på t.ex. en lägre avgift för de boende, vilket är något de boende tjänar på om det inte vore uppenbart. De kan t.ex. lägga pengarna på att driva sina vattensängar.

En bra temperaturreglering av ett flerbostadshus är praktiskt och bra för de allra flesta involverade, därför är det också rättvist.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Låter väldigt definitivt. Säg mig... Hur mycket mer bör jag betala i uppvärmningskostnad, eftersom jag har 25 grader varmt i hela lägenheten? En tvåa, 56 kvadratmeter, andra våningen av två, i södra Sverige, elen ingår inte i de fasta kostnaderna, utan förbrukningen tillkommer.

Innan du har svarat på ovan, är det rimligt att du inte läser vidare.

Jag har 25 grader varmt, med enbart ett badrummselement på överhuvudtaget, och det står på "ettan" resten av elementen är avstängda. Jag har en elräkning på en dryg tusenlapp i månaden, i en liten tvåa. Man behöver inte vara raketforskare för att lista ut att min uppvärmning kommer från elektroniken, vattensängen, och akvariet, och inte från elementen. Så, varför ska jag betala EXTRA för att det är varmt? Det gör jag ju redan. För inte fan betalar någon annan min el.

Med andra ord, ska det bli "rättvist" att dra uppvärmningskostnaden, för elen ingå i den fasta avgiften. Annars är det bara löjligt att försöka hävda att det är rättvist, praktiskt, och bra.

Dold text
Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetblack:

Du pratar specifikt om ett system som ibland kallas komfortmätning, där lägenheter får en givare och debiteras enligt den uppmätta temperaturen på den.

Vilket råkar vara normalfallet för eftermontage, och eftermontage, är det stora flertalet i dagsläget. Du påtalade att det alltid var positivt, vilket helt enkelt inte är sant. Om du skulle ha råkat glömma vad du skrev:

Skrivet av jetblack:

Individuella mätare (med individuell debitering av värme) är enbart positiva för de boende eftersom man då kan välja att spara in på värme om man gillar det lite kallare, eller dra på om man tycker det är värt.

Skrivet av jetblack:

I ett sådant fall där du bor i en lägenhet som inte klarar att kyla bort tillförd elvärme från apparater skulle du säkert kunna få till dig en deal med föreningen/värden om du kan visa att dina element är kalla och att värmen kommer från andra källor som du själv står för.

Efter att ha hotat med socialtjänstlagen, och att de skulle tvingas åtgärda sommarvärmen, så kvittar vi numera varmt på vintern mot varmt på sommaren. Fast det var helt omöjligt, när man påtalade det från början.

Skrivet av jetblack:

Detta är lite av ett specialfall och om jag låter definitiv så är det därför att det är definitivt alltid bättre att ha koll på uppvärmningen av ett flerbostadshus än inte.

Jag är mer än villig att påstå att du har fel. Men det är klart, du kan så klart presentera siffror som backar upp ditt påstående? Här där jag bor, har man höjt den fasta månadsavgiften, med hänvisning till kostnader förknippade med installation och drift av komfortvärmesystemet.

Skrivet av jetblack:

Ska man låta bli att effektivisera uppvärmningen av ditt hus därför att du är en outlier?

Effektivisera? Isolerade fönster, tilläggsisolera grund, och tak, möjligen, men komfortvärmemätning, är inte att effektivisera. Det är att skaffa sig dyra omkostnader, som någon måste betala, för att kunna ta mer betalt av alla boende.

Skrivet av jetblack:

Det finns dock andra system där du inte betalar för temperaturen i din lägenhet, utan för energin som tillförs din lägenhet. En givare installeras ofta även vid sådana system. Ett sådant system skulle t.ex. direkt gynna dig, då är det helt plötsligt jätterättvist antar jag?

Du har uppenbarligen inte brytt dig om att läsa tråden ser jag... Ett sådant system tar ingen hänsyn till vem som bor var. Eftersom jag bor på andra våningen, i mitten, får jag spillvärme underifrån, och har inget läckage åt sidorna, och får därför ett betydligt lägre uppvärmningsbehov, något jag redan påpekat, som orättvist.

Skrivet av jetblack:

Det TS skriver om låter som ingen av dem, det låter som en teknisk förvaltare som vill ha givare för att bättre kunna ställa in byggnadens uppvärmning och på så vis spara in på energikostnader.

Individuella värmemätare är alltid komfortvärmesystem, helt enkelt eftersom det kostar för mycket att installera för att inte debitera när systemet är på plats.

Skrivet av jetblack:

Detta skulle kunna avspeglas på t.ex. en lägre avgift för de boende, vilket är något de boende tjänar på om det inte vore uppenbart. De kan t.ex. lägga pengarna på att driva sina vattensängar.

Lägre avgift? Ja just det, du tror på gratislunchen. I realiteten ska systemet driftsättas, underhållas, och administreras. Det en boende eventuellt kan "spara" genom att ha 18c i lägenheten, förlorar han på att systemet fodrar en höjning i de fasta kostnaderna.

Skrivet av jetblack:

En bra temperaturreglering av ett flerbostadshus är praktiskt och bra för de allra flesta involverade, därför är det också rättvist.

Det finns mycket som är praktiskt och bra, men inte ett dugg rättvist. Problemet med alla tillgängliga typer av sådana här system är just att de aldrig är rättvisa. I princip alla flerfamiljshus har (betydligt) större nytta av isolering, nya isolerglas, och effektiviserad ventilation med värmeåtervinning, än det här tramset med pekfingrar för att kontrollera folks beteende. Men det är initialt betydligt dyrare ingrepp, som man helt enkelt inte är intresserad av att göra.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BoneZ87:

Undrar om någon vet om det är tillåtet ur ett lagligt perspektiv att sätta in individuella värmemätare i lägenheter som ska mäta värmen .............

Ett par kommentarer.

Nej, det är inte säkert att det är lagligt. Det beror helt på vad som står i bostadsföreningens stadgar ang årsavgiften, vad som ingår i den och hur olika poster tex värme, fördelas. Står det att vatten och värme ingår i årsavgiften kan man inte ändra det till "individuell fakturering" utan att ändra stadgarna. Och det kräver 1 stämma om alla är eniga, eller 2 stämmor om inte alla är eniga.

Om det däremot står något som det här i stadgarna "I årsavgiften ingående ersättning för värme och varmvatten, elektricitet, sophämtning eller konsumtionsvatten kan beräknas efter förbrukning. För informationsöverföring kan ersättning bestämmas till lika belopp per lägenhet" så har styrelsen rätt att ändra till individuell kostnadsberäkning.

Sen råkar vi ha ett liknande system (http://www.techem.se/?gclid=CImwhP__7MoCFSkocgodUuUKJw). Varm och kallvattenåtgång mäts per lägenhet och sen fördelas föreningens totalkostnader ut per andel användning, dvs ingen överdebitering. Du förhand debiteras en avgift och sen justeras det mot verklig kostnad en gång per år.

Värmefördelningen mäts direkt på var radiator så du betalar för vad du använder. Jag har också en kontrollpanel som gör att jag kan kontrollera var radiator, ställa in individuella temperaturer och tom programmera temperaturkurvor över dygnet, dvs tex sänka temperaturen 2 grader på natten.
Det finns också generella program för tex när man reser bort etc som då sänker alla radiatorer X grader.

Och vart år får jag en årsredovisning som visar varm och kallvatten åtgång och värme åtgång (per radiator) kostnadsfördelning och tom jämförelse med övriga lägenheter i huset.

När det här infördes så innebar det en klar kostnadssänkning, dels pga av möjligheten att styra temperaturerna tex när man åker bort eller över dygnet, plus att en del nog slutade ha fönstren öppna för vädring mitt i vintern
Den årliga kostnadssänkningen för medlemmarna täcker helt klart driften för föreningen med råge, om det i slutänden även täcker initialkostnaderna är lite svårare att säga eftersom det beror på den framtida kostnadsutvecklingen för vatten och värme och hur lång tid man räknar på, men det ser inte otroligt ut. Lite svårt att säga då fokuset på det här också har lett till att vi tex tätat om alla fönster och gjort andra förbättringar i huset.

Och som sagt tidigare, om det är lönsamt för individen hänger ju också på vilket system det är samt hur bra isolerat huset är. En taklägenhet med dålig takisolering kan nog förlora en hel del på det.

Permalänk
Medlem

I föreningen jag bor i satte in både värme (1st/element) & vattenmätare i alla lägenheter, bästa dom gjort enligt mig jag fick tillbaka 7600:- första året (jag förskottsbetalar 1129:-/mån på vatten/värme)

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorp:

Ett par kommentarer.

Nej, det är inte säkert att det är lagligt. Det beror helt på vad som står i bostadsföreningens stadgar ang årsavgiften, vad som ingår i den och hur olika poster tex värme, fördelas. Står det att vatten och värme ingår i årsavgiften kan man inte ändra det till "individuell fakturering" utan att ändra stadgarna. Och det kräver 1 stämma om alla är eniga, eller 2 stämmor om inte alla är eniga.

Om det däremot står något som det här i stadgarna "I årsavgiften ingående ersättning för värme och varmvatten, elektricitet, sophämtning eller konsumtionsvatten kan beräknas efter förbrukning. För informationsöverföring kan ersättning bestämmas till lika belopp per lägenhet" så har styrelsen rätt att ändra till individuell kostnadsberäkning.

Sen råkar vi ha ett liknande system (http://www.techem.se/?gclid=CImwhP__7MoCFSkocgodUuUKJw). Varm och kallvattenåtgång mäts per lägenhet och sen fördelas föreningens totalkostnader ut per andel användning, dvs ingen överdebitering. Du förhand debiteras en avgift och sen justeras det mot verklig kostnad en gång per år.

Värmefördelningen mäts direkt på var radiator så du betalar för vad du använder. Jag har också en kontrollpanel som gör att jag kan kontrollera var radiator, ställa in individuella temperaturer och tom programmera temperaturkurvor över dygnet, dvs tex sänka temperaturen 2 grader på natten.
Det finns också generella program för tex när man reser bort etc som då sänker alla radiatorer X grader.

Och vart år får jag en årsredovisning som visar varm och kallvatten åtgång och värme åtgång (per radiator) kostnadsfördelning och tom jämförelse med övriga lägenheter i huset.

När det här infördes så innebar det en klar kostnadssänkning, dels pga av möjligheten att styra temperaturerna tex när man åker bort eller över dygnet, plus att en del nog slutade ha fönstren öppna för vädring mitt i vintern
Den årliga kostnadssänkningen för medlemmarna täcker helt klart driften för föreningen med råge, om det i slutänden även täcker initialkostnaderna är lite svårare att säga eftersom det beror på den framtida kostnadsutvecklingen för vatten och värme och hur lång tid man räknar på, men det ser inte otroligt ut. Lite svårt att säga då fokuset på det här också har lett till att vi tex tätat om alla fönster och gjort andra förbättringar i huset.

Och som sagt tidigare, om det är lönsamt för individen hänger ju också på vilket system det är samt hur bra isolerat huset är. En taklägenhet med dålig takisolering kan nog förlora en hel del på det.

Usch fy tusan vad orättvist det kan bli beroende på hur lägenheten ligger i huset.
Sen undrar jag hur de mäter på radiatorerna. Om de mäter ingående temperatur, utgående temperatur samt flödesmängd så blir det väl ok. Men om de tex bara mäter hur många liter "värme" som används skulle det kunna bli väldigt orättvist.

Att det dessutom verkar tveksamt att det totalt sett blir lönsamt i slutändan gör att jag tolkar det som en solklart dålig idé.
Men men. Alltid straffar det nån.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Individuell debitering på faktisk energianvändning i nyproduktioner, där användningen även påverkas av läget på lägenheten i huset skulle jag kunna gå med på. Men då måste det vara supertydligt redan från början att detta är en faktor som påverkar värdet på lägenhet iom att driftskostnaden påverkas. För många här i tråden är det självklart, men gemene man som kanske bara avslutat en gymnasieutbildning för hundra år sedan är nog inte konceptet om värmeöverföring lika klart och tydligt.

En annan variant skulle kunna vara att ta fram korrektionsfaktorer baserat på läge, anslutande lägenheters totala energiförbrukning och temperaturmätningar utomhus. Ett sånt överslag skulle kunna jämna ut skillnader som beror av läget avsevärt.

Båda dessa varianter är ganska rättvisa, men ändock ganska krångliga och kostsamma lösningar att utbilda folk genom att låta dem betala. I många avseenden så är det ju faktiskt ett ganska effektivt verktyg måste jag motvilligt erkänna..