Permalänk
Medlem

Kali Linux WiFi?

Hej,

jag har installerat Kali Linux 2.0 i VirtualBox på en Windows-dator. När jag boot:ar Kali för jag ingen möjlighet att ansluta till WiFi. Det står dock att jag har en "Wired Connection" trots att jag på min "host machine" är ansluten via WiFi. När jag skriver kommandot: ifconfig kommer bara eth0 och lo upp. Inte wlan0 vilket jag tycker att jag borde få upp. Jag använder mig av en TP-Link USB WiFi adapter och jag har inget internt nätverkskort.

Finns det ett enkelt sätt att fixa detta eller behöver jag köpa ett nätverkskort till PCI-E?

Tacksam för svar!

Permalänk

Låter som du har ställt in "NAT" under virtualbox maskinens inställningar, dvs den skapar ett virtuellt nätverk emellan hosten och virtuella maskinen.

mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qwerti:

Hej,

jag har installerat Kali Linux 2.0 i VirtualBox på en Windows-dator. När jag boot:ar Kali för jag ingen möjlighet att ansluta till WiFi. Det står dock att jag har en "Wired Connection" trots att jag på min "host machine" är ansluten via WiFi. När jag skriver kommandot: ifconfig kommer bara eth0 och lo upp. Inte wlan0 vilket jag tycker att jag borde få upp. Jag använder mig av en TP-Link USB WiFi adapter och jag har inget internt nätverkskort.

Finns det ett enkelt sätt att fixa detta eller behöver jag köpa ett nätverkskort till PCI-E?

Tacksam för svar!

Har du inte internet på virtuella maskinen då?

Spelar ingen roll vad din host är ansluten till, det blir wired ändå på virtuella maskinen. Har en server på wifi, alla virtuella maskiner står som eth0 och inte wlan0

Virutella maskinen kopplas automatiskt till samma nätverk som din host. Denna "connection" blir wired oavsett vad hosten har

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehallq:

Har du inte internet på virtuella maskinen då?

Spelar ingen roll vad din host är ansluten till, det blir wired ändå på virtuella maskinen.

Har en server på wifi, alla virtuella maskiner står som eth0 och inte wlan0

Men när jag skriver t.ex airmon-ng kommer ett felmeddelande om någon fil upp och det står inget under interface.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qwerti:

Men när jag skriver t.ex airmon-ng kommer ett felmeddelande om någon fil upp och det står inget under interface.

Skickades från m.sweclockers.com

skriv
ping www.google.se
Fungerar det, får du massa svar ?

typ:
"64 bytes from 83.255.235.39: icmp_seq=13 ttl=59 time=9.49 ms"

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehallq:

skriv
ping www.google.se
Fungerar det, får du massa svar ?

typ:
"64 bytes from 83.255.235.39: icmp_seq=13 ttl=59 time=9.49 ms"

Sitter inte vis datorn just nu. Men jag vet att jag hade nätverksuppkoppling och jag har kunnat ladda ned saker osv.

Det är bara det att det verkar som att jag behöver en trådlös uppkoppling för att kunna görq vissa kommandon såsom aircrack-ng.

Läste någonstans att man skulle ha två nätverkskort; ett för att ansluta till routern med och ett för att skanna området runt datorn för andra trådlösa nätverk. För att förtydliga har jag alltså bara en USB WiFi-adapter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qwerti:

Men när jag skriver t.ex airmon-ng kommer ett felmeddelande om någon fil upp och det står inget under interface.

Skickades från m.sweclockers.com

Tjena hej,

Om du ska köra Kali på det sätt jag tror du vill köra det, sitta och försöka penetrera wifi genom WPS-buggen så är det bättre att köra det som Live-CD istället för genom VirualBox.

Permalänk
Medlem

Du måste aktivera USB passthrough för att den virtuella maskinen ska kunna se ditt USB-nätverkskort. I Virtualbox så klickar du bara på Settings och sedan har du fliken USB till vänster. Klicka på plusset så hittar du ditt USB-nätverkskort i listan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Tjena hej,

Om du ska köra Kali på det sätt jag tror du vill köra det, sitta och försöka penetrera wifi genom WPS-buggen så är det bättre att köra det som Live-CD istället för genom VirualBox.

Okej, vilka fördelar ger det jämfört med att ha det på en VM? Är det som att bränna det till en tom CD-skiva?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetten:

Du måste aktivera USB passthrough för att den virtuella maskinen ska kunna se ditt USB-nätverkskort. I Virtualbox så klickar du bara på Settings och sedan har du fliken USB till vänster. Klicka på plusset så hittar du ditt USB-nätverkskort i listan.

Detta har jag försökt med men det resulterar bara i att jag förlorar nätverksuppkopplingen på min host machine. Hjälper inte på något annat sätt.

Skulle det (om det hade fungerat) göra att jag får möjligheten att ansluta till WiFi under närverksinstlällningarna i Kali?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Har du startat virtualbox och innan du startar maskinen högerklickat och kollat nätverksinställningarna under settings?

https://www.virtualbox.org/manual/ch06.html
mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qwerti:

Men när jag skriver t.ex airmon-ng kommer ett felmeddelande om någon fil upp och det står inget under interface.

Skickades från m.sweclockers.com

Kräver fysiskt kort t ex din usbdongle

Permalänk
Skrivet av Qwerti:

Detta har jag försökt med men det resulterar bara i att jag förlorar nätverksuppkopplingen på min host machine. Hjälper inte på något annat sätt.

Skulle det (om det hade fungerat) göra att jag får möjligheten att ansluta till WiFi under närverksinstlällningarna i Kali?

Skickades från m.sweclockers.com

Hosten tappar nätverkskortet men kan ditt VM kan använda det?

Permalänk
Medlem

@Hieronymus: Alltså, det går att använda för att få nätverksuppkoppling. Dock säger den inte att den är uppkopplad via wlan0 utan eth0 och så kan jag inte använda airmon-ng eller aircrack-ng. Får upp ett felmeddelande och ett tomt gränssnitt under den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qwerti:

Detta har jag försökt med men det resulterar bara i att jag förlorar nätverksuppkopplingen på min host machine. Hjälper inte på något annat sätt.

Skulle det (om det hade fungerat) göra att jag får möjligheten att ansluta till WiFi under närverksinstlällningarna i Kali?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är jävligt oklart vad du ska göra i kali linux egentligen.

Kör du den från en livecd så ligger filsystemet på antingen en skiva eller ett USB. Du bootar helt enkelt från den istället för din hårddisk.

När du gör en passthrough så dedikerar du vad du än gör en passthrough på till VM maskinen. Vare sig det är ett raidkort grafikkort eller en usbsticka. Detta betyder att det blir otillgängligt för Hosten.

Så om du enbart har en wifi sticka som du använder för internetuppkoppling på din host maskin så kan du ju inte dedikera den till VM maskinen. Det säger ju sig självt.

(det fungerade, du har bara ingen anning om hur det fungerar) Ja det gör att du får ett wifi i WM maskinen.

Så för att förtydliga, Du behöver ett annat interface för hosten om du ska köra en passthrough på USB wifin, tex kabel eller 2 wifikort.

Jag förstår dock inte riktigt, Ska du wardriva med en stationär dator? Annars kasta in wifistickan i en laptop kör hosten på laptopens interna wifi, bind den till eth0 i VM maskinen och passthrougha USB wifi för wardriving.

Eller boota med liveCD. Som resten av h4xxx0rs som inte orkar dedikera en laptop gör,

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem

@mini-ryttge:

Tack för ditt svar!

Här är lite mer information för att förtydliga det hela:

Jag använder en stationär dator med VirtualBox och Kali Linux installerat på. Jag har testat att installera Kali på ett USB (16GB) men när jag bootar från den på min stationära har jag inte heller någon internetuppkoppling. Den enda laptop jag har är en MacBook Air utan någon CD-läsare (skoldator). Då den såklart har USB-portar är det fysiskt möjligt att boota från Kali från ett USB men jag läste någonstans att det var väldigt "risky" och att man var tvungen att ladda ned massa program till datorn för att få det att fungera.

Det bästa i mitt fall hade varit att fortsätta kunna använda min stationära och att passthrough:a min USB nätverks-adapter till Kali. Detta verkar dock inte fungera riktigt som det ska. Enligt många videor ska man sätta sina nätverksinställningar i VBox på NAT och gå in i USB-inställningarna och välja sin externa USB-adapter. Sedan ska man koppla ur sin USB-adapter. Jag antar att de tar för givet att man har ett extra, internt WiFi-kort i datorn som man kan använda till hosten och att det ska bridge:as till routern. Sedan ska man boota Kali, vänta på att det har startat och sedan koppla in sin USB-adapter igen. Då ska det blinka lite på någon USB-symbol längst ned på skärmen. (Detta händer inte mig.) Sedan ska man klicka på "Devices", sedan på "USB" och trycka på namnet på sin externa USB-adapter. Detta testar jag utan framgång. Det verkar i alla fall inte som att något händer; där man väljer sin internetuppkoppling längst upp till höger i Kali står det fortfarande bara Wired Connection och att jag är uppkopplad till ett trådat nätverk. Anledningen till att det står att jag är uppkopplad är för att jag skrev in en extra ip-adress som aldrig skulle behöva användas vilket skulle behövas för att skydda min riktiga IP online, eller något liknande. (Följde en tutorial på udemy.com) Jag kan dock inte ping:a www.google.com eller någon annan hemsida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qwerti:

@mini-ryttge:

Tack för ditt svar!

Här är lite mer information för att förtydliga det hela:

Jag använder en stationär dator med VirtualBox och Kali Linux installerat på. Jag har testat att installera Kali på ett USB (16GB) men när jag bootar från den på min stationära har jag inte heller någon internetuppkoppling. Den enda laptop jag har är en MacBook Air utan någon CD-läsare (skoldator). Då den såklart har USB-portar är det fysiskt möjligt att boota från Kali från ett USB men jag läste någonstans att det var väldigt "risky" och att man var tvungen att ladda ned massa program till datorn för att få det att fungera.

Det bästa i mitt fall hade varit att fortsätta kunna använda min stationära och att passthrough:a min USB nätverks-adapter till Kali. Detta verkar dock inte fungera riktigt som det ska. Enligt många videor ska man sätta sina nätverksinställningar i VBox på NAT och gå in i USB-inställningarna och välja sin externa USB-adapter. Sedan ska man koppla ur sin USB-adapter. Jag antar att de tar för givet att man har ett extra, internt WiFi-kort i datorn som man kan använda till hosten och att det ska bridge:as till routern. Sedan ska man boota Kali, vänta på att det har startat och sedan koppla in sin USB-adapter igen. Då ska det blinka lite på någon USB-symbol längst ned på skärmen. (Detta händer inte mig.) Sedan ska man klicka på "Devices", sedan på "USB" och trycka på namnet på sin externa USB-adapter. Detta testar jag utan framgång. Det verkar i alla fall inte som att något händer; där man väljer sin internetuppkoppling längst upp till höger i Kali står det fortfarande bara Wired Connection och att jag är uppkopplad till ett trådat nätverk. Anledningen till att det står att jag är uppkopplad är för att jag skrev in en extra ip-adress som aldrig skulle behöva användas vilket skulle behövas för att skydda min riktiga IP online, eller något liknande. (Följde en tutorial på udemy.com) Jag kan dock inte ping:a www.google.com eller någon annan hemsida.

Jag antar att denna "extra" ip adress är en proxy.

Jag antar att du är ny på fronten it säkerhet och vill börja lära dig. Kali linux egna dokumentation är hyffsad. http://docs.kali.org/

Jag hade först pekat dig på dessa två

http://docs.kali.org/downloading/kali-linux-live-usb-install

och

http://docs.kali.org/downloading/kali-linux-live-usb-persiste...

om det verkar intressant.

Nästa del är att lära dig hur nätverksinställningar fungerar i linux. Är du intresserad av att lära dig så är det bättre att du faktiskt LÄR dig genom att läsa dig fram istället för att bara ctrl+c ctrl+v några rader i /etc/networking/interfaces. Läs på och förstå vad proxy vpn osv är. Lär dig IP tables.

Sådana här koncept är grundläggande för att du ska förstå vad du faktiskt gör. Det är förmodligen roligare att bara gå hands on och hacka några WPS nätverk eller något men du lär dig inte mycket.

Kali Linux är en distrubution enbart gjord för att köra penetrationstest och allmänt hackande. Den är ingenting du bör använda till någonting annat. Proxy behöver du inte så länge du håller dig på den lagliga sidan (Att någon hemanvändare med WPS lyckas spåra ditt IP och du faktiskt hamnar i trubbel är 0 om du inte jävlas med dem och dem känner någon som faktiskt kan något)

Du behöver lära dig grunden för att sedan gå vidare och förstå vad du gör, när du väl förstår kan du labba lite som du vill. Frågorna du ställer ger sken av att du inte kan tillräckligt mycket om nätverk och it-säkerhet för att kunna analysera vad du gör.

Vill du bara hacka ett WPS nätverk så finns aircrack-ng till windows.

http://www.aircrack-ng.org/doku.php?id=install_aircrack#insta... (du bör lära dig kompilera från källkod)

eller som installationsfil

http://www.aircrack-ng.org/doku.php?id=install_aircrack#insta...

Kali linux är ett kraftigt verktyg, men du kanske behöver lära dig att spika innan du borar efter olja så att säga.

Ledsen om jag var lite otrevlig i förra inlägget. Välkommen till Linux, hoppas du stannar.

EDIT

Att lära sig läsa dokumentation är A och O i all form av IT,Om det är något du bör ta med dig och faktiskt göra så är det LÄS DOKUMENTATION!. Om nu bara folk lärde sig att skriva vettig dokumentation om deras programvara så har det varit kalas.

Linux dokumentation är som sämst mycket bättre än Windows.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem

@mini-ryttge:

Grymt!

Ska läsa dokumentationerna och ta tid på mig innan jag börjar mixtra med alla inställningar i Kali. Tack igen för att du svarade.

Permalänk
Medlem

@Qwerti:

En liten labb jag kan rekommendera är att installera archlinux i en virtuell maskin.

https://wiki.archlinux.org/index.php/beginners'_guide

Det är verkligen en crash course i hur linux är uppbyggt. Försök förstå precis vad du gör i varje steg istället för att bara kopiera kommandon. Är det ett begrepp du inte kan eller förstår så ta reda på det. Det borde ta dig ett gäng timmar men ger otroligt mycket kunskap för tiden spenderad.

Bara en sak som att behöva installera via kommandotolk är helt nytt för de flesta.

Andra OS som också kan ge mycket av att instalera är gentoo (allt kompileras från källkod).

https://wiki.gentoo.org/wiki/Handbook:AMD64/Full/Installation

Är svårare men ger även bättre förståelse.

De är kanske avancerade distrubutioner att använda men att bara installera och konfigurera ger sjuka mängder kunskap, stora barriärer man behöver komma över.

Detta hjälper dig inte att hacka nätverk men hjälper dig förstå hur operativsystem är uppbyggt och i gentoos fall hur nätverk fungerar i linux och ger dig en bättre analytisk förmåga.

Detta är ganska tunga labbar som kanske tar mycket tid, kräver att du börjar om osv men huvudsaken är inte att få ett system som du ska använda dagligen utan att lära dig hur det fungerar. Resan är målet så att säga.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-ryttge:

@Qwerti:

En liten labb jag kan rekommendera är att installera archlinux i en virtuell maskin.

https://wiki.archlinux.org/index.php/beginners'_guide

Det är verkligen en crash course i hur linux är uppbyggt. Försök förstå precis vad du gör i varje steg istället för att bara kopiera kommandon. Är det ett begrepp du inte kan eller förstår så ta reda på det. Det borde ta dig ett gäng timmar men ger otroligt mycket kunskap för tiden spenderad.

Bara en sak som att behöva installera via kommandotolk är helt nytt för de flesta.

Andra OS som också kan ge mycket av att instalera är gentoo (allt kompileras från källkod).

https://wiki.gentoo.org/wiki/Handbook:AMD64/Full/Installation

Är svårare men ger även bättre förståelse.

De är kanske avancerade distrubutioner att använda men att bara installera och konfigurera ger sjuka mängder kunskap, stora barriärer man behöver komma över.

Detta hjälper dig inte att hacka nätverk men hjälper dig förstå hur operativsystem är uppbyggt och i gentoos fall hur nätverk fungerar i linux och ger dig en bättre analytisk förmåga.

Detta är ganska tunga labbar som kanske tar mycket tid, kräver att du börjar om osv men huvudsaken är inte att få ett system som du ska använda dagligen utan att lära dig hur det fungerar. Resan är målet så att säga.

Bra, kollar upp det med!

Skickades från m.sweclockers.com