BIOS: disable/enable sata control resulterar i förlust av GRUB. Varför?

Permalänk
Medlem

BIOS: disable/enable sata control resulterar i förlust av GRUB. Varför?

Om jag stänger av sata-kontrollern i BIOS och sen slår på den igen så förlorar jag min GRUB. Jag måste då stoppa i installations-usbn och chroota in mig på linuxinstallationen för att därifrån installera bootloadern igen.
Går det att förhindra att GRUB försvinner vid tillfälliga avstängningar av sata? Varför blir det så? Jag gör ju inget annat än att stänga av och slå på SATA-kontrollern.

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem
Skrivet av M3Johan:

Om jag stänger av sata-kontrollern i BIOS och sen slår på den igen så förlorar jag min GRUB. Jag måste då stoppa i installations-usbn och chroota in mig på linuxinstallationen för att därifrån installera bootloadern igen.
Går det att förhindra att GRUB försvinner vid tillfälliga avstängningar av sata? Varför blir det så? Jag gör ju inget annat än att stänga av och slå på SATA-kontrollern.

Rimligen försvinner ju inte GRUB, det vore mycket underligt om den lagrade datan förändrades av den inställningen.
Mer troligt känns att t.ex. bootordningen nollställts eller liknande och att du nu efter att ha installerat GRUB igen kanske har GRUB på två enheter?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Rimligen försvinner ju inte GRUB, det vore mycket underligt om den lagrade datan förändrades av den inställningen.
Mer troligt känns att t.ex. bootordningen nollställts eller liknande och att du nu efter att ha installerat GRUB igen kanske har GRUB på två enheter?

Ja det är en liknande tanke som jag också funderat på. Men, den faller på att jag testat att boota från alla diskar/partitioner och ingen grub dyker upp på någon av dem. :\

Visa signatur

///Arch