Trasig R-pi 1 Ethernet port?

Permalänk
Medlem

Trasig R-pi 1 Ethernet port?

Hej

Ska hjälpa en kompis att installera Kodi på hans Raspberry PI 1. För ett år sedan hjälpte jag honom med liknande sak men filerna blev korrupta på hans enhet eftersom han envisades med att stänga av PI med att dra ut sladden.

Nu halv år senare ska jag installera om det på den, fick låna hem den idag. Han har haft den i en låda sen den slutade fungera.

Jag installerar en färsk kopia av OSMC, allt fungerar bra. Men Ethernet porten blinkar ej. Känns som det är noll kontakt med den.

Jag kör min raspberry PI 2 på samma sladd så det är ju inget fel på den.

Min fråga är. Kan hans Ethernet port vara trasig efter hans dumma sätt att stänga av raspberryn?

Bägge USB-portarna fungerar som det ska.

Jag har testat datorns nätverkssladd och min rp2 sladd, ingen kontakt alls, den blinkar inte ens vid boot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Hej

Ska hjälpa en kompis att installera Kodi på hans Raspberry PI 1. För ett år sedan hjälpte jag honom med liknande sak men filerna blev korrupta på hans enhet eftersom han envisades med att stänga av PI med att dra ut sladden.

Nu halv år senare ska jag installera om det på den, fick låna hem den idag. Han har haft den i en låda sen den slutade fungera.

Jag installerar en färsk kopia av OSMC, allt fungerar bra. Men Ethernet porten blinkar ej. Känns som det är noll kontakt med den.

Jag kör min raspberry PI 2 på samma sladd så det är ju inget fel på den.

Min fråga är. Kan hans Ethernet port vara trasig efter hans dumma sätt att stänga av raspberryn?

Bägge USB-portarna fungerar som det ska.

Jag har testat datorns nätverkssladd och min rp2 sladd, ingen kontakt alls, den blinkar inte ens vid boot.

Om du inte får en IP (ifconfig) så kan du kolla att DHCP har delat ut en, testa annars sätta en statisk.
Kolla det fysiska stadiet den är i när kabeln sitter i. Försök få fram en terminal med CTRL+ALT+F2, F7 för att ta bort.
Om den visar down när kabeln är i så kan det vara ett fel i installationsflödet, för att vara helt säker hade du behövt installera en trådlös adapter på den. Asus N10 är riktigt bra för det, enkel att installera.
Vet inte till 100%, men tror kommandot för stadiet är: cat /sys/class/net/eth0/operstate

Om du dock ser Up så borde det inte vara några fel.

Originaldelen ska vara en RJ45, tror bestämt den här delen: http://www.mouser.se/new/molex/molexRJ45jacks/
Allra billigaste (tid lagd + reservdelar/mjukvara/etc), snabbaste lösningen vore nog en USB->Ethernet adapter, http://www.amazon.com/dp/B00007IFED/

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem

Låter onekligen som att hans Eth-Net är död, tror dock inte det är pga hur det stängdes av men kan vara pga hantering, kan även vara att den legat förvarad galet eller fått micro-sprickor i kontakterna till kretskortet.

Öppna en konsol och kolla
/etc/network/interfaces?

testa köra kommandot
ifconfig eth0 up (kan krävas sudo innan)

ifconfig eth0 (för att se info on eth0)

Fungerar det inte kan du testa att reflowa den i ugnen och se om det fixar det.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood