Världens första Ubuntu surfplatta officiellt utannonserad ( fungerar även som en dator )

Permalänk

Världens första Ubuntu surfplatta officiellt utannonserad ( fungerar även som en dator )

Då har världens första Ubuntu surfplatta blivit officiell av Canonical.

Det är en ARM baserad surfplatta med en Mediatek SoC utan något bestämt pris än men det ryktas hamna kring 229 pund.

Den kommer kunna köras i både tablet och desktop mode.

Ännu en gång har Canonical valt att samarbeta med BQ för tillverkningen av surfplattan.

Mer att läsa här:

http://www.omgubuntu.co.uk/2016/02/bq-aquaris-m10-ubuntu-tabl...

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Man blir lite sugen på denna får se hur det blir när priset visas. Har iaf hört att folk har redan börjat snacka om att fixa Mate, och KDE på den, skulle bli intressant att slänga in Arch + KDE

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Skrivet av Commander:

Man blir lite sugen på denna får se hur det blir när priset visas.

Ja det blir jag med! Hamnar det kring 229 pund som det ryktas om kan det bli riktigt intressant med denna surfplattan.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Inaktiv

Riktigt nice!

Nu har jag en relativt matchande Lenovo TAB 2 A10-70F så inte aktuellt för något köp. Men möjligheterna denna ger ser riktigt lovande ut faktiskt.

Permalänk
Medlem

Gammal prototyp (6mån sen)

Jobbig kvalite men förmodligen den enda senaste videon som är också från iår.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Kommer helt klart köpa den

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk

Ugh arm

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming/Allround Dator: I7 4790k, Gigabyte windforce 3X 2gb GTX 760, CX500, H440, MSI Z97 Gaming 5, Hyper 212 Evo
Laptop 1. Asus k73e: intel core i5 2410m HD3000 bästa laptopen jag haft/använt synd bara att den börjar visa 4 år av släpandes till kompisar :(
Laptop 2. EN TV43CM: A6-4400m Platta: Surface pro 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShatteredXs:

Ugh arm

Skickades från m.sweclockers.com

Vad är det för fel med ARM?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Skrivet av Commander:

Vad är det för fel med ARM?

Den stöder inte x86/64 program och är för seg för att emulera x86

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming/Allround Dator: I7 4790k, Gigabyte windforce 3X 2gb GTX 760, CX500, H440, MSI Z97 Gaming 5, Hyper 212 Evo
Laptop 1. Asus k73e: intel core i5 2410m HD3000 bästa laptopen jag haft/använt synd bara att den börjar visa 4 år av släpandes till kompisar :(
Laptop 2. EN TV43CM: A6-4400m Platta: Surface pro 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShatteredXs:

Den stöder inte x86/64 program och är för seg för att emulera x86

Skickades från m.sweclockers.com

Finns det nått specifikt x86 program som du vill köra? Bra många har blivit portade till ARM inklusive libreoffice om jag inte mins helt fel. Sedan slänga på Android appar så får man bra många.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Commander:

Finns det nått specifikt x86 program som du vill köra? Bra många har blivit portade till ARM inklusive libreoffice om jag inte mins helt fel. Sedan slänga på Android appar så får man bra många.

Typ alla program, men kan väl nämna spotify för att börja. Håller med, urgh arm. Fel väg att gå, annars är konceptet intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Typ alla program, men kan väl nämna spotify för att börja. Håller med, urgh arm. Fel väg att gå, annars är konceptet intressant.

Du förstår att detta är Ubuntu, så även om den skulle haft en x86 så skulle du inte haft tillgång till dina "alla program". Sedan så skulle du kunna installera flash och köra via webbläsaren. Alt köra en electron/webkitgtk app mot Spotify's hemsida som Nuvola Player eller hitta någon arm baserad app som kopplar upp sig mot spotify likt Tomahawk: https://www.tomahawk-player.org/

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Commander:

Du förstår att detta är Ubuntu, så även om den skulle haft en x86 så skulle du inte haft tillgång till dina "alla program". Sedan så skulle du kunna installera flash och köra via webbläsaren. Alt köra en electron/webkitgtk app mot Spotify's hemsida som Nuvola Player eller hitta någon arm baserad app som kopplar upp sig mot spotify likt Tomahawk: https://www.tomahawk-player.org/

Tack för news flashen, men ja, jag förstår att det är Ubuntu. Tycker ändå det är urk utan x86, kolla på Windows Surface RT tex.

Permalänk
Inaktiv

Ingen omöjlighet att det kan komma x86-baserade surfplattor förstås. Men de lär bli dyrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Tack för news flashen, men ja, jag förstår att det är Ubuntu. Tycker ändå det är urk utan x86, kolla på Windows Surface RT tex.

Skillnaden är att Linux sidan har lite bättre kompabilitet och alternativ när det kommer till ARM samt att du inte är fastlåst till någon enskild appbutik eller några konstiga restriktioner från OS. Samt att man kan köra Android appar också native via archos eller helt enkelt omkompilera.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Commander:

Skillnaden är att Linux sidan har lite bättre kompabilitet och alternativ när det kommer till ARM samt att du inte är fastlåst till någon enskild appbutik eller några konstiga restriktioner från OS. Samt att man kan köra Android appar också native via archos eller helt enkelt omkompilera.

Inte för att hacka på linux, jag har själv flera raspberrys och flera linux servrar, men att köra archos eller omkompilera är ingen intresserad av. Enligt mig måste det komma en x86 för att det ska bli attraktivt.

Permalänk
Medlem

Släpp sargen!

Det är Microsofts eget fel att Windows RT är begränsat. Är du fast i Windowsträsket kanske avogheten mot andra processorarkitekturer ha viss relevans.
Jag kommer att köpa en Ubuntuplatta, har testat ubuntu på min nexus 4 och väntar med spänning

Visa signatur

Lek

Permalänk
Medlem

Någon som installerat Ubuntu Touch på random x86 tablet?

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Skrivet av Commander:

https://www.youtube.com/watch?v=auuQA0Q8qpM

Jobbig kvalite men förmodligen den enda senaste videon som är också från iår.
https://www.youtube.com/watch?v=zLBzZCe6L4c

Men det där är väl KDE Plasma som körs där? Ubuntu surfplattan kommer väl köra på Unity som Ubuntu gör på datorer?

Angående x86 vs ARM debatten gör inte det mig något att de har valt att köra på ARM bara allt flyter på. Denna Mediatek processorn baseras på fyra stycken Cortex A53 kärnor och även om det inte är det snabbaste så borde de ändå kunna ge bra prestanda.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Men det där är väl KDE Plasma som körs där? Ubuntu surfplattan kommer väl köra på Unity som Ubuntu gör på datorer?

Angående x86 vs ARM debatten gör inte det mig något att de har valt att köra på ARM bara allt flyter på. Denna Mediatek processorn baseras på fyra stycken Cortex A53 kärnor och även om det inte är det snabbaste så borde de ändå kunna ge bra prestanda.

Stoppar ingen att installera något annat, sitter man på IRC så finns det redan snack om fler Distron som vill vara med och leka =),

Skulle vara en dröm att installera Arch-ARM och sedan KDE plasma mobile och då få tillgång till AUR. Dock har mediatek lite svårt med sin öppenhet men som sagt blir intressant om det skulle gå att få ihop.

Kan bara tänka mig hur awesome det skulle vara att ha plasma mobile på tableten som omvandlas till fullt KDE när man kopplar in en extern skärm och ha tillgång till enkla PKGBUILDS från community via AUR.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Räcker 2 GB?

Som alternativ till en Android-platta vore den bra

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av moron:

Någon som installerat Ubuntu Touch på random x86 tablet?

Skulle vilja ha Ubuntu Touch på min Laptop med pekskärm men systemet har väll slutat utvecklats?

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Skulle vilja ha Ubuntu Touch på min Laptop med pekskärm men systemet har väll slutat utvecklats?

j...vet inte riktigt, det finns ju release, men hittar ingen vidare support: http://cdimage.ubuntu.com/ubuntu-touch/daily-preinstalled/cur...

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Avstängd

@moron: Ska testa det på min Lenovo Yoga.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

@moron: Ska testa det på min Lenovo Yoga.

Gör så! Du kan pma resultat

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Avstängd

ARM? Tack men nej tack.

Permalänk
Medlem

Mycket intressant.
Vill byta ut en (hemma surfplatta) Note8 2013 och en (på jobbet) Note N7000 från 2011. Helst med 4G men inte nödvändigt om det kostar multum.

Gillar inte Unity eller ens den lila färgen men på en surfplatta kan jag acceptera det.

Frågan är om Ubuntu har kraft nog att distribuera den till Sverige

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem

Jag är riktigt sugen på en ubuntu surfplatta faktist, men är ganska skeptisk till OS, man har ju sätt Fire OS, WebOS, Windows Phone, Tizen OS som Fire OS la de ner utvecklingen för och de övriga verkar dock inte lyckas dra ihop nog många utvecklare så de ser ut gå tungt.

Dock tror jag ju Linux baserade grejer lär kunna locka bättre. Men vill nog avvakta och se ändå

Permalänk
Avstängd

@moron: Imagen kommer ju som zip (tar.gz). Gjorde en ubuntu-sticka och försökte skriva över filerna på den med toutch-filerna men lyckades inget vidare. Min ide var att testa det som en live-skiva först. Ska försöka igen ikväll med en Linux PC.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

@stormense: jag vill få det att funka på en Lamina 10" men problemet är att det är 32bits UEFI... Eller nåt sånt...

Visa signatur

En server här, några servrar där.