Felaktiga kablar med vändbara USB Type-C kan förstöra datorn

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Felaktiga kablar med vändbara USB Type-C kan förstöra datorn

Prylar som stöder den nya USB Type-C-standarden är smidiga, men de kan också vara farliga om de inte är rätt sammansatta. En Google-ingenjör har offrat sin bärbara för att uppmärksamma detta.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Dec 2009

Hur kan den göra det?
Minns på gymnasiet att vi brukade stoppa in metall i varandras USB-portar för att det var så kul att den startade om, fullt medvetna om att vi kortslöt något... Men kan det alltså döda hela datorn? :/

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
Many wow, such coin
MSI Z87 MPOWER | i7 4770k | MSI Gaming GTX 970 | 16GB Corsair Vengeance | Samsung 840 EVO 250GB | Steelseries Sensei, Rival | Q-pad QH-90 | Q-pad MK85

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2004

Är man "safe" om man håller sig till kändare märken i alla fall?

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jun 2008

Måttligt kul om ens nya dator/platta/mobil skulle dö av en felkonstruerad USB kabel

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: MSI Gaming M7, GPU: Asus 1080 Ti
CPU: Intel i7 6700@4.5Ghz, Ram: 2x8GB Corsair DDR4
Chassi: Fraktal design R5, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: Samsung 850, 500GB, Disk 2: Crucial mx, 500GB,PSU: EVGA G2 750w

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Unknown
Registrerad
Jul 2007

Nu blir man orolig då man själv beställer kablar och adaptrar på Ebay:S

EDIT:

kul att man läste detta efter att ha tidigare idag sätt "USB Killer 2.0" grejset.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2008

Ska man tolka detta som att man helt ska undvika andrahandsmarknaden? Burkar i regel alltid köpa original delar även om det så klart finns risk att dom också kan vara skadliga i vissa fall som ex med senaste iPhone-laddar historiken.

Skickades från m.sweclockers.com

He was truly the Bright Night

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Nov 2009

Läste först "Surtech" - då nästan så att man får skylla sig själv.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2014
Skrivet av Mansonite:

Hur kan den göra det?
Minns på gymnasiet att vi brukade stoppa in metall i varandras USB-portar för att det var så kul att den startade om, fullt medvetna om att vi kortslöt något... Men kan det alltså döda hela datorn? :/

USB 1/2 har inte i närheten samma kapacitet för elektricitet. usb 3 typ C (3.1) har max watt på 130w om jag minns rätt så chansen är mycket större att om man kortsluter så dör datorn helt.

Citera för svar!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2008

Att det ska vara så svårt att koppla en kabel enligt spec...

Mjölnir: AMD Ryzen 5 2400G | Gigabyte GA-AB350N | Crucial Ballistix Sport 8GB | Sapphire RX 580 8GB NITRO+ | IKEA Knagglig
Server: Intel i7-2600 | ASRock Z68 Fatal1ty (defekt men bootar) | Corsair XMS 32GB | Sapphire HD 5850 1GB | NZXT Switch 810

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Okt 2008

Jag har haft en hel del problem med kassa usb 3.0-kablar (oftast Deltaco-märkta) också, men då har det "bara" handlat om glappkontakt.

Det här är ju ren katastrof. Det verkar behövas en certifieringsorganisation som testar varenda ny kabelvariant innan den får börja säljas, med massiva böter som påföljd för brott mot detta.

1800X, 1080 SLI, 4K

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2008

Fattar verkligen inte varför dom inte dom stora företagen går sånna här tester med allt från powerbanks till andra sladdar, hdmi, etc. Det är ju ingen kostnad.

Jag köpte ett känt märke från amazon och det grillade min telefon och den telefonen hade inte ens quickcharge. Nej jag säger då de jag kommer vara väldigt försiktig framöver.

i7 950 | Corsair A50 | ASUS STRIX GTX 960 4GB | 12GB Corsair DDR3 1600MHz | ASUS Sabertooth X58 | Crucial MX100 512gb | Fractal Design R3 | EVGA SUPERNOVA G2 750W

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2013

Man blir ju lite smårädd men samtidigt kan man ju komma undan med bra kablar för en billig peng om man håller sig till någorlunda kända märken. BlitzWolf blev accepterade av Benson för någon dag sedan (enda anmärkningen var att de inte hade SuperSpeed 3.1 USB som det stod på Amazon-annonsen. Jag köpte min från kina på presale för 47kr inkl. frakt (2m lång kabel) och där stod det inte 3.1 SuperSpeed USB. En kabel kostar 69kr för 2m nu och 51kr om det räcker med 1m. Det går därför att komma undan ganska billigt och BlitzWolfs kabel känns väldigt premium i mitt tycke.

Summan av kardemumman är väl att om man gör sin research så inser man att oavsett om man köper en skitkabel från en liten okänd kinesisk fabrik eller ett lite större kinesiskt märke så är priset ganska snarlikt och mycket billigare än att köpa en i Sverige. Värt att nämna är väl att även vissa större kinesiska märken inte har lyckats i testet men om man nu känner till problemen är man ju ganska dum om man köper en obrandad kabel för 10kr online...

Vill också tillägga att OnePlus inte var den första tillverkaren att tillverka en mobil med USB Typ-C utan att det var LeTV som var först ut.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Okt 2013

Läge att kontrollmäta alla sina nya kablar? Kul...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2014

Vändbar A-kontakt ser fortfarande ut som det bättre alternativet i mina ögon om detta kan ske...

Hur i tusan ska man säkra sig mot en defekt C-kontakt?

Skrivet av maXifalk:

Värt att nämna är väl att även vissa större kinesiska märken inte har lyckats i testet men om man nu känner till problemen är man ju ganska dum om man köper en obrandad kabel för 10kr online...

Har dock köpt flertalet A-B kontakter på detta sätt, utan problem. Så... vi mao gör hela USB marknaden till märkesverkstad nu eller?

Annars håller jag med vad du säger dock

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Dec 2011

nu blev jag nojjig, köpte en usb-c dock på wish, som inte fungerade först. nu fungerar den, men vågar man använda den? iof är det en micro usb- usb 2.0 som man kopplar bak på dockan, så den bör väl inte komma upp i höga spänningar? använder endast originalsladd vid dator eller på utflykter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2013

Jag tar en icke vändbar kontakt över risken att bränna hela datorn.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2013

@Paddanx: Nu syftade jag på att köpa obrandad USB-C-kabel nu när man vet problemen med just C. Detta är ju inte något som man visat påverkat A/B-kablar så självklart är det en helt annan grejj att köpa obrandade sådana och det har jag själv också gjort. Jag syftade mer på att om man nu vet att det är problem med USB-C-kablarna så är inte obrandade kablar att rekommendera

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Köpenhamn
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av Zero Walker:

Nu blir man orolig då man själv beställer kablar och adaptrar på Ebay:S

Skrivet av Monarchy:

Fattar verkligen inte varför dom inte dom stora företagen går sånna här tester med allt från powerbanks till andra sladdar, hdmi, etc. Det är ju ingen kostnad.

Jag köpte ett känt märke från amazon och det grillade min telefon och den telefonen hade inte ens quickcharge. Nej jag säger då de jag kommer vara väldigt försiktig framöver.

Skrivet av Baldavin:

Skrivet av Paddanx:

Vändbar A-kontakt ser fortfarande ut som det bättre alternativet i mina ögon om detta kan ske...

Hur i tusan ska man säkra sig mot en defekt C-kontakt?

Har dock köpt flertalet A-B kontakter på detta sätt, utan problem. Så... vi mao gör hela USB marknaden till märkesverkstad nu eller?

Annars håller jag med vad du säger dock

Får hålla med om att det vore bra med någon tredje part som säkrar funktionen i sladdar och tilldelar dom någon form av märkning. Då förstås göras på ett bra sätt så att de inte låser ute aktörer av konstiga anledningar eller kostar för mycket.

Ingenjören på google som brände sin dator i nyheten går precis som det står i nyheten systematiskt igenom sladdar han köper på Amazon:
http://www.amazon.com/gp/pdp/profile/A25GROL6KJV3QG/ref=cm_cr...

(Iaf den enda listan jag vet på saker man borde kunna lite på när det kommer till usb typ c)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av JonatanR:

USB 1/2 har inte i närheten samma kapacitet för elektricitet. usb 3 typ C (3.1) har max watt på 130w om jag minns rätt så chansen är mycket större att om man kortsluter så dör datorn helt.

Notera att alla kontakter, A-B-C har denna funktion med strömleverans, och det ska bara ske högre spänning och högre ström om de två enheterna pratar och "kommer överens om det", sk PD-aware. https://en.wikipedia.org/wiki/USB#USB_Power_Delivery
Sen är max, totalt 100W, oavsett konstruktion.

Faktum är att detta tillkom innan och oberoende av C-kontakten och denna PD-funktion är ett tillägg till C-kontakten också. Grunden till detta utökades till version 2.0 med USB 3.1 men har funnits i tidigare versioner innan också, innan USB 3.1. http://www.usb.org/developers/powerdelivery/PD_1.0_Introducti...
Så det är fullt möjligt att köra 100W med USB2.0, så länge enheterna är PD-kompatibla och kabeln är PD-kompatibel. (Notera att 60W är gränsen för micro-USB)

Vanligaste kommer så klart att vara USB 3.0 eller 3.1 som har dessa, men tekniskt sett är det möjligt och specificerat.

C kontakten kan dock leverera mer än A/B i standard läge, där C-kontakten kan leverera 5V, 3A eller 15W, mot USB 3.0 A tex som max kan ta 0,9A och 4,5W enligt spec.
https://en.wikipedia.org/wiki/USB#Power

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av TroNi:

Är man "safe" om man håller sig till kändare märken i alla fall?

Du är nog ganska safe om du håller dig till de sladdar som fått fem stjärnor av Leung: http://www.amazon.com/gp/cdp/member-reviews/A25GROL6KJV3QG/re...

CPU: Intel Core i7-4790K Moderkort: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB (4x4GB) 2133Mhz CL9 SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Corsair H105 + 2x Corsair SP120 Quiet Ed. PWM Chassi: Fractal Design Arc Mini R2
Laptop: Lenovo U330 Touch

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
瑞典
Registrerad
Aug 2004
Skrivet av Baldavin:

Det är inte så många stift iaf. Tur det inte är en vändbar ide kabel.

After Chuck Norris visited The Virgin Islands, they are just known as The Islands.

Trädvy Permalänk
Proffsmobbare
fd. JaZid
Plats
Karlskrona
Registrerad
Dec 2007

USB-C kan enligt uppgift leverera 5V, 12V och 20V, med upp till 5A. När man börjar kombinera laddkablar med datakablar och till en effekt mot 100W så är det inga leksaker längre.

Nog för att felaktiga kablar i nästan alla tänkbara scenarion kan förstöra enheter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
hmmm Hemma?!?
Registrerad
Nov 2003

Är det detta man kan kolla med programmet CheckR på Play Store?

Laddar upp lite spelvideos på Youtube
Livestreamar ibland på Twitch

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2004
Skrivet av Adam West:

Ska man tolka detta som att man helt ska undvika andrahandsmarknaden? Burkar i regel alltid köpa original delar även om det så klart finns risk att dom också kan vara skadliga i vissa fall som ex med senaste iPhone-laddar historiken.

Jag tror nog inte du behöver oroa dig mer för begagnade USB Type C kablar, än några andra begagnade kablar. Dock så kan det vara en idé att undvika mindre nogräknade tredjepartstillverkare.

Turn left! No, not that left, the other left!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
#Archlinux
Registrerad
Jun 2007

Angående Oneplus; De har skrivit på sitt forum att de erbjuder pengar tillbaka (dock var det fram till sista December, vet ej om de fortfarande gör det) till alla som vill och som har köpt deras kabel utöver den som följde med telefonen.

Mer info: https://forums.oneplus.net/threads/in-response-to-the-type-c-...

Arch - Makepkg, not war -||- Asus Crosshair Hero VI -||- GSkill 16GiB DDR4 15-15-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 1600x @ 4.1GHz -||- nVidia MSI 970 Gaming -||- Samsung 850 Pro -||- EVEGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- Asus Xonar Essence STX -||- Sennheiser HD-650 -||
Arch Linux, one hell of a distribution.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2008
Skrivet av Bunz:

Jag tror nog inte du behöver oroa dig mer för begagnade USB Type C kablar, än några andra begagnade kablar. Dock så kan det vara en idé att undvika mindre nogräknade tredjepartstillverkare.

Absolut, bara välkända och rekommenderade återförsäljare med andra ord

He was truly the Bright Night

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2012

Samma sak gällde när usb 3.0 var nytt och fortfarande än idag säkerligen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sikfors
Registrerad
Feb 2007

Jag skrev exakt detta när det diskuterades mini firewire som var vändbar år 2007 på sweclockers... Oh well. Om man inte har en isolerad ledpin så får man detta problem (engelvända kontakter har oftast plast eller liknande mellan jord och givaren.
Firewire 6400 failade fett till den nivån att apple la hela firewire på hyllan även fast firewire var och är överlägset USB på många sätt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Enköping
Registrerad
Jul 2001

Den här siten är dedikerad till ämnet: https://usbccompliant.com/

Amazon UK levererar till sverige, tex Ankers produkter som jag litar på till 100%: http://www.amazon.co.uk/Anker-Pull-up-Resistor-Including-Chro...

/Marcus

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sweden
Registrerad
Dec 2008

Bör ju i framtiden sätta säkringar till USB uttagen (helst återställbara). Då har man större chans att datorn överlever.

Vill ju inte behöva köpa svindyra kablar för att klara sig mot fel och även större tillverkare kan ju göra fel. Så bör finnas extra säkerhet mot felströmmar. 100 watt på jord är inte bra alls.

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar