Köpt begagnat grafikkort "med garanti kvar"...

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2002

Köpt begagnat grafikkort "med garanti kvar"...

... men säljaren har "tappat bort" kvittot. Han vägrar att säga var kortet är köpt och hänvisar till registrering på tillverkarens websida.

Vad är det som gäller och hur göra?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011

Har du köpt kortet redan och det är defekt nu?

Annars hör efter med tillverkaren om det gäller kanske? Tror evga tillåter överlåtelse av garanti ägare emellan.

Att inte vilja säga var kortet är köpt låter suspekt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Jan 2002

Har företaget fysisk butik, tex. Inet, Webhallen eller NetOnNet brukar detta gå att lösa.
Men rent juridiskt är garantin endast på första ägaren.

Att sälja saker "med garanti kvar!" - är alltså lite att sälja en lögn.
Även om som det som sagt brukar gå att få igenom det ändå, som tredje parts-ägare.

Beg. köp och garanti-ärenden förenklas alltså med andra ord om man känner den man köper utav, då man kan be denne utföra reklamationen om något oförutsett inträffar under innevarande garanti-tid

Lycka till, och shoppa beg. med vett!

Citera eller Svara för respons! •
Pixel Artist - Öppen för förslag på beställningsjobb! PM'a mig. • Mer på Instagram
YouTube - Gör lite såsaker här ibland, unboxing, drönar/go-pro saker och dyl. •

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2002
Skrivet av kronwalled:

Har du köpt kortet redan och det är defekt nu?

Kortet är nu i min ägo och fullt fungerande, men är sålt med "2 års garanti kvar" vilket reflekterade försäljningskostnaden för kortet.

Skrivet av kronwalled:

Annars hör efter med tillverkaren om det gäller kanske? Tror evga tillåter överlåtelse av garanti ägare emellan.

Det är Gigabyte, och vadå, har dom ett svenskt kontor dit man kan vända sig?

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2002
Skrivet av andreas_dock:

Har företaget fysisk butik, tex. Inet, Webhallen eller NetOnNet brukar detta gå att lösa.

Ja, det vet jag ju alltså inte. Jag kan häva köpet genom mellanhand men kortet sitter redan i datorn och jag vill ogärna krångla för mycket. Jag vill egentligen bara veta om jag verkligen har någon garanti utan kvittot eller om jag kan på något annat sätt utnyttja garantin. Annars får säljaren tillbaka kortet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Jan 2002

Har du hamnat i dispyt med säljaren eller varför denna tråd ?

Tänker på;
"men är sålt med "2 års garanti kvar" vilket reflekterade försäljningskostnaden"

Pixel Artist - Öppen för förslag på beställningsjobb! PM'a mig. • Mer på Instagram

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av VresiBerba:

Ja, det vet jag ju alltså inte. Jag kan häva köpet genom mellanhand men kortet sitter redan i datorn och jag vill ogärna krångla för mycket. Jag vill egentligen bara veta om jag verkligen har någon garanti utan kvittot eller om jag kan på något annat sätt utnyttja garantin. Annars får säljaren tillbaka kortet.

Har du inte kvitto så har du inte garanti.

Kvitto är också kallat "garantibevis" och är en värdehandling.

Visst, det KAN gå genom goodwill från tillverkare, leverantörer etc. - men räkna ABSOLUT INTE med det.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2002
Skrivet av andreas_dock:

Har du hamnat i dispyt med säljaren eller varför denna tråd ?

Tänker på;
"men är sålt med "2 års garanti kvar" vilket reflekterade försäljningskostnaden"

Ja alltså, dispyten gäller garantin, kortet är sålt med 2 års garanti och kan jag inte utnyttja garantin så är ju kortet naturligtvis inte värt det jag betalade för det.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2002
Skrivet av andreas_dock:

Har du inte kvitto så har du inte garanti.

Tack, det var lite det jag ville veta.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2013
Skrivet av VresiBerba:

Ja alltså, dispyten gäller garantin, kortet är sålt med 2 års garanti och kan jag inte utnyttja garantin så är ju kortet naturligtvis inte värt det jag betalade för det.

Häv köpet, då du säger att du har den möjligheten. Garanti/reklamationsrätt gäller, som sagt, i regel endast den ursprungliga köparen mot uppvisande av kvitto. Om du inte vet var eller när kortet är inköpt, samt att kvitto saknas, så kan du nog glömma garanti.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av VresiBerba:

Som sagt... har du inte kvitto - har du inget garantibevis.

Så det är det rakt av fel att ens hävda att "garnati finns"
Med kvittot har du rent tekniskt en garanti-sedel du kan nyttja om du fysiskt besöker en butik med en defekt vara, även om det som sagt rent juridiskt är ogiltigt då det står ett annat namn på kvittot än vad det gör på ditt leg.
Men sällan är butiker så hårda, har du ett kvitto som är giltigt är det lugnt.

Men har du inget kvitto alls, skall du antingen;

1. Begära från säljaren att få det nu i efterhand
2. Få pengar tillbaka för att kvitto saknas, och att garanti saknas (summan får ni komma överens om)
3. Returnera kortet om detta är en möjlighet

Jag hade gått i den prio-ordningen ovan.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2002

Suveräna svar, tackar så mycket!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrbotten
Registrerad
Jan 2002

Man kan betala mer för beggade saker för att dom är nästan nya. Att det är garanti kvar är i sig inte nå värdehöjjande då garantin egentligen inte följer med.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2002

Brukar finnas tillverkargaranti, och då behövs bara serialnummer, men bäst att du hör med tillverkaren själv, för det gäller olika regler beroende på tillverkare av kortet. Vissa tillverkare kräver kvitto.

5820K 4,3 GHz OC | MSI X99S Gaming 9 AC | Asus GTX 1060 6GB | Corsair Vengeance wLED DDR4 3200MHz CL16 4x16GB | Samsung NVMe SM961 1TB | IRONWOLF 10TB | EVGA SuperNOVA P2 1000W | Asus ROG Swift PG348Q | 2 x Dell U2714H | Dell U2312HM | Corsair K65 MX Speed Rapidfire RGB | SteelSeries Rival 500 | Bose Companion 5 | LITEON BLURAY BD-R 12X | Noctua NH-U14S PnP | Fractal Design Define XL R2 | WIN 10 Pro 64-bit | 3Dmark Fire: