Corsair H60 läckt kylvätska i datorn.

Permalänk
Medlem

Corsair H60 läckt kylvätska i datorn.

Hej,

Jag har fått en dator som har havererat på grund av att vattenkylningen har gått sönder och läckt upp vid processorn. Det är en Corsair H60. Jag vet inte om datorn har varit igång medan kylvätska läckte ut och har ingen aning om någon komponent fungerar. Processorn och ramminne verkar ha klarat sig.

Är det någon som vet vad det är för kylvätska i Corsairs system? Destillerat vatten hade varit underbart, men tyckte att vätskan som var i datorn var lite "kladdig", så det kanske är någon form av olja.

Permalänk
Medlem

Destillerat vatten / propylenglykol.

Hittade från http://www.frostytech.com/articleview.cfm?articleID=2705

Visa signatur

Seasonic Prime Ultra Titanium 1000 W | Z390 Asus Ws pro | G.skill trident Z DDR4 16x2 (32gb) CL-14-14-14-34 | M.2 Samsung 970 Pro 512 gb | Intel I9-9900k 8 cores / 16 threads | Nvidia Geforce RTX 2080 ti Asus Rog Strix Gaming OC | Asus rog 360 mm | Fractal Design r6 Gunmetal TG | Windows 10 Home 64 bit

Permalänk
Medlem

Tjena.
Låt datorn stå ett tag och tvätta sen rent med tops och destillerat vatten.
Lår den torka upp ordentligt innan du startar den , min H80 läckte också då en sladd lossna.
Men efter att jag tvättat av komponenterna som hade blitt nerstänkta och låtit datorn torkat i nån dag fungera allt igen.
Lycka till / Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

I min cooler master kylare var det glykol. Smaka om det är sött och kladdig så är det garanterat det. Men inte en Munfull! Bara en droppe...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen! Har låtit den stå väldigt länge nu, så ska provköra den om några dagar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av Paiytor:

Hej,

Jag har fått en dator som har havererat på grund av att vattenkylningen har gått sönder och läckt upp vid processorn. Det är en Corsair H60. Jag vet inte om datorn har varit igång medan kylvätska läckte ut och har ingen aning om någon komponent fungerar. Processorn och ramminne verkar ha klarat sig.

Är det någon som vet vad det är för kylvätska i Corsairs system? Destillerat vatten hade varit underbart, men tyckte att vätskan som var i datorn var lite "kladdig", så det kanske är någon form av olja.

Hejsan,

Får ursäkta för detta missöde, som de andra skrivit så rekommenderar jag att du kolla alla komponenter och rengör dom nogrannt innan du startar datorn, låt den även stå ett tag med öppna sidopaneler så att allt verkligen har torkat.

Jag hjälper dig mer än gärna att byta ut din kylare mot en ny fungerande.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corsair Johan:

Hejsan,

Får ursäkta för detta missöde, som de andra skrivit så rekommenderar jag att du kolla alla komponenter och rengör dom nogrannt innan du startar datorn, låt den även stå ett tag med öppna sidopaneler så att allt verkligen har torkat.

Jag hjälper dig mer än gärna att byta ut din kylare mot en ny fungerande.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Tack för ditt svar! Kul att ni är och tittar till på forumen. Det är självklart sånt som händer, även om det är lite trist. Har ännu inte testat datorn, så får se hur det går.

Har varken kylaren eller kvitto kvar, så ett garantiärende blir lite klurigt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Paiytor:

Tack för ditt svar! Kul att ni är och tittar till på forumen. Det är självklart sånt som händer, även om det är lite trist. Har ännu inte testat datorn, så får se hur det går.

Har varken kylaren eller kvitto kvar, så ett garantiärende blir lite klurigt!

Skickades från m.sweclockers.com

Ha inte bråttom!

Visa signatur

Data...

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av Paiytor:

Tack för ditt svar! Kul att ni är och tittar till på forumen. Det är självklart sånt som händer, även om det är lite trist. Har ännu inte testat datorn, så får se hur det går.

Har varken kylaren eller kvitto kvar, så ett garantiärende blir lite klurigt!

Ja då blir det tyvärr lite svårt att hjälpa dig, hoppas allting löser sig. Hör av dig hur det går!

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corsair Johan:

Hejsan,

Får ursäkta för detta missöde, som de andra skrivit så rekommenderar jag att du kolla alla komponenter och rengör dom nogrannt innan du startar datorn, låt den även stå ett tag med öppna sidopaneler så att allt verkligen har torkat.

Jag hjälper dig mer än gärna att byta ut din kylare mot en ny fungerande.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Har en fundering angående garanti/RMA.

Om man har monterat dit ett vattenkylningskit a la Corsair och detta nu på grund av läckage skulle förstöra andra komponenter i datorn, ersätter Corsair även det?

Permalänk

Min Corsair H80 har gått i 5 år, oftast dygnet runt. Kan känna mig lite nervös när jag tänker på det.

Visa signatur

Chassi: Corsair Oblivian 650D | Moderkort: MSI Z68A-GD55 G3 | CPU: Intel 2600k 3.4GHz | Kylning: Corsair H80 | Ram: 8Gb DDR3 1600MHz | Grafikkort: MSI GTX 970 | Hårddisk: Samsung EVO 250GB SSD / WD Black 1TB / WD My Book 2TB (Raid 1) | Nätagg: Corsair AX 850W |

Permalänk

@Paiytor
koppla ur strömmen sen tar du ut grafikkort osv och lägger det så det får torka på en säker yta. för det kan ligga kvar vätska i PCI platserna och kanske runt kanten på CPU'n som aldrig får torka när det är "slutet" i och med att en cpu/grafikkort sitter där..
slutade använda min H60 V2 efter att slangen krympt och blivit torrsprucken.. efter mindre än ett år.
Var kanske tur att jag skulle byta till luftkylare med Push-pull confi och märkte det.
kollade på corsairs forum och såg en hel del poster (med bilder) där användarna hade fotat när en AIO kylare hade läckt/sprängts.

Så jag håller mig ifrån dom ett tag bara för att förtydliga så är detta inget/ingen dåligt/elakt/kritik menat mot CORSAIR, utan mest jag som är lite paranoid mot alla AOI
Kylningen jag fick med den är svårslagen hur jag än försöker..

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av Kaine_Uro:

Har en fundering angående garanti/RMA.

Om man har monterat dit ett vattenkylningskit a la Corsair och detta nu på grund av läckage skulle förstöra andra komponenter i datorn, ersätter Corsair även det?

Ja det gör vi.

Skrivet av Kaffeocigg:

Min Corsair H80 har gått i 5 år, oftast dygnet runt. Kan känna mig lite nervös när jag tänker på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corsair Johan:

Ja det gör vi.

Det var som tusan, nu känns det säkert med min gamla H50
Måste man uppfylla några krav för att få ersättning?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av KKay:

Det var som tusan, nu känns det säkert med min gamla H50
Måste man uppfylla några krav för att få ersättning?

Kylaren måste ju vara inom garanti-tiden förstås, kvitto på kylaren behövs med. Sedan så är det lite olika från fall till fall. Men man får skapa en så kallad "damage claim" på våran support/RMA-sida och sen så ta det därifrån.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corsair Johan:

Kylaren måste ju vara inom garanti-tiden förstås, kvitto på kylaren behövs med. Sedan så är det lite olika från fall till fall. Men man får skapa en så kallad "damage claim" på våran support/RMA-sida och sen så ta det därifrån.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Okej! Tack för informationen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#framtiden