Forumdelen sponsras av

TV fjärrkontroll fungerar inte när förstärkaren är på (och tvärt om)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Maj 2008

TV fjärrkontroll fungerar inte när förstärkaren är på (och tvärt om)

Har en 50" LG plasma där fjärrkontrollen inte fungerar när förstärkaren(onkyo TX-SR875) är på. Jag tänker mig att de lyssnar på samma "programmering" på fjärrkontrollen.

Någon som varit med om detta och vet lösningen?

MVH
Michael

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
NV Skåne
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av Mitchymojboj:

Har en 50" LG plasma där fjärrkontrollen inte fungerar när förstärkaren(onkyo TX-SR875) är på. Jag tänker mig att de lyssnar på samma "programmering" på fjärrkontrollen.

Någon som varit med om detta och vet lösningen?

MVH
Michael

Om de skulle lyssnat på samma koder från fjärren skulle snarare båda enheterna börjat göra saker när du knappade på fjärren, inte att den ena slutade fungera helt. Det låter snarare som att din Onkoyo på nåt vis stör ut IR-signalerna från LG-fjärren, kanske med nån slags aktiv rumsavsökning?
Alternativet är ju att din LG-fjärr inte alls kör med IR utan nån slags RF-signalering så du inte behöver fri sikt till TVn för att byta kanal, men detta är såklart mer känsligt för störningar från en reciever med rejäla spolar, har du otur överlappar frekvenserna och recievern stör ut fjärren.

Kanske.

Prova att flytta recievern längre från TVn för att se om det hjälper, alternativt ställ något framför fronten på recievern för att se om det gör att TVn börjar lyssna på sin fjärr igen.

Hur sätter du igång Onkoyon förresten? Det kan ju vara så att Onkoyo-fjärren på något vis hänger TVn så den inte kan ta emot sina vanliga signaler. Prova starta recievern med knappen på fronten och se om du får samma resultat.

Felsökning är A och O.

i5 8600k@4.68 GHz || ASUS ROG STRIX GTX 1080 || 16GB RAM 3000MHz || ASUS Z370-H Gaming || Be Quiet! 580W Modular || Noctua NH-D15 || Fractal Design Define R6 || 2x 250GB SSD, 5TB HDD || ASUS VG278HE & 2x BenQ RL2450HT || Logitech G710 & G700 & G13 & G533
* De gav mig en present. Jag gav dem en present. Vet du inte skillnaden, använd "dom".
* Fraktfritt på Inet för verifierade SweC-medlemmar