Gymnasiearbete binära tal, praktisk del?

Permalänk

Gymnasiearbete binära tal, praktisk del?

Jag skriver ett gymnasiearbete på binära tal, datorer och felrättande koder.

För min praktiska del vill jag göra något som verkligen kan imponera på åhörarna vid min presentation, jag funderade på att gör någon form av logisk krets som kan utföra simpla beräkningar men det känns som att det kommer vara ganska tråkigt å kolla på.

Vad är era synpunkter på detta? Någon som har förslag på något annat praktiskt jag kan bygga?

//Marcus

Permalänk
Inaktiv

Lägg till något flashigt som visar resultatet av dessa beräkningar. Nixie Tubes kan väll vara något fint. Ju mer kreativt du visar resultatet i från din krets desto fler drar du till dig. Du behöver inte visa resultat visuellt, du kan köra typ morsekod för att förmedla via ljud eller vibrationer. Du kan även hitta ett roligt och coolt sätt att mata in det du vill räkna ut via sensorer. Bara att drömma för att hitta något som passar dig.

Permalänk
Skrivet av anon185723:

Lägg till något flashigt som visar resultatet av dessa beräkningar. Nixie Tubes kan väll vara något fint. Ju mer kreativt du visar resultatet i från din krets desto fler drar du till dig. Du behöver inte visa resultat visuellt, du kan köra typ morsekod för att förmedla via ljud eller vibrationer. Du kan även hitta ett roligt och coolt sätt att mata in det du vill räkna ut via sensorer. Bara att drömma för att hitta något som passar dig.

http://badnixie.com/Web_Files/DSC_10033.JPG

Tack för tipset
Jag tänkte ha led lampor som output men en sådan där nixie tube värkar ju mycket fränare, var får man tag på en sådan, såg att det inte tillverkas längre.

Permalänk
Medlem

Om det är felrättande koder skulle du kanske kunna bygga en liten modell och visa på en överföring av data. Du inför själv fel och visar hur det rättas till.

Som demo skulle du kunna ha, t.ex. 8 lampor (lyser om biten är satt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av macke0010:

Tack för tipset
Jag tänkte ha led lampor som output men en sådan där nixie tube värkar ju mycket fränare, var får man tag på en sådan, såg att det inte tillverkas längre.

Ebay är din vän men det kan ta tid att få dem om du köper från Kina, men finns många säljare i de baltiska länderna, balterna är dock oftast inga storsäljare utan bara vanliga personen men ta någon med ett antal försäljningar så lär det inte vara någon fara.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood