Företags rätt att annullera lagd order

Permalänk

Företags rätt att annullera lagd order

Hej!

Jag undrar vilka rättigheter som företag har att annullera ordrar, t.ex. vid felaktig prissättning?

Jag hade beställt 2 st AOC Q2770PQU från PROSHOP för 2830 kr/st igår och idag fick jag ett mail om att ordern blivit annullerad p.g.a. felaktig prissättning.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=2296503

2830 kr är ett bra pris, men det är inga fantasisummor för felaktig prissättning. I mars 2015 kostade skärmen 2999 kr medan den idag (reviderat) kostar 4069 kr.

https://www.proshop.se/Bildskaerm/Style-Q2770PQU-LED-skaerm-2...

Jag har sett liknande trådar på SweC tidigare men jag hittar inte dem.

Visa signatur

Ny burk: 7600x, X670E-plus, RTX3080, 32GB DDR5, 2 TB NVMe, 8TB 3.5"
Pensionerad burk: x5650@3.5 GHz, GTX 670, 12 GB DDR3

Permalänk

Dom har all rätt. "Vi reserverar oss för eventuella feltryck..."

Brukar stå något liknande i villkoren.

"Fakta- och prisuppgifter lämnas med reservation för tryckfel, leverantörers prishöjningar, felaktiga tekniska specifikationer m.m. samt för slutförsäljning" <--- Direkt från Proshops sida.

tillägg
Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk

Jag har för mig det fanns en tråd om någon som hade köpt en rejäl laddning med hårddiskar riktigt billigt men företaget upptäckte inte att det var fel pris förrän diskarna redan var levererade så han fick behålla dom trots att företaget försökte kräva tillbaka dom.

Men jag kan tänka mig att om företaget hinner annullera ordern eller stoppa leveransen innan kunden hinner hämta ut den så är det nog kört.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

Jag har för mig det fanns en tråd om någon som hade köpt en rejäl laddning med hårddiskar riktigt billigt men företaget upptäckte inte att det var fel pris förrän diskarna redan var levererade så han fick behålla dom trots att företaget försökte kräva tillbaka dom.

Men jag kan tänka mig att om företaget hinner annullera ordern eller stoppa leveransen innan kunden hinner hämta ut den så är det nog kört.

Stämmer bra det.

Och här har ni tråden http://www.sweclockers.com/forum/trad/1200181-clickok-se-stam...

Permalänk

Okaj tack allesammans. Antog att det var nåt sånt.

Visa signatur

Ny burk: 7600x, X670E-plus, RTX3080, 32GB DDR5, 2 TB NVMe, 8TB 3.5"
Pensionerad burk: x5650@3.5 GHz, GTX 670, 12 GB DDR3

Permalänk
Medlem

Företaget kan knappast hävda att du agerade i "ond tro" då priset absolut inte var uppenbart felaktigt, utan deras möjligheter att slippa undan ligger troligtvis i om inget avtal ingåtts..

Har en orderbekräftelse skickats så kan ett bindande avtal föreligga. Från ARN 2007-8330:
"Nämnden menade att tvisten gäller om ett utskickat e-postmeddelande är att anse som en orderbekräftelse som företaget är bundet av eller inte. I meddelandet har kunden bland annat fått ett ordernummer och en bekräftelse på personuppgifter och priset. Nämnden fann därför att meddelandet är att betrakta som en orderbekräftelse och ett bindande avtal har därför ingåtts."

Kontakta din lokala konsumentvägledare för hjälp med att reda ut hur det ligger till i just ditt fall (eller vänd dig direkt till ARN).

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD