BIOS: disable/enable sata control resulterar i förlust av GRUB. Varför?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Säter
Registrerad
Apr 2005

BIOS: disable/enable sata control resulterar i förlust av GRUB. Varför?

Om jag stänger av sata-kontrollern i BIOS och sen slår på den igen så förlorar jag min GRUB. Jag måste då stoppa i installations-usbn och chroota in mig på linuxinstallationen för att därifrån installera bootloadern igen.
Går det att förhindra att GRUB försvinner vid tillfälliga avstängningar av sata? Varför blir det så? Jag gör ju inget annat än att stänga av och slå på SATA-kontrollern.

///

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av M3Johan:

Om jag stänger av sata-kontrollern i BIOS och sen slår på den igen så förlorar jag min GRUB. Jag måste då stoppa i installations-usbn och chroota in mig på linuxinstallationen för att därifrån installera bootloadern igen.
Går det att förhindra att GRUB försvinner vid tillfälliga avstängningar av sata? Varför blir det så? Jag gör ju inget annat än att stänga av och slå på SATA-kontrollern.

Rimligen försvinner ju inte GRUB, det vore mycket underligt om den lagrade datan förändrades av den inställningen.
Mer troligt känns att t.ex. bootordningen nollställts eller liknande och att du nu efter att ha installerat GRUB igen kanske har GRUB på två enheter?

Intel i7 6850k || Asus X99-A II || Evga GTX 980Ti || Kingston HyperX Fury 2666 64GB || Samsung 950 Pro 512GB || XB270HU 1440p IPS G-Sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Säter
Registrerad
Apr 2005
Skrivet av evil penguin:

Rimligen försvinner ju inte GRUB, det vore mycket underligt om den lagrade datan förändrades av den inställningen.
Mer troligt känns att t.ex. bootordningen nollställts eller liknande och att du nu efter att ha installerat GRUB igen kanske har GRUB på två enheter?

Ja det är en liknande tanke som jag också funderat på. Men, den faller på att jag testat att boota från alla diskar/partitioner och ingen grub dyker upp på någon av dem. :\

///