Program för att begränsa/schemalägga datoranvändning, hur?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stenungsund
Registrerad
Jul 2009

Program för att begränsa/schemalägga datoranvändning, hur?

Hej Swec!

Behöver er Hjälp, jag har ett beroende av att sitta framför datorn, och jag förstör mitt liv sakta men säkert.

Så jag skulle vilja ta bort kontrollen från mig att använda datorn, så jag kan få kontroll över mig själv igen.

Finns ju föräldrakontroll som man kan ställa in, men jag vill ta bort möjligheten att ändra inställningar helt, men samtidigt ha ganska stor kontroll över när jag kan använda den. Så inte genom att begränsa tiden, utan att säg, från 02-16 så kan jag inte komma in på datorn, dels för att sova och dels för att jag ska till skolan/jobb eller vad som.

Finns det något program som kan göra detta? Och lösningen är inte att gå bort från datorn helt heller, har försökt och jag bara trillar tillbaka igen. Ska även ta upp detta med en läkare, men tror att detta kan vara ett bra första steg.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
/home
Registrerad
Apr 2010
Skrivet av Celcius:

Hej Swec!

Behöver er Hjälp, jag har ett beroende av att sitta framför datorn, och jag förstör mitt liv sakta men säkert.

Så jag skulle vilja ta bort kontrollen från mig att använda datorn, så jag kan få kontroll över mig själv igen.

Finns ju föräldrakontroll som man kan ställa in, men jag vill ta bort möjligheten att ändra inställningar helt, men samtidigt ha ganska stor kontroll över när jag kan använda den. Så inte genom att begränsa tiden, utan att säg, från 02-16 så kan jag inte komma in på datorn, dels för att sova och dels för att jag ska till skolan/jobb eller vad som.

Finns det något program som kan göra detta? Och lösningen är inte att gå bort från datorn helt heller, har försökt och jag bara trillar tillbaka igen. Ska även ta upp detta med en läkare, men tror att detta kan vara ett bra första steg.

Alla ändrigar går att revertera. Be någon ändra internet access i routern och byta lösenord som bara han eller hon vet om. Om routern stöder det, det vill säga.

i7
GTX
4K

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Nov 2010

Finns mängder av program googla på Parent control och det finns även inbyggt i windows.
http://windows.microsoft.com/en-us/windows/set-parental-contr...

Jag själv lider av samma problem som du och vi är knappast ensamma, problemet är dock att vi använder datorf-nskapet i vårt arbete, så att bara låsa ute en hjälper ej. Ni som går i skolan så går ni åt samma håll, då ni använder datorn till era studier.

Gått över till enbart Google Chromebook på klientsidan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Årsta, Stockholm
Registrerad
Jan 2003

Det absolut bästa är nog att bearbeta beroendet.

Dvs prata med någon, få hjälp att ta tag i problemet.

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.